GroenLinks maakt zich zorgen over nieuwe inrichting Kanaalstraat in Utrecht; wethouder wil eerst afwachten GroenLinks maakt zich zorgen over nieuwe inrichting Kanaalstraat in Utrecht; wethouder wil eerst afwachten

GroenLinks maakt zich zorgen over nieuwe inrichting Kanaalstraat in Utrecht; wethouder wil eerst afwachten

GroenLinks maakt zich zorgen over nieuwe inrichting Kanaalstraat in Utrecht; wethouder wil eerst afwachten
De werkzaamheden op de Kanaalstraat en Damstraat zijn nog in volle gang
De herinrichting van de Kanaalstraat is bijna afgerond en dat betekent dat buurtbewoners steeds meer gaan ervaren hoe de nieuwe inrichting in de praktijk werkt. Niet iedereen is even blij met de herinrichting, aldus raadslid Fred Dekkers van GroenLinks. De partij krijgt volgens Dekkers veel vragen van buurtbewoners over de nieuwe inrichting van de Kanaalstraat. Hij bevroeg daarom in het vragenuur van de gemeenteraad de wethouder over de resultaten van de herinrichting.

De herinrichting van de Kanaalstraat is bijna afgerond en dat betekent dat buurtbewoners steeds meer gaan ervaren hoe de nieuwe inrichting in de praktijk werkt. Niet iedereen is even blij met de herinrichting, aldus raadslid Fred Dekkers van GroenLinks. De partij krijgt volgens Dekkers veel vragen van buurtbewoners over de nieuwe inrichting van de Kanaalstraat. Hij bevroeg daarom in het vragenuur van de gemeenteraad de wethouder over de resultaten van de herinrichting.

De Kanaalstraat is sinds de herinrichting eenrichtingsverkeer, maar veel buurtbewoners zien auto’s tegen het verkeer ingaan, aldus Dekkers. Daarbij zouden veel auto’s buiten de vakken, op de stoep of dubbel geparkeerd staan. Dekkers is verder van mening dat er nog weinig fietsparkeerplekken zijn en dat de straat nog groener kan worden.

Wethouder Lot van Hooijdonk erkent dat er voor de herinrichting en tijdens de bouw problemen waren met de naleving van de verkeersregels. Ze vindt dan ook dat er alle reden is ‘om daar heel goed op te letten’. “We proberen in de definitieve situatie zo helder mogelijk te maken wat we van mensen verwachten”, aldus Van Hooijdonk. “Ik hoop dat gebruikers daar ook aan mee gaan werken.”

Afwachten

Van Hooijdonk wil afwachten tot de gehele herinrichting is afgerond en dan bekijken of de nieuwe situatie goed functioneert. “Dat gaan we ook evalueren met mensen uit de buurt.” Dat geldt overigens ook voor de Damstraat, waar de herinrichting nu nog bezig is.

Ook in het geval van de fietsparkeerplekken wil Van Hooijdonk eerst kijken hoe het in de praktijk gaat werken. “We hebben een poging gedaan om genoeg plekken in te voegen. Dat willen we even zo laten. Als uit het gebruik blijkt dat het echt te weinig is, gaan we ze toevoegen, maar dat moet blijken uit de evaluatie.” Van Hooijdonk zei over de vragen over het groen in de straat dat er nog meer groen bij komt; een aantal groenvakken is nog niet aangelegd of beplant.

J.P. Coenstraat

Er leven bij buurtbewoners ook zorgen over een specifiek punt in de straat, namelijk de kruising van de J.P. Coenstraat en de Kanaalstraat. Raadslid Fred Dekkers wilde van Van Hooijdonk weten of daar weer zebrapaden aangelegd kunnen worden. Ook in dit geval moet de tijd uitwijzen of dat nodig is, gaf Van Hooijdonk aan.

