Fietsenstalling Jaarbeursplein per direct gesloten vanwege scheuren in constructie Fietsenstalling Jaarbeursplein per direct gesloten vanwege scheuren in constructie

Fietsenstalling Jaarbeursplein per direct gesloten vanwege scheuren in constructie

Fietsenstalling Jaarbeursplein per direct gesloten vanwege scheuren in constructie
Foto: Robert Oosterbroek
De fietsenstalling aan het Jaarbeursplein in Utrecht is uit voorzorg per direct dicht voor onderzoek. Er zijn scheuren gevonden in de constructie. Er is onderzoek nodig om te achterhalen wat de oorzaak is.

De fietsenstalling aan het Jaarbeursplein in Utrecht is uit voorzorg per direct dicht voor onderzoek. Er zijn scheuren gevonden in de constructie. Er is onderzoek nodig om te achterhalen wat de oorzaak is.

Het mankement kwam aan het licht tijdens een controle. Om de veiligheid van gebruikers te garanderen en zorgvuldig onderzoek te doen, is uit voorzorg besloten de stalling per direct te sluiten voor nieuwe gebruikers.

Omdat er geen acuut gevaar is, kunnen mensen tot 22.00 uur op vrijdag 11 oktober hun fiets ophalen. Om het dak van de stalling te ontlasten wordt een deel van het Stadsplateau afgezet voor voetgangers. Op dit moment is nog niet duidelijk hoelang de sluiting zal duren.

Update 20.10 uur: de gemeente laat weten een tijdelijke stalling te openen op het Jaarbeursplein waar plek is voor 1000 fietsen.

Probleemstalling

De fietsenstalling aan het Jaarbeursplein kampt al langer met problemen. In 2017 moesten er extra bouwstempels geplaatst worden omdat er toen ook al mogelijk iets mis was met de constructie.

Het euvel kwam toen aan het licht toen gebouwen, waarbij gebruik is gemaakt van breedvloerplaten, in Utrecht geïnspecteerd werden. Deze inspecties vonden plaats naar aanleiding van het instorten van de in aanbouw zijnde parkeergarage op Eindhoven Airport waar ook dit soort breedvloerplaten gebruikt waren.

De fietsenstalling heeft ook al jaren last van lekkages. Dat zorgt niet alleen voor overlast, ook de stalen constructie is gaan roesten.

56 Reacties

Reageren
  1. Erik

    Hahaha

  2. Bouwvakkurt

    In 1 x goed is iets van vroegah, he?
    Waarom kunnen we niks meer?

  3. Joes

    Rechts economisch bouwend Nederland staat er weer mooi op!

    En maar belastinggeld en ovrheidsgeld naar je toe trekken en frauderen met aanbestdingen om nog meerblastinggeld binnen te harken.

    Rechts Nederland trekt Nederland financieel leeg en daarna gaan ze links de schuld geven. Hoe lang gaat het nog duren voordat iedereen het gaat zien?

  4. Rottebert Peermans

    Ik hoop dat de gemeente dit juridisch goed heeft afgedekt en dat dit verhaald kan worden op de architect en/of aannemer. Oh nee, wacht… We hebben het hier over het naïeve gemeentebestuur dat zich door elke aannemer en projectontwikkelaar laat naaien. En de gemeentelijke begroting stond er al zo goed voor!

  5. Jan

    Voor Utrecht misschien eens op zoek naar een echte burgermeester , niet normaal hoeveel fouten er in Utrecht gemaakt worden .

  6. Marko

    Dat wordt een parkeerramp, want buitenparkeren op het Westplein is vorige week gesloten en fietsenstalling Sijpesteinkade is nu in de verbouwing. Alles moet dus officieel in garage Stationsplein gezet worden. Ik hoop maar dat de gemeente de komende tijd wat minder fanatiek wordt met het verwijderen van verkeerd geparkeerde fietsen, want de parkeercapaciteit is de afgelopen maand dus met 60% afgenomen.

