De nieuwe fietsenstallingen in P1 en P4 van Hoog Catharijne kunnen in 2026 open. Daarmee komen er meer dan 4.000 stallingsplekken bij in het stationsgebied in Utrecht. De bouw moet in 2025 beginnen.
Eigenaar Klépierre van winkelcentrum Hoog Catharijne en de gemeente Utrecht hebben al langer geleden afgesproken dat er fietsenstallingen moeten komen in twee autoparkeergarages.
Het gaat daarbij om parkeergarages P1 (ingang aan het Moreelsepark) en P4 (ingang aan de Catharijnesingel), waar in totaal plek moet komen voor 4.300 fietsen.
De totstandkoming van de nieuwe fietsenstallingen is gepaard gegaan met de nodige vertraging, omdat er verschillende knelpunten opgelost moesten worden.
De gemeente laat nu weten dat de werkzaamheden naar verwachting kunnen starten na de zomer van 2025. “We hopen dat de stallingen medio 2026 beschikbaar zijn, zodat ook een eind kan komen aan de fietsenzee aan de rand van bijvoorbeeld het Moreelsepark”, schrijft de gemeente.
15 Reacties
ReagerenGood old jaren 70 beton, lomp maar stevig, daar komen geen scheuren in.
Ok. Dat er nu nog geen oplossing is voor de fietsenzee bij het Moreelsepark: accepted. Dat neemt niet weg dat de doorgang voor voetgangers onacceptabel verstoord wordt. Ik moet met mijn wandelwagen het fietspad op, waar ik van de sokken gereden wordt door fatbikers, omdat er op het voetpad geen ruimte tussen de fietsen gelaten wordt. Gemeente: HANDHAVEN!
Is parkeergarage P6 aan de Rijnkade die nu gesloten is niet snel om te bouwen naar tijdelijke fietsparkeer garage? Vandaar is een doorsteek via HC naar het station.
Hoop dat het allemaal doorgang vindt.
Je fiets parkeren is nu soms een crime.
Mooi, alle stilstaand blik uit de openbare ruimte!
Kannie wachten!
Er is niet veel fantasie voor nodig om te voorzien dat de Stationsstraat in een janboel gaat veranderen. Alles komt in die doodlopende straat bij elkaar. Fietsen parkeren in P4. Auto’s parkeren in P3. De hele dag veel vrachtauto’s die voor Hoog Catharijne komen lossen in de voormalige Stationsdwarsstraat. De drugs gerelateerde traffic. En verder, als de knip in de Catharijnesingel komt, veel automobilisten die in de Stationsstraat willen omkeren, omdat ze tegen de knip ‘aanlopen’. Kortom: het verkeersinfarct Stationsstraat. Voor u georganiseerd door de samenwerkende partners: Gemeente Utrecht en Klépierre.
Mooi direct doen en natuurlijk ook de vergelijkbare parkeerkosten die een automobilist zou moeten betalen!!!
Dit moet natuurlijk niet betaald worden via de algemene middelen van de gemeente belastingen, het moet wel helemaal betaald worden van de stalling van de fietsers en daar mag je natuurlijk geen snorfiets neerzetten…..
Dé garantie voor het helemaal vollopen hier met reacties. Gewoon iets random plaatsen met de term bomen of fietsen erin en het gaat los hier. Tekenend voor hoe het ervoor staat in Utrecht.
Die knip in de Catharijne singel gaat het niet beter maken, doorgaand verkeer zorgt juist voor meer toezicht. Dit gaat weer een excellent gebied voor drugsdealers worden.
Niet zo heel lang geleden werd in het hele gebied rondom het station het parkeren van fietsen buiten stallingen en rekken verboden. Nooit weer wat van gehoord, en de fietsenzooi bij ingang Moreelsepark wordt (net als op andere plekken) steeds groter, met nauwelijks ruimte om te lopen behalve op het fietspad. Er worden fietsen neergezet op afgekruiste plekken vlak voor de ingang, zelfs daar wordt niet op gehandhaafd. Daarbij komen ook nog de spookrijdende fietsers op de stoep die proberen linksaf te slaan naar het station, in verband met de verkeerd ontworpen kruising ter plekke. Hier gaan meerdere dingen mis. Voorspelling: vrijwel niemand die even een boodschapje bij AH gaat halen zal de moeite nemen de fiets in de stalling verderop te zetten,
@ Petra Engelsma
Het gaat over fietsenstalling in parkeergarages, dat is geen openbare ruimte maar het bezit van iemand.
Dus wat gaat het kosten om je fietsje daar te mogen stallen?
@Massegast
Geweldig doom scenario!
Ik pak alvast de popcorn.
@ Mark @ Wilma
Hear hear, het is gewoon onveilig op dat stuk voetpad door die chaos. Enige weg vooruit daar is over het fietspad. Onbegrijpelijk dat dit getolereerd wordt.
@Koel Hoofd, dat wil ik ook. De openbare ruimte is te schaars en te mooi om vol te zetten met fietsen of auto’s. Op eigen grond, achter de voordeur (fietsen) of in een stalling / garage ermee!
De automobilist moest ook gaan betalen voor parkeren. Het aantal fietsers hier is inmiddels dermate groot en onoverzichtelijk en hinderlijk geworden dat die nu ook wel eens mogen betalen. Ze worden tenslotte ook riant gefaciliteerd met fietssnelwegen, fietsstraten enz.
@Petra Engelsma
Fietskenteken, fietsrijbewijs, verplichte fietsverzekering, fietshelmplicht en keihard handhaven op verkeersovertredingen. Ben helemaal voor!
@Petra Engelsma
Dat is nog eens een genuanceerde reactie. Moest vaker gebeuren op dit forum.