De impasse die is ontstaan rond de oversteek van de bus- en trambaan bij het Lombokplein in Utrecht houdt nog altijd aan. Er moet een oversteek komen, maar hoe dat moet gebeuren blijft onderwerp van discussie. Tweemaal werd een ontwerp van de gemeente afgekeurd. Hierdoor moet de Leidse Rijn mogelijk anders aangelegd worden, wordt het Lombokpark veel kleiner en ondervindt het Park Plaza Hotel hinder.
Het Lombokplein krijgt een nieuwe inrichting, maar over een gedeelte van het plein wordt nog flink gesproken. Het gaat hierbij om een kruising van de tram- en busbaan en een weg die naar het Park Plaza Hotel en het Smakkelaarspark moeten gaan leiden. De gemeente Utrecht heeft altijd de wens gehad dat dit een gelijkvloerse kruising wordt. Een gelijkvloerse kruising heeft namelijk minder ruimte nodig, ruimte die weer goed gebruikt kan worden voor de aanleg van het Lombokpark.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Er is echter iets meer dan een jaar geleden een impasse ontstaan. Doordat een gelijkvloerse kruising flinke gevolgen heeft voor de bus- en trambaan moet de provincie Utrecht ook instemmen met het ontwerp. Daar loopt het nu al langere tijd spaak. Vorig jaar gaf de zogenoemde Safety Board een eerste keer een negatief advies over het ontwerp vanwege veiligheidsrisico’s. Er werd een nieuw ontwerp gemaakt, maar recent is bekend geworden dat ook dit ontwerp een negatief advies krijgt. Er blijven zorgen over het extra verkeer dat moet gaan kruisen en daarbij de bus- en trambaan oversteekt.
Het college van B&W schrijft: “Met het negatieve advies zitten we met een complexe puzzel voor dit stukje stad, waar, naast verkeersveiligheid, nog veel andere belangen spelen. Zo betekent de uitkomst dat aanleg van de Leidse Rijn misschien niet kan plaatsvinden zoals beoogd, omdat nu mogelijk geen overeenstemming met Park Plaza Hotel komt over de benodigde grondruil.”
Eerdere ontwerpen van ongelijkvloerse kruising, waarbij te zien is dat er meer ruimte nodig is voor de weg. Hierbij loopt de nieuwe weg onder de bus- en trambaan door.
Dan de ongelijkvloerse kruising, daar heeft de Safety Board niet veel over te zeggen, omdat de bus- en trambaan er geen last van heeft. Maar er zitten volgens de gemeente ook een hoop nadelen aan een ongelijkvloerse kruising. Dit betekent namelijk dat er een weg aangelegd moet worden onder de bus- en trambaan door. Zoiets neemt veel meer ruimte in beslag, ruimte die juist gebruikt moest worden voor het Lombokpark en de parkeerplaats van het Park Plaza Hotel.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Hoe nu verder?
De gemeente Utrecht gaat zelf nog advies inwinnen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, mogelijk hebben zij nog andere inzichten. Tegelijkertijd wordt er dan toch verder gewerkt aan een ontwerp voor een ongelijkvloerse kruising, waarbij de nadelen voor het toekomstige Lombokpark, de oever langs de Leidse Rijn en het Park Plaza Hotel zo klein mogelijk gehouden worden. Een eventueel nieuw ontwerp wordt dan nog voorgelegd aan de gemeenteraad.
Hoe heeft dit kunnen gebeuren?
Dan rest eigenlijk nog de vraag hoe dit zo ontstaan is. Er wordt al jaren gewerkt aan het plan voor het nieuwe Lombokplein, maar nu lijkt het erop dat in de laatste fase van het ontwerp dit probleem ineens boven komt drijven. Daar is onderzoek naar gedaan.
Het komt er in het kort op neer dat de gemeente en de provincie langdurig hebben samengewerkt – de provincie is betrokken vanwege de bus- en trambaan – voor dit project. Maar dat onder meer de zorgen die leefden binnen de provincie Utrecht over de veiligheid niet goed zijn overgekomen bij de gemeente. “Hierdoor bleven bij de gemeente verwachtingen bestaan dat de gelijkvloerse kruising er zou kunnen komen en is er doorgewerkt aan het ontwerp”, is te lezen in het rapport.
De belangrijkste les is volgens het rapport ook dat als dit soort zorgen genoemd worden, beide overheden direct moeten onderzoeken waarom deze zorgen er zijn en hoe ze opgelost kunnen worden. “Dit geldt zowel voor de ontvangende partij aan wie de zorgen worden geuit, als voor de partij die deze zorgen inbrengt. In dit specifieke geval zijn de zorgpunten vanaf 2015 benoemd maar door beide partijen in het project onvoldoende concreet gemaakt, waardoor partijen met verschillende verwachtingen het verdere proces hebben doorlopen.” Hierdoor kon het dus gebeuren dat de gemeente Utrecht al die tijd dacht dat een gelijkvloerse kruising wel uiteindelijk tot de mogelijkheden zou behoren. Toen ontstond begin vorig jaar de impasse die nu dus nog niet opgelost is.
18 Reacties
ReagerenEr zijn eenvoudige oplossingen maar die zijn iets duurder…. Tunnel voor OV en/of ander vervoer. Was ook het originele plan maar te duur… tja, waar liggen de prioriteiten? Een stad die groen is of een achtbaan?
