Het gebied rond muziekpaleis TivoliVredenburg is aan de beurt voor een grote facelift. De straten genaamd Vlaamse Toren en Hollandse Toren vormen nu nog een kille hoek in het Utrechtse stadscentrum, maar daar moet snel verandering in komen. Er ligt op dit moment een conceptplan klaar waar bewoners op kunnen reageren.
Klépierre, TivoliVredenburg en omwonenden gaan samen met de gemeente Utrecht werken aan een plan om van de Vlaamse en Hollandse toren een levendig stukje stad te maken. Dat doen ze naar aanleiding van een motie die de Utrechtse ChristenUnie, VVD en GroenLinks in juni 2021 indienden.
Al eerder werd bekend dat ‘FAME’ de veelbelovende naam is van de overkoepelende gebiedsaanpak; Food, Art, Music en Energy krijgen een centrale rol in de herinrichting. Ondertussen is er meer bekend geworden. Er ligt een conceptplan klaar voor de herinrichting van de openbare ruimte (pdf), waar iedereen op kan reageren. Naast de Vlaamse en Hollandse toren worden ook de Vredenburgkade en een gedeelte van het Vredenburg hierbij betrokken.
“De stenige straten met veelal dichte etalages worden ervaren als onsympathiek en onwaardig schakelpunt tussen het nieuwe stationsgebied en historische centrum”, aldus de gemeente Utrecht in het document dat nu ter inzage ligt.
Het gebied moet meer groen gaan krijgen, in beide torenstraten moeten plantvakken en klimgroen komen. In de Hollandse Toren is ook ruimte voor bomen. Tevens wil de gemeente het parkeren van fietsen in deze straten zoveel mogelijk ontmoedigen. Ook komt er een historisch fragment van kasteel Vredenburg in de publieke ruimte te staan en is er mogelijk ruimte voor een terras bij de nieuwe ingang van TivoliVredenburg.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Andere plannen
Naast het anders inrichten van de openbare ruimte werken de betrokkenen aan een betere invulling van de plinten die aan de straten liggen. Een van die projecten uit het plan is al zichtbaar: in de Hollandse Toren is in juli een door Hansje van Halem ontworpen muurschildering aangebracht door De Strakke Hand.
Ook moet er een nieuwe ingang van het muziekcomplex komen aan de kant van het Vredenburgplein. Samen met architect Herzberger is de gemeente bezig met het ontwerpen van deze nieuwe entree. Zelf gaat TivoliVredenburg ook aan de slag met het beter uitlichten van hun entrees. Daar moet duidelijker de naam op te lezen zijn. Ook moet de verlichting van de entrees aandacht krijgen.
Video-expo
De plinten en etalages tussen Hoog Catharijne en TivoliVredenburg krijgen een kunstzinnig of muzikaal tintje. In de Hollandse Toren neemt de gemeente het Centraal Museum in de arm voor het ontwikkelen van een wisselende video-expositie in het kader van ‘artstreet’.
TivoliVredenburg, Klépierre en The Sting gaan samen met de gemeente op zoek naar een invulling van het andere thema: ‘musicstreet’. Die moet in de Vlaamse Toren komen.
Hoe de deelprojecten er precies uit gaan zien en wanneer ze te bewonderen zijn, is nog niet bekend.
Reageren
Omwonenden, belanghebbenden en geïnteresseerden kunnen nu reageren op de plannen voor het gebied. Het e-mailadres voor reacties is te vinden op de website van CU2030.
Gekoppelde berichten
Werk aan de winkel voor ‘verlaten en sociaal onveilige’ straten rond Vredenburg en Hoog Catharijne
Het is de poort naar de stad voor wie met de trein aankomt op Utrecht…
Nieuwe muurschildering is start van transformatie straten rond Vredenburg en Hoog Catharijne
Met het maken van een nieuwe muurschildering is het opknappen van twee straten bij TivoliVredenburg…
29 Reacties
ReagerenNarrator: “het bleef er guur, met groepen hangjongeren en dronken lappen die nu een mooi bankje hadden en beschut achter de planten konden zitten”
Woehahahaha. Het parkeren van fietsen “ontmoedigen”. Ja stel je voor. Verbieden, losknippen en afvoeren. Dagelijks. Dan zou je eens een keer consequent moeten zijn in je handelen. Dat willen we natuurlijk niet. Verbieden is niet lief. Ontmoedigen is veeeel liever. Dus doen we dat. Het is te erg voor woorden.
Er zitten binnen 300 meter van deze straten meerdere gratis openbare beveiligde fietsenstallingen. Geef 1 goede reden waarom verbieden geen optie is. Stelletje slajanussen daar op het gemeentehuis.
Die lampjes op de bovenste artist impression hangen letterlijk bij de Domijnen in Sittard, copy paste lijkt me toch een beetje Utrecht onwaardig. Overigens ook kille, naargeestige nieuwbouw met veel leegstand die (nog) niet helemaal werkt.
