De herinrichting van de Kanaalstraat is maandag 31 oktober van start gegaan. De werkzaamheden beginnen tussen de Billitonkade en de J.P. Coenstraat. Dit is de eerste fase van het project, die ongeveer vijfenhalve maand in beslag neemt.
Het gebied rond de Kanaalstraat moet aantrekkelijker worden. Daarvoor neemt de gemeente verschillende maatregelen. Een daarvan is het omlaag brengen van de maximumsnelheid in het gebied. Ook krijgt de Kanaalstraat bredere stoepen en komt er meer groen. Op verschillende delen van de Kanaalstraat geldt na de herinrichting eenrichtingsverkeer.
Het ontwerp voor de herinrichting was al een jaar geleden af, maar de gemeente zocht nog naar een aannemer voor het project. “De werkzaamheden zijn groot en veroorzaken overlast. We proberen dit zoveel mogelijk te beperken. We stelden hierom samen met de omgeving eisen op voor het vinden van een goede aannemer”, was te lezen in een wijkbericht.
Fases
Het deel van de Kanaalstraat tussen de Billitonkade en de J.P. Coenstraat wordt als eerste aangepakt. In de tweede fase is het deel tussen de J.P. Coenstraat en de Lombokstraat aan de beurt. Dit duurt ongeveer drie maanden. In de laatste fase gaat de aannemer het laatste deel van de Kanaalstraat en de Damstraat herinrichten. Deze derde fase duurt ongeveer vijf maanden.
De werkzaamheden voor de herinrichting van de Kanaalstraat nemen in totaal ongeveer een jaar in beslag. In 2024 is ook de naastgelegen Damstraat aan de beurt voor herinrichting. Het Moskeeplein wordt dan eveneens aantrekkelijker gemaakt. Eind 2024 moeten alle werkzaamheden klaar zijn.
Gekoppelde berichten
Herinrichting Kanaalstraat en Damstraat in Utrecht start volgende maand
Er wordt al jaren gesproken over de herinrichting van de Kanaalstraat en de Damstraat, en…
Definitief plan voor de Kanaalstraat in Utrecht bekend: eenrichtingsverkeer, 30 km/u en bredere stoepen
De gemeente Utrecht heeft het definitieve ontwerp voor de Kanaalstraat en Damstraat bekendgemaakt. In de…
25 Reacties
ReagerenWin-win situatie dit. Straks kan men fietsers aan beide kanten van de weg tegelijk raken met de Mercedes AMG / Audi RS. Scheelt weer van links naar rechts slingeren. Voor de mensen op de terrasjes ook fijn dat ze op de eerste rang zitten als men een symfonietje laat horen met de uitlaat. En door dat éénrichtingsverkeer kunnen de mensen in de omliggende straten nu ook meegenieten want nu komen die mooie auto’s eindelijk ook door hun straat.
Als kers op de taart ook extra veel hang- en zitruimte voor jongeren. Zo krijgen de passerende vrouwen ook een beetje aandacht.
Super!
@Rottebert. Ook fijn dat er een brede stoep komt waar je de auto met draaiende motor en openstaande portieren neer kan zetten terwijl je met je matties aan het praten bent of een boodschapje doet. Lekker hoor.
Het probleem is niet de straat maar de mensen die er komen. En de mensen die hier komen likken vaak een affiche voor Geert Wilders. Hadden we de gezinshereniging in de jaren 70 maar nooit toegestaan..
@peermans @realist
Ooit daar eens geweest? Beetje cultuur snuiven zal jullie goed doen! Het feit dat het daar tegenwoordig vol is met goed geklede zakenmannen die een lekkere lunchbroodje halen is een genot om te zien. De eigenaren van de zaak doen hun stinkende best om alles goed en netjes te doen en daarmee gaat deze herinrichting meedragen aan de kwaliteit van de Kanaalstraat. Dat daar jongeren tussen zitten die lekker met vrienden een hapje gaan eten hoort daarbij. Beetje toeren met je mooie wagen en een beetje na hangen met een drankje moet kunnen toch? Of mag dat alleen voor de witte mensen tussen de grachten waar de eettentjes tot diep in de nacht open zijn? Waar het elke weekend raak is met vechtpartijen drugs steekpartijen en waar vrouwen worden lastig gevallen! Vertel mij waarom mag het daar allemaal wel mooi gemaakt worden en de Kanaalstraat niet? Ik denk dat we allemaal wel het antwoord weten. Ik nodig je uit om naar Kanaalstraat te komen daar waar zelfs de kinderen zich kunnen vermaken.
@Realist @Rotterbert
Kanaalstraat vol vermaak en beleving.
Gaat publiekstrekker worden.
@rottebert ik vind je ongenuanceerde, politiek/compleet incorrecte, gezeur in dichtvorm veel leuker om te lezen. Nu lijk je net op de rest.
Ook raar dat dit allemaal niet. Had gehoeven als de politie consequent had opgetreden tegen al die asociale weggebruikers die schijt aan Nederland hebben!
Scheelt miljoenen
Ik ben ook enthousiast rottebert. Wat ook fijn is dat de gemeente even meldt dat de periode van verbouwen overlast geeft en dat ze dat zoveel mogelijk proberen te vermijden. Alhoewel het waarschijnlijk als een periode van rust wordt ervaren door de buurtbewoners, gezien de normale gang van zaken daar.
Ook zo prettig is het gebruik van de openbare ruimte door de verschillende winkels in de straat. Die kunnen straks nog meer spullen zonder vergunning in de openbare ruimte plaatsen. Heerlijk toch!
