Het slavernijmonument in het Griftpark in Utrecht is onthuld Het slavernijmonument in het Griftpark in Utrecht is onthuld

Het slavernijmonument in het Griftpark in Utrecht is onthuld

Het slavernijmonument in het Griftpark in Utrecht is onthuld
Foto's: Robert Oosterbroek
In het Griftpark in Utrecht is vrijdag het monument van vlucht en verzet onthuld. Het monument staat symbool voor het trans-Atlantisch slavernijverleden van Utrecht. Het Griftpark is jaarlijks de centrale plek voor de herdenking en viering van de afschaffing van de slavernij in Suriname en het Caribisch deel van Nederland.

In het Griftpark in Utrecht is vrijdag het monument van vlucht en verzet onthuld. Het monument staat symbool voor het trans-Atlantisch slavernijverleden van Utrecht. Het Griftpark is jaarlijks de centrale plek voor de herdenking en viering van de afschaffing van de slavernij in Suriname en het Caribisch deel van Nederland.

De onthulling vond plaats tijdens de Keti Koti herdenking waar enkele honderden mensen bij aanwezig waren. Op 30 juni wordt het slavernijverleden herdacht, en zaterdag 1 juli wordt de afschaffing van de slavernij gevierd.

De herdenking startte met een zogenoemd plengoffer – een ritueel – en er waren diverse optredens en toespraken. Burgemeester Sharon Dijksma hield een toespraak ter gelegenheid van de onthulling. Ook werden er kransen gelegd bij het monument.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Het plengoffer

Dijksma refereerde onder meer aan de excuses die ze eerder maakte namens het college van burgemeester en wethouders voor de rol van hun voorgangers in het koloniale en slavernijverleden van de stad. “De onthulling van dit monument zie ik als een volgende grote én bijzondere stap. De kracht die dit monument uitstraalt, de centrale ligging in de stad…we kunnen er niet omheen. En dat is precies de bedoeling.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Over het monument.

Het monument, dat ontworpen is door patricia kaersenhout, heeft de vorm van een driehoek, verwijzend naar de driehoekshandel. Dat was een systeem van uitwisselingen in drie richtingen tussen Europa, Afrika en Amerika. Erbovenop staan de ‘Flying Africans’, figuren uit een Afrikaanse legende die terug over de oceaan ontsnappen door een magische passage. De haren van de figuren zijn gevlochten in cornrow, waarmee tot slaaf gemaakte mensen met elkaar communiceerden.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Rondom het kunstwerk liggen bakstenen, die gebruikt werden als ballast voor de schepen. Er zijn openingen in het monument met exact dezelfde afmetingen van een plek van een tot slaaf gemaakte op de slavenschepen. Onder het monument zijn 20.000 kaurischelpen verborgen, de prijs voor een tot slaaf gemaakte. Mensen die langs het monument lopen, kunnen een QR-code scannen en zo luisteren naar verhalen over vlucht en verzet.

Reacties

Leroy Lucas (initiatiefnemer): “In dit monument zien we dat niks van waarde makkelijk komt. Ook dit monument kwam niet makkelijk, wat nog meer haar waarde benadrukt. Als we vrijheid waardevol vinden zullen we hier altijd voor moeten strijden om deze te behouden. Laat het monument een herinnering zijn aan de kracht van de tot slaaf gemaakte voorouders en een inspiratie voor een gelijkwaardige toekomst.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Wethouder Linda Voortman (diversiteit en inclusie): “Ik ben ontzettend trots op wat we samen met de initiatiefnemers voor elkaar hebben gekregen. Dat we hiermee ruimte maken voor een geluid dat in de stad eerder geen ruimte kreeg. Het monument vergroot het historische besef over ons trans-Atlantische slavernijverleden en nodigt uit tot gesprek. Zo wordt Utrecht echt een stad voor iedereen.”

Gekoppelde berichten

15 Reacties

Reageren
  1. Mira

    Het was een waardige en gevoelvolle gebeurtenis. Blij dat Utrecht herdenkt!

