Haltes van de Uithoflijn aan vernieuwing toe; verbouwing van 3,8 miljoen euro Haltes van de Uithoflijn aan vernieuwing toe; verbouwing van 3,8 miljoen euro

Haltes van de Uithoflijn aan vernieuwing toe; verbouwing van 3,8 miljoen euro

Haltes van de Uithoflijn aan vernieuwing toe; verbouwing van 3,8 miljoen euro
Archieffoto Uithoflijn. Foto: Robert Oosterbroek
Acht haltes langs tramlijn 22, ook wel bekend als de Uithoflijn, gaan verbouwd worden. De haltes krijgen een ruime overkapping met glaswanden en nieuwe verlichting, panelen met reisinformatie en beveiligingscamera’s. De huidige haltes werden ruim twee jaar geleden in gebruik genomen. De werkzaamheden gaan in 2023 plaatsvinden en kosten 3,8 miljoen euro.

Acht haltes langs tramlijn 22, ook wel bekend als de Uithoflijn, gaan verbouwd worden. De haltes krijgen een ruime overkapping met glaswanden en nieuwe verlichting, panelen met reisinformatie en beveiligingscamera’s. De huidige haltes werden ruim twee jaar geleden in gebruik genomen. De werkzaamheden gaan in 2023 plaatsvinden en kosten 3,8 miljoen euro.

De provincie Utrecht spreekt van een ‘forse opwaardering’ van de haltes. Het ontwerp van de haltes bestaat uit losse modules, die afhankelijk van de lokale omstandigheden kunnen worden geplaatst. Op sommige haltes kunnen daardoor – afhankelijk van het gebruik – de overkappingen wat langer worden dan elders. Zo moet er een soort ‘eenheid in verscheidenheid’ ontstaan. De huidige overkappingen op de haltes van de tramlijn hebben een lengte van 4 meter, dat kan in de nieuwe situatie tot circa 25 meter lang worden.

De bureaus OV Plus en NPK Design maakten het ontwerp, de twee bedrijven hebben eerder haltes en straatmeubilair ontworpen in Leiden en Rotterdam. Om het ontwerp definitief te maken en gereed voor uitvoering, start de provincie Utrecht op 31 januari met een openbare aanbesteding. Over gevolgen voor de reizigers tijdens de verbouwing schrijft de provincie: “Het is de bedoeling dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden bij voorkeur de trams blijven rijden voor de reizigers.”

Utrecht Centraal Centrumzijde is de enige tramhalte waarvoor geen nieuw ontwerp is gemaakt, deze halte zou al voldoen aan de richtlijnen. De kosten van 3,8 miljoen euro waren eerder al opzijgelegd bij het projectkrediet voor de aanleg van de nieuwe tramlijn.

37 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Geheel logisch. 2 jaar is ook best wel lang. In die tijd zijn er toch zeker op 400 dagen ritjes gemaakt op deze lijn. Hard tijd dat er voor veel geld een vernieuwing wordt doorgevoerd. Met zulk intensief gebruik is het een wonder dat dit al niet veel eerder moest plaatsvinden. Proest.

  2. Henk

    Waarom niet, ze zijn immers al twee jaar oud. Niet omdat het moet, maar omdat het kan!

  3. Hulde aan de Wethouder

    Hulde aan de ambtenaren en de wethouder. Dit heet vooruitkijken. Zeker in de tijd waar reizen enorm is toegenomen.. hulde…

  4. Lachgas

    Tjee, wist niet dat je na 2 jaar moet gaan vervangen.
    TV, stofzuiger, borden, partner. Lijkt me wel wat.
    Alleen dat moet ik zelf betalen en niet de belastingbetaler!

  5. isabelle

    Hilarisch! De haltes zijn aan vernieuwing toe terwijl de Uithoflijn nauwelijks operationeel is geweest.

