De laatste fietsenstalling nabij het centraal station van Utrecht waar mensen hun rijwiel een paar dagen gratis konden laten staan is gesloten. Er resten nu nog alleen stallingen waar betaald moet worden na 24 uur stallen.
De tijd van zeeën aan fietsen op straat in het Stationsgebied ligt al even achter ons, en nu is ook de laatste gratis stalling nabij het station gesloten. Alle rekken op het Westplein zijn weggehaald. Honderden fietsen die er nog stonden zijn afgevoerd door de gemeente.
De gemeente is al jaren bezig om vorm te geven aan het fietsparkeren in het centrum van Utrecht. Voornamelijk rond het stationsgebied is er het nodige veranderd. De zeeën van fietsen op straat zijn verdwenen, parkeren mag alleen nog maar in de overdekte stallingen. Fietsen die op straat staan worden verwijderd.
Tekst gaat verder onder afbeelding
De overdekte en beheerde fietsenstallingen rond station Utrecht Centraal zijn de aangewezen locaties voor het parkeren. De eerste 24 uur zijn gratis, daarna moet er betaald worden. In het openbaar vervoer kan men in- en uitchecken met een pinpas, maar die techniek is nog niet doorgevoerd in de stallingen. Gebruikers moeten met een OV-chipkaart in- en uitchecken.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Vanaf oktober wordt het gebied waar het verboden is om een fiets op straat te parkeren overigens nog groter. Dan mag er ook niet geparkeerd worden rondom TivoliVredenburg.
De fietsenstalling op het Westplein is gesloten omdat er binnenkort begonnen wordt met voorbereidende werkzaamheden voor de herinrichting van het plein.
Gekoppelde berichten
Plannen voor Lombokplein weer een stap dichterbij; Utrechters kunnen hun mening laten horen
Het ontwerpbestemmingsplan Lombokplein ligt vanaf 18 maart ter inzage. Op en rondom het Westplein moet…
Utrecht gaat ook rond TivoliVredenburg parkeren met de fiets verbieden
De gemeente Utrecht wil het parkeren van fietsen gaan verbieden in verschillende straten rondom TivoliVredenburg.…
Fietsenstallingen rond Utrecht CS niet gratis in het weekend vanwege druk op begroting van gemeente
Fietsers moeten – als ze langer dan 24 uur parkeren – ook in de toekomst…
Utrecht verwijderde weer meer fietsen; verbod stationsgebied alleen al goed voor 8.800 fietsen
De gemeente Utrecht heeft in 2023 voor het vierde jaar op rij meer fietsen verwijderd…
Vanaf vandaag is het parkeren van je fiets op straat in het stationsgebied in Utrecht verboden
Het parkeren van je fiets of scooter op straat is in een gedeelte van de…
48 Reacties
ReagerenEerst mensen de auto uitpesten omdat ze moeten fietsen, en nu verplicht betaald parkeren voor fietsen. Ze zullen u hoe dan ook volledig uitknijpen. Volgende stap is waarschijnlijk wegenbelasting voor voetgangers.
Wederom een totaal krankzinnig besluit van onze onvolprezen gemeente utrecht. In utrecht fietsstad wordt je geacht op de fiets te gaan maar als je er nog mag fietsen dan mag je je fiets er niet meer neerzetten. Waarom waar is dat goed voor wat is er mis met een fiets die tijdelijk in de openbare ruimte staat. Vanochtend onderweg naar de markt zie je dat er weer vrolijk gedeald wordt 10 meter verder zijn ze fietsen aan het verwijderen tja prioriteiten stellen. En op de markt zie je nu al dat iedereen zijn fiets mee gaat vast heel gezellig worden. Dat heeft natuurlijk niemand kunnen voorzien in het gemeentehuis. En ja er zijn stallingen maar wie gaat in de rij staan om in te checken en vervolgens dat je je fiets in een bovenrek moet tillen. Om vervolgens met je volle tassen weer retour uit die kelder in de rij uitchecken fiets zoeken en de helling op zeulen. Idem stalling Westplein er zijn mensen die met de eerste trein naar hun werk gaan dan zijn nog niet alle stallingen open. En als ze al open zijn ook hier in de rij om in te checken en als het even tegen zit je trein missen. We moeten toch fietsen faciliteer dat dan gemeente. En dit alles voor het herinrichten van het Westplein voor een park en meer groen. Lekker uitlaat gassen happen tussen alle verkeersaders. Er was ons een ondertunneld Westplein beloofd. Ik ben toch zo benieuwd wie dit soort dingen verzint in het gemeentehuis en onder welke platte steen die leven.
