De fiets bespaart Utrecht 250 miljoen | De Utrechtse Internet Courant De fiets bespaart Utrecht 250 miljoen | De Utrechtse Internet Courant

De fiets bespaart Utrecht 250 miljoen

De fiets bespaart Utrecht 250 miljoen
Fietsen in Utrecht. Archiefbeeld DUIC
De fiets levert Utrecht jaarlijks 250 miljoen euro aan maatschappelijke baten op. Dat hebben onderzoeksbureaus berekend in opdracht van de gemeente Utrecht.

De fiets levert Utrecht jaarlijks 250 miljoen euro aan maatschappelijke baten op. Dat hebben onderzoeksbureaus berekend in opdracht van de gemeente Utrecht.

Utrecht zou dit bedrag kwijt zijn aan onder meer zorg, luchtkwaliteitsmaatregelen en vertragingen in het verkeer wanneer alle fietsers de auto zouden nemen. Utrecht is de eerste Nederlandse stad waar de directe en sociaal-economische waarde van de fiets inzichtelijk is gemaakt.

In Utrecht is er de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de fiets. Volgens het rapport is het aantal fietskilometers tussen 2010 en 2015 gestegen met 53 miljoen naar 616 miljoen kilometer. De toename van dit fietsgebruik heeft verschillende positieve maatschappelijke effecten. Zo zijn fietsers gezonder en productiever en levert het schone lucht op.

De directe economische waarde (bijdrage aan het nationaal inkomen) van de fiets in Utrecht bedroeg in 2014 ruim 38 miljoen euro. De Utrechtse fietsindustrie levert een kleine 300 fte aan werkgelegenheid op en bouwt jaarlijks 23.000 fietsen. Gemiddeld 28 fietskoeriers doen ieder jaar 40.000 bezorgingen. Hiermee houden ze dagelijks tien vervuilende bestelbussen uit de stad. Ook automobilisten profiteren van de grote aantallen fietsers, omdat voor hen de betrouwbaarheid van de reistijd toeneemt.

Het volledige rapport is hier te lezen.

27 Reacties

Reageren
  1. Tedje

    Het aantal fietskilometers is in 5 jaar tijd vertwaalfvoudigd? Dat vind ik moeilijk te geloven..

  2. Frank

    Het aantal fietskilometers steeg in de periode 2010-2015 maarliefst 0,5% harder dan de bevolking groeide. Wat een super resultaat van enorme investeringen zeg…..
    Op enkele plekken in de stad automobiliteit volledig de nek omdraaien met maatregelen als een knip of een knijp en dan een hosanna rapport dat Utrecht het zo fantastisch doet met fietsmobiliteit. Je verzint het niet…

  3. Beestje

    Zijn hier de kosten voor alle nieuwe faciliteiten (klemmen, stallingen, fietsen controleren, zonodig verwijderen), en verhoging van het aantal fietsongevallen ook meeberekend?

  4. Bert Pijnse van der Aa

    Ik heb zeker gezien dat er veel wordt geïnvesteerd in fietsen – stallingen. Misschien nog wel meer dan in parkeergarages. Omgerekend zijn de kosten per m2 voor een fiets in Utrecht misschien wel hoger dan die voor een woning. Die moeten nog worden verrekend met de positieve maatschappelijke kosten. Verder is de vraag hoe al dat beton zich verhoudt tot de milieu-ambities van de gemeente.
    Trouwens, ik vind Utrecht helemaal niet fietsvriendelijk meer. Juist door die stallingen.

  5. Marko

    @Tedje, dat staat toch nergen vermeldt?
    @Frank, je cynisme is onterecht. Die investeringen waren mede nodig om de bevolkingsgroei op te vangen. Zonder deze investeringen was het aantal kilomters gelijk gebleven of afgenomen. Harder groeien dan de bevolkingsgroei, terwijl het percentage toch al heel hoog is, is best knap.
    Ik snap best dat je niet tevreden bent met hoe Utrecht met auto’s omgaat, maar het is toch fijn dat de gemeente een paar mooie fietsenstallingen aanlegt bij het station.

