Meer groen en veiligheid, minder auto’s op Amsterdamsestraatweg; herinrichting weer stap dichterbij Meer groen en veiligheid, minder auto’s op Amsterdamsestraatweg; herinrichting weer stap dichterbij

Meer groen en veiligheid, minder auto’s op Amsterdamsestraatweg; herinrichting weer stap dichterbij

Meer groen en veiligheid, minder auto’s op Amsterdamsestraatweg; herinrichting weer stap dichterbij
De herinrichting van de Amsterdamsestraatweg is weer een stap dichterbij. De drukke verkeersader gaat van de Weerdsingel tot aan de Marnixlaan behoorlijk op de schop, met het doel de weg veiliger te maken voor autoverkeer, fietsers en voetgangers. Ook komt er meer groen en wordt de straat een prettiger gebied voor bezoekers, bewoners en ondernemers.

De herinrichting van de Amsterdamsestraatweg is weer een stap dichterbij. De drukke verkeersader gaat van de Weerdsingel tot aan de Marnixlaan behoorlijk op de schop, met het doel de weg veiliger te maken voor autoverkeer, fietsers en voetgangers. Ook komt er meer groen en wordt de straat een prettiger gebied voor bezoekers, bewoners en ondernemers.

De eisen voor de herinrichting, oftewel het Integraal Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp, is een belangrijke stap voor de herinrichting van de straat. Dit plan is nu vastgesteld door het gemeentebestuur. Met het document dat er nu ligt, kan begonnen worden aan een voorlopig ontwerp. De kosten voor de werkzaamheden worden op het moment geschat op iets minder dan tien miljoen euro.

Reacties

De gemeente publiceerde eerder een concept van het plan, in het huidige Integraal Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp is rekening gehouden met de 72 reacties van bewoners.

“Bewoners en ondernemers voelen zich erg betrokken bij de Amsterdamsestraatweg”, zegt wethouder Klaas Verschuure. “Dat zien we ook terug in de reacties. Er wordt soms kritisch, maar vooral ook enthousiast gereageerd op de plannen. Veel van de reacties zijn waardevol, en helpen ons de kwaliteit van het ontwerp te verbeteren.”

Op basis van de reacties heeft de gemeente 700 vierkante meter extra groen aan de plannen toegevoegd. In totaal komt er nu 2.500 vierkante meter groen bij, vijf keer zo veel als nu. Met het oog op warmere zomers in de toekomst, krijgen bomen ook meer ruimte om te groeien, want meer bomen moeten voor meer verkoeling zorgen.

Snelheid

De maximumsnelheid voor verkeer wordt omlaag gebracht naar 30 kilometer per uur. Ook komen er vijf verhoogde plateaus om oversteken veiliger te maken. Bij kruisingen worden bovendien parkeerplaatsen weggehaald ter verbetering van het zicht. Deze veranderingen moeten de straat veiliger maken, maar ook moet het aantal auto’s in 2030 met 20 procent zijn afgenomen.

Voor fietsers moeten meer parkeerplekken komen, zowel aan de straat zelf als in twee geplande buurtstallingen. Ook moeten de vier pleintjes die aan de straat liggen een prominentere rol krijgen. Hiermee wordt gehoor gegeven aan de wensen van bewoners.

De komende maanden wordt er verder gewerkt aan het voorlopige ontwerp. Aan het eind van de zomer kunnen bewoners en belanghebbenden hierop reageren. Eind 2023 moeten de werkzaamheden beginnen.

Wil je het plan zelf bekijken? Dat kan hier.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Straatlicht

    Denk vooral ook aan goede, sterke, onderhoudsarme, straatverlichting! Ruim licht doet criminaliteit verminderen!

  2. jan

    Al ergens in 2010 sprak men erover. In 2016 zou het gaan gebeuren en toen zijn er wat veiligheidsdingetjes aangepast … Maar elke keer komt er nieuw uitstel en een nieuw ontwerp. Hup gewoon beginnen!

  3. Erwin

    @straatlicht: serieus!?!

  4. Harold been

    Leuk plan. Maar dit gaat allemaal niets uithalen voor de veiligheid en woongenot als de straat wordt gerund door criminaliteit in de tientallen kappertjes, shaormazaken en theehuizen

  5. Maaik

    Mooi! Ziet er goed uit. Alleen ik ben erg benieuwd naar die 10 miljoen. Wordt zo maar eens 20-25 miljoen gok ik.

