Utrecht krijgt deelauto’s zonder vaste parkeerplek; mag na rit overal neergezet worden Utrecht krijgt deelauto’s zonder vaste parkeerplek; mag na rit overal neergezet worden

Utrecht krijgt deelauto’s zonder vaste parkeerplek; mag na rit overal neergezet worden

Utrecht krijgt deelauto’s zonder vaste parkeerplek; mag na rit overal neergezet worden
Archieffoto
In Utrecht komen straks deelauto’s te staan die niet per se teruggezet moeten worden op de plek waar de rit begon. De gemeente hoopt dat dit een ‘aantrekkelijk’ alternatief wordt voor de eigen auto. Naar verwachting verschijnen deze eerste zogenoemde ‘free-floating deelauto’s’ in de loop van de volgend jaar in de stad.

In Utrecht komen straks deelauto’s te staan die niet per se teruggezet moeten worden op de plek waar de rit begon. De gemeente hoopt dat dit een ‘aantrekkelijk’ alternatief wordt voor de eigen auto. Naar verwachting verschijnen deze eerste zogenoemde ‘free-floating deelauto’s’ in de loop van de volgend jaar in de stad.

De afgelopen drie jaar is het aantal deelauto’s in Utrecht toegenomen van 500 naar bijna 900 exemplaren. In het coalitieakkoord is te lezen dat het de ambitie van het college is dat de deelauto in 2030 ‘normaler’ is dan een eigen auto. Daarnaast is in het Mobiliteitsplan 2040 te lezen dat Utrechters in de toekomst geen privéauto meer voor de deuren hoeven te hebben omdat ze ‘kunnen vertrouwen op een systeem van deelmobiliteit’.

Momenteel staan er twee typen deelauto’s in Utrecht; de voertuigen met een vaste plek en de deelauto’s die opgehaald en terugzet wordt binnen een bepaald gebied. Daar komt volgend jaar de deelauto bij die in de hele stad opgehaald en achtergelaten kan worden én in andere regio’s of steden waar de aanbieders actief zijn.

Voorwaarden

Welke aanbieders het worden is echter nog niet bekend. De gemeente gaat een proef van 3 jaar starten, met mogelijkheid tot 2 jaar verlenging. Er komen maximaal twee aanbieders die maximaal 75 vergunningen krijgen waarmee zij auto’s in de stad kunnen neerzetten. Na een half jaar wordt gekeken of dit opgeschaald kan worden tot maximaal 100 vergunningen. Voorwaarde hiervoor is wel dat minimaal 75 procent van de ritten langer is dan 7,5 kilometer.

Daarnaast gelden er nog een aantal andere voorwaarden waar de aanbieders zich aan moeten houden. Zo moet bijvoorbeeld voorkomen worden dat de auto’s zich ophopen in een klein deel van Utrecht en ook dat de voertuigen gebruikt worden voor korte ritten in de stad. De proef start naar verwachting in het tweede kwartaal van 2024.

52 Reacties

Reageren
  1. Nina

    Dat wordt dan (weer) lastiger parkeren voor de vergunninghouders.

    Mss moet de gemeente de melkkoe die de parkeervergunning nu is, gaan loslaten. Er komen steeds minder parkeerplekken (prima, hoor) en daardoor is het niet netjes om parkeervergunningen te verstrekken in sommige delen van de stad. Je kunt er immers steeds minder gebruik van maken als vergunninghouder.

  2. Leon

    Goed idee. Scheelt een hoop verspilde ruimte als er minder prive-auto’s zijn die 95% van de tijd staan weg te roesten in het straatbeeld. Deelauto’s kunnen veel intensiever gebruikt worden en heb je er dus minder van nodig.

  3. Utrechter

    Misschien moet de gemeente ook maar eens aanbieden dat je betaald parkeren ook weer op kunt heffen bij een meerderheid in de buurt. Denk dat voor veel mensen de kosten van een parkeervergunning niet meer opwegen tegen e baten van een vergunning. Lijkt me wel zo democratisch. Ben alleen bang dat dat er niet komt onder het huidige regime en met een begrotingstekort van 77 miljoen.

