De gemeente Utrecht gaat de verkeerssituatie op de Draaiweg en David van Mollemstraat onderzoeken. Een 24-jarige vrouw kwam vorige week op deze plek om het leven nadat ze werd geschept door een taxi. De politie kijkt ook naar de oorzaak van het ongeluk en de inrichting van de weg. Omwonenden laten weten behoefte te hebben aan een onafhankelijk onderzoek.
Het is zaterdagochtend 1 februari 01.40 uur wanneer een fietser de rijbaan van de Draaiweg oversteekt. Ze wordt aangereden door een zwarte taxi die op dat moment een andere automobilist inhaalt. Hulpdiensten rukken massaal uit, maar hulp mag niet baten. De vrouw bezwijkt ter plekke aan haar verwondingen.
Donderdag stelden de fracties van EenUtrecht en Volt vragen aan de wethouder over het ongeluk. Wethouder Maatoug liet weten dat zowel de politie als de gemeente onderzoek doen. Eerst is de politie aan zet, daarna de gemeente. Er wordt gekeken naar de oorzaak van het ongeluk, of er juridische stappen genomen moeten worden, eerdere mogelijke ongelukken en de rol van de weginrichting. Aan de hand van de resultaten gaat er gekeken worden of er aanvullende maatregelen nodig zijn.
Zorgen
Enkele omwonenden uitten al langer zorgen over de verkeersveiligheid ter plekke. De David van Mollemweg en Draaiweg zijn drukke wegen, die door de afsluit van de Kaatstraat ook meer gebruikt worden voor verkeer van en naar de ring. De gemeente heeft in het recente verleden de weginrichting al aangepast door oversteekplaatsen en fietsstroken toe te voegen.
Volgens omwonenden is dit nog onvoldoende. Via een petitie en buurtbrief wordt de gemeente opgeroepen om een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren. Ook verzoekt de petitie de gemeente om het autoverkeer te verminderen op deze route en de snelheid omlaag te schroeven. De petitie was vrijdagochtend ruim 1.000 keer ondertekend.
Gekoppelde berichten

Stadsbelang Utrecht kritisch op gemeente na dodelijk fietsongeluk op Draaiweg
Het ging dit weekend gruwelijk mis op de Draaiweg in Pijlsweerd. Een 24-jarige vrouw kwam…
38 Reacties
ReagerenMisschien ook goed om een onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar het weggedrag van veel automobilisten in deze stad. Ik heb het vernoeden dat daar ook schokkende conclusies uit zouden volgen
Beetje jammer dat de gemeente pas in actie komt na een dodelijk ongeluk en niet nav eerdere signalen uit de buurt. Als die eerder waren opgepakt was dit misschien niet gebeurd.
Ben je ook van mening dat er een onafhankelijk onderzoek moet plaatsvinden, dit is de link naar de petitie – alvast dank voor het ondersteunen.
https://draaiwegveilig.petities.nl/
Mocht je het ook belangrijk vinden dat er een onafhankelijk onderzoek plaatsvindt – onderteken dan de petitie op https://draaiwegveilig.petities.nl/
En wat te denken van het kruispunt Draaiweg Troelstralaan, daar is het ook bloedlink geworden na de sluiting van de Kaatsstraat.
Het probleem is niet de ‘verkeerssituatie’, maar het gedrag van sommige weggebruikers. Daar helpt maar één ding tegen: handhaven!
Zal een onafhankelijk onderzoek invloed hebben op menselijk rijgedrag? Zal het verlagen van de snelheid invloed hebben? Ik betwijfel het. Ik rijd zelf auto maar als ik zie hoe er soms gereden wordt slaat de schrik mij om het hart. Ergens een bushalte, vluchtheuvel, opstopping of rood stoplicht? Gewoon via de andere weghelft er even voorbij. 30km gebied? 60-80 moet ook kunnen.
Het is onvoorstelbaar hoe vaak het nog goed gaat. Hier ging het dus fout.
Straat gewoon zo inrichten als de Nachtegaalstraat https://ntp.nl/projecten/herinrichting-burgemeester-reigerstraat-en-nachtegaalstraat-utrecht/
Voorrang voor de voetganger en fietser. De straat is nu ook zo druk, omdat dit gefaciliteerd wordt en er bewust voor gekozen door het rechtsafverbod bij de Kaatstraat. Ondanks diverse opmerkingen in het proces over de veiligheid van deze straat die de drukte niet aankan (zie bv https://www.utrecht.nl/…/2023-0374…/bijlagen_deel_2.pdf en het verslag vanaf pagina 37). Hierdoor rijden er nu circa 3000 auto’s per dag vanaf de Weerdsingel over deze route naar de Kardinaal de Jongweg. Gewoon de straat inrichten voor de buurt dan kiezen die automobilisten wel een andere route en denk serieus na over de knip Monicabrug. Bij de Catharijnesingel kan dit nu ook.
@Le coq sportif
En naar het gedrag naar fietsers lijkt me ook geen overbodige luxe.
Zonder op de stoel van de onderzoekers te willen gaan zitten maar als je op google maps kijkt zie je dat er doorgetrokken strepen staan, vluchtheuvels etc. Dat iemand daar gaat inhalen is volstrekt debiel.
