Bewoners en ondernemers starten petitie om Maliebaan open te houden - De Utrechtse Internet Courant Bewoners en ondernemers starten petitie om Maliebaan open te houden - De Utrechtse Internet Courant

Bewoners en ondernemers starten petitie om Maliebaan open te houden

Bewoners en ondernemers starten petitie om Maliebaan open te houden
De Maliebaan in Utrecht. Foto: Robert Oosterbroek
Bewoners en ondernemers zijn een petitie gestart om de middenbaan van de Maliebaan open te houden voor verkeer. Als het aan de gemeente Utrecht ligt wordt deze baan afgesloten voor auto’s.

Bewoners en ondernemers zijn een petitie gestart om de middenbaan van de Maliebaan open te houden voor verkeer. Als het aan de gemeente Utrecht ligt wordt deze baan afgesloten voor auto’s.

In de plannen van de gemeente wordt de middenbaan van de Maliebaan een groene wandel- en fietspromenade. De auto’s – die nu nog vooral over de middenbaan rijden – kunnen dan alleen van de ventwegen gebruik maken.

Een aantal bewoners en ondernemers zien dit niet zitten en zijn daarom een petitie gestart. “Géén doorgaand verkeer over de ventwegen en geen verlies van circa 150 parkeerplaatsen”, is te lezen in de petitie.

Infarct

De initiatiefnemers vrezen dat er een verkeersinfarct ontstaat als de gemeente de plannen uitvoert. Ook zijn ze bang voor sluipverkeer door omliggende straten.

In de petitie wordt ook een alternatief voorgesteld. De initiatiefnemers verzoeken de gemeente om de middenbaan in te richten als fietsstraat waar de auto te gast is. Ook willen ze dat het kruispunt opnieuw wordt ingericht en dat de stoplichten bij de ventwegen worden weggehaald.

De petitie staat sinds dit weekend online en is bijna 200 keer ondertekend.

Fietsersbond

De Fietsersbond juicht het plan om de middenbaan autovrij te maken toe. “De brede plak asfalt op de middenbaan zorgt ervoor dat wandelaars, skaters en fietsers elkaar hier niet in de weg gaan zitten. […] We zijn blij dat die plak blijft en op een veilige manier wordt opengesteld voor fietsers. Je kunt er, net als op het Lint in Leidsche Rijn, echt lekker met de hele familie naast elkaar lopen zonder dat fietsers en voetgangers elkaar hinderen”, zei Peter van Bekkum van de Fietsersbond afgelopen donderdag tijdens een raadsinformatiebijeenkomst.

Sinds het najaar van 2014 wordt er gesproken over de herinrichting van de Maliebaan en het kruispunt bij de Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat.

Gekoppelde berichten

41 Reacties

Reageren
  1. Barend

    Het enige probleem daar is het probleem van de verkeerd afgestelde stoplichten. Door haar ambtenaren ingefluisterd bestrijdt Van Hooijdonk dit. Met enkele simpele aanpassingen echter is de doorstroming sterk te verbeteren. Echter, de politieke agenda van het autopesten heeft voorrang op het verstand.

  2. Harry

    Getekend en gelijk maar de rest van de familie gemotiveerd!

  3. Tom

    Komt er dan ook een petitie voor de stille meerderheid van mensen die dit plan wel ondersteunen? Die zou ik graag tekenen.

  4. Sjaan

    Te belachelijk voor woorden dat de historische promenade tegenwoordig een ordinaire racebaan is!
    Wat mij betreft goed plan om de auto daar te verbannen!

  5. karla

    Zullen we nu eens gaan focusen op een ECHT probleem van Utrecht inplaats van het kek inrichten van wegen?
    Criminaliteit, goede zorg, woningnood, zomaar een paar dingetjes die best wel wat aandacht en budget kunnen gebruiken. Doe daar maar eerst eens wat aan.

