Gemeente Utrecht en Klépierre tegenover elkaar in rechtszaal om perrontrappen Moreelsebrug | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht en Klépierre tegenover elkaar in rechtszaal om perrontrappen Moreelsebrug | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht en Klépierre tegenover elkaar in rechtszaal om perrontrappen Moreelsebrug

Gemeente Utrecht en Klépierre tegenover elkaar in rechtszaal om perrontrappen Moreelsebrug
De nieuwe eigenaar van Hoog Catharijne, Klépierre, heeft de gemeente Utrecht en ProRail voor de rechter gedaagd vanwege de perrontrappen die komen bij de nog te bouwen Moreelsebrug, die het Moreelsepark met de Croeselaan gaat verbinden.

De nieuwe eigenaar van Hoog Catharijne, Klépierre, heeft de gemeente Utrecht en ProRail voor de rechter gedaagd vanwege de perrontrappen die komen bij de nog te bouwen Moreelsebrug, die het Moreelsepark met de Croeselaan gaat verbinden.

Dat meldt De Telegraaf. Klépierre, dat anderhalf jaar geleden Corio afloste als nieuwe eigenaar van Hoog Catharijne, bereidt een planschadeclaim van miljoenen euro’s voor tegen gemeente Utrecht. Klépierre denkt dat huurders van Hoog Catharijne omzetverlies kunnen lijden als reizigers niet langer alleen via het winkelcentrum naar de perrons van Utrecht Centraal kan komen.

Dat meldt De Telegraaf op gezag van ‘goed ingevoerde bronnen’. De gemeente en ProRail willen de perrontrappen bouwen om de veiligheid van Utrecht Centraal te vergroten. Doordat er voor Utrecht Centraal veel meer bezoekers worden verwacht zou er bij een noodsituatie zonder perrontrappen mensen niet snel genoeg weg kunnen komen.

Gekoppelde berichten

36 Reacties

Reageren
  1. Steven

    Die vastgoed eigenaar gaat dus al uit van de zwakte van het eigen produkt: Als mensen ons kunnen ontwijken dan zullen ze dat doen. Dat is triest. In plaat van het idee “Wij hebben een bijzonder en waardevol produkt” realiseren ze zich dat ze eigenlijk ongewenst zijn bij de meeste “klanten”. Dat getuigt van zelfkennis.

  2. harry

    Als de rechter hier in mee gaat ben ik het vertrouwen onze rechtstaat volledig kwijt.
    Publiek belang voor die miljoenen reizigers lijkt me toch wel iets belangrijker dan de winstcijfers van de opvolger van Corio…

  3. Joost

    Klépierre is het moederbedrijf van Corio, de eigenaar van Hoog Catharijne. Je zou kunnen zeggen dat er voor Corio sprake is van een “verworven recht”. Dit is echter te gemakkelijk gedacht, keuzes die de NS, de gemeente en Hoog Catharijne door de jaren heen maken hebben altijd invloed op elkaar. Naast eventuele nadelen zijn er ook voordelen, Hoog Catharijne profiteert enorm van het toegenomen reizigersverkeer op Utrecht Centraal, ook door de enorme vergroting van de stationshal. De rechter zal moeten beslissen, maar naast het zakelijke belang van Corio moet ook het belang van de burger worden meegewogen en het feit dat de trappen naar de perrons niet bedoeld zijn om het belang van Corio te schaden.

  4. casper

    Grappig, volgens mij speelt deze discussie minstens al 10 jaar ofzo… Zolang er over een brug wordt gepraat.

    Dan heeft Klépierre bij de aankoop van HC behoorlijk lopen slapen… Corio had het getouwtrek al verloren de trappen zouden er toch komen, en heeft snel de zaak verkocht.
    Slim van de verkoper, minder slim van de koper

  5. Charlie

    En de noordertunnel dan, is dat geen probleem?

  6. Bill

    Nou, kijken of de gemeente EINDELIJK z’n rug eens kan rechthouden, en zich niet als een stel dorpsidioten laat afschepen…!! Mocht dit door Kleppierre worden gewonnen dan lijkt mij een onderzoek naar smeergeld/corruptie rond de verantwoordelijken binnen de gemeente op z’n plek.

  7. Jeroen

    Ik snap er werkelijk niks van. Het nieuwe stationsplein Oost heeft zowel in het noorden als in het zuiden een trappartij naar beneden. Mensen hoeven dus helemaal niet door Hoog Catharijne maar kunnen voordat ze het nieuwe voorzetgebouw in wandelen gewoon linksaf of rechtsaf, de trap af en richting het centrum OM Hoog Catharijne heen. Wat is daar anders aan dan met de trap naar de Moreelsebrug te gaan?

