Grootste horecaruimte in Stationshal van Utrecht Centraal staat te huur Grootste horecaruimte in Stationshal van Utrecht Centraal staat te huur

Grootste horecaruimte in Stationshal van Utrecht Centraal staat te huur

Grootste horecaruimte in Stationshal van Utrecht Centraal staat te huur
Foto's: NS
De locatie Stationshal 2A is te huur aangeboden. Dit adres voor horeca – en andere vrijetijdsconcepten – beslaat maar liefst 992 vierkante meter. Er zijn nu al veel reacties op deze bijzondere locatie gekomen, laat Klaassen Vastgoedmakelaardij weten.

De locatie Stationshal 2A is te huur aangeboden. Dit adres voor horeca – en andere vrijetijdsconcepten – beslaat maar liefst 992 vierkante meter. Er zijn nu al veel reacties op deze bijzondere locatie gekomen, laat Klaassen Vastgoedmakelaardij weten.

Stationshal 2A wordt momenteel bezet door het horecaconcept Bistrot Centraal. Het restaurant is in handen van HMSHost, een grote partij die zich specialiseert in horeca op reislocaties. Maar HMSHost wil van de locatie af. “De locatie past niet voldoende binnen het plaatje”, laat de makelaar van het pand weten.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

“Het is een bijzondere locatie waar nu al veel positieve reacties op zijn binnengekomen. Er zijn maar weinig plekken met zoveel vierkante meters.” In het restaurant van 992 vierkante meter kunnen volgens de omgevingsvergunning 475 mensen terecht. Ook kan de locatie nog met 150 vierkante meter worden uitgebreid.

Op deze locatie kan opnieuw horeca komen, maar dat mogen ook andere (vrijetijds)concepten zijn. Theater, sport en kantoor zijn enkele voorbeelden die worden genoemd. Het pand moet wel binnen de Stationshal elke dag open zijn voor treinreizigers.

Nieuwe partijen met interesse kunnen zich bij de makelaar melden, de verhuur van Stationshal 2A gaat op basis van inschrijving. Rond de jaarwisseling wil de makelaar een nieuwe partij gevonden hebben, die kan naar verwachting in mei 2023 de deuren openen.


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.

28 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Er kunnen 475 gasten in. De gemiddelde bezetting lag waarschijnlijk op 10% daar van. Dit is nu echt een perfecte locatie voor een flex-kantoor vestiging van Regus oid.

  2. Fred

    Wel benieuwd waarom HMShost (dat zo ongeveer alles in station, stationsplein en poortgebouw uitbaat met diverse “concepten”) vindt dat de locatie niet binnen het plaatje valt. Als er iets binnen hun plaatje valt is het wel deze locatie. Zou het gewoon niet zo lekker lopen? En zijn mensen misschien gewoon klaar met de horeca-concepten van HMShost/autogrill/Benetton?

  3. Katja

    “Bistrot” ?

  4. Lexus

    Voor mij vormen de bio-industriële megastal van het Centraal Station en de omliggende ruimten een omgeving waar je zo snel mogelijk weer weg wilt, en dat is niet zo gemakkelijk als je gebruik maakt van het steeds meer haperende openbaar vervoer. Ik denk dat meer mensen er zo overdenken.

  5. Klaas

    Slecht ontwerp (net zoals heel Utrecht CS en het stationsgebied)

    Restaurant ligt uit het zicht en uit de loop. Op trappen en balkon naast de boveningang zijn al te veel nare rare hoekjes waar zich vaag volk ophoudt en waar het smerig begint te worden. In het restaurant worden veel zakelijke besprekingen door fout volk afgehandeld. Niks geleerd van HC 1. Zonde want het is in potentie een fijne eet- en afspreekplek/ vergaderlocatie.

    Vreemd genoeg ligt dit deel ook buiten de poortjes en is dit voor iedereen te bereiken en zorgt dit voor sociale onveiligheid.

  6. Herman

    Trappen blijven een enorm obstakel omdaar naar binnen te gaan. Zeker als wachttijd kort is.

  7. Massegast

    Een mooie klassieke stationsrestauratie in het nieuwe Utrecht CS. Het is er jammer genoeg nog niet van gekomen. En dat in één van de grootste en drukste stations van Nederland. Hoe krijgt men het voor elkaar!

  8. Claire Obscur

    Prachtig zoals al die pop up stores om de zoveel maanden komen en gaan. Niemand snapt dat een reiziger niet zit te wachten op linksdraaiende kartonnen doosjes of een cremepje van 19,95.

  9. Lachgas

    Bij alles wat gebouwd wordt: prop er maar horeca in.

  10. Alain

    @klaas voor ‘verblijfshoreca’ is buiten de poortjes wel handig, lijkt me.

    Anders moet je tijdens uitgebreid etentje elk half uitchecken/inchecken.

    Met de ligging heeft het niet zoveel te maken. Pre-corona kwam ik best vaak bij Bistrot en/of Bar Beton. Lekker uit de drukte op de Mezzanine.

