De gemeente Utrecht werkt aan een plan voor een tijdelijke ontwikkeling van het gebied Tussen de Rails. Het gaat om de driehoek in Lunetten tussen twee treinsporen en de A27. De bedoeling is dat er tijdelijke woningen komen te staan en dat er plek komt voor andere functies zoals cultuur of horeca.
De gemeente Utrecht heeft het gebied Tussen de Rails op het oog als een van de locaties voor tijdelijke woningen. De plek in Lunetten ligt tussen drie punten: het spoor Utrecht–Arnhem, het spoor Utrecht–’s-Hertogenbosch en de snelweg A27. Voor een periode van ongeveer tien tot vijftien jaar wil de gemeente het gebied gebruiken voor zo’n 200 tot 300 tijdelijke sociale huurwoningen. Op die manier willen ze een oplossing bieden voor de hoge woningnood in de stad. “We verwachten hiervoor geen grote ingrepen in de omgeving of infrastructuur te doen”, aldus de gemeente in een wijkbericht.
De woningen zouden volgend jaar gereed moeten zijn. Wel moet er nog een woningcorporatie gezocht worden voor de bouw en het beheer van de woningen. In een tweede stadium kunnen er nog eens 300 tot 400 tijdelijke woningen komen. Daarbij moet er ook plek komen voor andere tijdelijke functies, zoals werk, cultuur of horeca. Hiervoor zijn grotere veranderingen aan de wegen in het gebied nodig om de locatie geschikt te maken en dat vraagt dus ook meer tijd.
Definitieve invulling
In het plan Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040 (RSU) is Tussen de Rails aangewezen als stedelijk knooppunt, een plek waar openbaar vervoer en wegen bij elkaar komen. Rond deze knooppunten wil de gemeente Utrecht op termijn woningen en kantoren bouwen. Ook moeten er allerlei voorzieningen komen, zoals winkels, sportgelegenheden en zorginstellingen. “Dit heeft als voordeel dat er meer voorzieningen voor meer Utrechters dichterbij zijn”, aldus de gemeente.
Het is nog even wachten tot het gebied Tussen de Rails een definitieve invulling krijgt. Niet alle grond is namelijk in bezit van de gemeente of op korte termijn beschikbaar. Ook vormt het geluid van de treinsporen en de snelweg A27 momenteel een belemmering voor blijvende woningbouw.
Daarnaast is de inrichting van het gebied afhankelijk van beslissingen over openbaar vervoerlijnen en -stations in de omgeving. Hieronder valt de mogelijke komst van het nieuwe station Lunetten-Koningsweg, waar misschien ook intercity’s gaan stoppen. De verwachting is dat het nog zeker zo’n tien tot vijftien jaar duurt voordat het gebied definitief ontwikkeld wordt.
Gekoppelde berichten
Plannen om groeiend Utrecht in balans te houden: meerdere stadscentra en ‘tien-minuten-stad’
Nieuwe plannen van de gemeente Utrecht moeten ervoor zorgen dat de groei van het aantal…
Hoe leven Utrechters in 2040?
Het klinkt misschien nog ver weg, maar het jaar 2040 is een ijkpunt voor de…
12 Reacties
ReagerenLocatie is onaanvaardbaar voor wonen. Tussen spoorlijnen en.aitowegen. mensen gaan daar ziek worden van fijnstof en de herrie.
Een gebied met genoeg potentie. Een nieuwe studentenwoonwijk a la IBB zou er goed passen.
Lijkt me een perfecte locatie voor een AZC voor een aantal jaar? Niemand heeft er daar last van. Genoeg ruimte, en over een aantal jaar kijken we wel verder.
Wonen zou nog kunnen, maar waarom nu weer aanmerken als plaats voor horeca en cultuur? Een paar honderd meter verderop heeft men al veel problemen om alle winkelpanden van winkelcentrum Lunetten gevuld te krijgen en Cultureel Centrum De Muskaton heeft voor zover ik weet nu ook niet bepaald een goed gevulde agen-da.
Verbreden van de A27 is hierdoor al helemaal uit den boze.
Bromsnor zoekt nog een plekje voor zijn zelfgetimmerde tinyhouse. Het lijkt hem een prima stek daarvoor.
Niets zo definitief als een tijdelijke vergunning!
@Hans
Afzien van de verbreding van de A27 lijkt me een meer dan prima bijverschijnsel.
Gauw ontwikkelen, en hopelijk duurt tijdelijk dan erg lang.
Zal lekker gezond zijn, onder de oksel van de A27.
Even buiten al het fijnstof, is al het geluid ook niet bepaald gezond voor je mentale welzijn en ontwikkeling.
Gewoon laten zoals het is of zijn ze uit op nog meer Co2 ?
Laat dat tijdelijke maar achterwegen .
Alles wat onder het mom van tijdelijk is geproduceerd bestaat allemaal nog steeds.
Dat is toch de locatie waar de gemeente een nieuwe grote woon/werk/vervoershub wil maken om mensen uit de auto in de konijnenhokjes te jagen?
Het disucssiepunt waarvan Den Haag zei “megalomaan en slecht onderbouwd, niet haalbaar”?
Daar tijdelijke woningen neerzetten geeft voorspelbare overlast voor de bewoners waardoor er weer met het beschuldigende groene vingertje naar de auto’s op de A27 gewezen kan worden. Zo worden argeloze onschuldige mensen met woningnood ingezet om ideologische lokale politieke doelstellingen te bereiken. Want Den Haag wordt zo wel de grootste verzameling klootzakken in Nederland als straks ze die mensen geen “schone lucht in een gezonde leefomgeving” gunnen door die snelweg A27 tot 50km/u straat te reduceren.
Intussen versteend ons duurzaam groene en vooral slinkse bestuur elk mogelijk plekje groen vanwege de poen…
Waarom zou NS daar een IC-station willen voorzien? Zijn er dan zoveel reizigers die van Den Bosch, Eindhoven of Arnhem naar De Uithof willen (t.o.v. Utrecht en Amsterdam)? Reizigers van Houten, Culemborg en Veenendaal kunnen al perfect overstappen op Vaartsche Rijn op de sneltram (als die rijdt). Planologisch inpasbaar lijkt me nog ingewikkelder (al ben geen technicus)