De herinrichting van de Hollandse- en Vlaamse Toren bij TivoliVredenburg in Utrecht gaat maandag beginnen. Er komen onder andere meer groen, meer licht en meer bankjes. Daarnaast moeten alle fietsen die nu nog in beide straten staan allemaal weg zijn.
De plannen voor de Hollandse- en Vlaamse Toren zijn al enige tijd bekend. Het idee is om het gebied rondom TivoliVredenburg te transformeren van kille hoek, naar een levendig stukje binnenstad.
Maandag 30 september stat de herinrichting van de Vlaamse Toren. “Er komen bakken met planten, nieuwe lampen aan de gevels en we maken een grijze gevel groen met planten. Deze werkzaamheden duren ongeveer vier weken”, schrijft projectorganisatie CU2030.
Tekst loopt door onder afbeelding
Hollandse Toren
Na die vier weken wordt de Hollandse Toren aangepakt. Als eerst worden op deze plek de gerestaureerde muurresten van kasteel Vredenburg geplaatst en daarna wordt de straat opnieuw ingericht.
“De huidige trap maakt plaats voor bakken met planten en bomen. Er komen lampen aan de gevel en er komen lichtcirkels in de bestrating daar waar de straten samenkomen. Voor de gevel van TivoliVredenburg komen zitjes.” Deze werkzaamheden duren ongeveer vijf weken.
Veel van het groen dat in het gebied komt, waaronder de bomen, wordt naar verwachting iets later geplant. Het plantseizoen duurt namelijk van november tot april.
Entree
Momenteel worden de Hollandse- en Vlaamse Toren vooral gebruikt om fietsen te parkeren, maar vanaf 1 oktober geldt er een officieel fietsparkeerverbod. Beide straten zijn afgesloten wanneer er gewerkt wordt. In de tussentijd wordt bij TivoliVredenburg een nieuwe entree gebouwd aan de kant van het Vredenburgplein.
Gekoppelde berichten
Plannen voor meer gezelligheid in kille straten tussen TivoliVredenburg en Hoog Catharijne
Het gebied rond muziekpaleis TivoliVredenburg is aan de beurt voor een grote facelift. De straten…
Bouw van nieuwe entree TivoliVredenburg in Utrecht gestart met verwijderen van Schele Maagd
Het beeld dat in de volksmond de Schele Maagd wordt genoemd en op het dak…
Reacties op plannen voor Hollandse- en Vlaamse Toren gaan vooral over fietsen, afval en de plint
Op de plannen voor de herinrichting van de Hollandse- en Vlaamse Toren in het centrum…
20 Reacties
ReagerenEn weer een onnodige herinrichting die zal uitlopen op een teleurstilling, soms moet je dingen laten zoals ze zijn, ze horen bij de stad en dit geeft karakter aan de stad maar ja het doel moge duidelijk zijn het eens zo mooie Utrecht onherkenbaar maken., soms denk je in ern vreemde stad te wonen.
En nu gelijk ook een fietsparkeer verbod voor de trottoirs bij de bushaltes. Utrecht moet zich schamen dat moeilijk ter been zijnde mensen zich daar doorheen moeten banen. Schandelijk.
Lot, gaat u eens in Den Haag kijken. Zie hoe de fietsers zich daar wel aan de regels houden. Waarom? Een fiets die staat waar die niet hoort wordt gelijk weggehaald. Dat is duidelijkheid.
Gedoogbeleid is de dood in de pot. Gedogen betekent, u hoeft zich niks van onze regels aan te trekken. Dat is het opwekken van niet wenselijk gedrag.
Denkt de gemeente verder echt dat fietsers zich iets aan zullen trekken van die ‘kies een andere route’ borden? Nee de stimulans, het elektronisch aangeven van de tijd dat het via de ene of de andere route kost, is weggelaten.
Het werd eens tijd om deze schandvlek weg te werken.
Het volle groen lijkt me geen goed idee voor de veiligheid, perfecte plekken om in de donkere uren je achter te verschuilen.
Wat ontbreekt zijn levendige gevels aan die zijde. Dat zou ook een ” Etalage Museum ” kunnen zijn van bijvoorbeeld Utrechtse Hedendaagse kunstenaars/ gezamelijke Utrechtse Musea, of vele expo materiaal dat nu wordt weggegooid van het Utrechts Archief.
Waarom hier niet een paar permanente markt kramen toestaan? Dan heb je live toezicht.
