Een spandoek van honderden meters lang is zaterdag opgehangen in een deel van Amelisweerd bij Utrecht. Op het doek, dat begint bij het viaduct over de A27, staan leuzen als ‘Kaag stop de zaag’, ‘Deze bomen hebben ook dromen’ en ‘Iep, iep, hoera’.
Er was zaterdag ook een demonstratie in Amelisweerd. Mensen kwamen bijeen om duidelijk te maken dat zij tegen de verbreding van de A27 zijn. De Utrechtse Partij voor de Dieren sprak van een ‘prachtige demonstratie’.
Voor aanvang van het protest werd het spandoek opgehangen in een deel van Amelisweerd dat dreigt te verdwijnen, wanneer de plannen van het vorige kabinet doorgaan. Het doek bestaat uit allerlei, aan elkaar gemaakte, losse spandoeken, waar mensen hun eigen tekst op konden zetten. Ook hangen er losse spandoeken in het bos.
Tekst loopt door onder afbeelding
Jonge bomen
Daarnaast hebben leden van de actiegroep Amelisweerd Niet Geasfalteerd honderden jonge boompjes geplant. Zij hebben dit gedaan op de plekken waar Rijkswaterstaat eerder dit jaar zieke bomen heeft gekapt.
“Wij snappen heus dat omvallende bomen en takken gevaarlijk zijn voor automobilisten. Alleen, het grootste gevaar blijft de snelweg zelf. Als de A27 er niet was, was deze kap ook niet nodig geweest. Als de plannen van Rijkswaterstaat doorgaan, en de bak wordt verbreed, zal dat wederom leiden tot dit soort extra kap. Immers, alle bomen langs een snelweg zijn ‘gevaarlijk’! Nog meer redenen dus om de verbreding tegen te houden”, zegt Els Rijke, woordvoerder van de actiegroep.
27 Reacties
ReagerenHeel goede acties! Ik reken met mijn stem op D66 dat ze gaan kiezen vóór gezondverstand. Tenminste 1,5 miljard uitgeven om enkele reis minuten te sparen tijdens de spits tijden mist iedere logica.! Ons enige stads bos is dan permanent kleiner en de kromme rijn komt dan vlak naast het geluidscherm te liggen. Het gaat over veel meer dan de nationale media vertellen…
Bezigheidstherapie
Je mag toch hopen dat de gekte van VVD stopt, niet kappen!
Honderden meters spandoek? Lekker duurzaam!
Kunnen we verder misschien ophouden met dit strookje jonge bomen een bos te noemen? Er vindt al genoeg taalerosie plaats.
Ik heb er alle vertrouwen in, zeker na de winst door D’66 geboekt – dat deze onzinnig schadelijke en uiterst stompzinnige en kostbare verbreding er uiteindelijk niet gaat komen.
@paul
“Ik reken met mijn stem op D66 dat ze gaan kiezen vóór gezondverstand.”
D’66 kan niet in zijn eentje regeren en is dus afhankelijk van andere partijen zoals de VVD en daarom is het mogelijk dat er uiteindelijk een VVD’er minister van infrastructuur en waterstaat gaat worden en daar de VVD de asfaltpartij is moet je dus nog niet te vroeg juichen.
Wat iedereen hier vergeet is dat uiteindelijk de rechter, het Nederlands recht en het Europees recht gaan bepalen of de verbreding er in de door de VVD-voorgestelde vorm of in een andere vorm komt. Dat is bepalender dan wat er in formatieafspraken op tafel komt. Bij die formatie is het ook nog belangrijk welke partij er als 4e partij aanschuift. Dat zal naast VVD, d’66, het CDA misschien wel niet opnieuw Christen Unie zijn, maar een andere partij.
Daar Nederland de komende 3-5 jaar nog flink last gaat krijgen van de Corona-pandemie op financieel gebied, is het maar de vraag of het wijs is om miljarden uit te trekken voor een probleem dat ook voor een fractie van dit geld opgelost kan worden. Er kunnen extra banen aangelegd worden, zonder een nieuwe tunnelbak te hoeven graven/ maken namelijk. Dit kan ook binnen de nu voorgestelde 10 jaar werkzaamheden voor het VVD-plan gerealiseerd worden.
