De zomervakantie is voorbij en de meeste mensen moeten weer gewoon op hun fietsje naar school of werk. Dat is alleen wel een stukje onveiliger dan eerst: de kans dat je bij een ongeval betrokken raakt, is namelijk groter geworden. Het aantal fietsongevallen in Utrecht is in een jaar tijd namelijk met 4,6 procent toegenomen.
Dat blijkt uit cijfers van de vergelijkingssite Independer, die het onderzoek baseerde op data van onder andere Rijkswaterstaat en verzekeraars. Vorig jaar vonden er in Nederland 20.640 fietsongevallen plaats. Dit is een toename van 6,3% ten opzichte van 2023. Toen ging het om 19.417 geregistreerde incidenten.
Meer verkeersongevallen
Ook in Utrecht is het aantal verkeersongevallen op de fiets toegenomen. In 2023 waren er 409 ongevallen op de fiets. In 2024 waren dat er 16 meer, dus 425 gevallen.
Met name in de Randstad is het relatief onveilig om te fietsen, zegt Independer. In de top 10 meest onveilige fietsgemeenten staat op één bijvoorbeeld Leiden. Andere steden in dat rijtje zijn onder andere Westland, Den Haag en Delft. Utrecht staat niet in de top 10.
Fatbikes
Een opvallende trend is dat het aantal ongevallen met fabikes toeneemt volgens Independer. “In 2024 waren er ten minste 634 ongevallen waarbij een fatbike betrokken was. In 2023 werden er nog ‘maar’ 112 fatbike-ongevallen geregistreerd. Dat is ruim vijf keer zoveel”, schrijft het platform. “Van alle ongevallen met een elektrische fiets was zelfs 45,8% met een fatbike. Dus bijna de helft van alle elektrische fietsongevallen.”
Utrecht staat op de derde plek van alle gemeenten in Nederland met het aantal fatbike-incidenten. In onze stad vonden in 2024 36 incidenten plaats.
Gekoppelde berichten
Komende weken onderzoek naar verkeersveiligheid op de Draaiweg in Utrecht
Het onafhankelijke onderzoek naar de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de David Mollemstraat, Draaiweg en Talmalaan…
Utrecht laat onafhankelijk onderzoek doen na dodelijk ongeluk Draaiweg
De gemeente Utrecht gaat een onafhankelijk verkeersveiligheidsonderzoek starten naar aanleiding van het dodelijke verkeersongeval begin…
Fietser gewond door aanrijding met bus op Catharijnesingel in Utrecht
Op de Catharijnesingel in het centrum van Utrecht is donderdag aan het einde van de…
21 Reacties
ReagerenDie cijfers zijn nog niet eens een indicatie van het daadwerkelijke aantal fietsongelukken. Kleine botsingen met kleiner letsel en schades halen de statistieken niet. En dan zijn er nog de zeer vele bijna ongelukken … .
Utrecht is zeker de gevaarlijkste fietsstad van NL.
Het zou ook eens leuk zijn als ze er bij zetten als fietsers onder invloed zijn van alcohol of drugs zijn. Maar ook of een fietser alle verkeersregels aan zijn mouw spelden tijdens een ongeluk!! Want mijn ervaring is dat veel fietsers het niet zo nauw nemen met welke regels dan ook.
Verbaast me niks als je ziet hoe krankzinnig fietsers soms zijn. En dan heb ik het zeker niet alleen over fatbikers, maar alle soorten fietsers.
@van Dam: u haalt mouwen en laarzen door elkaar, maar wat het verkeersgedrag — overigens niet alleen van fietsers — betreft hebt u gelijk. Om het aantal ongelukken te verminderen zou in ieder geval de maximumsnelheid in de stad terug moeten naar 30 km per uur en zou verder voor alle elektrische fieten een verzekerings- en helmplicht moeten worden ingevoerd. Verder zou de minimumleeftijd voor elektrisch aangedreven voertuigen terug moeten naar zestien jaar, zoals vroeger met de bromfietsen het geval was.
Veel fietsers gedragen zich als debielen. Als automobilist heb je het nakijken.
Het zou ook eens leuk zijn als ze er bij zetten als automobilsten onder invloed zijn van alcohol of drugs zijn. Maar ook of een automobilist alle verkeersregels aan zijn mouw spelden tijdens een ongeluk!! Want mijn ervaring is dat veel automobilisten het niet zo nauw nemen met welke regels dan ook.
Meer fietsers = meer fietsongelukken. Je kunt het echt zien aankomen. Dus geheel volgens verwachting, lijkt mij.
