Jaarbeurs en Tesla bouwen grootste energieopslagplaats van de Benelux in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Jaarbeurs en Tesla bouwen grootste energieopslagplaats van de Benelux in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Jaarbeurs en Tesla bouwen grootste energieopslagplaats van de Benelux in Utrecht

Jaarbeurs en Tesla bouwen grootste energieopslagplaats van de Benelux in Utrecht
Het Jaarbeurscomplex
De Jaarbeurs en Tesla gaan een van de grootste energieopslagplaatsen van de Benelux bouwen in Utrecht. Er komt een gigantische accu die stroom uit zonnecellen opvangt en beschikbaar stelt voor elektrische auto’s. Dit meldt het Financieel Dagblad.

De Jaarbeurs en Tesla gaan een van de grootste energieopslagplaatsen van de Benelux bouwen in Utrecht. Er komt een gigantische accu die stroom uit zonnecellen opvangt en beschikbaar stelt voor elektrische auto’s. Dit meldt het Financieel Dagblad.

Door de komst van de energieopslagplaats ter waarde van 1 miljoen euro kunnen elektrische auto’s worden opgeladen met zonnestroom ook al schijnt de zon niet. De Jaarbeurs Utrecht, netbeheerder Stedin, energieleverancier Scholt Energy en LomboXnet investeren gezamenlijk in het project.

In het Financieel Dagblad is verder te lezen dat de mega-accu op het parkeerterrein P4 achter het beurscomplex komt. De capaciteit wordt 1,5 megawattuur, genoeg om zeker vijftig keer een gangbare elektrische auto op te laden, of twintig keer een elektrische Tesla.

Een ander voordeel van de accu is dat er geen kans is op overbelasting op het reguliere netstroom. Als tientallen elektrische auto’s tijdens piekuren tegelijk aankomen of wegrijden vereist dit een netwerkaansluiting die er nu nog niet is. De accu werkt in dat geval dan als buffer.

9 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Een gigantische accu en een investering van een miljoen Euro om maar liefst 20 hele Tesla’s op te kunnen laden: het vertelt het hele verhaal.

    De technologie is nog lang niet zover. Het zou veel verstandiger zijn door te investeren in de verdere ontwikkeling van energieopslag in plaats van dit soort vrij nutteloze hobbyprojecten uit te rollen.

    En dan installeren ze die enorme doos ook nog een locatie die dankzij het de-industrialiseringsbeleid van het college zeker in de spitsuren vrijwel onbereikbaar is gemaakt voor auto’s.

  2. Verderdenkendanjeneuslangis

    Je kan met die accu 20 hele tesla’s opladen. Dus de zon uitzetten, externe stroom uitzetten, en dan 20 auto’s opladen.

    Schijnt de zon, en staat de externe stroom aan – dan zul je een veelvoud (200-300?) auto’s kunnen bedienen.

    Keep it sharp, shooter

  3. Jan Willem

    Het klopt dat de technologie nu nog duur is, maar juist het plaatsen van zo’n product en het uitvoeren van zo’n pilot helpt de ontwikkeling van de technologie en de toepassing van de technologie verder en daarmee de prijs naar beneden.

    Opslag technologie gaat een grote rol spelen in ons toekomstig energie systeem voor zowel de netbeheerder, energieleverancier als de bewoners.
    Dus geweldig dat ze ook in de stad Utrecht hiermee aan de slag gaan.

  4. herman

    Dit is meer marketing gebral dan echt nieuws.
    Uiteindelijk betekent “grootste” en “gigantisch” dat er 20 Tesla’s opgeladen kunnen worden….

    Zowel Tesla als de Jaarbeurs zijn de grote winnaars, free publicity!

  5. Sander

    Het artikel hint er al naar, maar dergelijke opslag is ook voor netbeheerders heel handig. Zij hoeven hierdoor namelijk niet (of in ieder geval minder vaak) de infrastructuur te ‘verzwaren’. Nu er een steeds grotere belasting van het elektriciteitsnet zal optreden (denk elektrische auto’s, gasloze woningen, etc.) zullen netbeheerders actie moeten ondernemen.
    Dit is een prima alternatief en in vele opzichten nog veel handiger dan de infrastructuur aan te passen. Waarom zou je voor die enkele pieken op een dag alles verzwaren, terwijl je met opslag deze pieken ook kan ondervangen.

  6. R_Utrecht

    Prachtige ontwikkeling. De grote uitdaging van duurzame energie zijn de pieken en dalen in opwekken (immers: de levering door zon en wind is niet perse op het exacte moment dat de energievraag groot is). Dit is een hele goede manier om deze fluctueringen op te vangen. Het gaat niet om het aantal Tesla’s, dat opgeladen kan worden met de accu, het gaat nog veel meer over hoeveel duurzame energie je op kan wekken en toch stabiliteit op het energienet kan garanderen. Deze reservecapaciteit kan gebruikt worden om de noodzakelijke frequentie (50 hertz) op het elektriciteitsnet te garanderen.

  7. Michiel B

    Dat gaat nooit wat worden, die elektriciteit. Alleen de kosten al om ieder huishouden aan te sluiten! Niet haalbaar. Vooral zo laten.

    Groetjes uit 1800.

  8. Gerrie van Zoelen

    Scherpschutter, de grote beschermengel van de ondernemers, heeft weer eens geen flauw idee wat ondernemers in Utrecht willen. Investeren er een aantal partijen uit vrije wil een miljoen voor een project in het centrum, is het wéér niet goed.

    Eens hoor Scherpjanus, als Shell een enorme opslagtank voor diesel onder het jaarbeursterrein had gebouwd met gelijktijdige pompmogelijkheid voor 2000 auto’s, en er daarnaast in elke windrichting een 8-baans toegangsweg was aangelegd, dat was ongetwijfeld de verstandigste investering geweest. Wat is Utrecht toch een treurige plaats voor ons echte rednecks.

  9. WP

    Tesla doet dit al wel enige tijd en ze zijn er goed in. Vergeet niet dat de kracht van Tesla niet ligt in de kwaliteit van de auto’s, maar de kwaliteit van de accu’s. Daar is menig concurrent jaloers op.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).