De nieuwe inrichting van de Weerdsingel-Oostzijde in Utrecht is weer een stap dichterbij. De gemeente heeft het voorlopige ontwerp gepubliceerd waarop gereageerd kan worden. Het college heeft in het ontwerp opgenomen dat de rotonde verdwijnt en dat de bestrating wordt aangepast naar een combinatie van asfalt en klinkers om de weg voor fietsers comfortabeler te maken.
De herinrichting van de Weerdsingel-Oostzijde kent ondertussen al een flinke voorgeschiedenis en past in het rijtje van andere stukken van de singels. De nieuwe indeling van de weg, vergelijkbaar met de al aangepakte Wittevrouwen-, Malie- en Tolsteegsingel, moet ervoor zorgen dat er een beter netwerk voor fietsers komt in de stad. Het idee is dat fietsers snel en ongestoord over de zogeheten doorfietsroutes kunnen rijden.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Niet iedereen zit echter te wachten op deze nieuwe inrichting. Er zitten twee grote pijnpunten in het dossier; de rotonde bij de Noorderbrug en de verharding van de weg. Een groep omwonenden ziet liever niet dat de rotonde verdwijnt en pleit er ook voor om geen asfalt te gebruiken op de weg.
Tekst gaat verder onder afbeelding
In het voorlopige ontwerp zijn deze zaken wel opgenomen. De rotonde moet plaatsmaken voor een gewone voorrangskruising en de weg moet een combinatie worden van asfalt en klinkers, vergelijkbaar met de situatie op andere stukken van de singel. Door de herinrichting kan het groen naast de singel vergroot worden. Ook is er plek voor 120 extra fietsenrekken.
Volgende stap
Betrokkenen kunnen de komende tijd reageren op het voorlopige ontwerp – en dan specifiek op het aantal fietsenrekken en de invulling van het groen. De keuze voor de nieuwe kruising is eerder in het proces al gemaakt. Dan blijft nog de kwestie rond de verharding over. Daar gaat de gemeenteraad binnenkort een besluit overnemen, maar wat het college betreft komt er dus de combinatie van asfalt en klinkers. Vervolgens wordt er een definitief ontwerp gemaakt en kan de zoektocht naar een aannemer beginnen. In 2025 moet de uitvoering beginnen, als alles volgens plan verloopt.
Gekoppelde berichten
Mogelijk toch klinkers op de Weerdsingel in Utrecht; rotonde lijkt daarentegen wel te verdwijnen
Er komen na reacties van omwonenden mogelijk toch klinkers te liggen op de Weerdsingel Oostzijde…
Plannen Weerdsingel verder uitgewerkt; bewonersgroep en gemeente Utrecht nog niet op één lijn
Bij het verder uitwerken van de plannen voor de Weerdsingel Oostzijde is de gemeente meerdere…
Utrecht trekt langer uit om ‘verdiepingsslag’ te maken voor fietsroute Weerdsingel
De gemeente Utrecht trekt langer uit om de plannen voor de fietsroute Weerdsingel te presenteren.…
Groep omwonenden niet blij met plan herinrichting Weerdsingel
Het ‘Actiecomité Weerdsingel OZ’ is niet blij met de plannen van de gemeente Utrecht voor…
50 Reacties
ReagerenJammer dat die rotonde weg moet. Dat zal de uitstraling van dat buurtje niet ten goede komen.
Maar ja, alles moet wijken voor de (snel)fietsers, het wordt er niet veiliger op voor de voetgangers.
De Maliebaan is straks ook de sjaak; pedelecs en elektrische bakfietsen rijden daar straks iedereen van de sokken en auto’s staan straks in de file op de ventwegen de buurt te vergassen.
Nou ja, over een jaar of 30 wordt alles weer teruggedraaid.
De stad wordt bijzonder achteloos behandeld, alsof het een ikea interieurtje aan het seizoen aanpassen betreft.
Idereen weet nu wel dat Ikea niet duurzaam is maar antiek wel…
En weer luisterd Urecht niet naar haar inwoners en doet gewoon waar ze zin in hebben .
Overal gaat dit fout en moet alles achteraf weer over nieuw .
Wat is mis met die rotonde?
Rotonde weg, veiligheid weg. Wordt een jakkerbaan.