Graag betaald stallen vanaf minuut 1 invoeren. Geen enkele reden om privégebruik van de openbare ruimte in de vorm van megadure stallingen te subsidiëren.
Ik zou de binnenstad van Utrecht gewoon afsluiten voor inwoners van Utrecht. Alleen toegankelijk voor toeristen. Efteling mag je ook niet de fiets in. Stel je voor dat al die mensen met de fiets of nog erger met de auto naar de binnenstad komen om inkopen te doen.
Geweldig nieuws, want waarom moeten de fietsers altijd alles gratis krijgen, (dus op kosten van alle belastingbetalers). Automobilisten zijn al jaren de pineut en ik reed een snorfiets en die kon al helemaal niet parkeren in de stalling bij het gemeentehuis in de stad en deze moest ik in Lombok neerzetten, terwijl ik slecht te been ben.
Ik denk dat de fietsers in tussen moeten bedenken als de automobilist het onmogelijk is gemaakt om ergens te parkeren en omdat het intussen onbetaalbaar is geworden, dat deze mensen de stad links hebben laten liggen en/of hun auto maar weg hebben gedaan.
Dat rupsje nooit genoeg het dan gaat halen bij de fietsers en alle andere waar nog veel geld valt te halen en dat wordt met het jaar erger, welterusten beste fietsers!!!!
Dan moet de wal het schip maar keren,
(als iemand niet vooraf rekening houdt met een naderend probleem, dan moet het probleem maar daadwerkelijk in volle omvang ontstaan, en dan alsnog worden opgelost). Dus dat hoop ik voor alle fietsers, maar ik zelf denk dat dit tegen doven mans oren is gericht!!!
Utrecht heeft heel veel geïnvesteerd in fiets parkeer garages ondergronds veelal. Zeker rond om het Centraal station. Daar staat je fiets veilig en droog. De kosten voor parkeren langer dan 24 uur is heel laag.
Overigens klopt dit bericht niet geheel. Bij het Moreelse park, Moreelse brug jaarbeurs zijde zijn nog steeds honderden GRATIS fiets parkeer plekken.
Voor lang fiets parkeren zet gewoon je fiets bij een van de andere 8 Utrechtse trein stations : station Vaartse Rijn, Station Lunnetten, Station Leidse Rijn, Station Terwijde, Station Vleuten, Station Zuilen, Station Overvecht, Station Malibaan.
Echt extreem vervelend dat een OV chipkaart nodig is om een fiets te moeten stallen op een plek die zogezegd een stalling van de gemeente zou moeten zijn. Ik wil niet met nóg een f#ng pasje moeten worden opgezadeld. Zonder een OV pasje kan je dus niet stallen. Echt waardeloos.
Wen er maar aan, fietsers!
De tijd van alles gratis is voorbij. De fiets is inmiddels even hinderlijk geworden in de stad als de auto destijds, qua aantallen, beslag op de openbare ruimte, effect op de infrastructuur en gedrag van de berijder.
Dus niet zo gek dat ook de fietser langzamerhand moet gaan betalen voor zijn privileges. Waar blijft de fietsbelasting?
Da’s mooi. Hoe gaat het nu dan met die hele linten van fietsers die op dat fietspad langs Tivoli voorbijtrekken, blijft dat wel? Altijd lachen als je plotseling oversteekt. Omdat de helft aan het appen of bellen is is het effect altijd hilarisch als de voorste in de remmen moet.
Hoezo niet gratis? Ik parkeer altijd in de fietsenstallingen bij het CS. Je haalt je pas erlangs, pakt de trein, komt terug, haalt je pas er langs en neemt je fiets weer mee.
Kosten: 0 euro. Staat je fietsen veilig en droog en krijg je er ook nog een gratis ‘goedemiddag’ van de meneer achter de balie bij.