  6. Ineke

    Fietskilometers met 8% gestegen.Frank en Tedje te snel gelezen er staat gestegen met 53 miljoen km. naar 616 km. Inderdaad was het duidelijker geweest als de redacteur had geschreven: fietskilometers stegen met ruim 8 % oid.

  7. cas

    De kosten van de stallingen zijn hier inderdaad niet in meegenomen. Waar het bij het station 30 cent per bezoeker per dag is zal dit te verantwoorden zijn. Maar bij de Zadelstraat met 7, 17 euro gaan kosten wel degelijk een rol spelen.
    Ook staan er erg suggestieve baten in opgenomen (bike motion bijvoorbeeld). Dit heeft geen directe of indirecte samenhang met het gebruik van de fiets. De vakantiebeurs komt toch ook niet hierheen omdat er zoveel mensen in Utrecht op vakantie gaan…

  8. Wim Vreeswijk

    Het lijkt mij nòg interessanter te vermelden hoeveel de (ongesubsidieerde) automobilisten afdragen aan belastingen en accijnsen aan de overheid en interessant zijn qua werkgelegenheid voor de Utrechtse middenstand !

  9. Rob

    ALS!! eigenlijk best een nutteloos onderzoek wand wat kunnen we doen aan de toename van het aantal fietskilometers .ik Ben Er blij mee dat betekend dat ER minder auto kilometers zijn gereden.minder vervuiling MAAR let wel die nieuwe garage voor maar liefst 9000 auto,s op het stationplein zal ROET gaan gooien bij de positive doelstellingen van de gemeente.bij een beetje beurs zijn dat zo maar 22.000 auto ritjes de stad in en uit .

  10. Chris

    Utrecht kan veel meer besparen door buspassagiers betere alternatieven te bieden, zoals deel- en OV-fietsen en e-taxis. Elke busreizeiger die overstapt op de fiets, levert 50 cent per kilometer op. Een automobilist die overstapt op de fiets bespaart de stad ‘slechts’ 41 cent per km. Dit heeft een ander onderzoeksbureau berekend (http://kpvvdashboard-20.blogspot.nl/2014/10/kosten-en-baten.html).

    Bussen zijn met grote voorsprong de duurste manier om personen te vervoeren. Utrecht had in de onderzochte periode 540 miljoen euro méér kunnen besparen (90 miljoen euro per jaar). Dit is meer dan de stad in totaal heeft uitgegeven aan gezondheidszorg, veiligheid en duurzaamheid samen.

    Met de stadsbussen worden voornamelijk studenten, scholieren, forensen en shoppers over korte afstanden verplaatst. De meeste passagiers kunnen prima lopen/fietsen. De gemeentelijke kan de besparing deels investeren in goed(koop) taxi-vervoer voor mensen die echt afhankelijk zijn van openbaar vervoer. Dan blijft er nog heel veel geld over voor andere belangrijke zaken zoals bijvoorbeeld betere ouderenzorg.

  11. Scherpschutter

    Leuk! Opnieuw een van belastinggeld betaald zogenaamd onderzoek dat geen onderzoek is, maar een rapport van een commercieel bureau waarin volkomen wordt toegerekend naar een vantevoren bedachte gekleurde conclusie: “We worden fietsend rijk, de auto is boe en uw gemeente doet het uiteraard fantastisch”. Er wordt niet eens de moeite gedaan om dit ook maar enigszins te maskeren met deugdelijke, complete en vooral ook onderbouwde berekeningen….Hoe kun je nu in godsnaam een batenberekening maken zonder tegelijk de relevante kosten/lasten (denk alleen al aan de investeringen in infrastructuur etc) in beeld te brengen?