  4. Max

    Ik ben voor deel-auto’s maar is het niet juist handiger als ze wel een vaste parkeerplek hebben?
    Als ik een auto van WeDriveSolar huur weet ik precies waar ik deze moet opzoeken en weer terug moet zetten en daar kan deze ook altijd worden opgeladen voor de volgende rit.
    Dit is in ieder geval voor mij de beste oplossing die ~1 keer per week een auto nodig heeft en er gewoon op wil rekenen dat deze staat waar ik hem verwacht en deze klaar is om een rit te maken

  5. fam Ho

    Huur-deelauto’s zorgen vooreerst voor meer auto’s. Zelfs voor iemand die maar 1 hele dag per week een auto nodig heeft (ook niet te vervangen door fiets/OV) is een eigen nl goedkoper, Veel beter is het
    net zo faciliteren van warm-,gedeelde-auto’s, dus onderling geregelden, gedeeld met buren, familie of vrienden. Veel flexibeler en goedkoper. Ook deze staan op maximaal 1 plek per moment (en regelmatig/vaak buiten de stad).

  6. Harm Hoeksema

    Elke auto moet kunnen incashen en het elektra systeem ontlasten bij de laadpaal. Monopolisten nu. Hoog tarief = hoog teruglever tarief!

  7. Jerommeke

    Goed plan! Hoe meer testen, hoe meer weten.

    En nog een andere…..Vanaf 2025 geen fossiel gestookte auto’s meer binnen de ring/rondweg! Mensen die in de stad wonen gaan aantoonbaar eerder dood door uitstoot van oa fijnstof.

    En nog één…..Elektrische steps voor particulier gebruik ZSM legaliseren! Met de step de bus/trein/metro in en makkelijk de “last mile” weer met de step. Ik kan niet wachten!

  8. Tanja

    Het zijn HUURauto’s he, je betaalt er een commercieel tarief voor.

    Verder wat Max zegt. Het is handiger als je vaste plekken hebt, want dan weet je waar je je huurauto zoeken moet. Die plekken mogen best uitgebreid worden, want huurauto’s zijn handig.

    En graag een breed assortiment: makkelijk te parkeren koekblikjes, comfortabele middenklassers en auto’s met veel laadruimte.

  9. Binnenstadbewoner

    Een eigen parkeerplaats is juist een pre. Geen rondjes rijden op zoek naar een parkeerplaats.

  10. JdV

    @ leon: deelauto’s KUNNEN veel intensiever gebruikt worden. Correct. Nu de prajtijk. De deelauto’s die ik zie worden aanzirnljjk MINDER februikt. Ze staan letterlijk weg te roesten, bedolven onder vogelpoep en stof.

  11. Cico

    Ontzettend goed nieuws. Voor mij persoonlijk is dit een absolute uitkomst, de huidige autodeelbedrijven zijn vooral geschikt voor heen-en-weer rijden. Als je ergens meerdere dagen moet zijn, was er tot nog toe geen geschikte en betaalbaar alternatief.

  12. Evelien van der Neut

    Een vaste parkeerplek lijkt mij persoonlijk beter hoef ik.ook.niet te zoeken waar de auto staat

  13. HenQ

    Kijk! Dit moeten we hebben! Juich dit enorm toe! De enigste reden dat ik eigenlijk nog nooit een deelauto heb gehuurd is dat deze altijd terug moet worden gezet op dezelfde plek. Logistiek niet handig als ik er even van A naar B mee wil. Net zoals het bij TIER namelijk wel gewoon kan, gewoon parkeren op een plek dichtbij je bestemming en verder geen kosten meer maken.

  14. Jeroen

    Werkelijk nooit begrepen wat er nou fijn is aan een deelauto. Onhandig, je moet plannen, er kan geen reet in, en bovenal schreeuwend duur tov autobezit.

    Gewoon weer gekozen voor een eigen (station)wagen voor de deur. Kan je tenminste normaal mee op vakantie.

  15. Piet

    laten we stoppen met dit deelauto’s te noemen. Dit is gewoon een huurauto en een organisatie met een verdienmodel/winstoogmerk erachter.