O ja, als de fiets langer dan 24 uur blijft staan, dan kost dat inderdaad een euro per 24 uur ofzo. Dat gebeurt gemiddeld 2 keer per jaar.
Zeuren is ook een vak.
@utrechter: fietsen faciliteren? Uiteraard alleen tegen volledige betaling. Massaal de openbare ruimte volplempen met blik moet gewoon geld kosten. Exact wat Voetganger zegt dus. Gewoon belasten dat overlastgevende blik.
Sluit het centrum gewoon voor doorgaand fietsverkeer door middel van de zo geliefde knip.
Stallen aan de rand van centrum tegen volledige betaling en voor de rest lekker lopen. Heel gezond en nog beter voor het milieu dan fietsen.
Veel ophef , maar de realiteit is dat 24 uur extra parkeren minder dan 2 euro kost. Een zeer gering bedrag, waardoor er nieuwe investeringen deels gefinancierd kunnen worden in fiets infra structuur.
De gemeente Utrecht is ongeëvenaard in fiets voorzieningen als je bekijkt hoe het hier 15 jaar geleden was, en hoe het geregeld is in andere Nederlandse steden. De parkeer capaciteit
zou oneindig groot moeten zijn als de parkeer voorzieningen gratis zouden zijn voor de vele fietswrakken. Die nu op straat te vinden zijn en soms doorgang voor voetgangers onmogelijk maken. De fiets is een succesvol transport middel, maar zonder goed beheer loopt het uit de hand. Dus terecht een goed besluit.
Gemeente wil ook doorgaande fietsracebaan over de Singel. inrichten.
Oversteken ? Geen zebrapad bij oversteekplaats , met telefoon in de hand 30 km uur fietsen dus gevaarlijk.
Er zouden in Utrecht bijna 3 fietsen per inwoner aanwezig zijn, die ergens moeten staan.
Fietstolwegen en stallingen met automatisch afschrijven via app op telefoon dan maar?
Well done!
Utrecht CS is daarmee officieel een onbereikbare hellhole geworden.
Dat heeft weer vele forensen uit de trein de eigen auto ingejaagd.
@Utrechter 21/9/2024 – 16:07
Prioriteiten stellen…?
Dat is wel heel erg veel gevraagd van ons hallucinant stadsbestuur.
Hoezo alle fietsen weg rond het Centraal Station? Hoe zit het dan met de bende fietsen aan de kant van Moreelse Park?
En in de wijk ook fietsactie. Op zich goed tegen wrakken maar ook gloednieuwe fietsen die in gebruik zijn worden gelabeld als wrak. Volgens mij is het tijd dat de gemeente goed kijkt waar wel capaciteit en prioriteit op zit ipv dit soort irritante acties.
Flitspalen voor door rood rijdende fietsers.
Dus iedereen moet een verzekeringsplaatje op de fiets krijgen en ook wegenbelasting betalen.
Dan is iedere fiets aan een eigenaar gebonden en de eigenaar te traceren.
Rijen en nog eens rijen met tientallen fietsen, fietsen in plantsoenen, tegen bomen, fietsen in de singels en grachten, op de grond gesmeten of gevallen, kapotte fietsen, gestolen fietsen, fietsen die zijn achtergelaten fietsen, fietsen die weken ergens staan, voetgangers die op de stoep tussen de fietsen door moeten slalommen met nauwelijks ruimte … . Het is een fietsjungle van overal geparkeerde fietsen. Zoals het nu gaat, gaat het ook niet meer. Heel goed dat er wordt ingegrepen. Een staaltje real politik. Er is geen andere oplossing dan je fiets in een stalling te parkeren. Die stallingen kunnen ook heel dichtbij en laagdrempelig zijn. In de binnenstad is op verschillende plekken van vrijdag tm zondag al een pop up parking voor fietsen. Heel simpel. Gratis en met toezicht.