@realist: niet half zo grappig en gevat als Rottebert…
Dat gaat een non-stop file worden
Dubbelparkeren ,,veranderd in een non-stop file
Oh kon de ASW er maar zo uitzien, éénrichtingverkeer !
@ Marrokaan
Ook jij kijk dus weg van de problemen die voornamelijk jouw landgenoten maken
Zolang dit gebeurt komt er nooit zelfreiniging en blijven de vooroordelen van zoals jij noemt…de witte mensen.
@De Marokkaan
Zo is het. Anno 2022 kun je het paradijsje genaamd de Kanaalstraat inderdaad bijna vergelijken met de Zuidas…LOL
@ De Marokkaan 👍
Ik heb het idee dat de Kanaalstraat haters daar sowieso niks te zoeken hebben. Laat het dan ook met rust. Ik kom er graag omdat het naast het uitgebreide aanbod ook voorziet in een gevoel van verbroedering. Gespuis is van alle tijden en hoort er (helaas) nou eenmaal bij.
@Marokkaan “tegenwoordig vol is met goed geklede zakenmannen”
De grootste boeven hebben de Kanaalstraat nu ook gevonden dus :).
Maar zonder gekheid, ik zie dat ondernemers hun best doen. Maar die jongeren die “toeren met hun mooie wagen” is voor veel mensen wel een ergernis. Het rijgedrag geeft mensen een onveilig gevoel en terecht is al vaak gebleken. Ik zou zeggen als ze echt autofanaten zijn en willen toeren, ga lekker naar het circuit of een verlaten terrein. Als ze een minderwaardigheidscomplex en fragiel ego proberen te compenseren dan moeten ze beseffen dat ze echt niemand voor de gek houden met zo’n autotje.
@De Marokkaan
leuk geprobeerd je charmeoffensief, maar open je ogen eens, doe ook eens een poging de negatieve kanten, met name in de avond, vd Kanaalstraat te benoemen.
degene die de impressie heeft gemaakt is nooit op Kanaalstraat geweest? of alleen tijdens vrijdagmiddaggebed toen alleen de bewoners uit Lombok-west er waren?
😉
Wat veel zeikers zijn hier zeg. Dit is gewoon een prima herinrichtingsplan waar ik als regelmatige bezoeker van die straat heel blij mee ben. En het heeft verder helemaal niet zoveel met de moeilijke kant van de wijk (die er ook is) te maken, want dit soort ruimtelijke ingrepen met minder ruimte voor de auto, meer voor voetgangers en fietsers en meer groen gebeuren echt overal in de stad, juist ook in de aanloopstraten / winkelstraten om het centrum. De afgelopen jaren zijn bijv hetzelfde soort ingrepen uitgevoerd in de Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat.
Zou mooi zijn als de ASW ook éénrichting wordt. Maar dat zal wel pas over 7 jaar gebeuren ofzo na de volgende dure herinrichting.
@Marokkaan denk niet dat mensen iets tegen winkelend publiek en broodjes etende klanten hebben. En ook niet tegen ondernemers die hun best doen in die straat. Wel tegen knalpijpen, raar en asociaal rijgedrag, dubbel parkeren, afval op straat en drugsdeals.
Zoals diverse reaguurders hier terecht opmerken; overdag is de Kanaalstraat best wel gezellig, al is staan er vaak wel lange rijen auto’s. Dat zou met deze verkeersmaatregelen moeten zijn verholpen, of in ieder geval minder geworden.
Het enige wat er nu nog moet gebeuren: sluitingstijd vanaf 22:00 uur voor de vreetschuren waar ‘s avonds en ‘s nachts allerlei gespuis op af komt. Plus handhaven, handhaven en handhaven. Lombok is namelijk een woonwijk, geen stadscentrum.
@John
Wie keurt de plannen van de kanaalstraat af dan ?
Je leest niet goed.
@Lombokker, geldt ook voor ASW.
@Wies, dat heb ik ook al jaren geleden gezegd toen het over herontwikkeling ASW ging, maak éénrichtingverkeer, wan met ontwikkeling Wisselspoor met 1000 woningen, en Carteiusdriehoek veel meer verkeer, en ben je over 10 jaar alweer over wéér een herinrichting aan het praten, met één richting.
Ik ben juist heel blij met de herinrichting John. Het is alleen zo dat ik nogal pessimistisch ben over het publiek die daar komen en de regels van de samenleving niet hanteren. Zoals Rottebert humoristisch kenbaar maakt: het is op de kanaalstraat een soort modeshow geworden voor de patsers die even met de ‘mooie wagen’ willen opvallen. Hopelijk is dat straks voorbij. Maar of een herinrichting van de straat zorgt voor het naleven van de regels ….. dat betwijfel ik. Dan moet er toch echt iemand van de handhaving rondlopen. En laten die nu juist de wijk vermijden en oogje dichtknijpen in de kanaalstraat.
Ik neem aan dat de gemeente utrecht geen metingen gaat doen naar wat de gevolgen zijn van de herinrichting is de naburige straten in lombok. Neem aan dat ze zelf ook wel begrijpen dat daar onwenselijke resultaten uitkomen en dat dat lastige vragen op gaat leveren die dan weer ontkent moeten worden. Dan gaan mensen weer roepen dat er gehandhaaft moet worden en dat willen ze ten koste van alles vermijden bij de gemeente utrecht.