    Gemeente Utrecht, word wakker. Dit is dus PRECIES wat een enorm deel van de bevolking volkomen zat is. Hier trapt werkelijk helemaal niemand meer in. We leven hier niet in een despotische bananenrepubliek waar de waarheid simpelweg is wat de autoriteiten tot waarheid verklaren. Dit is Nederland. Een Nederland waarin het wantrouwen tegen het openbaar bestuur met de dag groeit en groeit…Kap hiermee.

  12. Paul

    Dit klinkt weer als ‘ wij van de fiets adviseren de fiets’.
    Cijfers liegen niet, maar leugenaars kunnen wel cijferen.
    Bij de belastingaangifte wordt dit soort berekeningen, bewust gericht op een gewenste resultaat, bestraft.

  13. Jacqueline

    Alles voor de fietsers ,het zou ook eens fijn zijn als het veilig was voor de voetgangers .
    Bij het smakkelaarsveld staan bijna geen stoplichten voor de fietsers en als voetganger is oversteken dan ook een soort Russisch roulette geworden.

  14. robet

    Rob van steensel van der Aa
    He Bert Pijnse van der Aa zijn wij soms familie
    Ik denk zeker Te weten van wel groet Rob

  15. herman

    Kun je nagaan!
    En die auto’s kosten een veelvoud aan miljoenen met hun infrastructuur, ruimtebeslag en milieu verontreiniging….

  16. robert van steensel van der Aa

    Hallo Bert Pijnse van der Aa
    Volgens mij zijn wij verre familie
    U naam mij bekend voor uit een familie stamboom.
    Misschien wil duic mijn email adres door sturen
    Ik Ben heel benieuwd vriendelijke groet Rob van steensel van der Aa.

  17. Luuk Upuuk

    Jammer dat daardoor steeds meer voetpaden door “geparkeerde” fietsen ondoorgankelijk worden voor mensen met kinderwagens, rolstoelen e.d..

  18. Ted Danson

    Scherpschutter, dit bericht gaat over mensen die fietsen kopen, er geld aan uitgeven, er geld aan verdienen. Je totale hypocrisie schijnt een beetje door als je deze vorm van vrije markt – mensen die voorzien in hun behoeften door middel van aankopen – afwijst puur omdat het producten betreft die jou als benzine- en asfaltlover tegen de borst stoten.

  19. Scherpschutter

    @Ted Danson 17/2/2017 – 15:20

    – “Scherpschutter, dit bericht gaat over mensen die fietsen kopen, er geld aan uitgeven, er geld aan verdienen.”

    Nee, heer Danson, het bericht zelf gaat over een gekocht rapport dat op basis van totaal broddelwerk valselijk suggereert dat de fiets een positieve sociaal economische waarde heeft. Een ietsjes bredere insteek, zeg maar.

    – “Je totale hypocrisie schijnt een beetje door als je deze vorm van vrije markt – mensen die voorzien in hun behoeften door middel van aankopen – afwijst puur omdat het producten betreft die jou als benzine- en asfaltlover tegen de borst stoten.”

    U zou er verstandig aan doen mijn post nog eens goed te lezen. Ik wijs geen markt af…Waar haalt u het vandaan? Ik wijs niets anders af dan een Gemeente die belastinggeld misbruikt om propagandistisch nepnieuws te verspreiden in de vorm van een gekocht rapport dat volstrekt en overduidelijk is geschreven vanuit een vooringenomen standpunt en inhoudelijk eigenlijk alleen op de lachspieren werkt.

    De Gemeente zou zich echt moeten gaan realiseren dat a) de tijden dat burgers hierin trappen definitief voorbij zijn en b) dat ze hiermee het vertrouwen in de politiek een verdere knauw geeft. DAT is wat ik zeg, heer Danson.

  20. Bert

    Dus ze zijn weer hun propaganda aan het pushen en een steek naar de autorijder. Sowieso is een “onderzoek” dat alleen de baten meldt en niet de kosten. Maar goed, de opdrachtgever wist zelf een miljard schuld te creeeren in nog geen 10 jaar tijd, dan krijg je dat.