Buiten die extra banen moeten er wel goede oplossingen komen voor in- en uitvoegend verkeer, de oorzaak van vele files. Dit kan.
Dan is het ook nog zo dat werkgevers flink gaan snijden in het aantal dagen dat kantoorpersoneel nog welkom is op kantoor. Mijn werkgever heeft een enquête gehouden en gaat nu als beleid invoeren dat mensen straks nog 2 a 3 dagen in de week welkom zijn op kantoor. Met name voor afspraken en creatieve brainstorms e.d.. Een deel van de kantoren zal dan ook omgebouwd worden naar een meer café restaurant-achtige indeling, ideaal voor de nieuwe kantoorwerkzaamheden. Een ander deel van de huidige kantoren gaat verhuurd worden.
Ook de ANWB gaat bedrijven aansporen voor een deel hun personeel thuis te laten werken. Volgens mij bespaart personeel deels thuis te laten werken al tot 60-80% op de verkeersdruk/ filedruk. Laten kantoren hun personeel gespreid aan de dag beginnen en gespreid naar huis gaan, scheelt dit ook al wel heel erg veel, want de spits zal voor een deel verdwijnen. Een enorme oplossing dus voor een groot probleem dat eigenlijk geen geld kost en erg makkelijk te realiseren is, bij medewerking van een hoop kantoren in Nederland.
Ook zien we natuurlijk dat veel grote nieuwe kantoorgebieden naast treinstations gevestigd zijn en worden de komende 15 jaar. Neem Amsterdam-Zuid. Er zijn natuurlijk nog steeds veel kantoorknapen en elitairdere bestuurders die verknocht zijn aan hun Audi-BMW, maar je ziet nu al tienduizenden werknemers van de banken en financiële partijen daar gewoon keurig de trein/ metro nemen (ook naar Schiphol).
Let wel. Kantoorpersoneel dat verknocht is aan hun kantoor zal daar dus nog steeds 2 of 3 dagen te vinden kunnen zijn.
Dat betekent dat de wegen veel meer gebruikt gaan worden voor het hoogst noodzakelijke vervoer. Mensen die naar hun werk of klant moeten of goederen die vervoerd worden. Als tegelijkertijd nog meer goederen over spoor of water zouden kunnen gaan is ook daar nog een hoop te winnen.
Top! Het gaat vast helpen. Fijn dat er zoveel weerstand is.
Neem aan dat de kosten door de gemeente betaald zíjn?
Iedere keer als ik de A27 daar kruis, kijk ik naar beneden en zie ik het verkeer volstrekt ongehinderd razen. Om er zoveel geld aan te besteden teneinde af en toe misschien enige stremming te voorkomen, is een typisch VVD-stokpaardje. Vroemm vroemm!
“Als de A27 er niet was…” zegt Els de Rijke. Ik kan die zin wel afmaken: dan hadden er dagelijks 200.000 voertuigen over de Waterlinieweg mogen rijden. In wat voor wereld leven deze mensen in vredesnaam dat ze denken dat dit realistisch is? Hoe wordt hun EkoPlaza bevoorraad? Hoe komen de werknemers op de Uithof zodat ze hen kunnen voorzien van ziekenhuiszorg? Er komen meer bomen terug dan er verdwijnen en door hogere geluidsschermen, een overkapping, stil asfalt en meer elektrisch vervoer wordt de overlast en vervuiling minder. Enige vraag is: is het de € 1,5 miljard waard? Misschien niet maar ik kan me zo voorstellen dat het meeste van dat geld niet wordt opgebracht door de gemiddelde Amelisweerd-demonstrant.
Ik neem mijn hoed af voor Uuutje, de enige hier in dit forum die de moeite heeft genomen een goed onderbouwd betoog te houden en die een genuanceerde blik werpt op dit vraagstuk.
@ Utrechter
Nee, natuurlijk brengen die paar honderd demonstranten die 1,5 miljard niet in hun eentje op. Maar wel de belastingbetaler, u en ik. Dat we daar een paar kanttekeningen bij plaatsen is dus volstrekt normaal. En voorts zou het een goede zaak zijn indien die overkapping er hoe dan ook wel komt, maar de verbreding van de bak niet.