  6. René

    @ Berend. Over pesten gesproken, die auto’s kunnen er ook wat van: luchtverontreiniging (met onder meer allerlei nare gevolgen voor de volksgezondheid), CO2-uitstoot, geluidsoverlast, verkeersdoden en -gewonden, verkeersopstoppingen, het in beslag nemen van leefruimte, de sponsoring van dubieuze regimes in het Midden-Oosten (via de benzine) en ga zo maar door. Daar kan de fiets of de wandelschoen niet tegen op. Het wordt tijd dat dat pestgedrag van die auto’s voor eens en voor altijd aan banden wordt gelegd!

  7. JR

    Eens met wat hierboven gezegd wordt. Hoofdrijbaan en parallelrijbaan hebben achter elkaar groen licht. Laat dit synchroon lopen en de wachttijd voor fietsers op de as Reigerstraat/Nachtegaalstraat halveert. En installeer een verkeersaanbod-afhankelijke verkeerslichtinstallatie zodat niet voor niets gewacht hoeft te worden als er geen kruisend verkeer is. Je zult zien dat het probleem van de drukte dat door de wethouder als argument gebruikt wordt om haar ideeën door te drukken als sneeuw voor de zon is verdwenen.

  8. fietser als het kan, automobilist als het nodig is.

    Zoals zoveel van die gemeentelijke ‘herinrichting’ plannen een typisch gevalletje van oplossing op zoek naar een probleem.
    Vooral leuk voor de mensen die hun leven zo hebben ingericht dat ze zeeën van tijd hebben, maar de pest voor anderen die gewoon van efficiënt van A naar B willen. Bijvoorbeeld omdat ze werken. Wat mij betreft is de doorstroming van ‘t verkeer in Utrecht oost al genoeg verziekt door de truttige versmalling van de singels.

  9. Fred

    Petitie-ondertekenaars hebben gelijk.

    Stop deze ambtenaren.

  10. Fred

    Dit zijn tenslotte de enige projecten die dit college (gedomineerd door GL) kan uitvoeren, omdat ze betrekkelijk eenvoudig te realiseren zijn.
    Stenen en lijnen verleggen van straten.
    Plantjes op de bushokjes.
    De werkelijk noodzakelijke projecten die nodig zijn in een grote, sterk groeiende stad, zijn aan hen niet toevertrouwd.
    Focus nu eens op een beter OV-netwerk, met een uitgebreider tram-netwerk i.p.v. dat geklooi met die busbanen, zeker nu het rijk hier veel geld voor beschikbaar gaat stellen.
    Dit plan op de Maliebaan is vrij zinloos, je verplaatst de auto’s van het midden naar de zijkanten, en de fietsers van de zijkanten naar het midden, wat een revolutionaire verbetering weer.
    Dan krijg je straks een file auto’s die vlak langs de huizen staan.
    Daarnaast is het qua fietsers en wandelaars helemaal geen drukke zone volgens mij.

  11. Piet

    Ach wat een non-argumenten weer. Laat ze lekker die middenbaan dicht gooien voor auto’s. Gaan deze een andere route zoeken en als dit niet werkt gaat men echt buitenom(oa waterlinieweg) rijden. Dan hebben we weer een prachtige maliebaan met rustig verkeer dat toegankelijk is voor de omwonende en bedrijven die daar gevestigd zijn.

  12. cas

    150 Parkeerplaatsen minder, waar moet ik dan mijn elektrische auto stallen?…. Verkeer dat veel dichter langs de huizen dendert en dus meer schade door trillingen, geluidsoverlast en uitstoot dichter bij de huizen…

    Tsja, gezonder en veiliger hoef je er niet op te worden van onze groene vrienden.

    En die fietsersbond moet misschien maar eens opgedoekt worden want het verstand zit in ieder geval niet in die club.

  13. Herman

    Prima plan, we met die auto’s uit de stad.

    Het is een probleem om de stad in te komen met de auto.
    Het is een probleem om de auto te parkeren.
    Het is een probleem om de stad uit te komen met de auto.

    Auto’s veroorzaken zoveel overlast!