  8. Belang

    Hopelijk weet de gemeente dit keer de terreur van Corio/Kleppierre te weerstaan. Als straks onder druk van deze kapitaalterroristen de trappen er niet mogen komen betekent dat het failliet van ons gemeentebestuur en wordt de echte machthebber in onze stad lelijk zichtbaar.

  9. Ronald

    Ik dacht dat hier al een rechtzaak over geweest was…
    Laat ze toch hun veel te grote klepièrre houden.

  10. herman

    Vraag is wie de regie voert in de stad, het gemeentebestuur of een commercieel bedrijf?

  11. Tja

    Omzetverlies door trappen? Wij moeten als burgers verplicht langs die troepwinkels, zodat we lekkere impulsaankopen gaan doen? Lekkere vrijheid hebben we dan nog. daar wa al nauwelijks iets van over.

    Wat dacht je trouwens van die vele miljoenen die decennia lang zijn binnen geharkt, doordat reizigers verplicht door HC moesten lopen? Kunnen we daar ook een schadeclaim over indienen. Al die impulsaankopen die ons dmv slinkse trucs door de neus zijn geboord als burger zijnde?

    Dat je überhaupt durft een dergelijke rechtzaak aan te gaan……….

  12. Terreur

    Hier zien we weer een goed voorbeeld hoe selectief ‘marktwerking’ wordt toegepast in onze stad. Een deprimerende koopgoot wordt je door de strot geduwd als je te voet vanuit het centrum naar het station wil komen. De broek omhoog houden zonder deze verplichte winkelterreur lukt schijnbaar niet. Daarnaast wordt de komst van een gezonde en populaire eetgelegenheid als Vapiano uit de stad geweerd (Neudeflat) omdat de gevestigde orde van corrupte en veel te dure eetgelegenheden in de binnenstad dit via de gemeente tegen wist te houden. Ik heb er weinig vertrouwen in dat het gemeentebestuur dit keer wel voor de inwoners gaat kiezen..

  13. fred

    Wellicht is het nog niet doorgedrongen bij Kleppierre, maar ik denk dat men helemaal geen behoefte heeft aan een winkelcentrum, om er alleen doorheen te lopen, om op je bestemming te komen. Dat is leuk voor de jeugd. Maar niet voor iemand die naar zijn werk moet. HC is nu eenmaal de kortste weg naar het station. Ik denk dat ze miljoenenverlies tegemoet zien, en achter de feiten aanlopen.
    Men heeft hier geen behoefte meer aan.

    De Moreelsebrug is een heel goede ontwikkeling. Of blijft Utrecht ook na de oplevering in 2030, achter de feiten aanlopen?…..

    Ik heb een donkerbruin vermoeden. 🙂

  14. Frederik

    Geloof niet dat de kleptomanen van Klépierre een sterke zaak hebben. HC is openbare weg (d.w.z. de doorgang) en dat zijn die trappen ook, die staan dus onder gemeentelijk gezag. Als ik het goed heb. Is er ook een jurist in de zaal?

  15. de leukste thuis

    Ze motten hun Klepierre houden!
    Dat aftanse Catharijne ren ik het liefst met oogkleppen zo snel mogelijk uit.

  16. Willem

    De Moreelsebrug zorgt ervoor dat je snel al wandelend of fietsend van utrecht-west naar het centrum kan en vice versa. Het is mij een volslagen raadsel waarom, ook al ligt deze brug in de buurt van het station, er trappen naar de perrons zouden moeten komen. Dan gaat de doorgaande functie verloren, en wordt de brug overstelpd door reizigers en is er geen doorkomen meer aan! Geen trappen naar de perrons!

  17. Henk Oldenziel

    @Willem: het is voor sommige reizigers geografisch gezien best handig om het station via de zuidkant te betreden of te verlaten via de Moreelsebrug, net zoals dat aan de noordkant via de van Sijpesteijntunnel kan. Zo spreidt je de reizigersstromingen.

  18. Herman

    Deze brug verbindt in eerste instantie alleen een deel van de stad met het centrum, als die trappen worden aangelegd dan wordt die brug wel heel aantrekkelijk.

    In eerste instantie voor treinreizigers die aan de oostzijde van het station moeten zijn, tegenwoordig liggen daar al behoorlijk wat kantoorruimte.

