Hele ochtend minder treinen via Utrecht Centraal door tekort aan verkeersleiders Hele ochtend minder treinen via Utrecht Centraal door tekort aan verkeersleiders

Hele ochtend minder treinen via Utrecht Centraal door tekort aan verkeersleiders

Hele ochtend minder treinen via Utrecht Centraal door tekort aan verkeersleiders
Foto: Robert Oosterbroek
Er rijden de hele ochtend minder treinen via Utrecht Centraal vanwege een tekort aan verkeersleiders. De verstoring duurt in elk geval tot 12.00 uur. Het gaat om intercity’s van en naar Den Haag, Leiden, Eindhoven en Rotterdam. Op het traject naar het Spoorwegmuseum rijden helemaal geen treinen.

Er rijden de hele ochtend minder treinen via Utrecht Centraal vanwege een tekort aan verkeersleiders. De verstoring duurt in elk geval tot 12.00 uur. Het gaat om intercity’s van en naar Den Haag, Leiden, Eindhoven en Rotterdam. Op het traject naar het Spoorwegmuseum rijden helemaal geen treinen.

Verkeersleiders bepalen waar en wanneer treinen rijden en zijn daarom essentieel voor een veilig en ordelijk verloop van het treinverkeer. Volgens ProRail zorgt een tekort aan verkeersleiders er vanochtend voor dat er minder trein worden ingezet. “Vanwege veel zieke verkeersleiders en de herfstvakantie werden we geconfronteerd met druk op het rooster. Toen vandaag, in de ochtend van 21 oktober, tijdens het werk nog iemand ziek naar huis ging heeft ProRail moeten besluiten de treindienst af te schalen. Op die manier kunnen we in ieder geval in geval een veilige en betrouwbare dienstregeling garanderen”, aldus ProRail.

De organisatie adviseert reizigers om voor vertrek de reisplanner te raadplegen. Naar verwachting wordt de normale dienstregeling vanaf 12.00 uur hervat.

6 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    misschien dat wat statushouders kunnen worden omgeschoold tot verkeersleider? win-win zou ik zeggen.
    O nee, dat willen de princenvlag-zwaaiers niet…

  2. Koel Hoofd

    @Erwin
    U bent verkeerd geinformeerd.
    Er is maar één groep die verdient aan statushouders door ze zo klein en afhankelijk mogelijk te houden. Die groep heeft helemaal niks met de vlag van Willem van Oranje.

  3. Pee

    @Erwin
    Dat willen ze zelf niet.
    Daarom zijn ze hierheen gekomen , om niets te hoeven doen want ze krijgen toch al geld.
    En het zal er zeker niet veiliger op worden.

  4. Alain

    Misschien is railsverkeerleiding wel iets dat nog verder geautomatiseerd zou kunnen worden?

    Als auto’s zelfstandig kunnen sturen in een omgeving, waarin je iedere kant op kunt en er onvoorspelbare mede-weggebruikers zijn, dan zou in een gesloten netwerk, waar van iedere trein bekend is waar deze zich bevind, welke snelheid deze heeft, waar hij heen gaat en het niet is dat hij plotseling een afslag kan maken het toch haalbaar moeten zijn om dit grotendeels aan autonome systemen over te laten?

    Mocht het systeem dan een probleem/gevaarlijke situatie detecteren, dan kan deze altijd kiezen voor “remmen en vragen”, waarna een railverkeersleider het overneemt en de boel recht trekt.

  5. Oranjeblanjeblue

    @ KH
    Mis. Die vlag heeft niets met Willem van Oranje te maken.

  6. Koel Hoofd

    @Oranjeblanjebleu
    U bent verkeerd geinformeerd, of bent een millennial en daarmee bewust onwetend gehouden.

    Prins Willem van Oranje is namelijk in 1584 vermoord en de vaandel komt pas rond 1590 in zwang. Maar Willempie heeft niet voor niets te eretitel Vader des Vaderlands gekregen, die prinsenvlag heeft daar alles mee te maken.

    Oranje: Willem was namelijk prince d’Orange wat oranje de huiskleur maakt.
    Blanje: kleur van de opstand tegen de Spaanse overheersing.
    Bleu: kleur voor de vrijheid

    Oftwel, de prins van Oranje die opstond tegen de Spaanse overheersing vanwege de vrijheid. Voor volk en vaderland… ergo Vader des Vaderlands.

    Geschiedenis moet weer een volwaardig vak op het curriculum worden.
    Niet weten wat de roots zijn leidt tot een verweesde samenleving.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).