  7. Herman

    Het houdt niet op…..

  8. R.Jansen

    Nu een fietsenstalling laatst nog een parkeergarage die instort ( Nieuwegein) Je zou gaan twijfelen hoeveel van deze kaartenhuizen en nog gebouwd zijn en of je überhaupt nog je wagen of fiets gaat stallen in dit soort bouwwerken die nu blijkbaar onbetrouwbaar zijn.

  9. Jopie

    Oepsie

  10. Van Puffelen

    Ik krijg het idee dat in Utrecht alleen maar kneuzen werken bij de gemeente, de ene blunder na de ander moet de gemeente Utrecht verwerken. ik vraag me wel eens af wordt daar nou niemand voor afgerekend voor al die kapitale blunders.

  11. Otto

    Een verkeerd product dus. Hopelijk is de producent volledig aansprakelijk te stellen.

  12. BdV

    Alweer een bericht waar naar verwachting heel wat reacties op zullen komen.

  13. Niels

    Die trappen daar zijn onlangs waterdicht gemaakt. Dat hebben ze gedaan door lelijke grijze strips op de treden te plakken. Het is werkelijk geen gezicht. Hadden ze die trappen niet op een andere manier waterdicht kunnen maken ?

  14. Paul Berkel

    leve de marktwerking en het aan de sector zelf uitbesteden van bouw- en woningtoezicht.

  15. MtU

    Dan moet de gemeente ook maar per direct stoppen met verwijderen van fietsen buiten op het Jaarbeursplein en omgeving. De andere stallingen zijn te ver weg of te veel omrijden voor fietsers die het station vanuit het westen (Leidsche Rijn) benaderen.

  16. Alain

    Wow, lekker dan. Ook net nu de stalling bij Sijpestein gesloten is *en* de Westpleinstalling is verwijderd.

    Hiermee is ook meteen de stalling van WTC onbereikbaar. Het wordt zo wel lastig om bij het station een plekje voor je fiets te vinden als je van de westkant komt. Knoopstalling is zo ongeveer de enige overgebleven optie.

  17. W

    Hahahahhaa zoals al vaker gezegd: de NL bouwsector doet maar wat. Prutsers!

  18. JdV

    Wie is in Utrecht de wethouder van fietsenstallingen?

  19. Chaos

    Fijn 🙁 die aan de Sijpesteijn is ook al dicht. En pas nog die aan het Westplein opgeheven. Het zal druk(ker) worden in d’e grootste’. Die is dan gelijk te klein, zul je zien. Blijft nog over ‘De Knoop’ stalling, en een lekker gezond stukje lopen.

    Oorzaak: zal vast met het lekkende water te maken hebben, lijkt me. Misschien de ingangen op het stadsplateau overdekken?!

    Schade claimen natuurlijk, maar intussen zal het chaos worden met het fietsparkeren rond het station.

  20. Utrechter

    Drukste station van Nederland in fietsstad Utrecht is onbereikbaar geworden voor fietsers echt indrukwekkend.

  21. Erik

    @Jan : heeft de burgemeester dan staan staal zitten vlechten of beton staan storten?

  22. Don

    Nou gemeentelijke belastingbetalende inwoners van Utrecht trek de knip maar weer want u gaat dit betalen gezien de gemeente Utrecht niet in staat is een sluitend contract te sluiten. En wie is hier voor verantwoordelijk.

  23. Joes

    @ JdV

    De wethouder heeft niks te maken met dit project; wie wel? Nou: NS/ ProRail. Vastgoedbedrijf/ Aannemer/ Architect/ Ingnieursbureau.

    De wethouders in Nederland worden juist (structureel) opgelicht door dit soort neoliberale fraudeurs (die het verdiende geld al lang hebben weggesluisd). 3 x raden, wij belastingbetalers moeten nu ook nog gaan meebetalen aan het oplossen van het probleem

  24. Toine Goossens

    Waarvan akte,

    Reageerbuis @Joes weet dit technisch probleem acuut politiek te benoemen.