  16. jan

    We leven in een maatschappij waar we met zijn allen hetzelfe ritme aanhouden. Dit betekent dat huur auto s op precies dezelfde momenten stil staan als alle andere auto s. Let er maar eens op. Daardoor is zo n huur auto nooit beschikbaar wanneer het jou uitkomt

  17. FH

    @Cico. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is dat meestal ook zo. Als iemand zo’n auto in een dorpje voor de deur van zijn ouders eil achterlaten of bij z’n werk op ren industrieterrein wordt dat vast ren hoger tarief. Hoezo zou er bovendien weer een staan voor een terugrit s avonds of twee dagen later? Als er een koerier van de verhuurder die auto’s steeds komt verzamelen is het milieuvoordeel ook weg, net als bij die weer verdwenen huurscooters. (En dan is elektrisch rijden ook nog op kernenergie). Huurt u dan niet beter de tweedehands auto van uw buurman? Minder blik rn verkeer in de stad is fijn maar elegantere en menselijkere oplossingen echt mogelijk.

  18. Koel Hoofd

    “in het Mobiliteitsplan 2040 te lezen dat Utrechters in de toekomst geen privéauto meer voor de deuren hoeven te hebben omdat ze ‘kunnen vertrouwen op een systeem van deelmobiliteit’.”
    Daar wil ik de onderbouwing wel van zien want dit is nou dom autoritair gelul in de groene ruimte.
    Mag dat zeggen, heb er titels in.

  19. Claire Obscur

    Kijk Utrechter, als je de reacties hier leest is er gewoon draagvlak voor deze anti-auto-gekte en zit het “regime” er zoals jij dat noemt gewoon omdat blijkbaar heel veel mensen dat willen. Een keuze.

  20. Per Ommegaande

    Hoe ga je voorkomen dat auto’s worden gebruikt voor “korte ritten in de stad”?
    Wat is de definitie van “korte ritten in de stad”?
    Waarom is het erg als er “korte ritten in de stad” gemaakt worden?

    En wat denken jullie dat er gaat gebeuren? Ik herinner me het debacle met de huurscooter. Ten eerste waren ze (o.a. door de korte levensduur omdat gebruikers niet zo zuinig op de spullen zijn als echte eigenaren) niet zo groen als gedacht, ten tweede werden ze vooral gebruikt als vervanging voor fietsen en lopen, en niet, zoals gewensdacht, als vervanging voor de auto.
    Wat ik denk: door de wegwerpmentaliteit van het overal maar neer mogen zetten krijgen we
    -1 veel meer foutparkeren, vooral bij populaire plekken (ja maar ik kan m toch overal neerzetten?)
    -2 veel meer dronken bestuurders (net als bij de scooters)
    -3 veel meer “korte ritten in de stad” omdat het zo makkelijk is om ff een autootje te pakken, vooral als je met zijn vieren bent of zo.
    -4 veel frustraties van serieuze gebruikers die nooit een auto kunnen vinden omdat die steeds op een andere plek staat.

    Ik hoop dat ik ongelijk krijg maar de gemeente en haar grenzeloze naieviteit kennende denk ik dat ik toch zeker een paar punten ga winnen.

  21. KelRebel

    Als ik naar IKEA ga of het tuincentrum of iets ga ophalen via Marktplaats, ga ik van A (thuis) naar B naar A. Dus waarom het dan fijn is als ik een auto overal kan achterlaten snap ik niet. Ik wil een auto in de buurt van A, een parkeerplaats in de buurt van B en dan weer een parkeerplaats in de buurt van A. Het makkelijkst is dat als het een vaste plek is zodat ik weet waar ik een auto kan ophalen en waar ik bij terugkomst weer kan parkeren zonder te hoeven zoeken.
    Maar misschien ben ik raar, want gaat iedereen van A naar B en nooit meer terug naar A? Of op een andere manier naar A?
    Ik begrijp niets van deze hoeraboodschap.

  22. Jacob

    Oh oh waar zijn ze mee bezig zeg ! De autobezitters betalen zich scheel en dit mag gewoon overal parkeren . Waardeloos plan dus uit de hoek van GroenLinks Utrecht. Reden te meer om de stad te verlaten!

