Gemeente wil regels voor deelauto’s veranderen; bewoners moeten eigen parkeerplek krijgen Gemeente wil regels voor deelauto’s veranderen; bewoners moeten eigen parkeerplek krijgen

Gemeente wil regels voor deelauto’s veranderen; bewoners moeten eigen parkeerplek krijgen

Gemeente wil regels voor deelauto’s veranderen; bewoners moeten eigen parkeerplek krijgen
Archieffoto
De gemeente Utrecht is bezig om met nieuwe regels autodelen makkelijker en toegankelijker te maken. Bewoners die in de toekomst samen een auto willen gebruiken, kunnen samen in aanmerking komen voor een parkeervergunning. Dit past binnen de ambities van het Mobiliteitsplan 2040, waarin Utrechters in 2040 geen eigen auto meer nodig zouden moeten hebben.

De gemeente Utrecht is bezig om met nieuwe regels autodelen makkelijker en toegankelijker te maken. Bewoners die in de toekomst samen een auto willen gebruiken, kunnen samen in aanmerking komen voor een parkeervergunning. Dit past binnen de ambities van het Mobiliteitsplan 2040, waarin Utrechters in 2040 geen eigen auto meer nodig zouden moeten hebben.

De gemeente richtte zich de afgelopen jaren veelal op de samenwerking met commerciële deelautobedrijven in een poging om autodelen te stimuleren. Het college laat weten nu ook autodeelgroepen (een groep bewoners die samen vervoersmiddelen wil delen en dit zelf organiseert, red.) te willen helpen, zodat ze niet afhankelijk zijn van de commerciële autodeelbedrijven. Om dit mogelijk te maken wil het college dat zulke autodeelgroepen ook in aanmerking komen voor parkeervergunningen.

Data delen voor toetsing gebruik

De gemeente van plan om de regels te versoepelen rondom het delen van data over het gebruik van commerciële deelauto’s. Zo moet makkelijker controleerbaar zijn of de regels worden nageleefd. “Ook kunnen we hiermee ons beleid en projecten beter vormgeven en toetsen of we de juiste dingen doen”, schrijft het college.

‘Free-floating’ deelauto’s

Ook wil Utrecht de proef met zogeheten ‘free-floating’ deelauto’s, waarbij auto’s op de ene plek opgehaald worden en op een andere plek achtergelaten worden, beter ondersteunen. De gemeente wil dat de aanbieders van deze deelauto’s meer tijd krijgen om hun service beter te laten aansluiten op andere vormen van (deel)vervoer zodat dat in de toekomst makkelijker wordt.

De gemeenteraad moet nog wel akkoord geven op de voorgestelde wijzigingen van het college. Als dit voor de zomer gebeurt, dan verwacht het college dit jaar nog een Utrechtse autodeelgroep in de Veenmarkt te kunnen laten starten.

18 Reacties

Reageren
  1. Eric

    Ik wil graag zelf bepalen wanneer ik met mijn auto gaat rijden,en ook in wat voor model!

    Ik woon in Nederland, en niet in een dictatuur of communistisch land!

    College, jullie zijn echt vd pot gerukt!

  2. P.M.

    Een parkeervergunning is iets anders dan een eigen parkeerplek?

  3. Koel Hoofd

    Mobiliteitsplan 2040, waarin Utrechters in 2040 geen eigen auto meer nodig zouden moeten hebben.
    Lekker doordromen in de brabbelende bubbel.
    Mensen laten zich niet hun vrijheid in een vrij land ontnemen.
    Ze vertrekken dan gewoon uit de Utechtse gevangenis want die vrijheid hebben ze in Nederland.

  4. Bennie

    Loodgieter gaat delen met schilder jaja.

  5. cas

    Fijn dat de gemeente de echte deeleconomie ook wil gaan steunen. NU wordt alleen voor bedrijven die autos verhuren veel geregeld.

  6. W

    @eric: waar lees jij dan dat dat niet mag?

  7. Scherpschutter

    @Koel Hoofd

    Exact. No worries. Pyongyang 2040 gaat het niet worden. De wal heeft het schip al lang doen keren. Het geld is al op, demense zijn er al helemaal klaar mee en wereldwijd is een revolutie in de andere richting gaande. Het is done.

    Ook deze poging tot het introduceren van communisme heeft gefaald.

  8. Scherpschutter

    Deelauto? Ga toch fietsen…

  9. Binnenstadbewoner

    Goed plan. Die commerciele aanbieders hebben het huren veel te duur gemaakt. Vandaar dat die deelauto’s relatief weinig worden gehuurd. Particulier delen is dan veel interessanter.

    En ja, op straat is gewoon geen ruimte voor al dat blik. Dat is nu al zo, maar in de (nabije) toekomst is dat gezien de zeer sterke stijging van het aantal inwoners nog veel meer het geval. De drukte van nu stelt niks voor met die van over 10 of 20 jaar.

  10. Sj

    Eric, lees anders het artikel ff voordat je vanuit je onderbuis reageert

  11. Jeroen

    En dan in van die armoedige wagentjes moeten rijden? Neen dank u. Om een of andere reden zitten er in die huurwagentjes ook altijd bestuurders die volgens mi werkelijk geen idee hebben wat autorijden precies inhoudt. Ik bepaal zelf graag waar in ik rij, waar ik rij, hoe ik rij en met wie ik rijd. Dat dwangmatige gepush om iedereen maar aan dat deelvervoer te krijgen moeten ze eens mee stoppen. Voor 95% van de autoritten die ik doe is het geen haalbaar alternatief, en volgens mij ben ik geen uitzondering.

  12. Realist

    @Cas. Wat is een deeleconomie? Klinkt nogal communistisch.

  13. Pee

    “het Mobiliteitsplan 2040, waarin Utrechters in 2040 geen eigen auto meer nodig zouden moeten hebben. ”

    Dat moet zijn , zorgen dat in 2040 bij alle autobezitters hun voertuig is afgepakt .
    We leven allang niet meer in een vrij land en een democratie zijn we alleen nog op papier.
    Wij willen leven en niet geleefd worden.

  14. w.

    Wat is er mis met communisme?

  15. Wil

    @pee: ga anders ff een paar jaar in Rusland of Noord-Korea wonen om te ervaren wat het betekent om in een onvrij land te wonen. Dan plaats je dit soort onzin niet meer.

  16. arbeider

    Onder het mom dat de stad groter is geworden! Wie doet dat? Juist…de Gemeente himself! Heb ik daar als Utregse burger om gevraagd? Nee….is de consequentie vervolgens dat we dan maar de stad autovrij gaan maken, of iedere burger in een ” deelauto ” zetten? Hou toch op met die gekkigheid!

    Maart 2026 kans om dit College eindelijk weg te stemmen!

  17. Willem

    @w
    In zijn pure vorm is communisme een mooi systeem.
    Maar noem eens een land waar communisme echt geslaagd is?

  18. S.

    Wat een top plan. Hierdoor zal het aantal auto`s in Veemarkt en wellicht Utrecht, dalen. Er staat zo veel blik overdag op straat te niksen en te verroesten. Dit heeft niks met zo genaamd communisme en/of dictatuur te maken maar puur met milieu en duurzaamheid te maken. Ben erg benieuwd naar de vorderingen!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).