“De kruising is nog niet af. Het bouwverkeer gebruikt de kruising nu en dat heeft meer ruimte nodig dan het reguliere verkeer later. Er komen onder andere nog plantenbakken op de hoeken en duidelijkere belijning”, legde Van Hooijdonk uit. “We maken het eerst af, dan zullen we kijken hoe het functioneert. Als dan blijkt dat het niet functioneert en een zebrapad zou helpen, dan staan we daar voor open.”

De herinrichting van de Kanaalstraat is bijna afgerond. Aan de Damstraat wordt voorlopig nog wel gewerkt. De herinrichting van de Damstraat en het opknappen van het Moskeeplein moeten in juni 2025 ook klaar zijn.

26 Reacties

Reageren
  1. alex

    Goh, ik had echt totaal niet verwacht dat het Kanaal/Damstraat winkelend publiek zich niet aan de (totaal onnodig) opgedrongen verkeerswijzigingen zouden houden. Hiervoor hielden ze zich namelijk ook perfect aan de regels en stond er nooit een auto op het fietspad geparkeerd en reed er ook nooit iemand te hard. Deze situatie verbaast me ontzettend.

  2. Fietser

    Hier maakte ik me ook zorgen over, zodra de nieuwe ontwerp bekend werd. Als je eens naar Kanaalstraat komt dan zie je meteen hoe slecht de verkeersregels worden gevolgd, en ik vrees dat dit relatief klein verandering niet genoeg is om bij voorbeeld dubbelparkeren te voorkomen. Het zou me niet verbazen als de nieuwe situatie zelfs gevaarlijker voor fietsers zal zijn.

  3. Rottebert Peermans

    Ik zie wel een patroon…
    1. Wethouder creëert een situatie met minder (lees: te weinig) ruimte voor auto’s, want haat auto’s.
    2. Auto’s onderling, fietsers en verkeersregels komen met elkaar in conflict in de beperkte ruimte.
    3. Bewoners en gemeenteraadsleden klagen.
    4. Wethouder zegt: Zie je wel, auto’s zijn k#t. Minder ruimte voor auto’s!
    5. Ga terug naar nummer 1 en herhaal.

  4. Utrechter

    Hoe aandoenlijk groen links vraagt aan groen links of de straat groener kan nadat het groen linkse gemeente bestuur heeft ingestemd met het kappen van de volgroeide groene bomen die er stonden. De kanaalstraat was groen en zal dat voorlopig ook niet worden met de aanplant van de groene sprietjes.

  5. De count

    Ik liep er donderdag. Denk dat de geschetste chaos vooral het gevolg is van afsluitingen door de werkzaamheden. Voor het eerst in mn leven ben ik het eens met een reactie van deze wethouder

  6. Jaap

    Groenlinks dat zich zorgen maakt om de herindeling van een straat in Utrecht …..

    Appels zijn geen peren van je fouten in Utrecht met herindelingen zou je denken moet je leren .

    Maar nee deze gemeente weet elke keer het tij precies verkeerd te keren .

    Weg gooien van geld is alles wat telt in een stad als Utrecht .

  7. Cees

    Inderdaad
    Maar met al dat verbouwen en herverbouwen is dit toptalent ondertussen wel co2 uitstoot kampioen geworden.
    De werkzaamheden produceren al één en ander aan broeikasgassen en de daarna ontstane verkeers opstoppingen nog meer.
    Terug naar punt 1

  8. de Roeptoeter

    Misschien eens gaan handhaven. Enige handhaving dat gebeurt is camera-auto’s. Overal waar mensen aangesproken moeten worden is teveel moeite. Daarom gebeurt er wat er gebeurt. Dat was al zo en zal zo blijven. Als je toch nooit wordt bekeurd waarom zou je het dan laten (als aso)?

  9. Statler

    @Fietser:
    daar maak ik me ook zorgen over, dat de zich bedreigd voelende fietsers het verbrede trottoir als toegevoegd fietspad gaan misbruiken en al doende het welzijn van voetgangers en spelende kinderen bedreigen. U weet wel, het recht van de snelste.