    Post-corona is er denk ik minder behoefte aan deze plekken, omdat men minder forenst. Het was een goeie plek om te ontmoeten/bijpraten/borrelen aan het einde van de dag, zeker als het allemaal wat minder uitkwam emmer werktijden.

    Nu is werken zoveel flexibeler geworden dat de ‘lange dag, dus eten op station’ minder behoefte aan is.

    Het nieuwe “concept” verwacht ik dan ook geen horeca meer, maar we zullen zien.

  11. Binnenstadbewoner

    De allerbeste locatie van Nederland met gemiddeld bijna 200.000 reizigers per dag (!!) past ‘niet voldoende in het plaatje’? Merkwaardig.

  12. Marko

    Slecht ontworpen inderdaad, zit ergens boven verstopt en dat werkt niet. Een trap is een te grote barriere voor veel potentiele klanten: er zijn immers voldoende alternatieven in de buurt waar je zo naar binnen loopt. Is juist een typische locatie voor HMSHost die ook op op Schiphol actief is. Miljoenen reizigers per jaar op Utrecht CS. Alleen gaat niemand naar boven…. Door vergroten zichtbaarheid en toegankelijkheid zou het best wat kunnen worden, het zou jammer zijn als het een kantoor wordt .

  13. Nico

    Fijn Lexus dat we nu weten dat jij de bio-industriële megastal van het Centraal Station en de omliggende ruimten een omgeving zo snel mogelijk wil verlaten.
    Oftewel wat moeten we met deze info. Ik zou zeggen pak lekker de fiets dan kun je om Utrecht Cs heen scheeld jou gelijk irritatie en het gevoel van snel weg willen.
    Ik denk gewoon dat er niet genoeg klanten kwamen in de bistro.

  14. Ramon

    Vreemd verhaal, vanaf de opening tot de corona liep deze tent echt heel goed. Zat zeer regelmatig gewoon vol. Prima te bereiken,ook buiten de poortjes om. Hopelijk komt er een leuk nieuw concept.

    En Klaas, je mag Utrecht CS niet mooi vinden,maar slecht ontworpen is echt onzin. Het is een OV hub en qua efficiëntie en overzichtelijkheid is het echt subliem toegespitst op zijn functie. En ja er hadden een paar dingen beter gekund

  15. Lexus

    Nico: verkoop alstublieft geen onzin: ik kom uit zuidelijke richting met de fiets om de trein te nemen, moet eerst het station, dus die megastal, voorbijlopen om me daarna door een zij-ingang met rokende personen — voornamelijk NS-personeel — naar binnen te wurmen. Fantastisch!

  16. Don

    Tja dat ga je krijgen als de gemeente utrecht werkelijk de hele binnenstad volpropt met horeca.

  17. rene

    Mooie bruine kroeg van maken 24 uur per dag open paar gokkasten en biljarts en dartborden erin

  18. Ton

    Mensen willen een roltrap !
    Zelfs als de roltrappen vanaf het perron stil staan (zeer regelmatig tegenwoordig) neemt men massaal schuifelend die roltrap, schouder aan schouder; in plaats van de veel comfortabelere vaste trap ernaast.
    (ik vind het niet erg, geeft mij meer ruimte.)

  19. Scherpschutter

    Het is een klein wondertje dat ze het nog zo lang volgehouden hebben met het instortende OV. En sowieso; wie heeft er nu toch zo’n ongelofelijke hekel aan zichzelf dat je vrijwillig plaatsneemt in een dergelijk troosteloze zielloze vreetschuur, temidden van wat in beginsel al zo ongeveer de meest deprimerende hel op aarde is (Utrecht Centraal Station)? Wat doe je jezelf aan man?

  20. Klaasjan

    Persoonlijk vond ik deze kaal en sober ingerichte tent geen waar voor z’n geld bieden. Welk “vrijetijdsconcept” (brrr) het bedoelde “plaatje” (brrr) inhoudt, moet de makelaar maar uitvogelen. Op nóg meer horeca van deze soort zit niemand te wachten, zeker niet op deze lokatie.

  21. Irene

    Misschien het bestemmingsplan omgooien en er mini-nood-woonruimtes van maken? Denk dat er genoeg asielzoekers en daklozen zijn die dolgraag een klein, veilig plekje voor zichzelf zouden willen om te slapen, ipv in sporthallen of buiten. En anders wel studenten of scheidende mensen… Woningnood + bijna 1000 m2 ruimte over: kansen genoeg.

  22. Marcel

    Het is simpel. 1000 m2 x een x bedrag en dan intensief arbeid voor horeca? 3.50 voor koffie en iedereen begint daar dan over te ze…en. Flesje spa 3.50? Bagel 4.50 en dan met je computer 60 min blijven zitten? Hamburger 8.50 ? Iemand enig idee hoeveel je dan om moet zetten? Personeel in vast dienstverband? 7 dagen per week open? Nou veel succes ermee.