Ja en wie dat niet wil of te veel gedoe vindt … je hoeft niet naar de binnenstad te komen … . Alle winkels die je in de binnenstad hebt, heb je elders in Utrecht ook of via internet.
heerlijk! eindelijk weer zicht op het verkeer als je daar oversteekt. Wat was dat toch ontzettend lelijk al die lukraak geparkeerde en achtergelaten fietsen. Fietsparkeerruimte zat rond het station en voor dagelijkse woon-werkverkeer gratis EN dichtbij je trein. Nooit begrepen waarom het handig zou zijn om NIET daar je fiets te stallen. Ik kom er elke dag en verwonder me over de zwerffietsen NAAST een fietsenstalling. Egoistisch meer vooral dom gedrag. Tijdgeest denk ik, niet verder kijken dan je eigen neusje lang is.
@Chef Plongeur: De OV-kaart geldt alleen bij de stallingen bij het station. Bij de andere stallingen in de stad kun je een gratis pasje krijgen, waarmee je fiets in en uitgecheckt wordt.
Als fanatiek fietser ben ik hier blij mee. Goed bereikbare schone stallingen, waar je je fiets veilig staat en geen schade oploopt van andere fietsen die er tegenaan gedonderd wordt. De eerste 24 uur gratis en de kosten daarna vallen ook wel mee.
Als we lopen te zeiken op geparkeerd blik in de stad, moeten we onze ogen ook niet sluiten voor het overdaad aan fietsen die in de weg staan.
Heeeerlijke reacties weer. Wordt er een fietsenstalling gerealiseerd dan is het niet goed, wordt er een weggehaald is het ook niet goed… hilarisch weer!
De vervolmaking van utrecht onbetaalbaar, onbereikbaar en dan komt de laatste fase van zelf utrecht onleefbaar. Het grootste station van Nederland onbereikbaar maken voor fietsers wie verzint het. De inwoners van utrecht willen een nieuw gemeentebestuur een gemeentebestuur dat wel luistert naar de inwoners. En dat willen ze nu.
@clair
plotseling oversteken over een fietspad is op zich een verkeersovertreding… als iemand voor je moet remmen dan heb jij een foutje gemaakt in die situatie, toch?
In m’n studententijd ging ik vaak in het weekend naar m’n ouders. Dan zette je je fiets op vrijdagmiddag op Smakkelaarsveld en op maandagochtend haalde je hem weer op. Fantastisch!
Dat is nu de eerste 24 uur gratis en daarna €1,35 per dag. Dat zou voor de studenten nu betekenen dat je wekelijks €2,70 extra kunt aftikken om naar je ouders te gaan.
Auto verbannen is één ding, maar maak het gebruik van de fiets dan zo drempelvrij mogelijk. Zo gaan studenten steeds vaker met het OV ipv lekker gezond even de fiets te pakken. Voor een gezonde stad stimuleer je lichaamsbeweging en mobiliteit met zo min mogelijk uitstoot. De fiets dus.
@ Chef Plongeur:
Best goed, zo’n ov-pas. Neem je misschien ook eens milieuvriendelijk ov.
Toch prima, dat er voor de voetgangers meer plaats komt. De eerste dag stallen van de fiets is gratis. Dat is ook mooi.
Maar…voor mij en vele anderen is het onmogelijk om van veel fietsenstallingen gebruik te maken. Je wordt gedwongen om aan de linkerkant van de fiets de helling naar de stalling te nemen, door de “loopband” voor de fiets. En dat lukt echt niet als je altijd aan de rechterkant loopt. Dat is zelfs gevaarlijk met die steile hellingen.
Ontwerpers van fietsenstallingen, probeer maar eens aan de andere kant van de fiets te lopen en dan steil naar beneden. Leuke ervaring zal dat zijn.
Gelukkig zijn er genoeg plekken om je fiets buiten de stalling te plaatsen.
@Gratis:Station Maliebaan is geen echt station, het is een museum.
Een probleem bij dit beleid is wel dat het stadskantoor ook lastig bereikbaar is per fiets. Ik heb geen ov-chipkaart en de dichtstbijzijnde stalling was dan het Westplein (daar wordt ook door baliemedewerkers naar verwezen). Op deze manier maakt de gemeente zichzelf onbereikbaar voor fietsende klanten.
@ don, blij zoals vele met dit gemeente bestuur, die wel een visie heeft, en niet denkt in symbool politiek. Dus spreek voor je zelf.