  10. Always be dubbel parking

    De count: dan moet je nog eens lopen. Want dankzij de brede stoepen is het nu wk dubbel parkeren. En als je niet verder kan rijden zou je ook de juiste afslag rechts kunnen nemen in plaats van tegen het verkeer in omdraaien. Dat kun je wijten aan een straatafsluiting maar dat zou je ook kunnen koppelen aan asociaal verkeersgedrag en het feit dat het kanaalstraat-verkeer ruimte zoekt als water. Stoepen die voor voetgangers bedoelt zijn, worden ingenomen door auto’s. Jouw keuze of je dat vindt liggen aan ‘wen-verkeer’ of aan ‘usual suspects aso verkeer’.

  11. Denny

    @ rotte bert:
    Je mist 1 essentieel punt in je halfgare analyse: er is voor mensen als jij nooit genoeg ruimte voor auto’s. Dan kun je als wethouder maar beter voor de voetgangers kiezen die wél blij zijn met wat meer ruimte. De bewoners klagen volgens mij primair over de auto’s en hun onopgevoede eigenaren. Het zou wel goed zijn als daar meer aan gedaan wordt, maar meer ruimte is niet de oplossing. Ik weet dat van het kind van 4 wat ik aan het opvoeden ben.

  12. Gré Braadslee

    wat een geldverkwisting toch steeds. BOUW HUIZEN.

  13. Claire Obscur

    Weet jij hoe het komt Jaap dat bij deze gemeente de poppetjes op dié plekken zitten waarbij ze ook dit soort beslissingen kunnen blijven nemen? Omdat dit al jaren gaande is kan je maar één conclusie trekken: Utrecht wil dit gewoon allemaal.

  14. De count

    Always be dubbel parking: het asogedrag is ook zeker een kenmerk van de gemiddelde kanaalstraat berijder. Het is geen wen-verkeer, de straat is nog niet af. Ik zou verwachten, zelfs met alle aso’s daar, dat dan 1 richtingsverkeer wel nageleefd wordt daar.

  15. Ooginaller

    Geen GroenLinkser, wel fan van dit plan. Het ziet er mooi uit, en het idee erachter is goed. Als alles klaar is: zweep erover qua handhaving. Mobiele flitspalen, camera-auto’s en (vooral) boa’s en agenten. Om te beginnen een halfjaar. Als ik op de achterkant van een bierviltje aan het rekenen sla, hebben ze met de geïnde verkeersboetes de kosten voor die hele herinrichting er dan ook wel zo’n beetje uit.

  16. Rv

    Eerst herinrichten, dan evalueren…
    En de conclusie is…..
    Als bij zoveel projecten dat er een onderzoek moet volgen en er een jaar later een rapport verschijnt dat alles weg gegooid geld is geweest en er weer opnieuw heringericht moet worden

  17. Wies

    Het is een vooruitgang. Maar met een herinrichting verander je het cultuurtje daar helaas niet. De Kanaalstraat rijder heeft een gave om zich niet aan te passen.

  18. Clio

    Veel geleerd van de chaos op ‘t Goylaan, maar niet heus. Als het net zo lang gaat duren op de Amsterdamsestraatweg als op het ‘t Goylaan dan is het over 10 jaar nog niet gereed. Daarbij heeft de gemeente Utrecht slechte financiën dus einde in zicht voor al die idiote plannen. Ze denkt nog steeds dat ze auto’s kan verbannen maar dat gaat echt niet lukken.

  19. Bert

    Oh, mevrouw “hoopt dat de gebruikers gaan meewerken”?

    Waarom niet dat hautaine: “We zien dat de situatie nog niet altijd functioneert zoals bedacht”, zegt de wethouder. “Een deel van de automobilisten past hun gedrag niet aan, zoals we hadden verwacht.

    want dat werd er geroepen bij de catastrofale herinrichting van de marnixlaan, waarbij er gewoon mensenlevens op het spel komen te staan, omdat de hulpdiensten er langer over doen.