  23. Klaasjan

    @Scherpschutter.
    Het heeft weinig met het OV te maken, of dat nu instort of niet. Dat rijdt zo frequent en volgens een door ieder op zijn mobieltje te raadplegen rooster dat een combinatie van horeca en OV niet meer zinvol is. Evenmin als de voormalige stationskappers, herinnert u zich die nog? Overigens stort het OV helemaal niet in, dat is een idée fixe van u. Dat de tent niet gezellig was en geen echt lekker eten bood, ben ik met u eens. De hel op aarde situeer ik echt ergens anders, maar mogelijk heb ik meer gereisd dan u?

  24. passant

    het is een haastig gebied waar een snelle hap gretig aftrek vind . deze locatie op een onmogelijke plek is hoogmoed .en zoals ik had verwacht gaat dat echt niet lukken de huur zal enorm zijn. alleen een snelle simpele vergader ruimte zal hier eventueel wel gaan lukken maar op deze plek een kop koffie en een snackje doen daarvan kan de huur niet opgebracht worden.[ vanmiddag zag ik bij een uitbater aan het vreetplein een verschrompelde frikandel in een trekmuur voor de lieve somma van 2,50 zonder majo. het moet niet veel gekker worden!!!!!

  25. Scherpschutter

    @Klaasjan

    De NS is alleen in de laatste 2 jaar meer dan 20% van al haar klanten kwijtgeraakt (en dat percentage loopt op…) en lijdt astronomische miljardenverliezen. Vanaf komend jaar wordt haar toch al hopeloze dienstverlening nóg verder verschraald, met naar verwachting een ongekende 10-15% minder treinreizen in het aanbod. Tegelijk worden de prijzen fors omhoog. Dat zal uiteraard nóg veel meer verloren klanten opleveren. Und so weiter…De sneeuwbal is niet meer te stoppen.

    Overigens is dit uiteraard niet alleen beperkt tot de NS. Alle overige OV-vervoersbedrijven lijden ook gigaverliezen terwijl de klanten gillend wegrennen de auto in.

    U doet me dan ook een beetje denken aan iemand die een halve seconde na het afgaan van de explosieven bij een controlled demolition beweert dat het gebouw prima in orde is; “Kijk maar, het staat er nog gewoon”. Waar u dan sec bezien niet eens gelijk in heeft, want het gebouw staat niet meer maar zweeft slechts nog wat in afwachting tot de zwaartekracht het onvermijdelijke lot bezegeld. De hele OV sector is aan het instorten. Geen houden meer aan.

    Dat een horecabedrijf als dit het dus niet meer trekt heeft dus vrij weinig te maken met uw onnavolgbare uitleg over 18e eeuwse barbiers op treinstations, maar alles met het eenvoudige gegeven dat als de falende NS klanten verliest en blijft verliezen, dat dit voor restaurants als dit uiteraard ook zal resulteren in navenant klantverlies…

    ‘Gelukkig’ voor de NS is nu Wouter Koolmees (politiek) aangesteld als nieuwe president-directeur. De D66’er heeft naar verluidt ooit bij zijn opa op zolder eens een modeltreintje gezien en wordt derhalve binnen de bestuurskaste van de BV Nederland gezien als dé ervaringsdeskundige bij uitstek om de Titanic drijvende te houden nadat ze zojuist op een ijsberg is geklapt. Hij zal vast vakwerk leveren.

  26. Bromsnor

    Bromsnor vraagt zich af sinds wanneer “kantoor” een “(vrije tijds)concept is”.

  27. Klaasjan

    Niet kopen, Passant (en anderen), zo’n frikandel. Dan is het gauw afgelopen met de trekmuur. Als dat ding daar kennelijk te lang ligt, is de achteruitgang al ingezet.

  28. Klaasjan

    @Scherpschutter
    Wat een verhaal haalt u erbij, terwijl er alleen maar een restaurant de brui aan geeft! Dat het restaurant niet loopt, terwijl er dagelijks toch echt nog steeds massa’s mensen langskomen, ligt aan het restaurant en niet aan het zogenaamd instortende OV. Wat ik betoogde, is dat men niet meer zoals vroeger lang op het station verblijft. Ondanks problemen bij NS is dat nog steeds zo. In Utrecht kun je nog steeds frequent alle richtingen op. U komt er duidelijk nooit. Zoals Passant opmerkt, is het een haastig gebied voor een (al dan niet teleurstellende) snelle hap. En om dezelfde reden ga je dus niet meer naar de kapper op het station. Kappersbezoek neemt nl. enige tijd in beslag. Zo lang is het niet geleden dat kappers nog in alle stations van enige omvang zaten. In de 18e eeuw reden er nog niet eens treinen, maar dat is u even ontgaan. Zullen we eerst maar even afwachten hoe Koolmees het gaat doen bij de NS in plaats van vooraf denigrerende opmerkingen te maken?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).