Met het vaststellen van het voorlopig ontwerp is de herinrichting van de Amsterdamsestraatweg weer een stap dichterbij. Er zijn ten opzichte van het vorige plan een aantal aanpassingen doorgevoerd; zo wordt nu ook het noordelijke deel grondiger aangepakt en ook het plein op de Herenweg wordt meegenomen in de werkzaamheden.
Zoals iedereen waarschijnlijk wel weet is de Amsterdamsestraatweg een drukke verkeersader. De straat is zo’n 5 kilometer lang en het deel tussen de Weerdsingel en de Marnixlaan wordt opnieuw ingericht. Er wordt al vele jaren gesproken over de verkeerssituatie op de bekende straat. In eerdere plannen was te lezen dat het stuk dat ten zuiden van het spoorviaduct ligt grondiger aangepakt zou worden.
Hiervoor was destijds gekozen omdat het aan het centrum grenst en dit deel in potentie een ‘aantrekkelijke poort naar de binnenstad’ zou kunnen worden. “Daarnaast zijn de aantallen van zowel fietsers als voetgangers hier het hoogst, waardoor op dit deel de meeste verkeersongevallen plaatsvinden”, is te lezen in een toelichting op de plannen.
Van gevel tot gevel
Nu is besloten om het deel tussen het spoorviaduct en de Marnixlaan ook grotendeels opnieuw in te richten. Hier is voor gekozen omdat ook op dit deel de weg en het riool worden vernieuwd, en daardoor een groot deel van de straat wordt opengebroken. Eerder werd gezegd dat op dit stuk alleen de verkeersonveilige situaties aangepakt zouden worden.
Tekst loopt door onder afbeelding
Het streven is om op nagenoeg het hele deel van de Amsterdamsestraatweg tussen de Marnixlaan en de Weerdsingel de straat ‘van gevel tot gevel’ opnieuw in te richten. Op het trottoir komen klinkers te liggen en dit deel wordt op zoveel mogelijk plekken 2,50 meter breed, waarvan winkeliers een halve meter mogen gebruiken voor uitstallingen.
Fietspad
Het fietspad wordt ook 2,50 meter breed en bestaat straks uit rood asfalt. Daarnaast komt er een strookje klinkers van 40 centimeter breed waar verkeersborden worden neergezet. Vervolgens komt er een strook van 2 meter breed die bestaat uit waterdoorlatende klinkers waar bijvoorbeeld automobilisten hun voertuig kunnen parkeren.
Tekst loopt door onder afbeelding
De rijbaan bestaat uit twee rijstroken van 2,75 meter breed en tussen deze stroken komt een baan van een meter breed. Automobilisten mogen straks maximaal 30 kilometer per uur rijden op dit deel van de Amsterdamsestraatweg. Tot slot worden er aan weerszijden van de rijbaan bomen geplant en komen er op verschillende plekken terrassen.
Aanpassingen
Er zijn ten opzichte van het vorige plan dus een aantal aanpassingen doorgevoerd. Zo is bijvoorbeeld de herinrichting van het plein aan de Herenweg nu meegenomen in de plannen. Op dit plein, maar ook op het plein bij de watertoren en de Plantage komt ruimte voor terrassen.
Ook zijn er een aantal reacties binnengekomen op de eerdere plannen. Zo vroegen meerdere mensen zich af waarom de Amsterdamsestraatweg niet wordt ingericht als fietsstraat. “Ons antwoord hierop is dat het vanwege de verkeersveiligheid niet mogelijk is om fietsverkeer en gemotoriseerd verkeer te mengen op de rijbaan”, schrijft het college in een brief aan de raad.
Tekst loopt door onder afbeelding
Drukte
Mocht de drukte in de toekomst afnemen dan kan dit volgens de gemeente met ‘relatief beperkte middelen’ worden aangepast. De nieuwe fietstunnel bij de Boorstraat zou hier bijvoorbeeld voor kunnen zorgen. Van het fietspad op de Amsterdamsestraatweg zou in dat geval een groenstrook gemaakt kunnen worden.
Ook wilden mensen weten waarom de middenberm tussen beide rijbanen niet groen wordt gemaakt. “Hierover melden we dat een overrijdbare middenstrook wenselijk is voor de bereikbaarheid van nood- en hulpdiensten en passeerbaarheid bij laad- en losbewegingen.”
De gemeente zegt dat de aannemer, die na een traject waarschijnlijk eind dit jaar geselecteerd wordt, op zijn vroegst begin 2024 start met de werkzaamheden.
Gekoppelde berichten
Meer groen en veiligheid, minder auto’s op Amsterdamsestraatweg; herinrichting weer stap dichterbij
De herinrichting van de Amsterdamsestraatweg is weer een stap dichterbij. De drukke verkeersader gaat van…
18 Reacties
Reageren““Hierover melden we dat een overrijdbare middenstrook wenselijk is voor de bereikbaarheid van nood- en hulpdiensten en passeerbaarheid bij laad- en losbewegingen.”