  25. Hoera

    @Joes en DUIC die de post plaatst;
    Je verspreidt aantoonbaar desinformatie en derhalve moet je post weg worden gehaald. Schandalig dat je gewoon maar wat roept, werkelijk schofterig gewoon.
    Bureau Kraaijvanger uit Rotterdam is verantwoordlijk voor het ontwerp en de gemeente Utrecht was de opdrachtgever. Zie https://www.kraaijvanger.nl/nl/projecten/fietsenstalling-jaarbeursplein/
    De wethouder is dus zeker aansprakelijk voor dit knullige dossier. Punt.

  26. Wim

    Poeh, joesfloepuuu. Is je keutel er weer uit jôh. Gefeliciteerd.

  27. Ooginaller

    Het is niet anders: ik loop de komende tijd wel naar t CS. Wat een brevet van onvermogen.

  28. D

    Whoops! Ohjeee

  29. Herman

    @Erik, de wethouder is politiek verantwoordelijk voor zijn ambtenaren.

  30. Jack

    Goh, had even in het contract opgenomen dat de laatste 25% in stapjes over 20 jaar uitbetaald zou worden bij geen gebreken, nu zijn de bouwers allang gevlogen en kunnen de inwoners weer voor miljoenen aan herstel opdraaien..

  31. Harry v.

    bouwwerken van 6000 jaar geleden staan er nog.
    Dit houdt het een paar jaar uit, en staat op instorten.
    Net zo krakkemikkig als het politieapparaat dat niet handhaaft bij overlast.,
    net zo erg als een gemeentebestuur dat studenten laat wonen in woningen waar mensen die 21 jaar ingeschreven staan in zouden kunnen wonen.
    Net zo krakkemikkig als NL is geworden. Alles onder de dictatuur van het geld en amerikanisme.
    Dit land is ziek
    Deze stad is ziek
    En ons gemeentebestuur is ziek

  32. Otto

    @mtu. Verblind door dogmatisch denken, want dit zijn bouw fouten en kan iedere opdrachtgever gebeuren zoals de parkeergara Eindhoven.

  33. Talkshowhost

    Blijkbaar is het niet meer veilig in de fietsenstalling. Ik ben benieuwd wanneer de ingang Jaarbeursplein helemaal afgesloten wordt omdat de (rol)trappen en liften ook deel uitmaken van deze constructie?

  34. Marcel

    Grotuh Schand!

  35. Wil

    @Hoera:
    Je verspreidt aantoonbaar desinformatie en derhalve moet je post weg worden gehaald. Schandalig dat je gewoon maar wat roept, werkelijk schofterig gewoon.
    De opdrachtgevers voor de stalling zijn de gemeente Utrecht, de NS en Prorail.
    Wouter Koolmees en John Voppen zijn dus ook aansprakelijk. Punt.

  36. Joes

    @ Hoera

    Ik zeg (letterlijk) dat de wethouder (wie dat ook moge zijn) opgelicht wordt.

    De huidige wethouder is NIET op de opdrachtgever geweest, de wethouder is niet de projectcontroller. De wethouder maakt niet de bouwfouten en is ook niet verantwoordlijk voor het bouwtoezicht.

    Dit soort “fouten” en aanbestedingsfraude vinden op zeeer grote schaal plaats in Nederland. Incidenten met gebouwen zijn structureel van aard. Zeker gbouwen in opdracht van overheden gebouwd. Daar wordt nog net iets vaker mee gefraudeerd.

    We hebben natuurlijk ook helemaal geen bouwfraudezaken met klokkenluiders gehad. Daarna is er helemaal niets veranderd.

    O ja, landelijk, door VVD ministers ingeevoerd, mocht de bouwsector (en andere sctoren) zijn eigen toezicht gaan organiseren.