@Otto jaja een gemeente bestuur met een visie met als gevolg tekort van € 100 miljoen. Jij betaald zeker geen gemeentelijke belastingen ?
@ Inez
Dar is niet helemaal waar. Station Maliebaan fungeert wel degelijk als echt station. Er staan kaartautomaten en er zijn OV incheck en uitcheckpaaltjes. Je komt ook aan voor de kaartcontrole van het museum. Je kan het dus wel degelijk alleen als echt station gebruiken, zonder het museum te bezoeken. Nadeel is wel er alleen speciale treinen richting station Maliebaan rijden en er geeen reguliere dienstregeling is en de rit omrijdt (door opheffen deel spoorlijn en kruising) om er te komen. Het kost je dus naar verhouding meer tijd dan wanneer je de bus van centraal naar de Maliebaan pakt, maar je kan er dus gewoon met de trein komen.
@ Lisa
👏👏👏 knappe analyse hoor. Bravo, een echt station en geen museum. Echt waar, een heeeel echt station. Ik zou zeggen, pak er eens een trein naar Amsterdam.
@w: je kan elk uur (tussen 9 en 17 uur ongeveer) een trein naar Amsterdam pakken vanaf station maliebaan, en wel om 5 voor heel.
Pak anders de ns app er maar even bij: maliebaan is gewoon als station opgenomen.
@chef plongeur: Als die OV-pas zo’n probleem is, wat heb je dan te zoeken in die stalling? Voor de trein heb je ook een ov-chip nodig.
En anders zijn er nog de stallingen van de gemeente zelf. Er zitten er al 5 in en rond Hoog Catharijne.
Tjonge wat een gemekker over en weer. Je fiets keurig en netjes stallen kost tijd, een handeling en geld. Nou en? Heel veel dingen in onze maatschappij zijn nou eenmaal niet gratis. Hou op met zeuren.
Als je slecht ter been bent maar nog wel een beetje kunt fietsen kun je ondertussen nergens meer komen. Lekker inclusief.
Rietje stel je niet aan zeg! Puur en alleen omdat die rommelstalling op het westplein weg is? Serieus?!
@rietje: neem je toch lekker een taxi?
@Rob H.: Je fiets staat er dus helemaal niet veilig, het zijn allemaal onbewaakte fietsenstallingen en die grootste is zo groot dat er al 2 keer een fiets van me is gestolen met een slijptol zonder dat iemand het merkte.
Voor het eerst mijn fiets geparkeerd in de fietsenstalling die uit komt op het Vredenburg, althans, dat dacht ik. Blijkt die uitgang al tijden afgesloten te zijn!
Dan ben je een welwillende fietsgebruiker en word het je niet makkelijk gemaakt. Eerst een soort hellingproef voor de benen en daarna omlopen dus. Ik ben wat ouder en heb knieklachten. Ik zou zeggen: Gemeente DOE HIER WAT AAN!
Heel goed het was natuurlijk wel een enorme puinhoop daar. En je kan nog steeds overal gratis je fiets kwijt maar wel voor maximaal 24 uur. En na de 24 uur kost het nog steeds een schijntje maar is wel goed tegen weesfietsen.
Al dat gezeur hierboven van die mekkeraars zoals Rietje tjonge tjonge hou op schei uit.
Zwaktegebroed.
Yolanda: mag ik u een auto of taxi adviseren? Stadsbus of tram? Allemaal beter dan uw fiets in zo’n vervelende stalling zetten zo te horen.
@C A H: u legt een vinger op een zere plek: de gevaarlijke dubbele stallingen, die waarschijnlijk bedacht zijn door een autorijder. De bovenste stalling is vooral voor ouderen veel te zwaar en bij de onderste stoot je jezelf vaak. Laatst passeerde ik een NS-station waar de bovenste stallingen waren weggehaald. Dat zou een oplossing zijn, ware het niet dat daarmee de capaciteit gehalveerd wordt. Daarom moeten er betere stallingen of klemmen komen.
@ Don, wat denkje van rijks bezuinigingen die de Randstad problemen niet zien.
Ik betaal uiteraard de gemeente belastingen, en rijks belastingen.
@inez: je kan zonder het museum in tegaan gebruikmaken van het station Malibaan al enkele tijd. Reis er maar heen.