Hoewel verlichting zeker belangrijk is, blijft het een Dode Straat met ” Darkstore” gevels wat haaks blijft staan op de oorspronkelijke plannen CU30, waarbij iedergeval op de straatnivo ” levend ” moet zijn.
Ik mis de junks en zwervers in de impressie. Je weet dat ze daar met zn allen -ook- gaan zitten gezien ze niet meer/of minder onder het bollendak kunnen vertoeven.
Vol inzetten op veel licht en evt geluid. Dan is het voor de onverlaten ook minder aantrekkelijk om lekker te gebruiken.
@ Roeptoeter
“Junks”?
Wanneer ben je voor het laatst in de binnenstad geweest?
Waarom is hier niet dagelijks een mini markt met wat eetkraampjes en souvenirverkopers en wat dan ook? Paar lampjes zigzag er overheen hangen en het is net echt.
Toine stel je niet aan zeg in Utrecht worden die fietsen ook gelijk weggehaald
Tochtige, saaie en schaduwrijke steeg, meer is het niet en zal het niet worden.
@de Roeptoeter
er zit daar 24 uur een portier van Tivoli Vredenburg met een kort lijntje met de politie dus ik denk dat dat geen zorg zal zijn
@Malvinas zullen we over een jaar nog eens kijken wat er van geworden is.
Bankjes. Das mooi. Daar kunnen de daklozen op slapen en kun je je fiets zo lekker aan vastmaken. Topplan!
@ Ton
Ik kom dagelijks in de binnenstad, ik woon er (al heel erg lang) ;en we gaan weer hard richting het jaren tachtig en negentig gehalte qua (aantallen) crackjunks en dergelijke. De overlast is geëxplodeerd de laatste 10 jaar en zeker de laatse 4 jaar. Ze zien er ook weer langzaam aan net zo onverzorgd en ongezond uit. Gaat niet zo goed met velen. Lopende lijken. Geen idee wat ze gebruiken. Crystal Meth ofzo? Dan is het sowieso snel einde oefening, maar de gevolgen qua mensen lastig vallen en de kans op diefstallen of hinderlijk bedelen is ook veel groter.
Zeker als de gewone bewoners van het centrum of de gewone bezoeker weg zijn, op die tijdstippen, valt het op hoeveel zwaar ongezonde junks er in groepen of groepjes rondzwerven.
Stelletje negatievelingen
En waar moeten die fietsen dan straks gestald gaan worden? Die ondergrondse stalling is altijd vol op drukke momenten….
@eemke. Iets verderop zitten nog 3 stallingen. Daar dus. Moet je stukje lopen. Vreselijk.
Volgende verkiezingen zijn in 2026. Nog even tandjes op elkaar en door…
@Uuu
Ik heb dezelfde observatie.
Paar miljard verder en weer helemaal terug bij af….
@Wim
Negativiteit van ervaringsdeskundigen die spreken vanuit cynische ervaringen welke negatief zijn. Geef het een aantal jaar en je denkt er net zo over.
@Paul
Klinkt als zinnig plan.
Maar darkstores zullen wel energieneutraler zijn dan verlichte levendige plinten?
@R. Jansen
Velen inwoners herkennen Utrecht al lang niet meer, dat is ook bekend bij de gemeente. Alleen luistert het college liever naar de eigen achterban dan naar de ambtenaren die dagelijks met het publiek in contact staan. En zo graaft de losgezongen elitaire politiek braaf haar eigen graf. Op naar de verkiezingen van 2026! nog 17 maanden…..
@ UUU
Klopt misschien maar het is nog in de verste verte niet te vergelijken met de situatie in de jaren ’80 en ’90. (ik spreek uit ervaring.)
Dit ziet er wel netjes uit, beter dan al die fiets frakken die er hebben gestaan, want dat zag er echt niet uit.
Fietsen moeten net als ze met de auto’s doen, gewoon in de stalling/garage staan, het liefst de hele binnen stad, parkeer vrij maken van fietsen.
Want al die fiets frakken in de hele binnen stad, dat ziet er werkelijk niet uit.
Eens raden waar al die fietsen dan terecht gaan komen. Ik denk ergens om de hoek.
En wanneer wordt de Neude nou eindelijk eens fiets-, en graag ook horeca-vrij, gemaakt? En de Potterstraat voor de Appie ook graag fietsvrij!