Het gebied moet meer groen gaan krijgen (plantvakken, klimgroen, bomen), waar heb ik dat toch eerder gehoord? O ja, in 2002, Visie A, de groene winnaar van het democratische referendum dat nooit is uitgevoerd vanwege ‘voortschrijdend inzicht’ (vastgoedwereld jargon voor ‘ja doei, dat gaan we dus echt niet doen’)
Die blinde gevels zijn vanaf het begin een miskleun. In combinatie met al die fietsen zien we nu het resultaat.
Misschien beginnen met Kleppiere ipv de gemeente op kosten jagen?
horeca en terrassen, probleem opgelost!
Klépierre heeft deze straten bewust onaantrekkelijk en ongezellig gehouden, zodat de passant al snel de neiging heeft door Hoog Catharijne te lopen. Kwestie van hogere winkelkunde. En nu een beetje opleuken met een paar plantenbakken om je peuk in te droppen? Het was niks, het is niks en het wordt niks. Het klinkt weer zuur, maar mark my words.
Dat gebouw had er nooit moeten komen, een open vredenburgplein, dat had wel wat.
Hadden we met het doel, de voorwaarde vooraf zelfs, dat dergelijke ruimtes ‘gezellig’ of op zijn minst niet zo afschrikwekkend eng en akelig zouden zijn de ontwerpers toch niet vooraf moeten opzadelen (of zelfs de betaling van hun honorarium van afhankelijk moeten stellen)? Indertijd overwogen als stelling bij mijn proefschrift: betaal de architect pas als diens ontwerp in de dagelijkse praktijk zijn praktische toepassing en vooral werkelijke bruikbaarheid voor mensen heeft bewezen.
@SpeakUp. Nou en? Sittard is een wereldstad vergeleken met de door een spruitjeslucht vergeven guurrechts Utrecht. Oh nee, was dat nou Nijmegen.. Ik raak de draad kwijt door al dat geraaskal.
Laat ze lekker die lampjes op die impressie tekenen, het gaat vast mooier worden dan het nu is.
@Kaat: dat is ondanks jarenlange samenwerking een van de steken volgens mij die Klepierre (onverwacht?) heeft uitgedeeld. De gemeente veronderstelde waarschijnlijk dat er aan de achterkant en zijkant een zelfstandige rij winkels zou komen. Met een gezicht en toegang dus, of desnoods een grote winkel met twee toegangen en met etalages achter. De golden miles zijn altijd heilig geweest voor HC. LIefst geen verdunning en geen concurrentie. Verder is het natuurlijk een lang verhaal.
Met lap middelen zal het niet op gelost worden. Een echte rede om deze passage te nemen ontstaat er niet door….
Uitgangs punt bij de CU2030 was dat straat nivo leefbaar en aantrekkelijk zouden worden.
ZARA neemt bij beide winkels, net als bij het vredenburg, niet de moeite om de etalages in te richten , of zelfs te verlichten. Daarmee creëren ze dode gevels, net als rolluiken is dat ongewenst.
Maak deze etalage levendig bijvoorbeeld door hier een tentoonstelling wand van te maken…
Halve maatregelen zullen een desinvesteringen blijken te zijn, dat is voorspelbaar.
Een echte concept is noodzakelijk!
En de bijdrage van Kleppierre…….
Verplicht etalages inrichten bijvoorbeeld?
Helemaal eens met Kaat. Die blinde gevels moeten weg. Zorg dat daar ingangen van de betreffende winkels komen. Plus OPEN etalages of (doe eens gek) gewoon een raam waardoor je in de winkel kunt kijken. Scheelt misschien ook in de verlichtingskosten. Gewoon stevige gesprekken voeren met Kleppiere. Vuist op tafel.
Verder zou er toch ook horeca komen op de -nu nog- blinde hoek van het oude Vredenburg, grenzend aan het Vredenburg marktplein? Als je dat slim inricht heb je ook een aardige verbetering te pakken. Zeker als die horeca ‘s avonds open is.
@ FVW
Open pleinen heeft Utrecht meer dan genoeg. Sterker: Utrecht heeft geen echte pleinen, alleen maar tochtgaten. Je hoeft het niet mooi te vinden, maar het enige echte Utrechtse stadsplein is het Vredenburgplein.
Men had er ook voor kunnen kiezen iets te bouwen waar je niet depressief van wordt. Echt zielig om daar nu een troost-bloembak neer te zetten.
Zou een enorme verbetering zijn; doen!
Benieuwd of het lukt om er geen fietsen meer te ‘gedogen’.
Merkwaardig dat men nu opnieuw aan deze toch erg nieuwe aanleg moet gaan knutselen om de boel minder onguur te maken. Waarom niet eens in één keer goed? Had nu echt niemand vooraf kunnen bedenken dat de huidige situatie niet zou voldoen?
De impressie oogt nog steeds saai, stenig, onherbergzaam en ik blijf mijn twijfels houden of dit ooit goedkomt. De huidige ingang is zielloos en een verplaatste ingang van TivoliVredenburg zal na sluitingstijd waarschijnlijk nog steeds zielloos zijn.
Red Light District?