De Utrechtse politiek heeft participatie hoog in het vaandel staan. Daarom hebben burgers van de Weerdsingel OZ jarenlang enthousiast geprobeerd om te participeren over de herinrichting van hun straat. Resultaat: nul comma nul! Men heeft een plan in het hoofd en dat wordt gewoon niet gewijzigd.
Eén van de ideeën was geïnspireerd op het Merwede-projekt waar auto’s aan de rand van de wijk moeten worden geparkeerd. Ook dat zou bij de Weerdsingel OZ kunnen. Immers veel auto’s kunnen worden geparkeerd in de Griftparkgarage waarvan de derde etage al jaren lang leeg staat. Hierdoor zou de singel meer kunnen worden vergroend.
Aan de wensen van de bewoners is op geen enkel front voldaan.
.
Kijken of de gemeente nu ook zo conseqent is en dit singelprofiel doortrekt bij het Ledig Erf.
Ik geb bijna mijn hele leven GroenLinks gestemd, maar ik Utrecht ven ik daarmee gestopt omdat die partij met Van Hooijdonk een regentenpartij is geworden zoals vroefer de PvdA.
Tsja, Frank Ooms. Aan nimby-wensen hoeft niet per definitie gehoor gegeven te worden hè.
En overigens vind ik het prima dat de keuze voor de combinatie van klinkers en asfalt doorgezet wordt. Is consistent met de rest van de singels en fietst fijn.
Ik snap wel de weerstand tegen (deels) asfalt in plaats van klinkers. Maar opzicht is het wel een vreemde plek voor een rotonde die een hoop ruimte kost. Door het te vervangen voor een weg met een normale kruizing creëer je toch een mooi stukje extra bruikbaar groen.
Heerlijk. Die rotonde remde best wel af. Nu gewoon fijn doorrijden op mooi nieuw asfalt. Tot nu toe bevalt het prima op de singels, sneller dan op de reguliere straten. En de overlast van fietsers valt best mee, ze gaan snel genoeg opzij.
Ik vind het een hele vooruitgang!
@jaap: veel buurtbewoners vinden het een prima plan hoor Jaap.
Waarom was de rotonde altijd zo populair op feestjes? Omdat het nooit een punt maakte
Het afbeelding van hoe het er uit gaat/kan zien is volgens mij niet waarheidsgetrouw. Zo veel ruimte is er niet. Het lijkt wel op een foto gemaakt met een sterke groothoeklens.
Ben benieuw op welke partij men gestemd heeft rondom de weerdsingel. En als dat is wat ik denk dat het is dan had je toch kunnen verwachten dat je een geasfalteerde fietstraat door de strot gedrukt krijgt. Dat gebeurt namelijk overal in utrecht.
Hee, wat grappig. Je mag op DUIC niets insinueren over een bepaalde lokale politica. Want dan sneuvelt je berichtje in de censuur.
Het bezwaar over het verdwijnen van de rotonde snap ik, maar dat over het herinrichten van de rijweg niet. De Wittevrouwen-, Malie- en Tolsteegsingel zijn er flink door opgeknapt en naar mijn idee niet minder veilig geworden. Het wegdek van de Weerdsingel is behoorlijk verouderd en slecht, dus waarom je dat zo zou willen houden is me een raadsel.
Inspraak is niet hetzelfde als gelijk krijgen. In de basis is dit wel een hele verbetering. Wel zie ik één vijfarmige kruising als een kans op ongelukken, zeker als bochten krap worden genomen.
Ook ben ik bang dat er nog meer vrachtwagens door de Koekkoek gaan. Wat dat betreft was het mooi geweest als er rijrichting op de weerdsingel was omgedraaid richting griftpark, want dan zijn er twee uitvalswegen en worden de kleine straten en van noort ook wat ontlast.
Precies Don, het zijn hun eigen All Stars welke dit soort besluiten nemen maar dat kwartje valt maar niet.
Er is eenrichtingsverkeer voor auto’s van de wittevrouwensingel en vanaf de hopakker. Deze stromen komen elkaar nu probleemloos tegen op de rotonde. Op de nieuwe kruising betekent dit dat deze twee richtingen altijd af moeten slaan. Het ziet eruit alsof de weg doorloopt maar opeens mag je dus niet verder en moet je afslaan. En dus de doorgaande fietsers kruisen. Hoe kan je dat bedenken?