  14. Yoshua

    ”De Fietsersbond juicht het plan om de middenbaan autovrij te maken toe. “De brede plak asfalt op de middenbaan zorgt ervoor dat wandelaars, skaters en fietsers elkaar hier niet in de weg gaan zitten”.

    Ik wandel hier dagelijks met de hond op diverse tijden.
    In de afgelopen tien jaar is het mij nooit overkomen dat er een andere wandelaar, fietser of skater mij in de weg zat.
    Het is er altijd super rustig met wandelaars, zelfs met lunchtijd.
    De fietsersbond kent waarschijnlijk de situatie niet door daar zelf regelmatig te wandelen of te fietsen.
    De Maliebaan moet gewoon verboden worden voor alles met wielen, dus ook voor fietsers.

    Om de middenbaan open te stellen voor anderhalve man en een paardenkop is de reinste flauwekul.

    Laat de fietsersbond maar met een plan komen dat wel logisch is.
    Of neem deze bond van tweewielige terroristen niet meer serieus.

    Ben groot voorstander van een fietsvrije stad met name een fietsverbod in de Nachtegaalstraat waar de fiets terroristen dagelijks terreur zaaien.

  15. Joris

    Hou de Maliebaan open! Desnoods als fietsstraat. Elke idioot kan toch bedenken wat het alleen al voor het geluidsniveau zal betekenen, als al het verkeer over die hobbelige klinkerventwegen wordt geleidt.

  16. Katja

    Maak de Maliebaan maar een wandelpromenade. Die autoterreur moet maar eens afgelopen zijn.

  17. Scherpschutter

    Begrijpelijk. Vorige week nog het bericht op DUIC dat ondernemers uit het centrum er alles aan gaan doen om meer toeristen en publiek uit de regio te trekken. Ze voelen de pijn van het rampzalige immobiliseringsbeleid van de gemeentebeleid steeds meer en meer in de portemonnee. Kwamen er in 2008 nog 32.000.000 mensen naar het centrum van Utrecht, waren dat er vorig jaar nog maar 29.000.000, en in de tussenliggende jaren zelfs vaak niet meer dan 22.000.000.

    De vorige door de overheid veroorzaakte monetaire crisis toonde aan hoe kwetsbaar winkeliers in algemene zin al zijn binnen dit socialistische geldsysteem zijn in Nederland. Hele ketens vielen tegelijk om, vele vele kleine winkeliers legden ook het loodje. De volgende grote crisis die nu alweer om de hoek staat zal voor heel veel ondernemers in het centrum van Utrecht de definitieve nekslag gaan worden, omdat het los van het socialistische geldsysteem dankzij de Gemeente vrijwel onmogelijk is om extra winst te maken…. De Gemeente jaagt het winkelend publiek weg met haar fiets en OV hel. Het OV is daarnaast voor velen niet meer te betalen, parkeren is logistiek een nachtmerrie en ook vrij prijzig, de belastingen voor ondernemers groeien en groeien.

    De Gemeente die een steun zou moeten zijn voor de burgers en bedrijven die haar bestaan financieren en haar door de volgende crisis hadden kunnen loodsen door het centrum juist extra goed bereikbaar te maken voor auto’s (sowieso handig, met het oog op elektrische auto’s), is echter al lang niet meer dienend… Niet aan burgers, en al helemaal niet meer aan bedrijven. Het is een op hol geslagen entiteit die slechts bestaat ter ere en glorie van de volledig van de realiteit losgeslagen linkse ambtenaren die er tijdelijk de macht hebben gepakt. De rekening gaat de komende jaren volgen voor winkeliers, die helaas bij bosjes gaan omvallen…

    Winter is coming…

  18. henk

    ik snap er niks van, de maliebaan blijft toch gewoon open!

    voor fietsers en voetgangers 🙂

  19. BW

    The bigger picture is dat alle vormen van vervoer in Utrecht beginnen vast te lopen. Autoverkeer staat stil op verschillende plekken in de stad gedurende grote delen van de dag. Openbaar vervoer is overvol gedurende de spits en je moet er niet aan denken dat automobilisten massaal gaan overstappen naar het OV. Vorige week nog het bericht dat de NS tijdens de spits aan de reizigers gaat vragen om door te lopen omdat de perrons overvol zijn. Tenslotte verandert het centrum (en grote delen daar buiten) langzaam in een schroothoop van her en der geparkeerde fietsen. Ik begrijp dat dat groeistuipen zijn van een groeiende stad, maar ik heb niet het idee dat er een masterplan is (of wordt ontwikkeld) om dit groeiende probleem het hoofd te bieden.