Dat de kruising die druk en onoverzichtelijk is veel veiliger ingericht moet worden is ook helder, ook dat je op deze weg als meer geen doorgaande wegen in Utrecht naar 30 km/u met handhaving moet.
Waarom geen onderzoek van het stuk vanaf Oudenoord tot Kardinaal de Jongweg? Er zijn veel onveilige plekken daar.
Maar het is vooral gedrag.
Vreselijk nieuws. Laten we de situatie rechtzetten voordat nog iets gebeurt. Petitie ook getekend!
Om half 2 ‘s nachts het nodig vinden om een andere auto in te moeten halen binnen de bebouwde kom, ongelofelijk
Zolang de politie nog geen eens het verbod op inrijden/ oversteken van de paardenveldbrug door automobilisten van beide kanten kan handhaven. Op 5 meter van hun bureau….
Kunnen ze dat in de rest van de stad al helemaal niet…
Hoe beteugel je het gevaar van de automobilist als er geen handhaving is?
Ik ken maar weinig taxichauffeurs die normaal rijden. De bezem door deze beroepsgroep!
Laatst nog na een avond stappen door de Laan van Chartroise met een kilometertje of 80. Ik had een slokkie op, dus ik vond het prachtig. Maar goed, zit je op je fiets zonder licht, dan is het minder prettig
@Pee fietsers rijden geen automobilisten dood. Vind het bovendien aardig respectloos om onder dit artikel over het gedrag van fietsers te gaan zaniken. Deze taxichauffeur heeft om een vluchtheuvel heen over de verkeerde weghelft ingehaald en een jonge vrouw doodgereden en u begint over het gedrag van fietsers? Ga u schamen!
net als de Vleutenseweg, eerst vallen er doden, daarna pas onderzoek, daarna niks
Het verkeer moet gewoon eerlijk verdeeld worden over Kaatstraat en Draaiweg.
De leefomgeving op De Draaiweg D.vMollemstraat zijn opgeofferd aan de blinde arrogantie van de Votulast route afsluiting. Dat was namelijk een woonwijk…. daar bij de Draaiweg woont toch niemand?
Hebben wij in lombok hier ook laten doen: onderzoek door onafhankelijk bureau na een dodelijk ongeluk (en met vaker ongelukken aan Vleutenseweg). Ja- het onderzoek kwam. Ja, de weg blijkt onveilig. Maar aan het advies voor echt grote veranderingen gaf de gemeente niet thuis, enkel kleine aanpassingen zijn gedaan. Helaas kunnen we het gedrag van weggebruikers niet veranderen. Overigens: ik doe zelf veel op het gehoor op de fiets. Zo hoor ik oa hardrijders en fatbikes van ver aankomen. Ik denk ook dat er eens onderzoek gedaan moet worden naar dragers van oortjes/ koptelefoons op de fiets. Zonder daarbij een vooroordeel uit te spreken in deze situatie hoor want daar weet ik niks van en is alleen maar heel treurig!
Vaak wordt bij een afsluiting van een weg of zoals hier met de knip in de Kaatstraat, vergeten dat andere straten die daar niet op berekend zijn veel drukker worden. Let ook maar eens op wat er in oost gaat gebeuren als ze deze zomer de Maliebaan definitief gaan afsluiten.
De wethouder zal samen met de fractie van GroenLinks onafhankelijk op onderzoek tegenhouden want dan blijkt dat het wat beleid om de auto de wijk en stad uit te jagen onuitvoerbaar is en op drijfzand is gebouwd
Tja. Deze weg is als ontsluiting bedoeld om zo de kaatstraat adelaarstraat te ontlasten. Dus ja, dan rijden er meer debielen. Dan nog 2 drukke fietsroutes er dwars op en je hebt de lugubere cocktail voor dodelijke ongelukken. Hoop dat onderzoek ook uitwijst dat v hooydonks erfenis een doodlopende weg is , waar de fietser de dupe van is
Sinds de Kaatstraat is afgesloten, komt er onnodig veel verkeer over de Draaiweg.
Die taxichauffeur moeten ze gewoon zijn taxivergunning en rijbewijs afpakken.
Verder een groot onderzoek gaan inplannen naar het gedrag van zowel fietsers en automobilisten.
Bewoners zijn dag in, dag uit in hun straat. Zij weten echt wel het beste te vertellen wat, hoe en waar er dingen beter kunnen in de straat. De Gemeente moet eens een keer luisteren naar de bewoners en hen niet wegzetten als nietszeggende kwakzalvers. Gemeente ambtenaren moeten een keer hun ivoren toren verlaten. Het liefst voorgoed.
Er is helemaal geen geld voor mitigerende maatregelen op de Draaiweg want onze gemeente kwakt het liever over de balk voor hobbyisme en werkverschaffing onder de eigen elitair kletsende achterban.
Als deze mensen het daar niet mee eens zijn moeten ze iets anders gaan stemmen want dit is hier al 20 jaar standaard links beleid:
Dikke ikkes eerst, dikkere deugers krijgen voorrang, alle anderen hebben het nakijken.