  2. Hans

    ❤️❤️❤️

  3. Peter van Zoest

    Ok, Duic. Vlakbij het driehoeksmonument staat nog een vierde pilaar met beeld. Waarom wordt daar niets over gezegd?

  4. Lachgas

    Benieuwd hoe lang dit heel blijft?

  5. Uuu

    @ Lachgas

    Waarom? Ben je van plan het te vernielen dan?

    Andere standbeelden blijven toch ook heel?

    Als mensen al niet meer van standbeelden af kunnen blijven dan zegt het pas echt wat over de verloedering van de samenleving en maatschappij. En zegt het heel veel over de mensen die dat doen.

  6. rmn

    > ‘Al niet meer..’

    Lacht in 16e eeuwse beeldenstorm.

  7. Pragmatist

    @Uuu

    Denk je dat iemand die hier reageert naar buiten gaat om standbeelden te vernielen?
    In dit land komt het al vaak voor dat grafstenen of standbeelden voor kanker-slachtoffers ook gevandaliseerd worden. De mensen die zoiets doen zijn überhaupt niet de type die hierover discussiëren.

  8. Paul

    Een heel mooi uitgevoerde gedenkwaardige gebeurtenis die raakt. Stil staan bij onvoorstelbaar leed en onmenselijkheid van slechts enkele generaties geleden…
    Utrecht mag trots zijn dit verleden te onderkennen door dit bijzondere unieke monument. De wandel route over slavernij in Utrecht past daarbij, hoe het leed verweven was met Utrecht, en we mooie gebouwen hebben gebaseerd op uitbuiting van weerloze mensen. Een deel van onze welvaart is daaruit afkomstig.
    Heel mooi was hier ook de enorme diversiteit van Utrecht te beleven, stads genoten ondeelbaar samen.

  9. Utrecht samen.

    🥰

  10. N. Honingh

    Ook de naam van degene die de betonnen
    driehoek + trap gemaakt heeft vind ik nergens?

  11. Koel Hoofd

    In verhouding tot onze best kleine burgermoeder is dat best een groot ding geworden. De artist had=gaf een andere impression.

    @Peter van Zoest
    Inderdaad, nogal eenzame pilaar waar men de rug toekeert.
    Hoe zit dat @Duic?

    @uuu
    Er zijn anders al paar nieuwe keti koti monumenten in Nederland gevandaliseerd, binnen een week na onthulling. Een volkomen nutteloze en nogal primitieve actie als hyperreactie voor uitbeeldende afbeeldende kunst. Etymologie van het woord ‘vandalen’.

  12. Uuu

    @ Koel Hoofd

    Zoals zo vaak ben je weer eens bijzonder slecht geïnformeerd. Genant eigenlijk.

    1 monument en het was geen vandalisme, maar een ongeluk (monument niet goed bevestigd): https://nos.nl/artikel/2481271-keti-koti-kunstwerk-eindhoven-blijkt-per-ongeluk-beschadigd-door-fiets

  13. W

    @uuu: zowel het monument in vlissingen als in amsterdam is gemolesteerd/beklad. Wie is er nu eigenlijk slecht geinformeerd?

    Overigens is het monument in Utrecht bijzonder slecht afgewerkt. De palen staan scheef op het “schip”. Eén paal staat lager dan de andere twee.

  14. Koel Hoofd

    @Uuu
    Dat fietsverhaal kwam pas later in de media.
    Wel bij de tijdlijn blijven he.

  15. Uuu

    @ Niet zo Koel Hoofd

    Ja, er zat wat graffiti op een momument wat er al sinds 2013 staat. Zal vast wel eens vaker gebeuren bij monumenten. Dat moet je er helaas af poetsen.

    En bij dat andere monument in Vlissingen zal het wel een doelbewuste actie vanuit rechts-conservatieve hoek zijn geweest (want die hebben nogal moeite met de slavernijgeschiedenis en dus nul respect voor andersdenkenden) omdat er wat te doen was om het monument.

    Vooral een fuzz om redelijk niets, waarbij vooral conservatief rechts aan het stuiteren is. Mooi dat ze het vinden dat die monumenten beschadigd worden joh!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).