    Yoshua stelt regelmatig voor (ook nu weer) om allemaal maar te gaan lopen, maar ik vrees dat dat ‘m niet gaat worden. Ik doe in ieder geval niet mee 😉

  20. BW

    @Scherpschutter
    Winkels hebben het vooral moeilijk vanwege concurrentie van webwinkels, omdat webwinkels veel lagere kosten hebben dan fysieke winkels. En wat is een ‘socialistisch geldsysteem’?

  21. Angelique

    Opvallend dat niet wordt vermeld waar die petitie waar het hele artikel over gaat, dan terug te vinden is…

    https://petities.nl/petitions/houd-de-maliebaan-open

  22. Roel

    Sluit maar af die handel. Doordat er auto’s rijden op de Maliebaan, staat iedereen op de Nachtegaalstraat in lange rijen te wachten.
    Parkeren moet je sowieso niet willen in zo’n mooie straat als de Maliebaan, dus elke parkeerplek die daar verdwijnt is een overwinning voor het aangezicht.

  23. Mic

    Vreemd dat er geen link naar die petitie in het artikel staat, maar hierbij https://petities.nl/petitions/houd-de-maliebaan-open?locale=nl

  24. Scherpschutter

    @BW 9/9/2019 – 12:03

    Nee. Dat is slechts een heel klein deeltje van de waarheid, dat betrekking heeft op een heel klein deel van de markt. De bezoekersaantallen in het centrum van Utrecht….Daar vindt u de werkelijke waarheid, naast het rampzalig slechte socialistische monetaire geldsysteem van de Staat uiteraard. Winkeliers hebben door toedoen van het rampzalige immobiliteitsbeleid van de gemeente al een decennium gemiddeld 10-30 procent minder bezoekers. Dit in combinatie met de veel hogere lasten die de gemeente doorrekent, de torenhoge prijzen voor vervoersalternatieven die de overheid falend bestiert (OV werd in 10 jaar 30 procent duurder) en de krapte op de vastgoedmarkt (stijgende huren) die de gemeente veroorzaakt, resulteert bij de volgende crisis in faillissement na faillissement. Let maar op!

    Een socialistisch geldsysteem is een systeem waarbij de Staat een monopolie op de uitgifte van geld heeft en dit monopolie ernstig misbruikt door de waarde van de bestaande geldhoeveelheid steeds verder uit te hollen door meer en meer geld bij te drukken, waardoor een ieder die zijn koopkracht in geld opgeslagen heeft (de spaarder) vrijwel onzichtbaar berooft wordt door de overheid en haar criminele bancaire vriendjes.

    Wie in 1975 35.000 gulden had kon een leuk huis kopen. Wie die 35.000 gulden
    in 1975 op een bank had gezet, kreeg er vandaag de dag nog maar pakweg 16.000 Euro voor terug (even los bezien van rente) en daar koopt u anno 2019 spreekwoordelijk nog ongeveer een tuinkabouter in een tuincentrum voor. De koopkracht die u in 1975 opsloeg (een huis dus) in het criminele socialistische monetaire systeem van uw overheid en haar criminele bancaire vriendjes is anno 2019 vrijwel onzichtbaar voor 90% onzichtbaar gestolen door deze boeven….For the good of the people! Dat spreekt voor zich….

  25. BW

    @Scherpschutter
    Ben bang dat je oorzaak en gevolg door elkaar haalt. De verkopen in fysieke winkels nemen niet af omdat de bezoekersaantallen teruglopen. De bezoekersaantallen lopen terug omdat ze toch niks kopen in die fysieke winkels, want webwinkels.