@Pee
Da’s een goeie, maar fietsers zijn hier net als koeien in India, heilig dom.
De belangrijkste pressiegroep voor fietsers in Utrecht is de Fietsersbond. Echter, die interesseert zich niet voor veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers. Terwijl juist dat in kaart brengen verschrikkelijk simpel is.
Burgers, ook op de Draaiweg, signaleren waar het niet veilig is. Daar doet de Fietsersbond niets mee. Daarmee heeft deze vereniging een zeer enge opvatting van het verantwoordelijkheid.
Dat ik dit durf te schrijven schiet velen die loyaliteit met de Fietsersbond belangrijker vinden dan veiligheid, in het verkeerde keelgat. Dat was al eerder zo. Daar heb ik lak aan.
Op alle maatschappelijke thema’s zijn we druk om risico’s te verkleinen, om veiligheid en stabiliteit te verbeteren. In Utrecht gaat het daar niet over. Hier gaat het over de tien minutenstad, over wel fietsen en niet autorijden.
Nooit gaat het over de belangrijke functie van mobiliteit en de randvoorwaarden die je daarbij in acht neemt. Het is louter ideologie gedreven.
@ Uw Naam
Over handhaving. Ik woon in een straat met eenrichtingsverkeer in de binnenstad. Gemiddeld circa 15 auto’s per uur, meer dan honderd per dag, die tegen de richting in de straat inrijden. Geen haan die er naar kraait. Handhaving verwijst naar de politie en de politie heeft het te druk.
Er wordt niet gehandhaafd en dus is het Utrechtse verkeer een wildernis.
@ Goos
Vanwaar toch die fittie met de Fietsersbond man. Te pas en te onpas ga je er tegen tekeer.
@ Wim
Inderdaad nogal off topic, die tirade van Toine Goossens.
okee, we hebben dus een taxichauffeur die als een dolle rijdt, een inhaalverbod negeert en van de verkeerde kant een vluchtheuvel neemt en en passent een jonge fietster dood rijdt die nog een heel leven voor zich zou moeten en waar ligt het volgens @Goosen aan: de fietsersbond!
Hou mijn hart vast voor het afsluiten van de Maliebaan, dat gaat meer verkeer opleveren in straten waar nu veel mensen met kinderen naar scholen fietsen. En meer vrachtwagens door de Reigerstraat die al erg druk met alle fietsers is.
Wat een curieuze reactie van @Toine Goosens. Typisch het soort reactie dat een opmars maakt in rechtse kringen (vgl Trump). Fake news, ontregelend, chaos veroorzakend, niet ter zaken doend, de aandacht afleidend van waar het werkelijk om gaat.
Peter 8/2/2025 – 9:52
NIks bijzonders denk ik, de ventwegen zullen vele malen drukker worden, dus voor de bewoners aan de Maliebaan kan dit nog weleens nadelig uitpakken. Ik zou niet erg blij zijn indien ik daar kinderen zou hebben. Stoplichten weg… ja, receptje voor gedoe en dan over 3 jaar weer 15 miljoen stukgooien om het terug te draaien.
Daarbij kan je je afvragen wat voor een zin het überhaupt heeft. Helemaal kijkend naar het ravijn van 2026.
Gedrag en gedrag! Als je over een doorgetrokken streep inhaalt kan je het nog zo anders in willen richten maar dat heeft dan toch geen zin.
Het enige wat je soms extra mag verwachten is extra handhaving vanuit de gemeente uit. Maar het is natuurlijk volstrekt onbetaalbaar om daar ‘s nachts rond één uur een BOA of politieagent neer te zetten. Want er zijn dan wel heel veel plekken in de stad waar je iemand neer moet zetten.
@piet, we zijn er al uit hoor, het is de schuld en verantwoordelijkheid van de fietsersbond!
@Piet,
Helemaal mee eens. Je fatsoenlijk gedragen en je aan de regels houden is niet meer in de mode. Zelfzucht, bubbeldenken (niet meer tegengesproken willen worden), roofkapitalisme en geokapitalisme, Ukraïne, Gaza en Westbank, en de Chinese zee, alles veroveren, bezitten of doen is het doel.
Het was te verwachten. De anonieme supporters van de Fietsersbond vinden het niet fijn als zij op ernstig falen worden gewezen. Geen van hen reageert inhoudelijk, het gelijk is dus aan mij; de fietsersbond veronachtzaamd veiligheid.
Dat de eigenaren van DUIC toestaan dat @Jeanne dit soort beledigingen de wereld in mag sturen, laat weer eens zien dat zowel extreem links als extreem rechts de vrijheid van de anonimiteit nodig hebben om hun vuiligheid de wereld in te spuien.
Een zichzelf serieus nemende moderator zou zo iemand gelijk voor minimaal een maand uitsluiten.
Heeft een taxi niet gewoon een transponder of gps? Met privileges (op busbaan rijden) komen verantwoordelijkheden, en dus ook controles. Hoezo kan dit wel bij buschauffeurs maar niet bij taxichauffeurs?
@Pee, ik denk dat uw maar-hullie-dan niet echt hout snijdt.