    Maar ook voor reizigers die vanaf het station naar de Binnenstad willen kan deze brug een aantrekkelijk alternatief zijn. Je kunt een flinke omweg via de stationshal en HC voorkomen en je kunt dan de stad binnenlopen via de prachtig opnieuw aangelegde Mariaplaats.

  19. Bill

    Vergeet de gigantisch grote ontwikkeling van het Rijksverzamelkantoor en de huidige Rabobank niet, die trappen zijn voor die ontwikkeling en reizigersstromen bijna een “must”. Schandalig dat ze niet direct worden gebouwd.

  20. Willem

    @henk oldenziel ea: deze brug is in eerste instantie bedoeld om het centrum van de stad met de westzijde te verbinden. Voor veel mensen een uitkomst. Als deze brug ook gebruikt gaat worden als toegang tot het station, gaat de functie waar de brug voor bedoeld is verloren en zijn het reizigers die van perron 3 naar perron 17 moeten die de brug gaan gebruiken en kan ik, en vele met mij, weer gaan omfietsen.

  21. Moraalridder

    @Willem, wat is dit voor een houding? eigen brug eerst?
    op een tien meter brede brug heb jij met je fietsie genoeg ruimte, als er dan al zoveel geld in wordt gestoken, waarom dan niet op zijn functioneelst? of heb je liever voetverwarming zoals in Den Bosch? ‘ik wil sneller van A naar B en mensen vanaf het station lopen maar een kilometer om?
    lekker is dat.

  22. Paulien

    De werknaam van de brug was niet voor niets Rabobrug. Mede op initiatief van de Rabobank is het plan opgevat om een brug te bouwen die het personeel rechtstreeks naar de sporen moest brengen en daarmee het omlopen via HC kon voorkomen. Trappen naar de perrons waren onderdeel van dit plan, anders zou de brug zijn doel voorbijschieten. De Rabobank betaalt ook mee aan de brug, op voorwaarde dat de trappen er komen. Zonder trappen, geen brug! Door het verzet van Corio komt er in eerste instantie een brug zonder trappen, maar deze worden dus later (2023) geplaatst. Onbegrijpelijk waarom Klépierre dan toch weer bezwaar heeft aangetekend, als alles al in kannen en kruiken is.

  23. Willem

    @moraalridder: er zijn en komen talloze manier om op de perrons te komen: 2 onderdoorgangen, trappen vanuit de enorme stationshal, roltrappen en liften. Nou komt er ten zuiden van het station eindelijk een fiets- en wandelbrug over de sporen en nou wil je die ook voor toegang tot de sporen? Wat voor houding is dit? Alles voor bassie? Denk ook eens aan anderen…!

  24. Toine Goossens

    Het is bepaald niet voor de 1e keer dat HC en Corio (die Fransen zitten ver weg) de burgers en gebruikers van Utrecht dwars zitten. Niet alleen willen zij de vrije toegang tot de belangrijkste OV terminal van Nederland, Utrecht CS, voor OV gebruikers ten zuiden van CS verbieden, maar openlijk komt HC, Corio, er voor uit dat de enige betekenis die die gebruikers hebben het uitgeven van hun geld bij HC is.

    Dat dwangmatig de wil willen opleggen aan iedereen is fundamentalisme. De minderheid dwingt de meerderheid zich naar hun regels te voegen. Dat moet gestopt worden.

    Als eigenaar van het OG kan HC/Corio een claim voor planschade indienen. Die schade is de waardevermindering van het OG als direct of indirect gevolg van voorgenomen overheidshandelen.

    De waarde van het OG is afhankelijk van de huur de huurders betalen (en van de rentestand. Zolang de huurinkomsten niet dalen, leidt HC/Corio geen schade.
    Het kan zijn dat de huur mede afhankelijk is van de omzetten die de huurders realiseren. Minder omzet is dan minder huur, dus schade.

    In dat laatste geval is het kopersgedrag van de gebruikers van HC doorslaggevend voor die schade. Daarbij dient het kopersgedrag voor en na het 1e gebruik van de beoogde trappen gemeten te worden.

    Ik stop daarom nu, vandaag, direct, met het doen van inkopen op HC. Als we dat allemaal doen, dan kan HC/Corio nooit meer in haar opzet slagen. De omzet daalt al voordat de trappen in gebruik zijn. Als iedereen meedoet, resulteert dat in een algehele kopersstaking.

    Wie niet horen wil, moet maar voelen.