    Ok, dus dat is een ‘socialistisch geldsysteem’. Die naam is merkwaardig gekozen omdat ik gevoelsmatig zou verwachten dat een socialistisch geldsysteem hoort bij een socialistische staat, maar dat terzijde. Belangrijker is dat íedere staat (socialistisch of kapitalistisch) een monopolie heeft op de uitgifte van geld. Dat is maar goed ook, want als -pak ‘m beet- de Blokker zich gaat bemoeien met de hoeveelheid geld die in omloop is, juist dan wordt het effect wat je in je laatste alinea omschrijft extreem (maar dan ook echt extreem) versterkt. Dat effect heet overigens gewoon ‘inflatie’. Wat je er niet bij vermeld is dat de lonen sinds 1975 gewoon zijn meegestegen, zodat de koopkracht sinds 1975 wel degelijk is verbetert. Of die stijging in koopkracht voldoende is, is een ander verhaal, maar daar hadden we het niet over.

    We zijn overigens flink afgedwaald van de afsluiting van de Maliebaan.

  26. Toine Goossens

    De Fietsersbond, een verkapte spreekbuis van GL, is een kei om spaken in het wiel te steken. Nu gaat het andersom. De herinrichting levert extra uitstoot van stikstof op. Dat betekent dat de Hoge Raad een rode streep door dit plan gaat zetten. Is een kwestie van in bezwaar en beroep gaan, een petitie heeft te weinig effect. Laat de FB en GL eens voelen hoe het is om permanent tegengewerkt te worden.

  27. bee

    @ herman.
    die problemen waar jij het over hebt worden gecreëerd voor de automobilist en niet door de automobilist.

  28. wollie

    Alsof utrechters nog in Utrecht winkelen… die vluchten voor boodschappen allang naar de bilt, zeist, amersfoort en als cityplaza een beetje zn best doet naar nieuwegein.

  29. Yoshua

    @BW,
    Ik begrijp dat jij denkt dat je woont in een metropool .
    Binnen een uur loop je in Utrecht van oost naar west en van noord naar zuid.
    Lopen is veel beter voor het milieu dan dat je gebruik maakt van de zwaar fijnstof uitstotende fiets.
    Een elektrische fiets vervuild meer dan de nieuwste diesel auto’s.
    Fietsers zijn per definitie asociaal met zwaar criminele trekjes.
    Voetgangers die hebben de tijd en groeten elkander.
    Ik ben mijn hele leven al links stemmer maar GroenLinks in de mijn stad maakt mij keer op keer verdrietig door het fietsen te promoten.
    Wanneer je invalide of stok oud bent mag je van mij best een driewieler fiets gebruiken.
    Ik heb nog nooit iemand gesproken die een vriendelijk woord had over de fietsers die ons dagelijks terroriseren.
    Mensen die graag willen fietsen moeten maar naar fietsstad Houten verhuizen.
    Auto’s en fietsen horen helemaal niet thuis in onze stad.
    200 jaar geleden konden de mensen ook zonder.

  30. Steven

    Oké, en waar kan ik tekenen als ik dit wel wil?

  31. BW

    @Yoshua
    Ik denk niet dat ik in een metropool woon, maar het is niet erg realistisch om te verwachten dat mensen een uur de tijd nemen voor iets wat ook in 10 minuten kan. Dat heeft denk ik weinig met links of rechts te maken. Je loopt overigens niet in een uur van oost naar west of van noord naar zuid, maar dat terzijde.

    Ook ik zie dat fietsers het niet zo nauw nemen met de verkeersregels (ook ikzelf trek me op die fiets aanmerkelijk minder aan van de regels dan in de auto), maar met teksten als “per definitie asociaal met zwaar criminele trekjes” en “terroriseren” gaan we er natuurlijk niet uitkomen.

  32. BramD

    De Utrechtse GroenLinks club lijkt doordringt door de zeloten uit de Fietsersbond. Zolang dat zo blijft komt er geen echte oplossing voor het fiets-probleem.