Had er echt iemand verwacht dat Lot van Hooijdonk haar plannen zou wijzigen? Je kent ‘r toch? Altijd haar eigen ideeën erdoor drukken en niet luisteren naar wat mensen nu écht willen. Nee, GroenLinks heeft voor mij al lang afgedaan…
Op de bestaande rotonde zitten 6 weg aansluitingen. In het plan van de wethouder van verkeer, groen en plantsoenen wordt dat blijkbaar een doorlopende weg – de singel- met 4 aansluitende wegen. Ik denk dat de nieuwe opzet een groter risico oplevert door kruisend verkeer vergeleken met een rotonde. Gezien het track record van de wethouder en adviseurs m.b.t. verkeersinzicht en -veiligheid heb ik dan ook geen goede verwachtingen.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Hoeveel parkeerplaatsen verdwijnen er in dit plan? Weer plm 6 plaatsen weg? Nog langer rondjes rijden als je na 6 uur ‘s avonds thuiskomt?
Het is het bekende patroon van Van Hoojidonk en consorten. Er wordt een plan gemaakt, et wordt gesuggereerd dat er inspraak mogelijk is en vervolgens wordt het plan onverkort uitgevoerd. Een fake democratie, dus.
@erwin. Helemaal waar.
Een punt maken op een feestje is als een rotonde op een olifanten paadje.
Lot is The Boss.
Valt me nog mee dat ze de tram niet over de Weerdsingel wil hebben.
Ik kom hier met enige regelmaat langs(op de fiets) en blijft mij onhandige te kleine rotonde. Daarnaast snap ik het niet zo dat er zoveel commentaar op de herinrichting van de weg ernaartoe niet. Er zijn genoeg voorbeelden in Utrecht te noemen die er echt op vooruit zijn gegaan. Wittevrouwensingel tolsteeg maliesingel ed. Ik hoop dat ze alleen wel gaan handhaven op snelheid maar dat geld voor iedere straat zo ongeveer in Utrecht. Dat zou een hoop gevoel van onveiligheid voor iedereen wegnemen.
@peter: het is niet dat het nu een kruispunt met 6 wegen wordt.
Het begint wel een beetje een patroon te worden: een kleine groep tegenstanders maakt een hoop kabaal en weet de media aan hun kant te scharen. Veel bewoners vinden de nieuwe plannen helemaal top – maar blijkbaar mag je dat niet hardop zeggen of schrijven als reactie.
Maar goed, iedereen kan weer ff lekker tekeer gaan op de wethouder…
Goed dat de zeer onhandige onoverzichtelijke rotonde verdwijnt ! Ik fiets er dagelijks bijna en er zijn ook vele die tegen de rij richtingen in fietsen om de lus rondom de rotonde af te snijden.
Heel verwarrend wel voor mensen buuren de stad is de weg structuur wel te noemen die met auto’s komen. Veelal denken automobilist en dat het hier een een richtingen weg betreft…totdat ze verbaasd een tegenligger tegen komen !
Voor fietsers het wel sneller, maar een auto plots vlak snijdend of achter je pushend is niet fijn.
Ik denk dat met deze aanpassingen zeker meet fietsers en auto’s de singel ring nemen i.p.v binnen door routes.
Het zijn zeer goede plannen. Aantal inwoners stijgt hard en er komen steeds meer fietsers. De fietspaden moeten daarom meegroeien en beter worden. Rood asfalt hoort daar zeker bij. Bij andere delen van de singel is dit ook een succes. Aan de zijkant rood asfalt met fietsstrook en in het midden klinkers.
Slechts een paar inwoners zullen het uitzicht op de groene rotonde moeten missen, maar so be it.
Pssst Frank, pak de fiets.
UtrechtNu! is hard nodig in de stad om de regentenkliek van GroenLinks te stoppen. Hopelijk in 2026 een college zonder Van Hooijdonk.
Fijn dat de bewoners inspraak wordt geboden, echter wederom wordt er niet naar geluisterd. Het plaatsen van fietsenrekken heeft niet tot nauwelijks zin want de meesten gooien hun swapfiets zo neer waar het uitkomt. Kijk een op de gracht wat een fantastisch beeld; je struikelt over de fietsen. We worden letterlijk aan “ons” Lot overgelaten.
Erg blij met deze herinrichting. Meer groen en duidelijkheid over de gehele singel.
De zuurpruimen hier hebben geen idee wat de plannen zijn en reageren op een plaatje en op de papegaaien hier.