  20. Koel Hoofd

    Van Hooijdonk gaat weer eens verkeerskundig broddelwerk afleveren wat miljoenen belastinggeld gaat kosten om te herstellen. Alleen komt de kritiek nu uit de eigen gelederen.
    Op naar motie van wantrouwen nr 9…
    Dat geeft slechts één vraag: zal straks haar eigen partij ook tegen haar gaan stemmen?

  21. Nina

    @ Denny

    Het probleem is niet persé dat er te veel auto’s zijn, maar dat de bevolkingsgroei in Utrecht inmiddels totaal niet meer past bij de infrastructuur.

    De gemeente heeft veel teveel bouwvergunningen afgegeven zonder extra ruimte te creëren voor de toename van mensen en verkeersbewegingen. De Merwedekanaalzone zal de druk nog verder opvoeren.

    Feitelijk zijn alle verkeersmaatregelen nu symptoombestrijding waarbij de oorzaak ligt in verkeerd ruimtelijk beleid in Utrecht.

    De infrastructuur kan alleen weer functioneren door gebouwen te slopen en de straten te verbreden. Maar ja, dat is natuurlijk veel te duur.

    Als voorbeeld: in hartje Parijs kun je wel overal met een auto komen en zijn voldoende parkeerplaatsen voorzien.

  22. Dennie

    @Nina: je analyse slaat echt nergens op. De kanaalstraat is ten eerste een smal straatje tussen twee grote uitvalswegen van Utrecht. De groei qua auto’s hoeft helemaal niet, en kán niet in de kanaalstraat liggen, en dat geldt voor heel veel straten binnen de ‘binnenring’. En jij zegt: wegen verbreden? In wat voor sloop dystopie wil jij wonen?

    Vroeger reden er bussen onder de domtoren en was de singel een snelweg. Het verkeer moet nu minder, langzamer, passend bij de drukte van de stad. Get over it, de stad is voor de mensen die er leven.

  23. Lombok

    De Kanaalstraat is er echt wel op vooruit gegaan door de herinrichting. Maar de gemiddelde bezoeker niet. Die heeft nog steeds lak aan de geldende (verkeers)regels. Dus dan is het precies wat hierboven al werd opgemerkt: handhaven.

    Een groot deel van de mensen krijg je nooit in het OV. Dat zie je ook in steden met een beter georganiseerd OV, zoals Den Haag (qua oppervlakte niet groter dan Utrecht maar wel dichter bevolkt). Maar het is duidelijk dat Utrecht een OV heeft dat mijlenver achterloopt op de ontwikkeling van het inwonersaantal en toenemend bezoek van buiten de stad.

  24. Nina

    @ Denny/Dennie

    Het is een drama op de fiets in de stad, omdat er zoveel inwoners zijn bijgekomen en de straten absoluut niet zijn verbreed. Dit is gewoon een feit. We zitten op / over de grenzen van wat de huidige infra aankan.

    Vandaar ook de wanhopige oproep van de gemeente:
    https://www.duic.nl/algemeen/utrecht-zoekt-manieren-om-drukte-op-fietspaden-te-spreiden-25-000-euro-voor-beste-idee/

  25. M.A

    Geweldig hoor in Lombok , eerst de buslijn weg uit Kanaalstraat waardoor ouderen geïsoleerd werden, onder mom teweinig passagiers, van busmedewerkers gehoord vanwege constant problemen twee en driedubbelparkeren , handhaven gebeurde niet
    Parkeerapp waardoor moeder van 98 geen bezoek meer krijgt , Nu dit geldverslindende project weer.

  26. Herman1963

    @ooginaller: je berekening faalt. Opbrengsten van verkeersboetes gaan niet naar de gemeentekas maar via het CJIB naar het rijk. Dus er zal door de gemeente niet (extra) gehandhaafd gaan worden want dat kóst alleen maar geld.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).