  33. Hans

    Onbalans
    Kijk even goed om je heen en je ziet hoe het werkelijk is. De dominantie van de auto is onmiskenbaar. Werkelijk nergens zie je geen auto’s racen, rijden, sjokken, (verkeerd) geparkeerd staan, de leefomgeving overheersen, de in te ademen lucht verpesten, ongelukken veroorzakend etc. etc. . Het protest tegen het in ere herstellen van een klein stukje historisch stadsgezicht, het is een minimale maatregel- bovendien gaat het hier om een gebied wat van oorsprong bedoeld was als park – is symptomatisch voor de verslavingsziekte die ‘auto’ heet. Het is een reactie die voortkomt uit totale onbalans. Het terugdringen van de auto uit een omgeving waar geleefd, gewandeld en gefietst moet worden is omwille van de in een hoek gedrukte natuur en omwille van ons aller gezondheid bittere noodzaak. En ja, voor natuur en gezondheid breekt dit college zo nu en dan een lans. Mag het?

  34. Scherpschutter

    BW 13:55

    Ik vind het tamelijk bijzonder dat je geen verband ziet tussen 3-10 miljoen minder bezoekers per jaar in een winkelgebied en teruglopende omzet…Nogmaals: online winkelen snoept maar een klein deel van de omzet van winkeliers af en ook nog alleen in hele kleine segmenten van de markt. Niemand die online een maatpak koopt…Slechts een voorbeeld van honderden mogelijke voorbeelden.

    Dat het u ontgaat dat u onder leeft onder de vlag van een socialistische staat verbaast me ook, al is dat in mindere mate, aangezien u daar niet alleen in staat. Privaat eigendom bestaat niet in Nederland (slechts een staatsprivilege van eigendom), verder dicteert de Staat u middels 50.000 regels, wetten en directieven ieder aspect van uw leven, verplicht ze u tot deelname aan gigantische sociale (socialistische) stelsels en rooft ze naast uw organen ook 50-80 van uw inkomen. En nog eens 70% van uw bezittingen na uw dood. Verder staat uw Grondwet vol plichten waarin u dient te voorzien voor uw mede staatsonderdanen en staat er niet 1 werkelijk recht in… Nu kan ik me uw verwarring nog wel voorstellen omdat u hier (nog) niet in de rij staat voor een brood, er niet overal rode vlaggen met sikkels hangen en Rutte niet uit volle borst de internationale brult, maar u mag gerust uw ogen een beetje opendoen. Een sociaal democratie is een socialistische samenleving, aangezien privaat bezit slechts een privilege is tot de Staat anders beslist en het proletariaat middels openbare vooruitgeschoven veilingen de bezittingen van de bourgeoisie opvreten….

    Aangaande het geldsysteem ontgaat het u volledig dat het niet om de hoeveelheid geld in omloop gaat, maar om de intrinsieke waarde van het geld in omloop. De Euro is -net als de Gulden- een fiatvaluta. Nepgeld zonder enige intrinsieke waarde anders dan het papier waar ze op geprint is. Er is geen goud om waarde te borgen. Er zijn geen andere assests. Het is lucht. Een systeem van verzonnen waarde die steeds meer en meer uitgehold wordt, waarmee koopkracht die is opgeslagen in geld wordt afgeroomd door de uitgever ervan.

    Ik zou iedere seconde van iedere dag Blokker geld prefereren boven een zwendelvaluta als de Euro of de Dollar aangezien de Blokker zich zou realiseren dat de enige manier om mensen Blokker geld te laten gebruiken zou zijn om dat geld een werkelijke achterliggende waarde te geven, zoals een edelmetaal. De Staat weet dit ook en daarom verbiedt ze dit. Verder zou u in een vrije geldmarkt natuurlijk niet alleen over Blokker geld kunnen beschikken, maar over duizenden soorten geld, waarbij alleen de meest betrouwbare geldsoorten (waardevaste) zeer succesvol zullen worden.