  21. Paul

    250 milj. Kijk naar stationsgebied. Fietsen, fietsen en nog eens fietsen. Als dat met auto’s zou gebeuren was wereld te klein.
    We gaan de tijd nog meemaken dat we ook de fiets moeten laten staan omdat het veel te druk wordt.
    Kan men ook uitrekenen wat lopen in de stad bespaart?

  22. Duic

    Sinds DUIC overbevolkt wordt door doordrammende rechtse luitjes die alle feiten als leugens zien en eigen waarheden als DE ENIGE waarheid zien, zijn de meest discussies compleet doodgeslagen en worden de reacties steeds minder gelezen. Steeds maar weer dezelfde op repeat staande langspeelplaten. Men eist respect voor hun mening, maar andere meningen en opinies worden zonder onderbouwingen belachelijk gemaakt. Zoals op nagenoeg ieder medium domineren deze trollen de reactievelden. Ze hebben er een dagtaak aan. Opvallend genoeg altijd onder kantoorwerktijden.

  23. Spieloos Crankstel

    Wordt helemaal cashen met 400.000 Utrechters in 2020, alleen daarvoor zijn ook die snelfietspaadjes te krap en het stadscentrum te klein. Bijstellen die debiele groei-ambitie!

  24. Stef

    Misschien wordt het tijd om in navolging van nu.nl het reageren op berichten af te schaffen. Van een discussie of uitwisseling van argumenten is allang geen sprake meer. Het rechtse geroeptoeter en de vele beledigingen aan het adres van andere reaguurders en democratisch gekozen wethouders zorgen voor veel irritatie bij (potentiele) bezoekers van duic.nl.
    Een goede moderator aanstellen is natuurlijk ook een optie.

  25. Toine Goossens

    Fijn die 250 miljoen. Ik vertrouw er op dat dat geld direct wordt ingezet om de veiligheid op de fietspaden te vergroten. Op fietspaden gelden geen verkeersregels, zijn er geen in- en uitvoegstroken, zijn er geen opstelplaatsen om af te slaan.
    De fietspaden rondom CS zijn niet berekend op het massale gebruik dat daarvan wordt gemaakt. Het is wachten op ongelukken.

    Zoals ik al vaker heb geconstateerd, veiligheid interesseert deze wethouder geen lor.

    Overigens dit rapport is opgesteld door het zelfde adviesbureau, Decisio, dat de Kracht van Utrecht heeft ingeschakeld om de verbreding van de A27 te frustreren.
    De NMU, de Kracht van Utrecht en de wethouder doen er alles aan om van het Utrecht van voor Leidsche Rijn een reservaat voor fietsen te maken.

  26. Hans

    @Toine: ja, goed he. Ik hoop dat het lukt. Hulde aan het College en de kracht van Utrecht.

    Wat betreft de chaos op de fietspaden: dat heeft maar heel beperkt met regels te maken en vooral met asociaal en ongeduldig fietsgedrag (voordringen, regels negeren). Dat kunnen we prima samen oplossen, gewoon, wat meer geduld en respect voor de mede-fietser.

    En wandelaars zijn uiteraard ook hartelijk welkom in het reservaat.

  27. Mia Amram

    Wat een kletsverhaal. Als alle fietsers de auto gaan nemen? Behalve als je niet anders kunt of masochistisch aangelegd bent ga je niet met de auto naar het centrum. Want hoge parkeertarieven, alle autoverkeerpestende maatregelen die Lotje nog kan verzinnen worden wel losgelaten op de autorijders.
    Goed, nu ga ik zelf het liefst met de fiets naar het centrum, daar niet van maar ik zou als middenstander eigenlijk alle klanten in mijn zaak willen zien, niet alleen die met de fiets komen. In dit typisch Groen Links propagandastukje lees ik geen woord over het omzetverlies die de ondernemers in Utrecht centrum lijden door de slechte autobereikbaarheid. Daar wordt gemakshalve genegeerd.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).