@Hans
“En voorts zou het een goede zaak zijn indien die overkapping er hoe dan ook wel komt, maar de verbreding van de bak niet.”
Ja, want de geluidsoverlast van al het verkeer wat over de A27 raast is nooit prettig geweest.
Utrechter 13:33
“Misschien niet maar ik kan me zo voorstellen dat het meeste van dat geld niet wordt opgebracht door de gemiddelde Amelisweerd-demonstrant.”
Waarheid als een koe. Het zijn altijd de economisch minst-rendabelen die het hardste vooraan staan te gillen om van alles en nogwat…Dat geldt voor iedere demo.
@Uuutje
“Volgens mij bespaart personeel deels thuis te laten werken al tot 60-80% op de verkeersdruk/ filedruk”
Er ontbreekt iets in je redenering.
Thuiswerken vergt een thuiswerkplek en dus grotere woningen in mensvriendelijkere locaties. Dus mensen zullen wegtrekken uit kleine dure woningen en elders meer ruimte voor minder geld scoren. Verder weg dan de bekende ‘kwartiertje fietsen afstand’.
Daarnaast is het de bedoeling dat er de komende decennia nog eens 2 tot 4 miljoen inwoners bijkomen, die toch ook allemaal zich wel een keertje op kantoor moeten melden. Dan is er nog de ‘verdozing van Nederland’ dankzij de online bestelling met levering op bestlling obsessie. Elk besteld pakje zit minimaal één keer in een vrachtwagen op de weg. Meer online bestellingen is dus hoe dan ook altijd meer vrachtverkeer.
Kortom, de drukte op die weg zal hoe dan ook toenemen.
Deze verbreding is niet een emotionele kwestie van het hier en nu, maar het resultaat van een rationele lange termijn toekomstvisie welke al lang geleden is ontwikkeld.
Alsof werkgevers personeel zullen laten thuiswerken als alles weer genormaliseerd is….No fucking way.
@Koel Hoofd
“Thuiswerken vergt een thuiswerkplek en dus grotere woningen in mensvriendelijkere locaties.”
Medewerkers van de bedrijven waar ik contact mee heb werken allemaal vanuit hun eigen woning en hebben slechts een bureau nodig en een computer die aangesloten is op het computersysteem van het bedrijf.
Het is goed mogelijk dat de corona crisis uiteindelijk er voor gaat zorgen dat thuiswerken voor veel bedrijven standaard gaat worden.
Elk nadeel heeft zijn voordeel en dat kan ook wel eens voor de corona crisis gaan gelden.
Wat een miieuvervuiling en lakenverspilling weer.
Ronduit schaamtevol.
@Koel Hoofd
Allemaal onjuiste blabla. Meer kan ik er niet van maken. Maar laten we miljarden door dw plee spoelen zoekend naar oplossing voir een probleem dat in de tussentijd goedkoper opgelost kan worden. Logosch.
En hoezo kan je niet werken aan een bureau/ tafel in je studio of slaapkamer? Er zijn veel alleenstaanden. Die zitten niemand in de weg thuis. De werkgever stuurt wel wat ergonomische spullen je kant op hoor. Daarnaast kunnen ze dus ook nog naar kantoor, het personeel, om anderen te zien. Voor mensen die thuus echt niet uit de voeten kunnen wordt een uitzondering gemaakt; zie mijn werk. Ook zijn er genoeg kantoorruimtes flexplekken te huur. In een stad vaak op loop/ fietsafstand. Doe ik ook nu 1 a 2 dagen in de week. Is gkedkoper voor de baas dan reiskosten.
Die nieuwe kantoorprotocollen worden zo’n beetje overal NU doorgevoerd, want ook goedkoper voor de kantoren/ werkgevers. De meeste mensen hebben nu ook snel internet immers.
Die pakketdiensten zijn een issue ja. Moet een slimmere oplossing voor bedacht worden. Toch vormen pakketdiensten niet 40% vh verkeer nu. Woon-werk dus meer. Daar is dus de winst te halen.
Hoezo wil je koste wat kost meeeer verkeer en een verbreding; terwijl de cijfers, prognoses en alternatieven anders uit wijzen? Geldt ook voor andere reaguurders.