  6. Bernhard

    Louche zaakjes sluiten, sluitingstijden vervroegen, keihard handhaven, gebiedsverboden voor overlastgevers.

  7. Paul

    Goede straat verlichting is zeker van belang !
    Lijkt me onrealistisch plaatje….met die ene auto…waarschijnlijker is file van auto’s pizzakoerier etc…. meer en betere oversteek plaatsen is van belang. Gras…wordt deels modder zone deels door kris kras overstekende voetgangers…

  8. Paul

    Ziet er knullig dorps uit…mis echt enige creativiteit om het gebied extra uniek te laten zijn !

  9. JdV

    Is de nieuwe standplaats voor woonwagens ook ingetekend als onderdeel van dit plan? Die vragen vaak nogal wat parkeerruimte namelijk, de gemiddelde bewoner heeft meerdere aito’s of zit in de autohandel. Wellicht bij Katja in de straat in het kader van de gewenste diversiteit in deze wijk?

  10. Utrechtse Jantje

    Nooit geweten dat de Straatweg zo breed was …en waar zijn op dit plaatje de winkels gebleven !!!

  11. RABE

    Mooi plaatje zo, maar ik zou toch een paar beton blokken in de middenberm leggen.

  12. Nina

    Als ik het percentage groen oppervlak in deze tekening bekijk:

    Bebouwing zit verstopt achter groene boomtakken en een smalle grasstrook wordt uitvergroot tot een voetbalveld door de positionering van het gezichtspunt.

    Riekt naar misleiding. Waarom eigenlijk?

  13. Thuisblijver

    25 jaar geleden kwam ik voor het eerst in de ASW, keek mijn ogen uit, wat een chaos. Nu is het echte een regelrechte schaamlap van de gemeente. En er is in die tijd wel een paar keer “onderhoud” gepleegd, maar het is er niet beter op geworden. Dat heeft al miljoenen gekost, maar vooral opgeleverd voor alle adviseurs (die er zelf never-nooit-niet zouden willen wonen.
    – begin eerst maar een met het winkelaanbod, dat is wel heel erg eenzijdig. En dat trekt ook foute lui, vooral na sluitingstijd. (Ja, gemeente, dat kun je regelen met een vergunning).
    – sluitingstijd? Is dat er wel? Nee, je kan om drie uur snachts nog wel een broodje eten (krijg je meestal spijt van de volgende dag!)
    – vuilnisdienst? Overal liggen zakken bij de boomspiegels? Elke dag! Halen ze soms ook elke dag vuil op? Gelukkig in zakken, vaak ook gewoon de kartonnen verpakkingen. Of los plastic, piepschuim. Met beetje wind ligt dat overal.
    – autoverkeer: 30km/h, dat haal je meestal niet, dus hoe is dit te controleren? Wat wel kan is een stoplicht sprintje, in 10 seconden zit je op 120 per uur, en dat is zonder risico, want je open uitlaat zorgt dat iedereen zich uit de voeten maakt.
    – maak die straat ook onaantrekkelijk voor psychiatrische patiënten, want de dichtheid van die gasten is echt hoog daar. Probleem is dat ze van alles roepen, dus voor dames zal dit nooit de gewenste promenade worden.
    – veel meer toezicht, maar dan door echte politieagenten, niet door Melkert banen. Die zijn echt te lief en kunnen echt niet iemand aanhouden in een Mercedes RS, waarvan de bestuurder niet de eigenaar is, maar de huurder (ammehoela). Dat snappen ze niet.
    – camera toezicht, permanent in de hele straat, plus ANPR. Maar waarschijnlijk krijg je straks allen een prent als je met je diesel door de straat rijdt. Maar uiteindelijk mankeert er banalers bij 1 op de 3 auto’s die daar rijdt.
    – dat groene gras en die bomen. Moet dat nu met kunstgras? of is er iemand die in sprookjes geloofd en denkt dat dit altijd zo mooi blijft. Idem voor de bomen.
    Kortom, mooie plaatjes en mooie praatjes, maar de echte oorzaken zijn al sinds de jaren 80 niet aangepakt.
    Tip: Edit – Replace ASW voor Kanaalstraat. Zelfde probleem.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).