  23. Willow

    Liefst free-floating tussen steden ook. Dan kan ik mijn eigen auto echt weg doen.

  24. Mark

    Ik heb de rekensom nog eens gemaakt na jaren autobezit en afschrijving. Het OV zou mij ongeveer hetzelfde kosten naar werk. Een deelauto 1 dag in de week kost mij ook evenveel als mijn auto. Een e-bike is ook geen optie, die worden helaas massaal gejat en kun je echt nergens loslaten. Mijn auto kan ik overal in een parkeergarage kwijt zonder zorgen.

    Dit neo-liberale stadsbestuur gaat ons niet redden. Of écht links, met clusters betaalbare deelauto’s aangeboden door de overheid en zonder winstoogmerk. Of écht rechts, waarbij de OV markt wordt opengebroken en fietsendieven onvoorwaardelijke en lange celstraffen krijgen.

  25. Nick

    Een eigen auto heeft niemand voor zijn lol, en die staan zeker niet bijna de hele week weg te roesten.

    Een auto kost een hoop geld zowel de aanschaf als de doorlopende vaste lasten en parkeerkosten, brengt onzekerheid ivm. mogelijke benodigde reparaties, vandalisme etc.

    Toch schijnt hier de wereldvreemdheid hoogtij te vieren dat mensen massaal gewoon voor de lol een auto erbij houden maar deze niet gebruiken.

    Dat jullie autobezit niet kunnen betalen betekent niet dat anderen niet gewoon genieten van de vrijheid van een auto, in de vrije tijd en voor dagelijks werk.

    En vieze lucht, goh, misschien had je dan in de natuur moeten gaan wonen, zegmaar het tegenovergestelde van een stad!

    De hele stad vol zetten met stilstaande deelautos, die dan vooral voor ritjes richting stad, station en op zaterdags gebruikt worden, supergoed idee, kan niet mis gaan…

    Ik zou ze in de weken rond oud en nieuw maar weghalen, want de reden waarom bewoners niet meer normaal thuis kunnen parkeren is dan doelwit nummer één.

  26. Knarsend Gebit

    Het lijkt mij een mooi plan maar de praktijk is meestal anders. Zo had Terschelling ruim 100 deelautos die na 3 jaar allemaal weg zijn. De deelauto mocht je ook overal neerzetten. Het project heeft toen echt veel geld gekost. Ben bang dat dat hier ook gaat gebeuren.

  27. Uuu

    Raar beleid. Staan er strakjes 10 deelauto’s in 1 wijk en 10 wijken zonder. Moet je straks 5 km fietsen om bij de deelauto te komen.

    Daarnaast, betaalt het huurautobedrijf ook gewoon de dagelijkse parkeerkosten van 80 euro x 365 aan de gemeente Utrecht? En zo nee, waarom niet? Is dat geen rechtsongelijkheid t.o.v. van de burger? En wederom het gepamper van het bedrijfsleven: https://www.volkskrant.nl/economie/overheid-pampert-grote-bedrijven-en-belemmert-daarmee-vernieuwing-stelt-adviesraad~b24e07c7/

    @ de zeurpieten

    Als de deelauto niks voor jou is, betekent het niet dat het niks voor iemand anders is. Greenwheels heeft ook stationwagons en busjes tot haar beschikking overigens. Je kan ook een mywheels specifiek voor jouw wensen aanvragen. Genoeg mensen die maar 1 of 2x in de week op 1 a 2 uur per dag een auto nodig hebben. Waarom dan belasting betalen, verzekering betalen, gedoe met parkeerplaatsen en kosten, etc..?

  28. Lombokker

    Utrecht doet de openbare ruimte in de uitverkoop. Een autoverhuurbedrijf as we know it now kan zijn eigen broek ophouden, waarom zou je dit als gemeente naar je toe te trekken? Ik zeg: follow the money.

    En ik vind het slecht te verteren dat de gemeente openbare ruimte “in de uitverkoop” doet en voor de inwoners enorme verhogingen voor vergunningen doorvoert en het volume opvoert (heel Utrecht aan de vergunning is ambitie Utrecht).