    Maar ach, wat is 3.8 miljoen op een mislukt miljardenproject…

  6. Marcel

    Ik wil met iedereen wedden dat het 8 miljoen gemeenschaps geld gaat kosten. Is er aan de reizigers gevraagd of zij dit ook vinden? Bij een referendum van reizigers die in meerderheid ja zeggen betaal ik 10 euro mee. In het andere geval gaan we voor 3.8 miljoen huizen bouwen in polder Rijnenburg.

  7. Kees Prinsen

    Liever dat ze dat geld besteden aan geluids- en trillingwerende maatregelen voor omwonenden (need to have). Mooier hokje (Nice to have).

  8. AV

    Waarom zegt de titel “vernieuwing”, terwijl de provincie over opwaardering spreekt? Er wordt op geen moment gesproken over slijtage en/veroudering. Volgens mij kan iedereen extra overkapping op deze (sobere) haltes waarderen.

  9. Wim Vreeswijk

    Het blijft tobben met dit wereldwijd allerduurste Uithoflijntje van ooit 500 miljoen….

  10. Jasper

    Het jaar is nog jong, maar belachelijker dan dit gaat het dit jaar niet meer worden. Wat een farce. Besteed dat geld maar aan de armlastigen van de samenleving.

  11. Rietje

    Pfffff…….
    Stop de waanzin.

  12. Don

    Zou voor willen stellen om de uithoflijn om te dopen tot de bodemloze put lijn. Op sommige haltes kunnen daardoor – afhankelijk van het gebruik – de overkappingen wat langer worden dan elders. Zo moet er een soort ‘eenheid in verscheidenheid’ ontstaan. En dat noemt men een ‘forse opwaardering’ van de haltes en dat mag 3,7 miljoen belastinggeld kosten. Om wat afdakjes te verlengen met oa glaswanden hadden we dat niet 2 jaar eerder kunnen bedenken. Mijn eerste gedachte is is dat de glaswanden het volgende hoofdstuk zijn n dit never ending treurspel dat elke week die glaswanden vervangen moeten worden omdat er een stoeptegel door heen is gegooid. Wie is hier verantwoordelijk voor en waar ligt de grens dat zo iemand weg wordt gestuurd.

  13. Erwin

    Voor dat geld kunnen een hoop andere dingen gedaan worden, bijv gevaarlijke kruisingen aanpakken. Maar ja, prioriteiten he?!

  14. RABE

    Hebben ze weer geld teveel.
    Er is al zoveel ingepompt en nog is het niet genoeg. Een bodemloze put.

  15. Ton

    Het geld was al gereserveerd ?
    Dus wat er nu staat was een tijdelijke noodvoorziening ?
    Waarom?
    Ik mis nog een hoop informatie.

  16. Anthony B.

    Per stuk kosten de vernieuwingen dus 475.000 euro, dat is meer dan de nieuwbouwkosten van een woning met meerdere slaapkamers.
    Dit na slechts twee jaar niet-intensief gebruik.
    Niet te geloven!

  17. Jack

    Hoe gaat zoiets bij/met de tram in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag? Ik heb geen idee.
    En als ik een suggestie mag doen voor een verlenging van een perronoverdekking dan is het op het busstation Utrecht Centraal Jaarbeurszijde bij perron D bij D5, waar wachtende reizigers naar Lunetten en Hoograven in de regen staan vanwege een niet doorgetrokken dak.

  18. Utrechter

    Als ze er vanaf het begin een metro van hadden gemaakt (wat voor de kosten die gemaakt zijn bijna kan), waren alle haltes volledig overdekt geweest…

  19. Herman

    ” Wanbeleid” , enige woord dat hier past.

  20. Katja

    OMG, wat een amateurisme…

  21. Joseph

    Hou alsjeblieft op met deze onzin en ga iets nuttigs doen ket gemeenschapsgeld! Bizar dit.

