Invoering Ja-Ja-sticker in Utrecht definitief | Invoering Ja-Ja-sticker in Utrecht definitief – De Utrechtse Internet Courant

Invoering Ja-Ja-sticker in Utrecht definitief

Invoering Ja-Ja-sticker in Utrecht definitief
Utrecht voert per 1 januari 2020 de Ja-Ja-sticker in voor ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen. Dat heeft de gemeenteraad besloten. Huishoudens  krijgen alleen nog dit soort drukwerk als ze dat aangeven met een sticker op de brievenbus.

Utrecht voert per 1 januari 2020 de Ja-Ja-sticker in voor ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen. Dat heeft de gemeenteraad besloten. Huishoudens  krijgen alleen nog dit soort drukwerk als ze dat aangeven met een sticker op de brievenbus.

Donderdag is tijdens de raadsvergadering besloten dat de Ja-Ja-sticker, het zogenoemde opt-in systeem, wordt ingevoerd. De maatregel moet jaarlijks miljoenen kilo’s aan papier besparen.

De motie voor het invoeren van de sticker werd drie jaar geleden ingediend door de Partij voor de Dieren (PvdD), GroenLinks en de ChristenUnie. Drie jaar later ligt er een raadsvoorstel, dat vandaag is aangenomen in de Utrechtse raad, met een meerderheid van PvdD, ChristenUnie, GroenLinks, D66, PvdA, CDA, Student & Starter, DENK en SP.

“De verschillende huishoudens in Utrecht moeten nu een klein stapje zetten met het plakken van een sticker, maar de winst voor het milieu is enorm”, zegt Maarten van Heuven van de PvdD.

“GroenLinks is blij dat er in Utrecht een opt-in systeem voor ongeadresseerd drukwerk komt. Vanaf nu alleen nog maar folders door de bus met een ja-ja sticker”, laat GroenLinks via Twitter weten.

Eén van de eerste

Utrecht is één van de eerste gemeenten die een dergelijk systeem invoert. Momenteel heeft alleen Amsterdam een Ja-Ja-sticker. Utrecht heeft de praktijkervaringen in Amsterdam bestudeerd en eigen onderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat 39 procent van de Utrechters ongeadresseerd reclamedrukwerk ongelezen weggooit.

Sommige vormen van ongeadresseerd drukwerk vallen buiten de nieuwe regelgeving zoals drukwerk ‘met als enig doel om feitelijke informatie te verspreiden zonder aanprijzing’. Dat zijn bijvoorbeeld berichten van de gemeente of van een netbeheerder.

22 Reacties

Reageren
  1. Robin

    EINDELIJK een fatsoenlijke oplossing voor deze middeleeuwse vorm van papierverspilling. En voor de Ja-Ja stickers: gebruik toch je telefoon of tablet in plaats van die gigantische papierverspillende folders.

  2. jelle

    Afgezien van een paar folderboeren en – bezorgers (da’s wel weer sneu) denk ik dat er maar weinig mensen zijn die hier een traan om zullen laten.

  3. Katja

    Er was al een ; nee-neen en nee-ja sticker. Dan weet je toch genoeg ?

  4. GeeWee

    Ik ben benieuwd wanneer de eerste ‘ja-ja’ stickers bij de folderpakketten meegeleverd worden 🙂

    Overigens vind ik dit wel een goed initiatief, heb zelf al meer dan 15 jaar een nee-ja sticker.

  5. Cor Nelis

    Jammer voor de bezorgers, maar verder prima!!

  6. G.H.

    @KAtja: Dat is dus het verschil tussen opt-out (‘Ja,tenzij’) en opt-in (‘Nee,tenzij’).

  7. Herman

    Daar zal de VVD niet blij mee zijn, deze liberale partij die ondernemerschap hoog in vaandel heeft staan, was tegen deze maatregel.
    Verplicht folders ontvangen betekent inmiddels handel voor de drukker……

    Hoezo partij voor vrijheid?

  8. Beppie

    Als ik een Ja Ja sticker plak kreeg ik dan ookhet Stadsblad niet meer?

  9. Reactionaire rechtse zak.

    De eerste grapjassen die hun eco-neurotische buren verblijden met een ‘ja-ja sticker op hun brievenbus in 3. 2. 1…

  10. Scherpschutter

    Zelfs over je brievenbus ben je dus in Leningrad aan het Amsterdams Rijnkanaal niet langer eigen baas.

  11. beer

    Naast het milieu vind ik het gewoon belangrijk dat we niet de hele dag van alle kanten met commerciële rommel/reclame bestookt worden. Nu nog alle uithangborden en grote gevelreclame weg. Dan knapt de stad en de mens een heel stuk op

  12. Een utrechter

    Ik heb geen sticker op mijn brievenbus, maar ontvang al maanden geen folders of huis aan huis bladen. Gewoon omdat er geen bezorgers zijn..

  13. wollie

    hopelij’ wordt het zo niet meer rendabel om huis-aan-huis spampapier te bezorgen en stoppen de verspreiders ermee.

  14. Kerel

    @Scherpschutter

    Huuhhh? Koekoek?

    Je bent just meer de baas dan ooit.

    Eerst kreeg je ongevraagd iets in je brievenbus gepropt en moest je zelf aangeven als je geen meuk gedwongen in je eigen huis gepropt wilde krijgen.