    Mensen met ambulante functies zijn in huidig systeem soms afhankelijk van een eigen auto. Dan kun je hoog en laag schreeuwen over bezit auto’s en het milieu maar dat vind ik enorm gemakzuchtig van deze moraalridders.

  29. Katja

    Krijg je overlast net zoals die deelscooters en -fietsen. Werden ook overal neergepleurt. Staat zo’n ding weken voor je neus.

  30. Sj

    @mark: ik denk dat je niet zo goed kan rekenen. Volgende zaken meegerekend: afschrijving, benzine, apk, servicebeurten, belastingen, verzekering, anwb, parkeerkosten? En dan nog een ongevalletje op zijn beurt..

  31. Fred

    Een free floating systeem dat alleen binnen de stad werkt, en dan korte ritten willen ontmoedigen. Dit is een onmogelijke combinatie. Wil je de mobiliteit in de stad verbeteren, verbeter het openbaar vervoer dan. Van Lombok naar Sterrenwijk kost me per niet-aansluitende bussen 40-50 minuten voor een afstand van 3 kilometer. Dat is belachelijk. Ik zou zo’n deelauto hiervoor gebruiken voor als ik meer spullen heb dan ik op de fiets mee krijg.

  32. Aimée

    Ik vind het een enorm voordeel dat mijn deelauto altijd op dezelfde plek staat. Dat komt mijn planning alleen maar ten goede. Wat een ellende altijd om dat ding te moeten zoeken, of -net zo erg- altijd een plek moeten zoeken om te parkeren.

  33. JdV

    @UUU: “Genoeg mensen die maar 1 of 2x in de week op 1 a 2 uur per dag een auto nodig hebben. Waarom dan belasting betalen, verzekering betalen, gedoe met parkeerplaatsen en kosten, etc..?”. Inderdaad. Klopt helemaal. Maar waarom daar weer een nieuw initiatief voor opstarten op kosten van de belastingbetaler? Er is namelijk al een prima oplossing. Die heet TAXI. Voor max 14,50 van elk punt in de stad naar elk ander punt in de stad met de UTC. Problem solved. Geen dure gesubsidieerde deelauto’s. Geen nutteloos beslag op parkeerplaatsen. Geen ambtenaren die hier weer tijd (geld) aan moeten bestede om alles te regelen en controleren.

  34. fam Ho

    @sj. Een eigen auto is veelal al bij 2hele dag voor werk omdat de meesten gewoon in een (nette) tweedehands rinden i.p.v. een huurauto van max 3 jaar oud. (Die dus trouwend ook mog verspillend snel in de verkoop gaan.)
    Echt: zulke dure huurautos zijn alleen interessant voor wie niets ter beschikking heeft/kan lenen en soms een speciaal klusje heeft. Ook de zgn freefloaters zojn beperkt, lossen dus weinig op en zullen nog duurder zijn. Faciliteer ‘warm delen’ (met buren, familie of vrienden) veel goedkoper en flexibeler voor de deelnemers en goedkoper voor het collectief. Doel is toch minder blik, minder rijden, maar niet werk ed onzinnig saboteren?

  35. Willem

    Goed plan. De keuzemogelijkheden om je te verplaatsen op de manier zoals je dat zelf wil worden groter. Zou mooi zijn als je de deelauto ook ergens anders in Nederland achter zou kunnen laten. Nu moet je zowel heen als terugreis naar een plek in Nederland met de auto doen, terwijl dat niet altijd de behoefte is.

  36. Peter

    Dit wordt vast net zo’n groot succes als de deelfietsen! 😬

  37. Joris

    Even kijken, welke voorzieningen bezitten we nu die we ook maar een paar keer per week gebruiken? Zullen we die ook gaan delen?
    – 1 badkamer per 4 huizen moet prima kunnen.
    – 1 toilet per 4 huizen idem.
    – Waarom is een privé tuin noodzakelijk? Delen die hap met iedereen die géén eigen tuin bezit.