  22. Jan

    Ben benieuwd wat de uiteindelijke kosten van dit project gaan worden 🤣

  23. GeeWee

    Klagen de reizigers heel erg over de huidige haltes? Wat is de aanleiding om zo strikt aan ‘de richtlijn’ vast te houden? Mag ik nu ook zo’n fancy halte aanvragen voor de buslijn in mijn straat? Zo nee, waarom geldt daarvoor dan deze richtlijn niet? Krijgen de nieuwe haltes voor dit bedrag op z’n minst groene daken?
    Vragen, vragen…

  24. Marcel

    Mag ik weten waarom u mijn inzending blokt?

  25. Marcel 59

    Op zich een hele verbetering t.o.v. die lullig kleine hokjes, die er nu bij de meeste haltes staan. Je vraagt je wel af, wie dat indertijd bedacht heeft.

  26. Cor Nelis

    Een bodemloze put is niet de juiste omschrijving, het gaat hier om een bodemloze sinkhole die zijn weerga niet kent!

  27. Tinus

    WAT? Welk verdienmodel zit hierachter?

  28. Realist

    Dat is een duur lijntje, zowel bouw als exploitatie kost de gemeenschap een vermogen. Is er al eens iemand verantwoordelijk gehouden behalve die ene zielige mevrouw die opgestapt is?

  29. Moniek

    Goh, na twee jaar pas? Dat is pas achterstallig onderhoud!

  30. Scherpschutter

    Los van alle eerdere reeds genoemde punten die de gebruikelijke links-ambtelijke totaalwaanzin vrij treffend beschrijven; voor WELKE reizigers wordt dit gedaan? Geen hond reist nog per tram…LOL

  31. C.

    We fietsten vanmiddag nog langs de Weg tot de Wetenschap en voerden even een oculaire inspectie uit van de (weinige, hoeveel zijn het er langs het hele traject in totaal eigenlijk?) haltes aldaar. Toegegeven, ze zijn wat klein, dus bij regen staat niet iedereen droog, maar hoeveel mensen stappen er daar eigenlijk op, en rechtvaardigt dat nu een vernieuwing van op zich nette haltes, waarvan ik ook nooit heb gehoord dat ze op zich (met uitzondering van indertijd een enkel incident met een aantal vernielzichtige knaapjes uit Utrecht-Oost) niet hufterproof zouden zijn. Kortom, waanzin en totaal losgezongen van de praktijk/realiteit, zoals zoveel bij onze beleidsmakers/politici.

  32. Bert

    Dat wordt dus ongeveer 12 miljoen aan kosten en oplevering in 2025. Zou me niets verbazen als er warme banden zijn tussen de verantwoordelijke ambtenaren en de ontwerp bureaus

  33. Falo

    @Hulde aan de Wethouder
    U weet dat de trams en infrastructuur van de de provincie Utrecht is en niet van de gemeente Utrecht?
    De provincie kent geen wethouders….

  34. Robin

    De kop van dit artikel is geschreven om ons allen erop te laten duic-en in de comments. En we stellen niet teleur.

    Voor iemand de net iets kritischer leest wordt duidelijk dat dit onderdeel was van het oorspronkelijke plan. Het lijkt me best slim om dit niet gelijk te hebben gedaan bij oplevering. Het uitdenken en bouwen hiervan hoeft daarmee geen extra belemmering op te leveren voor de initiële oplevering. En ook kan er eerst gekeken worden waar gebruikers behoefte aan hebben in de praktijksituatie. Mooi agile aangepakt.

  35. Utrechter

    Het lijken wel een stelletje kleuters in het gemeentehuis die iets gemaakt hebben van Lego en als het dan klaar is het onmiddellijk weer afbreken om iets nieuws te maken. Ergens ontbreekt het besef dat in de grote mensen wereld dat heel veel centjes kost.

  36. Ton

    @ Utrechter
    “Gemeentehuis” ?????
    Provinciehuis .

  37. Pee

    Voordat de kosten eens terug verdiend zijn is alles alweer aan vervanging toe.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).