    Verder vertelt u werkelijk de grootste apekool als u werkelijk denkt dat loonstijgingen (gerekend in WAT, beste man?) in de laatste decennia hebben opgewogen tegen de werkelijke inflatie, waardoor netto een koopkrachtstijging is ontstaan. If you’ll keep ’em poor, i’ll keep ’em dumb, sprak de ambtenaar tegen het corporatistische vriendje…

    We zijn inderdaad afgedreven, maar ik hoop u in ieder geval een aantal basisbeginselen te hebben bijgebracht over het socialistische land waarin u leeft…En u hoeft zich straks ook niet achter de oren meer te krabben als het halve centrum van Utrecht over 5-8 jaar failiet is. U weet nu wie u te ‘danken’ heeft. Uw overheid en uw gemeente.

    Doe er uw voordeel mee.

  35. Kadoendra

    @BW

    Scherpschutter ziet het allemaal niet meer zo scherp en daardoor noemt hij het loslaten van de goudstandaard een ‘socialistisch geldsysteem’.

    Dat Nederland al sinds begin ’80 door VVD regeringen bestuurt wordt zorgt voor hem ook een leegte in zijn denkraam.

  36. Scherpschutter

    @Kadoendra 9/9/2019 – 21:16

    Ik noem volgens u het geldsysteem socialistisch omdat de goudstandaard is losgelaten….?! LOL!

    Ik adviseer u om mijn stukken nog een keer goed te lezen. Wellicht dat de overige 20 argumenten die ik noemde dit keer wel voor kleine lichtpuntjes in de oceaan van zwartheid tussen uw oren zullen zorgen, al vrees ik dat het licht daar al lang geleden definitief is uitgegaan, uw verbijsterende commentaar nogmaals wegende.

  37. Barend

    @ scherpschutter

    Inderdaad, in een vrije geldmarkt beschikt ieder over zijn eigen soort geld. Een systeem dat de jagers/verzamelaars reeds kenden. Het systeem van uitwisseling dat daarbij hoorde heet ruilhandel. Iets in mij zegt dat er een logica zat achter het verdwijnen daarvan.

  38. Scherpschutter

    @Barend 10/9/2019 – 11:25

    En ook u leest enorm slecht. Ik zeg helemaal niet dat in een vrije geldmarkt iedereen beschikt over zijn eigen soort geld. Het staat er niet…Echt niet! Lezen. Wat ik zeg is dat u in een vrije geldmarkt kunt kiezen uit duizenden soorten geld, waarbij alleen de meest waardevaste soorten geld uiteraard de gunst van de gebruikers zullen genieten.

    Iets heel anders dan ruilhandel dus….Zucht. Gewoon een intelligent systeem van koopkrachtopslag waarbij de beheerder van het systeem u niet kan beroven, zoals u nu helemaal scheel bestolen wordt door uw overheid en haar bancaire vriendjes. Zodat u in 2019 nog precies hetzelfde voor uw geld had kunnen krijgen, als u in 1975 kreeg, fluctuaties in vraag en aanbod uitgesloten….

  39. wollie

    jammer dat een tunnel van maliesingel tot museumlaan of zelfs berenkuil niet is overwogen… kost wat maar dan heb je ook wat.

  40. Koel Hoofd

    Scherpschutter heeft gelijk over de waarde van ons geld.
    Sinds het loslaten van de goudstandaard wordt de waarde bepaald door de hoeveelheid mensen die er in geloven, en dat geloven doen ze dan vooral in de economische plannen van de politiek.
    Dat is heel duidelijk te zien op de zwarte markt in landen met corrupt bestuur. Daar wordt liever gehandeld met Euros dan met Dollars. Simpelweg omdat mensen Obama niet vertrouwden en Trump al helemaal niet zien zitten… Hoe lang men nog het vertrouwen in de Europese politiek gaat houden is nog maar de vraag. En dan komen de Chinezen in beeld met de Renminbi als nieuwe wereldmacht.

  41. wollie

    goed punt: misschien willen de chinezen de maliebaan wel kopen, ondertunnelen en aan ons terugleasen. Als het in ethiopië kan…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).