    Er is zeker een markt voor deelmobiliteit maar het is in mijn ogen een verkeerd uitgangspunt om in het beleid als uitgangspunt op te nemen dat dit de “Standaard” gaat worden. Mensen houden van vrijheid en willen reizen. Ik denk dat je als stad beter kunt onderkennen dat auto’s niet meer weggaan waarbij het uitgangspunt is dat de auto’s schoon worden. En iedereen die aangeeft dat er te weinig grondstoffen zijn, dat is kolder. Voldoende Lithium beschikbaar om alle auto’s elektrisch te maken.

  38. Stuif

    Lekker dan zo auto lange tijd voor je deur kan je auto ook niet voor je deur parkeren.pak nu een de bedrijfsauto eens aan veel zzp met min 3auto vol belaste die gasten

  39. Marcel

    Misschien is het een idee dat voordat het bestuur iets beslist er een referendum komt? In Parijs gebeurd dat met de deelstep. Iedereen tevreden. Weer een paar mensen in het bestuur die het je opdringen ?
    Meerderheid beslist? Stond dit ergens in een programma van partijen dit voorstel? Nergens gezien.

  40. Pieter

    Koel Hoofd 13/9/2023 – 18:12
    Die onderbouwing heet lobby van de commerciële bedrijven die deze huur auto’s, scooters, fietsen, steps etc aanbieden.

    Snap de term deel echt niet, er word niets gedeeld er wordt iets verhuurd aan iemand het betreffende voertuig is ook geen gezamenlijk bezit. Er is gewoon sprake van commerciële uitbating van een object.

  41. Paul

    De meeste privé auto’s staan bijna 70% stil, dus een Deel auto is logisch zowel uit financieel als praktisch punt een logische keuze. Hoe beter dit systeem zich ontwikkeld deste beter .
    Zelf heb ik ook mijn auto afgeschaft, soms even wennen om deze niet voor de deur te hebben. Maar daardoor beweeg ik meer, loop, en fiets meer, ga meer met OV. En soms heb ik een deel auto nodig voor transport of om een afgelegen locatie te bereiken.
    In Utrecht is eigen auto bezit voor alleen privé gebruik echt overbodig.

  42. Scherpschutter

    “De afgelopen drie jaar is het aantal deelauto’s in Utrecht toegenomen van 500 naar bijna 900 exemplaren. In het coalitieakkoord is te lezen dat het de ambitie van het college is dat de deelauto in 2030 ‘normaler’ is dan een eigen auto.”

    Nu is rekenen niet mijn sterkste vak, maar zelfs zonder de Casio erbij te pakken is het wel duidelijk dat deze ambitie hem niet helemaal gaat worden… LOL

  43. Koen

    Ik ben iig meer dan blij met de TIERs tegenwoordig na de opstartproblemen, als ze zorgen dat dit over meerdere grote steden/locaties heen werkt dan top wat mij betreft! Schiphol, PR plekken bij Amsterdam, etc!

  44. Tabé

    @Jacob:

    Doei!

  45. HenQ

    @peter en ieder ander wie nog nooit op een deelfiets heeft gezeten. Die van TIER zijn inderdaad waar ik woon een groot succes: jongere mensen tm 40, al dan niet rijbewijsloos. Succesvol omdat het free floating is en omdat Utrecht een inefficiënt binnenstedelijk OV netwerk heeft, en geen mooi vertakt metronetwerk zoals échte steden Amsterdam en Rotterdam.

    De TIER doet het ook snachts, normaal OV niet. En verplaats je overdag maar eens van noord naar zuid of van oost naar west, dat is echt sneller dan overstappen op meerdere buslijnen en via Utrecht Centraal moeten reizen. Ik zie TIER dan ook heel graag uitbreiden richting Nieuwegein, dan is het een mooi alternatief voor die oertrage tram. Free floating deelautos in de provincie waar nu gebrekkig OV is lijken me een prima idee.

  46. Pim

    Er zijn te veel auto’s. Oplossing: meer auto’s. Briljant.
    Investeer gewoon in betaalbaar en functioneel OV. Een deelauto neemt evenveel ruimte in op de weg als een bezits auto. Verschil is wel dat er met de deelauto onvoorzichtiger wordt omgesprongen (gevaarlijker), de auto is onbekend bij de bestuurder (gevaarlijker), kort ritje dus de spiegels afstellen is niet nodig (gevaarlijker). Maar verder, top plan! Uitbesteden en wegkijken is het nieuwe oplossen van de gemeente.

