Gemeente komt bewoners Maliebaan tegemoet en neemt ‘Plan B’ onder de loep | De Utrechtse Internet Courant Gemeente komt bewoners Maliebaan tegemoet en neemt ‘Plan B’ onder de loep | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente komt bewoners Maliebaan tegemoet en neemt ‘Plan B’ onder de loep

Gemeente komt bewoners Maliebaan tegemoet en neemt ‘Plan B’ onder de loep
De Maliebaan in Utrecht. Foto: Robert Oosterbroek
Goed nieuws voor omwonenden van de Maliebaan. De gemeente gaat ‘Plan B’, een alternatief plan voor de herinrichting van de maliebaan, laten onderzoeken door een externe verkeersdeskundige. Dat beloofde verkeerswethouder Lot van Hooijdonk donderdagavond tijdens een commissievergadering van de Utrechtse gemeenteraad.

Goed nieuws voor omwonenden van de Maliebaan. De gemeente gaat ‘Plan B’, een alternatief plan voor de herinrichting van de maliebaan, laten onderzoeken door een externe verkeersdeskundige. Dat beloofde verkeerswethouder Lot van Hooijdonk donderdagavond tijdens een commissievergadering van de Utrechtse gemeenteraad.

Die toezegging is een meevaller voor de bewoners van de Maliebaan, nadat de wethouder een eerdere petitie om de Maliebaan open te houden voor auto’s naast zich neerlegde. Omwonenden startten de petitie, omdat ze bezwaar hadden tegen het plan van de gemeente om de middenbaan van de Maliebaan af te sluiten voor autoverkeer. Volgens bewoners zal dat plan, gezien de drukke verkeersader die de Maliebaan is, leiden tot ernstige verkeershinder.

Tijdens de vergadering van donderdagavond kreeg Bewoners Belangenvereniging Maliebaan en Omgeving (BBMO) de gelegenheid om het alternatieve plan, Plan B, te presenteren. In dit plan staat dat de middenbaan wordt ingericht als fietsstraat waar de auto te gast is. Ook moet de maximumsnelheid worden gereduceerd naar 30 kilometer per uur. Een voorstel dat verkeerswethouder Van Hooijdonk niet haalbaar achtte.

Gisteren gaf zij echter haar fiat aan een gelijkwaardige beoordeling van beide varianten. Een externe verkeersdeskundige gaat zich over de plannen buigen. Vervolgens zal de gemeenteraad een principebesluit nemen, vooralsnog op 21 november.

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. BW

    Het staat niet expliciet in dit artikel, maar ik weet dat Lot van Hooijdonk zich met met name heeft laten overtuigen vanwege de constructieve discussies die op DUIC zijn gevoerd over dit onderwerp. Chapeau allen!

  2. Gerard Brugmans

    Dat is dan wel een heel royaal gebaar van de wethouder! Nu plan B op kosten van de belastingbetaler wordt doorgerekend hoop ik wel dat de actievoerders zich bij voorbaat neer zullen leggen bij de uitkomst van dat onderzoek.

  3. Katja

    Wanneer wordt die autoterreur nou eens gestopt ?

  4. Steven

    Ik wil wel graag een park op die plek. Waar kan ik tekenen?

  5. Theo

    Ik heb nog nergens gelezen welk probleem er met de nieuwe inrichting wordt opgelost.

  6. Anne Marie ten Berge

    Sinds wanneer is de Maliebaan een drukke verkeersader ? En als dat dan zo is volgens de gemeente, reden te meer om de Maliebaan NIET in te richten als een (gevaarlijke) fietsstraat waar de auto te gast is. Reden te meer om het zo te laten zoals het is en de ventweg als (veilige) fietsstraat in te richten waar de (geparkeerde) auto te gast is. .

  7. Willem

    Als je maar een grote mond hebt krijg je in Utrecht je zin. Maar ik voorspel dat de externe verkeerskundige echt niet opeens uit een heel ander wetenschappelijk vaatje tapt. Conclusies die de gemeente al trok over het slechte verkeersplan van bewoners zullen alleen maar door externen bevestigd worden. Van t geld wat al deze onderzoeken hebben gekost had je al een heel bos kunnen planten.

  8. Rinke Doornekamp

    Als je de Maliebaan afsluit voor auto’s of inricht als fietsraat (met de auto als gast) gaan de autorijders een andere route opzoeken, waardoor het op een andere plek juist druk en onveilig wordt. Het is het bekende luchtbed effect als je op de ene kant drukt gaat het ergens anders omhoog.

  9. Kees Truijens

    @Theo
    Eens, zie mijn opmerkingen gisteren.

  10. uu

    Eens @Steven ik teken ook graag mee voor een park daar.
    en Eens A.M. Ten Berge, die Maliebaan is helemaal geen drukke verkeersader… en de redenering klopt niet om dan 30km in te voeren met fietsers… contradictie.
    En eens Willem met die grote bekken in dit soort bijeenkomsten… zelfde ervaring.

  11. Vivienne

    Ik ben er 73 jaar geleden geboren en woon nog steeds in Utrecht (nu Rijnsweerd), dus zou de handhaving van de Maliebaan zoals die tot nu toe is heel graag willen!

  12. Joris

    Heel fijn. Ik leg me iig neer bij de uitkomst.

  13. arbeider

    Good old Maarten van Rossum steunt Lotte van Hooydonk! Wat zou er nu weer beloofd zijn? Het is toch te gek voor woorden wat er allemaal in Utrecht gebeurd?

    En inderdaad…de maliebaan is totaal niet druk met auto’s….wat een onzin en geldsmijterij om de groene Utopia’s er doorheen te drukken

  14. Ties

    Als dit plan minder duur is, kunnen dan de ventwegen niet wat smaller? En éénrichting (in het midden een mooie bloembak ofzo).

  15. Marcel

    @uu en @ Steven
    Waarom? Heeft u een hond? Kat? Volgens mij is er vlakbij de Maliebaan een leuk park. En 100 meter verderop een prachtpark. Waarom accepteert u niet dat doorstroming van verkeer beter is voor iedereen dan een onbenullig stukje middenberm groen?
    Maar wie weet. Lot doet misschien iets wat beter is.

  16. M.

    Ik ben het hartgrondig met Vivienne eens. Weggegooid geld al die plannen, laat staan de uitvoering ervan. Het enige dat verbeterd moet worden, is de doorstroming van het verkeer op de kruising met de Burgemeester Reigerstraat-Nachtegaalstraat. Mijn voorstel is de verkeerslichten te beperken tot de middenbaan en voor de rest het verkeer van de genoemde straten voorrang te geven, dus op de ventwegen haaietanden en driehoekige borden te plaatsen.

  17. Piet

    @Katja we zijn pas net begonnen met de terreur en reken er maar op dat het veel erger gaat worden. Snap niet dat mensen zo gehecht zijn aan de auto. Heb er zelf wel een maar staat bijna altijd stil. Pak eens wat vaker de fiets en je ziet beter hoe mooi je stadsie is.

  18. Trammelantje

    Ah! Laat je niets wijs maken.
    Dat heet burgertje pamperen
    Ze melden het gruwel senario
    En vervolgens gaat u accoor met hetgeen wat ze voor ogen hadden👍.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).