Utrecht wordt steeds groener en anticipeert op de toekomst
Ik ben ook blij, ik vind die rotonde maar vervelend als fietser.
Als het drukker was geweest (meer autos) dan kan een rotonde fijn zijn voor een fietser, maar in dit geval niet.
Blij dat de gemeente niet luistert naar een beperkt aantal bewoners die menen dat hun levensgeluk afhangt van een paar klinkertjes meer of minder. Ik vind die herinrichting in ieder geval een hele vooruitgang.
Ik heb niets met GL en al helemaal niets met de wethouder van fietsen. Maarrre…, eerlijk is eerlijk, op de Leidseweg heeft ze haar plannen doorgedrukt en daar is het fietscomfort echt zeer veel beter geworden. En zo zal het ook hier zijn. Soms heeft het wel zo zijn voordelen dat de wethouder matig luistert.
@Jaco R inderdaad op de Leidsche weg heeft ze de fietsstraat er ook, gezien het aantal protestposters achter de ramen, met behulp van de al om bekende schijninspraak rücksichtslos doorgedrukt. Weg historisch karakter en de overgangen tussen asfalt en een strook loszittende klinkers maken het gevaarlijk. En het zuurste van alles is dat deze fietsstaart doodloopt op het Westplein hoezo comfortabel lekker doorfietsen.
Tsja, @ Don.
Dat asfalt op de Leidsche Weg fietst toch echt vele malen fijner dan het hobbelpad dat die ‘historische’ klinkers daarvoor vormden.
En ik kan je verzekeren dat het vanuit – De Meern – bijzonder lekker doorfietst hoor, helemaal tot aan het – work in progress/komt wel goed – Westplein en verder de stad in.
@schildpad waarom stak de olifant de rotonde over?
Hahahaha Sjors toch… 🤣
Goed en mooi plan van de gemeente.
Waarom denken dat bewoners van de straat dat er vooral heel goed naar hun geluisterd moet worden. Die straat ligt er toch ook voor alle utrechters die van a naar b willen? En asfalt fiets echt wel beter dus de gemeente heeft volgens mij een prima afweging gemaakt. Alleen jammer dat het met al dat geleuter allemaal zo lang moest duren.
@ Sjors
Mijn stem hebben jullie, maar dat lukt alleen als je de rest van Utrecht bereikt…dus niet de yuppen, studenten etc….maar de gewone hardwerkende Utregters die afgehaakt zijn…ga daar je pijlen op richten….een bereikbaar en betaalbaar Utrecht met auto!
De rotonde moet blijven er komen daar 6 wegen bij elkaar, het is wachten op de eerste bakfiets die over het hoofd word gezien door een deelauto
@deelauto: er komen niet 6 wegen bij elkaar op 1 kruispunt, sommige wegen leiden eerst naar andere weg voordat ze op kruising komen. Check anders eerst de plannen even voordat je wat roept
Blijft die prachtige naaldboom (ik kwam er vanmiddag nog langs) wel staan? Zo nee, laat het maar zoals het nu is, ook nog overzichtelijker met de zijstraten. De Van Humboldtstraat is toch een doorgaande fietsroute?
@S er komen hier op deze plek 6 verkeersrichtingen bij elkaar, waarvan de drukste as stad Koekoekstraat is. De nieuwe inrichting gaat uit van een hoofdroute over de Singel, dat is echter niet de dagelijkse realiteit. De rotonde was nog een poging tot snelheidsvertraging van bestelwagens en bezorgscooters. Met de nieuwe situatie is het wachten tot een scooter Møs in vliegt.
Amusant, waar functionerende kruisingen met verkeerslichten zijn komen verkeerslichtloze ovondes, waar een functionerende rotonde is komt een meervoudige voorrangskruising met een plantsoentje.
Logica? Vast wel, ergens…veilig? Vast niet. Snelheidsremmend? Zeker niet. Alleen worden fiets/fiets ongevallen helaas slecht- of niet geregistreerd. Ben benieuwd.
Wie beseft dat we hier te maken hebben met de oudste nog bestaande rotonde van Nederland voor zover bekend? Deze rotonde is in 1936 tegelijk met de brug aangelegd als verkeersplein met een verplichte rijrichting. Pas in 1938 introduceert de ANWB in haar uitgave ‘De Veilige Weg’ voor het eerst dit toen nieuwe verkeersmiddel. Dus alleen al cultuurhistorisch gezien het behoud waard!