  25. Brulvis

    B&W Utrecht is geen baas meer in eigen stad.

  26. A'

    Als burgers en gebruikers meer te zeggen krijgen in Utrecht leiden ondernemers (zoals Corio) schade en daar wil dit stadsbestuur liever niet aan meewerken.

  27. Toine Goossens

    A´´´´´´´´´´´´´´´´´´,

    De gemeente Utrecht speelt geen enkele rol in de keuzes van consumenten. Zij staat daar volstrekt buiten en kan daar geen invloed op uitoefenen. U probeert zaken met elkaar te linken die volledig los van elkaar staan.

    In haar blog van vandaag geeft Trude Maas, toch niet de eerste de beste, het perfecte voorbeeld van inclusief denken. Dat is de mentaliteit die Utrecht vooruit kan brengen. Nu HC/Corio de buit binnen heeft, laten zij keer op keer merken dat zij daar lak aan hebben.

    HC/Corio stelt zich met haar exclusief denken buiten de werkelijkheid. HC/Corio stelt zich buiten het WIJ denken. Wie dat doet moet op de blaren zitten.

  28. Herman

    Natuurlijk doet Corio niet aan “wij” denken, Corio denkt aan de belangen van haar aandeelhouders.

    Die aandeelhouders hebben maar een doel zoveel mogelijk rendement halen. Dat kun je raar vinden, maar vanuit hun uitgangspositie heel normaal.

    Waar het fout is gegaan ligt in het verleden. Blijkbaar heeft de gemeente ooit afspraken gemaakt waardoor ze met handen en voeten gebonden zijn. Corio zal haar claim vast en zeker niet op lucht baseren.

    Ergens in de jaren 60/70 heeft de gemeente haar ziel verkocht aan projectontwikkelaars en daarom zitten wij nu op de blaren.

  29. Pieter Akkermans

    Te zot voor woorden. Ik heb me ook altijd verbaasd over de roltrappen bij de HC ingangen aan de binnenstadskant. Waarvan er consequent meer naar boven (binnen) gingen dan naar beneden. Zat net zo’n denken achter. Daar had de winkeliersvereniging Binnenstad dan ook wel een rechtzaak over mogen aanspannen tegen Corio.

  30. Maarten

    Ik kan me hier zo kwaad om maken. De voorganger van Cório heeft expres de ontwikkeling van het maaiveld tijdens de bouw van Hoog Catharijne tegengehouden om te zorgen dat mensen door dat walgelijke winkelcentrum zouden lopen.

    Het feit dat Corio moedwillig een onderontwikkeld maaiveld heeft gecreëerd om te zorgen dat consumenten door hun winkelcentrum zouden lopen, vind ik erg kwalijk. Wat eigenlijk nog erger is, is dat de gemeente hierin mee is gegaan.

  31. Gertrude

    En maar klagen dat ze door HC worden gestuurd door Corio/Klepierre, maar je hóeft niks te kopen hoor! Klagen jullie ook zo als je over de Oudegracht lopen?

  32. Willem

    Oef, Toine Goossens stopt per vandaag met het kopen in HC. Dat zal ze leren bij Corio/Klepierre!

  33. Jeroen

    Wel als ik gedwongen zou worden om over de Oude Gracht te lopen als ik ergens anders naartoe wil Gertrude.

  34. Toine Goossens

    @ Herman,

    Zonder inclusief denken door ondernemers en ondernemingen zou Nederland er heel wat slechter voor staan, aandeelhouders zijn maar een van de betrokken stakeholders. Winst maken is inspelen op de belangen van alle stakeholders. Doe je dat niet dan gaat een bedrijf vroeg of later voor de bijl. Zie de financials, zie VW.

    @ Willem, 

  35. Sam

    Ben ik dan de enige hier die het best relaxed vind om door Hoog Catharijne te lopen als het buiten slecht weer is? Dat is namelijk vrij vaak zo in Nederland geloof ik.

    En over die impulsaankopen: Iedereen die dat argument voert zegt dus eigenlijk dat zij te weinig wilskracht hebben om gewoon naar je bestemming te lopen ipv allerlei winkels binnen te gaan?

  36. Wim

    Sam voor president,
    Helemaal met je eens.
    Stelletje azijnzeikers ,
    Ik neem aan een hoop geimporteerde studentjes van vroeger die het allemaal zo goed weten.
    Wees blij dat die klerezooi bij het station is opgeruimd en je straks een nieuwe en oude stad dicht bij elkaar hebt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).