Graaf een gracht in het midden met om de 10 meter een voetgangersbruggetje.
@ Peter
Hier is tussen 2000, de planontwikkeling en de bouw echt heel erg veelvuldig voor gewaarschuwd in het Utrechtse, zelfs door de gemeenteraad (het was een leefbaar wethouder die achter de schermen in de achterkamertjes zijn ziel verkocht aan toenmaals Corio, zoals dat zo vaak gebeurd is in het Utrechtse). Er is veel over geklaagd en gediscussieerd voor oplevering o.a. zeer veel via dit medium. Ook toen men Visie A uit het referendum aan zijn laars ging lappen en ook toen men de bouwvolumes ging vergroten, ging verhogen en men meer beton ging toevoegen .
Het afplakken van ramen op straatniveau en het niet gebruiken van winkellagen op straatniveau is tegen de aanvankelijk gemaakte afspraken met de gemeente in, maar uiteindelijk toch op papier gekomen, waardoor de gemeente Kleppierre nergens toe kan dwingen.
Rararararara.
@Speak Up
Wel bedacht dus, maar tegen beter weten in doorgedrukt, en al vanaf het begin mislukt. Maar… handel is en blijft handel bij Klépierre. Ik verkneukel me af en toe op de zielige leegstand bij die kortzichtige Franse graaiers.
Een kille steeg blijft een kille steeg ook met een bloembak en een muurschildering en een video-expositie in het kader van ‘artstreet’. Gaat echt geen levendig stukje stad worden. Een steeg die prima geschikt is om je fiets te stallen zoals nu veel gebeurt is blijkbaar veel behoefte aan. Ben ook benieuwd hoe de bloembak er tzt uit ziet in een steeg waar weinig zonlicht komt. Misschien is het een idee om van de ondergrond een mozaïek te maken.
Zonder een goed concept gaat het niks worden, en is het totale verspilling van middelen en verlies aan tijd.
De planten bakken maken het nog unheimischer notabene , idiaal om achter te verstoppen in de rustige tijden, te dealen waardoor er nog minder passanten doorgaan.
Bij het oude vredenburg van Hertzberger waren de smalle passages op de 1e verdieping optimaal voor dealen, aanranding zelfs etc.
Het “ontwerp” hier lijkt gebaseerd op provinciale naïviteit !
Al heeft een aap een gouden ring
Het is en blijft een lelijk ding
En dan te bedenken dat men van gemeentewege de Vlaamse Toren heel lang de “Verlengde Willemstraat” heeft genoemd…..
Dit is lange tijd als een zware belediging door menige Wijk-C-er opgevat.
Niet dat Vlaamse Toren nu warme gevoelens oproept……
Overigens is vanuit Wijk C al vanaf het begin gewaarschuwd dat dit een nare spelonk zou worden. Logisch ook met een breedte van 8 meter en muren deels van zo’n 40 meter hoog!
Zoals zo vaak had men daar compleet lak aan en nu is daar dan het doekje voor het bloeden.
We weten de uitkomst natuurlijk al maar niettemin veel succes!
@Speak Up: interessante info waaruit blijkt dat dit niet per ongeluk is gebeurd maar een bevestiging dat kapitalisme steeds meer neer komt op een monopolie-positie of kartelpositie creëren. Heb je meer details? Welk college (dus alle partijen) gingen hierin mee?
@ Utrechter 2
Let even op de datum: https://www.youtube.com/watch?v=8wl07n4L4II
Kijk naar de oorspronkelijke promofilm van HC 1; men maakte dezelfde fouten opnieuw, in een tijdsbestek van 40 jaar, sloop, plan, sloop, plan…..sloop?
https://www.youtube.com/watch?v=mpaQe4ctHbU
Er is een heel goed filmpje op Youtube geplaatst dat precies uitlegt wat er verkeerd ging in de planvorming van het stationsgebied, lijkt alleen niet meer echt vindbaar te zijn.
DUIC 2017> https://www.duic.nl/opinie/is-er-voldaan-aan-gekozen-visie-stationsgebied-2002-is-vraag/
Wel grappig om te zien hoe volwassen, inhoudelijk en uitgebalanceerd de reacties 5 jaar geleden nog waren; daarna heeft de komst van reaguurders pas echt een vlucht genomen (en DUIC best wel een beetje verpest).
Er wordt in de reacties verwezen naar een scyscrapecitytopic bestaande uit vele tientallen pagina’s. Ook daar is veel kritiek terug te vinden. Misschien ook wel een link naar het heel goed gemaakte kritische youtubefilmpje omtrent alles wat er mis is gegaan in de planvorming rond het stationsgebied? Misschien is er een andere DUIC-lezer die het filmpje paraat heeft?
En alle toenmalige grote partijen gingen hier in mee: PvdA, VVD, CDA en zelfs Leefbaar uiteindelijk dus. Al is het wel zo dat onder de CDA-wethouder in de jaren tweeduizend het pas echt goed mis is gegaan en alle oorspronkelijke uitgangspunten uit het plan zijn geschrapt. Zo kennen we het CDA weer.