    Nu ben je just volledig in control. Er gebeurd niets tenzij je heel duidelijk aangeeft dat je iets wil. Prima verandering. BAAS in eigen huis. Hoe kan uitgerekend u daartegen zijn? Tenzij je natuurlijk met een verborgen agenda aan het trollen bent…..

  15. wollie

    @kerel, sommige bezoekers hier kiezen inderdaad graag het standpunt dat de meeste wrijving veroorzaakt. Liever negatieve aandacht dan geen aandacht.

  16. MJPD

    @Katja
    Beter een paar Ja/Ja stickers dan alles volgeplakt met Nee/Nee stickers. Verder wat G.H. zegt. Prima maatregel dit!

    @Kerel
    Do not feed the trolls…

  17. Ferry Kramer

    Papierverspilling maar ook verspilling van advertentiebudget. De meeste folders liggen toch altijd gelijk bij het oud papier. Lichtmastreclame (digitaal of analoog) langs de drukke doorgaande wegen in Utrecht is een prima alternatief en is dag en nacht zichtbaar. Doe het al jaren!

  18. Scherpschutter

    @Kerel 10:06

    Wat een vreemde redenering. Als ik nu geen reclame wil ontvangen (een nuttige gratis en welkome dienst, geboden door servicegerichte bedrijven) dan plak ik simpelweg een sticker op mijn brievenbus en klaar. Nu bepaalt de Gemeente voor mij dat bedrijven geen reclame meer in mijn bus mogen gooien tenzij ik een door de Gemeente gespecificeerde sticker op mijn brievenbus plak. Daarmee grijpt de overheid dus controle over bedrijven en mijn brievenbus.

    En terzijde bezorgt ze hiermee niet alleen drukkerijen ernstige schade, ook is het nog eens zo dat de lokale middenstand nu economische klappen te verwerken krijgt. Papierleveranciers zullen de vraag zien dalen. Zo’n beetje de enige manier die overblijft voor kleine bedrijven om in contact te komen met de klanten is adverteren via het dure internet….De winsten daarvan (Google bijvoorbeeld) vloeien af richting de USA.

    De overheid veroorzaakt hier weer eens een berg problemen en schade voor niets….Waar bemoeien die nutteloze ambtenaren zich mee? Ga werken. Iets productiefs doen, in plaats van schade berokkenen.

  19. Freddy

    Ik ben er blij mee! Geen lelijke sticker op mijn deur. Ook ongevraagd papier in plastic in mijn brievenbus zit ik niet op te wachten.

  20. Kerel

    Hoezo hebben bedrijven eigenlijk het recht om mij ongevraagd met van alles en nog wat lastig te vallen, in de publieke ruimte, die door mij mede betaald wordt en al helemaal in mijn privé-domein. Ongenode gasten hebben daar niks te zoeken. Reclamebedrijven heb ik niet uitgenodigd. Raar als je een feestje hebt, je NEE-NEE-uitnodigingen moet gaan versturen aan iedereen die niet welkom is. Dat is ongeveer dezelfde strekking als de gedichtenkronkel van de trolletjes hier..

    In mijn beleving mag er alleen nog reclame gemaakt worden bij levering van zogenaamde gratis diensten en voorafgaand aan films in de commerciële bioscoopcomplexen of tijdens commerciële sportevenementen of op eigen terrein van ondernemingen die reclame willen maken (verder nergens).

    Ik hoef niet op eigen kosten gemanipuleerd te worden om iets te kopen. Wat een massaal en banaal gedoe eigelijk voor een zogenaamde beschaving.Als je de producten niet aan de man/ vrouw/ kinderen krijgt, zijn het gewoon slechte producten.

  21. Ton

    De meeste lokale ondernemers kunnen heel goed functioneren zonder huis-aan-huis reclame. Vaak zelfs geheel zonder (betaalde) reclame.

  22. Dirk

    @Scherpschutter 19/7/2019 – 11:51

    De gemeente beschermt mij tegen bedrijven die ongevraagd rommel in mijn brievenbus gooien en die mij dwingen om tijd te besteden om die rommel weg te gooien. Dit soort bedrijven plaatst ongevraagd een last op mij.

    Wat apart dat je het belang van de incompetente ondernemer laat prevaleren boven het belang van het individu. De vrijheid van anderen om mij te spammen met fysieke rommel eindigt waar ik er als individu fysiek last van heb. Je bent normaal gesproken zo fier op individuele vrijheid. Waarom prevaleert de vrijheid van de ondernemer hier boven dat van het individu?

    Waarom haal je verder uberhaupt google en het feit dat winsten naar de VS verdwijnen erbij? Je bent doorgaans zo principieel en een van je kenmerken is juist dat morele argumenten geen rol spelen. Wat is er overgebleven van je free for all-spirit?

    Hoewel ik het vaak niet eens ben met je posities, vind ik ze doorgaans wel consistent en dat ben je nu niet (met je eerdere postings die vaak over individuele vrijheid en nodeloze regeldrang gaan). De vrijheid om te doen wat je wilt stopt daar waar je een ander negatief beinvloedt en in dit geval hebben we het over tastbare, kwantificeerbare en fysieke invloeden waartegen opgetreden wordt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).