Volgens mij is het meer een eedstrijd ideologisch ver plassen en met name nog meer: mensen wiens ideologie je zou moeten haten (is je aangepraat) enorm dwars zitten.
Ik snap dit niet. Stap 1 is: is er een meerderheid vóór of tégen deze verbreding. Antwoord A: ja er is een meerderheid vóór = geen vragen. “Zo werkt het in Nederland met een democratie” krijg ik altijd om m’n oren geslingerd en ook hierdoor zitten we weer 4 jaar met Mark opgescheept. Antwoord B: nee, er is geen meerderheid vóór = hoé kan het dan dat er iemand zit die deze beslissing dan tóch in alle vrijheid kan maken. Als niemand dit oplost blijft het hier en-publique klagen.
Een rationele lange termijn toekomstvisie die geen alternatieve plannen duldt en iedere tegenstand direct buitenspel zet als ’emotionele kwestie’.
Deze tegenstanders zeggen niet dat mobiliteit geen probleem is, maar dat de balans tussen de geboden oplossing en het daadwerkelijke probleem ver te zoeken is. Anderhalf miljard euro (en we weten allemaal hoe begrotingen met grote, onbeproefde projecten uitvallen) voor een traject waarop de afgelopen jaren het aantal files verminderd is, niet toegenomen. Het probleem zou in de toekomst vooral knellen in de paar uren spits, waarvoor voldoende andere oplossingen zijn, zoals Uuutje al onderbouwd heeft. Waarom moet er een megalomaan project worden uitgevoerd, waarbij er anderhalf jaar 24 uur per dag machines bezig zijn om 70 meter diepwanden aan te brengen, terwijl een plan op tafel ligt die niet 10 jaar, anderhalf miljard en een geliefd bos kost? Indien er iets mis gaat met het folie onder de bak, dan gaan er nog meer problemen met het waterpeil ontstaan, de kosten zijn verzakkingen in Lunetten, meer verkeershinder en natuurlijk meer bomen.
Wanneer houden mensen op met ieder argument voor behoud van natuur puur emotioneel te zien. Als er iets geleerd is van de drukte in natuurgebieden het afgelopen jaar, dan is het wel dat deze natuurgebieden meer betekenen voor de mens dan alleen emotie.
Een ander dieptepunt van dit plan is wel aangeboden natuurcompensatie voor dit project, waarbij drie reeds bestaande graslanden worden aangeduid die er kwalitatief op vooruit gaan. Trots wordt er vermeld dat er ergens meer bomen aangeplant gaan worden, geen rekening wordt gehouden dat één honderdjarige eik evenveel CO2 opslaat als honderd jonge eiken en ook wordt niet duidelijk waar deze vermeende 60 hectare dan zal worden aangeplant.
En eenieder die dit unieke bos op rivierklei met eeuwenoude eiken, beuken en essen een strookje bomen noemt, nodig ik uit om een keer van het internet of de snelweg af te komen en Amelisweerd zelf te bezoeken.
Tegen de trend in snelwegen willen verbreden, alleen de VVD kan zo volhardend zijn in hun kortzichtigheid. Ze kunnen de ring beter versmallen, dan komen er minder auto’s naar Utrecht, beter voor lucht en milieu.
Zullen we voor de optie snelheid verlagen naar 80 en dan 2*7 stroken aanleggen in de bestaande bak gaan? Mocht dit over 15 jaar toch onvoldoende blijken dan kunnen we dan opnieuw de discussie aangaan.
@Geewee en dan files creëren ter hoogte van Groene kan en Houten want daar moet je afremmen voor die 80km zone
Meer luchtvervuiling
Ik zie maar toch echt maar heel weinig oude bomen (100+ jaar) staan achter het lint. Het zijn vooral struiken.
Hier gaat de biomassacentrale hooguit een uurtje op.
@ Nina
Dan ben je best wel blind of raar, als je al die bomen voor struiken aanziet. Of beiden.
je biomassaplaat blijft, naast dat hij volledig onjuist is, een beetje hangen. Daarnaast heeft het niks met deze behoorlijk ONZINNIGE onnodig dure snelwegverbreding te maken.