Waarom ligt het toch altijd aan een ander. Wordt het niet tijd dat we met zijn allen de verantwoordelijkheid nemen. En ernstig in de fout, toch maar straffen. Dan hoeven we ook niet meer naar een ander te wijzen. In het verkeer is het geen spelletje maar keiharde werkelijkheid.
Sorry hoor Jasper, maar als regelmatig fietser en zo nu en dan automobilist in Utrecht, constateer ik toch dat gevaarlijk gedrag in het verkeer onder fietsers een stuk gebruikelijker is dan onder andere weggebruikers.
@niels
Veel automobilisten gedragen zich als debielen. Als fietser heb je het nakijken
@Nina, de bevolking van Utrecht groeide met 0,6% afgelopen jaar. De stijging van het aantal fietsongelukken is dus niet helemaal in de lijn der verwachting.
Geen idee overigens hoe Duic het percentage van 4,6% berekend heeft. Volgens mij moet dat 3,8% zijn.
En wat nou als je bovenstaande info, of om het even welke info niet als goed of fout ziet, maar slechts als het gegeven?
De kracht van de suggestie maakt dat we er iets van moeten vinden of aan moeten doen, maar moet dit werkelijk? Ik vind het in elk geval een prima score. Niks aan doen.
@ Thijs
Er wordt meer gefietst in Utrecht en zeker niet alleen door de Utrechtse bevolking. Er zijn bijv. forenzen die hun auto buiten het betaald parkeren gebied neerzetten of met de trein komen en daarna op de fiets stappen. Ook vanuit omliggende wijken en gemeenten komt men op de fiets de drukke stad in.
En we fietsen gewoon door met smartphone in de hand, koptelefoon op of oortjes in.
Lijken tegenwoordig wel zombies op de fiets.
Succes!
@Toeschouwer 2/9/2025 – 17:45
Als fietser heb je het ‘gelijk’ aan jou kant staan .
Ook al is het de fout van de fietser bij een ongeluk.
Fietsers lappen meer aan hun laars dan automobilisten.
Veel Utrechters fietsen en dat is een goede ontwikkeling, maar als het drukker wordt heb je meer kans op ongelukken, de meeste trouwens niet met auto’s maar met fietsers onderling.
Ben zelf laatst ook door een andere fietser van de weg gereden, kijk nu extra goed uit, ook omdat fietsers eigenlijk nooit willen stoppen.
@Thijs, de groei van het aantal inwoners zegt niet zoveel over aantal ongelukken
Het gaat om de groei van het aandeel van hun bewegingen waar ze de fiets voor gebruiken in plaats van bijvoorbeeld auto of OV en over het aantal bezoekers van buiten Utrecht die komen studeren, werken of recreëren in de stad.
@Toeschouwer
Ik ben opgegroeid in een dorp, woon nu een paar jaar in de stad. Ben zowel fietser als automobilist. Ik kan je verzekeren, in de stad houden de meeste automobilisten zich keurig aan de regels. Fietsers daarentegen, bijvoorbeeld rechts inhalen en in je dode hoek blijven hangen, doodeng.
Onvoorstelbaar weinig ongelukken! Iets meer dan 1 per dag, is natuurlijk volslagen verwaarloosbaar op de honderdduizenden verkeersbewegingen per dag in Utrecht. De kans is bijna groter dat je de lotto wint dan dat je met fietsen gewond raakt in Utrecht. Dan moet je het wel heel bont maken of een enorme pechvogel zijn…
Verdere maatregelen vanaf dit punt hebben dan ook eenvoudigweg nul komma nul effect meer op de verkeersveiligheid, zoals alle statistieken ook al jaren laten zien. Het cijfer daalt niet en stijgt ook niet, ondanks dat GroenLinks en D66 bij benadering intussen de halve stad hebben afgebroken. Hoeveel minder ongelukken dan 1 per honderdduizenden reisbeweigingen kun je nog realiseren he? Hoeveel meer veiligheid dan 99.999%? De vraag stellen is hem beantwoorden. We zijn al decennia over de top van de Laffer-curve heen. Het GroenLinks/D6 beleid is bewezen volslagen zinloos.
“112 fatbike-ongevallen geregistreerd”
Dat las mijn brein toch even snel als; ernstige “112 bellen” gevallen hahaha
Niks over de veroorzaker van het “ongeluk”
Oké we weten nu wie de slachtoffers zijn. Maar daar kan je niks mee…
Zou fijn zijn als in dit artikel staat wie de veroorzaker is van het “ongeluk”.
Lekker niks zeggend artikel zo. En niks zeggende statistieken zo. Als de veroorzaker niet word benoemd of word geregistreerd.