  47. Ken uw stadsie

    “De afgelopen drie jaar is het aantal deelauto’s in Utrecht toegenomen van 500 naar bijna 900 exemplaren. In het coalitieakkoord is te lezen dat het de ambitie van het college is dat de deelauto in 2030 ‘normaler’ is dan een eigen auto.”
    Je doel zou moeten zijn minder auto’s, niet meer deelauto’s. Wat zou dan een goede maar zijn om het succes van de ambitie te meten? Het totaal aan auto’s en niet het totaal aan deelauto’s. Fun fact, het totaal aan auto’s is in deze 400 (deel)autos meer geworden. Lekker gewerkt jongens!

  48. FH

    Bij de intussen ook uitgezette enquête blijken de opties die gezien worden tbv minder blik in beeld, schone omgeving milieu ihs en mobiliteit erg beperkt. Alleen al mist: warm delen van autos en bakfietsen, elke dag van 9-10 uut wel toestaan van auto’s incl parkeren, besef dat electriciteit veelal op kernenergie zal gaan, electrische huurfietsen een decadent en milieuonvriendelijk concept is (dan bij nood / handicap) en meer.

  49. Binnenstadbewoner

    Deelauto’s zijn veel te duur gemaakt en staan daarom zoveel stil. Deelauto’s zijn daarom geen alternatief voor een eigen auto. Voor elk klein ritje moet je flink betalen. Plus dat je vooraf vast moet leggen hoe laat je terug bent. Gezellige verjaardig? Sorry moet weg om de auto terug te brengen. Door omstandigheden veel eerder terug dan gepland? Niks mee te maken, gewoon betalen. Weekendje weg met deelauto? Kost een godsvermogen omdat je voor elke km flink moet betalen.

  50. Nina

    @ Paul

    Vrijwel iedere auto staat minimaal zo’n 30% stil, omdat de eigenaar iedere dag moet slapen. Kun je dus zo van die 70% afhalen.

    Gelukkig mogen we in dit land nog altijd zelf weten of we een auto bezitten en hoeveel we er dan mee rijden. Laten we dat vooral zo houden.

    Vliegschaamte, vleesschaamte, gasschaamte, autoschaamte…. Pffff.

    Nederland is het land met de hoogste afname van zonnepanelen van de hele wereld. Misschien zijn we wel aan het doorslaan?

  51. Nina

    @ Paul

    Een wasmachine staat zo’n 90% van de tijd stil, net als de wasdroger, de badkamer, het toilet, de föhn, de elektrische tandenborstel, de kookplaat, de kookpannen, de oven, enz. enz.. Het bed wordt ook slechts 30% van de beschikbare tijd gebruikt.

    En vergeet de (elektrische) (bak)fiets niet. Die toch al gauw zo’n 90% van de tijd ongebruikt in het straatbeeld staat te versloffen.

    En hoe vaak ben je eigenlijk echt in je huis aanwezig?

    Allemaal maar wegdoen?

  52. Max

    @Nina
    Deze apparaten zijn bij elkaar nog steeds minder groot dan een auto EN staan in jouw huis ipv op de openbare weg. Dat is al een groot verschil

    Verder is het idee dat een elektrische deel auto die 70% van de tijd stil staat 3 persoonlijk bezit auto’s die 90% van de tijd stil staan gaan vervangen.
    En niemand heeft daadwerkelijk nuttige statistieken over, enkel anekdotisch bewijs.
    Mijn persoonlijke ervaring is dat wanneer ik een deel auto wil gebruiken de helft van de auto’s in mijn omgeving al gereserveerd zijn en dus wel regelmatig gebruikt worden.
    En voor mijn persoonlijk gebruik (~1/week, 10 uur, ~80km) WeDriveSolar veel voordeliger is dan een vergelijkbare auto kopen of leasen als je alle belastingen, verzerkeringen, vergunningen, energie en onderhoud mee rekend.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).