    O ja, Lot van Hooydonk was trouwens nog lang geen wethouder toen tot dit project ergens midden jaren tweeduizend besloten is. Ook tijdens de bouwweerkzaamheden was zij geen wethouder in Utrecht.

    Tot dit project is zelfs besloten toen Leefbaar Utrecht de portefuille stationsgebied onder haar controle en toezicht had, als je het toch al zo nodig politiek wil maken.

    Wat nou, desinformatie? Waar heb je het in hemeelsnaam over?

  37. Robbert

    @Joes, waar verdien jij je salaris mee?

  38. Rene

    Naast zeiken tegen een boom, ook mijn fiets tegen een boom. Bomen zijn ook duurzamer. Hele plein vol met bomen 🙂

  39. Pee

    @Joes 11/10/2024 – 17:00
    Die fietsenstalling plannen komen van links , die het autobezit wilt terugdringen.
    Of komt dat ook door rechts?
    Het komt allemaal uit de koker van lot v Hooidonk en die is zoals iedereen weet links.
    Wanneer begrijp jij dat eens een keer.

  40. Koel Hoofd

    @Joes
    Sinds wanneer is werken ‘rechts’?
    Omdat de ‘linkschmensch’ liever gaat hobbyen op kosten van de belastingbetaler?
    Hoezo is een technisch probleem ‘rechts’?
    Omdat de ‘linkschmensch’ techniek niet begrijpt, geen wiskunde kan en liever gaat kleuren en punniken?

    Je verspreid desinformatie omdat je de intentie hebt om ‘rechts’ (in dit geval werken en techniek) zwart te maken. Het typische valse ondeugde trekje van links die dat rechts verwijt. Immers, zoals de waard is vertrouwt die zijn gasten…

  41. Koel Hoofd

    De fietsenstalling op Westplein kan ook weer open.
    Die rekken zijn toch nog niet weggegooid maar duurzaam opgeslagen op het duurzaamheidterrein asw?
    Dat door de auto’s vergaste onkruid op Westplein kan ook weg, passen er nog meer fietsenrekken bij….
    Het is de keuze tussen dat of hopeloos politiekcorrect afgaan geacht fietscollege, meer smaken zijn er niet.

  42. De Beun

    Fietsenstalling dicht, roltrappen kapot. Nee gaat prima.

  43. Fietser

    De gemeente weet te melden dat er geen direct instortingsgevaar is, maar gebruikers informeren over de mogelijkheid om hun geparkeerde fiets op te halen is teveel gevraagd. Nou, ik betaal met liefde gemeentelijke belastingen om deze competente ambtenaren te ondersteunen.*kuch*

  44. Wim

    @ De Beun

    Ja, inmiddels staan de roltrappen aan de stadskant allemaal stil. Ook een drama.

  45. Balthasar

    Buiten het thema:

    Beste redactie,

    Plaats de jongste / nieuwste berichten bovenaan

  46. Balthasar

    Als men nu eens dat foeilelijke Beatrixgebouw ontmanteld en daar een mega fietsenstalling in realiseert. is t probleem opgelost

  47. Utrechter

    @Joes kun je eens uitleggenwaarom de wethouder met haar ambtelijke ondersteuning zo riant betaald worden als ze zich permanent op laten lichten.

  48. Nina

    @ Joes
    De wethouder is verantwoordelijk dat de uitvraag aan de bouwbedrijven correct is. Ze hoeft het niet allemaal zelf te bedenken, maar moet extra geld uittrekken om zo’n project goed te laten slagen en de expertise hiervoor inhuren.

    Staan er fouten in de uitvraag en heeft dat financiële consequenties, dan is dit haar direct aan te rekenen. Dat kun je niet afwentelen op andere partijen.