Kletskoek. Briljantlaan-W.A Vultostraat en Constant Erzeijstraat (in totaal meer dan 1 kilometer) kan het wel.
Oversteken op de ASW is al een ramp, sinds de verkeerslichten grotendeels zijn weggehaald. Blunder eersteklas (ervaringsdeskundige)
Begin 2024 pas. De fietspaden langs de Straatweg liggen er maar matig bij. Dat mag rustig eerder aangepakt worden, ter verhoging van de veiligheid.
He wat grappig, de adelaarstraat wacht al sinds 25 jaar op de herinrichting…
Het is een hele drukke verkeersader.
Hoe gaat al dat verkeer straks worden omgeleid?
Via de Vleutenseweg/Cartesiusweg en Pijlsweerd/Ondiep/Lauwerecht?
Gaat nog spannend worden want hoe lang gaat die verbouwing duren, een jaar?
Het gaat ook spannend worden voor de ondernemers die straks in een bouwput moeten ondernemen. DIe ketens overleven het wel, maar de kleintjes?
Waar gaan de vuilcontainers dan heen op plein herenweg? Iedereen gooit alles maar van zich af daar. Zou goed zijn indien hier een andere oplossing voor zou komen. Wordt dat gelijk meegenomen in de herinrichting of ga je op de te realiseren terrassen direct naast de vuilnisbelt zitten?
Afbeeldingen van herenstraat geven ruimtelijk een zeer vertekend beeld zo. Benieuwd inderdaad waar dat verkeer straks allemaal langs wordt gestuurd. Gek genoeg ‘s ochtends de snelste route naar de a12 vanuit ondiep richting den haag via asw en gvr.
Beiden nu op de schop en boulevard erbij. Nog meer verkeersinfarcten komende tijd erbij
Op deze impressies de stoep er 3 meter uit en de fietspaden 1,5. Is dit gezichtsbedrog of klopt de tekst niet?
Is het gemeente bestuur zich bewust van het feit dat de longen en luchtwegen van de direct omwonenden kinderen en volwassenen het zwaar te verduren hebben met al die uitlaatgassen? Door al dat sluipverkeer? Onze kinderen en bewoners willen ook graag ademen.
Ondertussen zijn wij maar gaan verhuizen want het zou 7 jaar geleden al af zijn. Elk jaar kwam er een nieuwe inspraakavond. Alleen op een gegeven moment wil je gewoon de schop in de grond. Alleen dat is niet gebeurd. Hopelijk is het straks heel mooi en vooral veiliger en rustiger.
@christina: onjuist. Straatweg ligt in de milieuzone dus vervuilende diesels rijden er sowieso niet. Verder rijden er steeds meer electro-voertuigen dis de licht zal eerder schoner dan vuiler zijn.
Wat een mooie rustige Artist-Impression plaatjes toch weer, lijkt de ASW in een rustige dorpskern te liggen.
@Chistina heeft een valide punt. De ASW stinkt, het lijkt wel een tochtgat vanaf zeg de Praxis tot aan Paardenveld waar alle uitlaatgassen collectief de neus penetreren.
@Len
Langs een hele drukke verkeersader gaan wonen is een vrije keuze.
Achteraf klagen dat het niet bevalt is het gevolg van een ondoordachte keuze.
En over 20 jaar mag er weer een tram overheen pffff. Blij dat ik weg ben daar.
Ik zie op de ene foto een rijbaan geasfalteerde en op de andere foto straatstenen? Zijn ze er nog niet uit?
Daarnaast vraag ik mij af wat ze doen aan die fietsenrekken tussen fietspad en rijbaan. Fietsen staan soms half op het fietspad, of iemand trekt z’n fiets eruit en staat direct op het fietspad.
Daarnaast die nutsbedrijven die al die putdeksels in het geasfalteerde fietspad hebben, waar plassen in blijven staan en die vele fietsers ontwijken: kunnen die deksels niet verplaatst tussen rijbaan en fietspad?
Dan het uitzicht verbeteren als je een zijstraat uitkomt met de auto: ik zie door de gestalde fietsen niet goed of ik veilig de Amsterdamsestraatweg op kan rijden…
Weest gerust, de volgende herinrichting ontspint zich al in de hersenen van de plaatselijke politici.
Elke herinnering van de ASW was tot nu toe geen lang leven beschoren.
@ Koel Hoofd: met dat soort simpele gedachtegangen ben je natuurlijk meteen al af.
@Katja
W.A Vultostraat en Constant Erzeijstraat hebben een hobbeltje in de middenberm waar hulpdiensten wel overheen kunnen.
Het klopt wel voor bijvoorbeeld ‘t Goylaan, waar hulpdiensten nu maar gebruik maken van het fietspad. Of dat nou wenselijk is…