Park plaza hotel opkopen en sluiten en park van maken. Alles opgelost
Waarom niet een wat grotere parkeergarage bouwen voor zowel bezoekers en leveranciers, die onder de trambaan doorloopt, met alleen buiten de trambaan een auto-ingang, en binnen de trambaan voetgangers- en goederenliften naar het Park Plaza? Graven moet je blijkbaar toch, en dan zijn al die gekke bochten niet nodig zodat de ondergrondse ruimte optimaal benut wordt.
Dat er op het maaiveld een overgang voor de brandweer nodig blijft zal voor de onderzoeksraad voor veiligheid (het “safety board”) vast wel acceptabel zijn, als daar niet dagelijks verkeer overheen rijdt. Of mis ik iets?
Bijkomend voordeel is dat het Park Plaza een mooie groene buitenruimte kan creeren ipv een parkeerplaats. Dat sluit mooi aan op het beoogde park buiten de trambaan.
Soms wordt een bedrijf uitgekocht.. Gemeente en provincie kunnen samen het hotel Park Plaza uitkopen en de grond waarop het hotel staat bij het Lombokpark trekken. Dat is een mooie en praktische oplossing. En het hotelgebouw is ruim 40 jaar oud en dus al afgeschreven..
Gemeente en provincie: jullie werken voor de gemeenschap en soms moet je de hand in eigen boezem steken.
De gemeente Utrecht en planologie. (En de macht van de vastgoedjongens). je verwacht niet……#incompetent
Aan de andere kant van het spoor, waar een steunpilaar van de ongelijkvloerse kruising naar het station toe pal in het tracé van de door te trekken Leidse Rijn staat speelt wellicht een sterk vergelijkbaar probleem op…
Wat een nutteloze verkwisting van belastinggeld weer door onnozel ambtelijk geklungel. Ongekend… En het gaat nog veel duurder worden, want zo’n beetje de enige realistische uitweg uit dit ambtelijke dwalingsdoolhof is om Park Plaza dan maar een ‘offer they can’t refuse’ te doen om ze uit te kopen. De Park Plaza eigenaar heeft geen enkele reden om te verkopen, dus dat zal echt een heel bijzonder vette zak met belastingpoet moeten gaan worden om die te overtuigen…
Je kunt infrastructuur niet aan een overheid overlaten. Er komen niets dan ongelukken van. Laat dit aan professionals over.
Regeren is vooruitzien. Is er een paar jaar geleden een fly-over voor bus en tram neergelegd, hangt dat ding nu gruwelijk in de weg.
Een grasveld met een paar bomen is geen park, maar een plantsoen.
Een ongelijkvloerse kruising is véél veiliger, al helemaal als je in aanmerking neemt dat een van de drukste hoofdfietsroutes van Utrecht hier een zeer drukke tram- en busbaan kruist. Wat mij betreft lekker zo laten.
lijkt me een heel gezellige plek voor een lunchwandeling.
Je gaat toch niet zo’n gedrocht van een weg onder de fly-over aanleggen voor de pakweg 40 parkeerplaatsen bij dat hoopje ellende van een hotel? Je kan mij niet met droge ogen vertellen dat dit daadwerkelijk een gedachte is van een professional. Laat dat kleine beetje verkeer toch gewoon kruisen over de busbaan, er zijn wel meer hindernissen voor het OV in de stad te overbruggen. Dat is nou eenmaal een gegeven, op andere plekken in de stad heeft het OV al meer dan ruim baan gekregen. Ik vind dat op deze plek de kwaliteit van de leefomgeving toch echt wat meer prioriteit mag krijgen. Als een hotel met 40 schamele parkeerplekken en wat kiss- en ride verkeer al een hindernis is voor het bus en tramverkeer, dan vraag ik me echt af of men bij de provincie nog snapt wat het verschil is tussen een bus en tram ten opzichte van een intercitytrein.
Een gelijkvloerse kruising met slagbomen, klaar.
Okee, dus je maakt een fly over en daarna plan je een gelijkvloerse kruising in… je hebt toch niet voor niks een fly over?! Wat een klungels!
ik snap niet dat park plaza op deze plek wil blijven zitten .
waarom gaat dit hotel niet in gesprek om een betere plek te bemachtigen.
wand zeg nou eerlijk, wil je hier een hotelletje boeken tegen het spoor tegen een busbaan lange files voor de deur, stank en herrie. met de opvang in je achtertuin. en je gasten elke dag te moeten vertellen dat je beter savonds geen loopje kan maken op lombok , kortom een vreselijke plek zonder enig allure.
voor ruim 100 euro per dag brrr!
Hier past slechts cynisme.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Huh, die flyover was toch juist bedoeld om verkeer onderdoor te laten kruisen? Zo niet dan staat dat ding maar een beetje te staan, om er een paar bootje onderdoor te laten varen. Nutteloos dus.
En wat nou als je de trambaan gewoon niet kan oversteken, zoals bij het station zuidzijde. Dan lopen mensen om en is er geen probleem. Of is dat niet inclusief genoeg?
@s en sterk, als het hotel niet weg wilt kan je het niet zomaar uitkopen tenzij er een zeer zwaarwegend belang is… en het kan aangelegd worden dus geen noodzaak. Persoonlijk moeten ze dan maar een stukje groen weghalen, is de gemeente sowieso niet vies van