    Er komt veel bij kijken om wethouder te zijn. Veel verantwoordelijkheid m.b.t. het uitgeven van gemeenschapsgeld en het algemeen belang in het oog houden bijv.

  49. H.v.d.W.

    Compliment voor de gemeente Utrecht, die na controle van de fietstunnel verantwoordelijkheid neemt voor de veiligheid van heel veel fietsers door nu de stalling (voorlopig ) te sluiten.

  50. Nina

    Alle brevetten van onvermogen binnen ons ambtelijk apparaat in Utrecht komen nu bovendrijven. Je kunt niet de schuld blijven afschuiven nl.

  51. markie

    Joes: Fraude, oplichting…allemaal best zware aantijgingen. Publiceer het bewijs even, ander wordt je morgen meegenomen wegens smaad/laster.

    Groetjes, Ellie Lust

  52. Boogschutter

    @ Erik ‘hahaha’

    Leedvermaak?

    Dat is vaak een emotie die ontstaat wanneer iemand plezier of voldoening haalt uit het leed of de tegenspoed van een ander. Het woord komt van het Duitse “Schadenfreude,” en het beschrijft een complexe en vaak ongemakkelijke vorm van vreugde.

    Leedvermaak, beste Erik, is psychologisch interessant omdat het jouw gevoelens van eigenwaarde kan versterken door te zien dat anderen falen of het moeilijk hebben. Mocht dit zo zijn in jouw geval dan zijn er ook wel andere strategieën om iets te doen aan je gevoelens van minderwaardigheid.

  53. Waarheid doet er niet meer toe

    Lot van Hooijdonk was dus niet de verantwoordelijk wethouder voor project stationsgebied en project staionsfietsenstalling Jaarbeursplein, dat was allemaal voor haar tijd. Het enige waar ze voor verantwoordelijk is, is het oplossen van problemeen door de bouwsector achter gelaten.

    https://www.parlement.com/id/vh8lnhrpmxwh/parlementaire_enquete_bouwnijverheid

    Leefbaar Utreecht had altijd stationsgebied in haar portefuille. De plannen zijn onder verantwoordelijkheid van Leefbaar, in eerste instantie in de projctfase gekomen.

    Het stationsgebied en jaarbeeursplein is ontwikkeld, gebouwd en opgeleverd voor Lot wethouder werd.

    Dus waarom reaguurders hier weer impleciet en expleciet lopen te wijzen naar Lot en “ze” als wethouder mag dan ook een raadsel heten.

  54. Koel Hoofd

    @Waarheid doet er niet meer toe
    Lot zit er al zo lang dat ze voor sommigen lijkt alsof ze er altijd heeft gezeten.
    Ze heeft in die tijd ook zoveel ‘niks’ gedaan dat het lijkt alsof ze ‘alles’ heeft gedaan.
    Ligt dat nou aan Lot of aan die reaguurders?
    Dat zullen we pas bij de lokale verkiezingen in 2026 te weten komen.

  55. Maarten

    @ Wil, was jij op de middelbare school vroeger zo iemand die alles overschreef van je buurman en er toch een verkeerde conclusie erbij wist te zetten? Dat is niet veranderd. De gemeente was en is opdrachtgever en dus verantwoordelijk. Met dank inderdaad aan Leefbaar.

  56. Sander

    Hoe kun je nu met vingers gaan wijzen als we niet eens weten wat de oorzaak is? Lekker feiten vrij zeuren.

    De architect heeft het misschien wel niet goed ontworpen, of de niet heeft het niet goed gebouwd, of de leverancier heeft de verkeerde materialen geleverd, of de gemeente heeft te weinig budget vrijgemaakt of er is niet genoeg gecontroleerd, of klimaat verandering, of bussen trillen te veel.

    Eerst onderzoek en dan kijken wat er gedaan moet worden. In het ergste geval zijn we als inwoners van de gemeente Utrecht opgelicht en moeten we proberen dat geld te verhalen bij de oplichter.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).