Jaarbeurs heeft het ontwerp gepresenteerd voor het toekomstige beurscentrum in Utrecht. Het plan moet van het Jaarbeursgebied een nieuwe wijk maken met beurshallen, kantoren, woningen, horeca en een stadspark. Maar er zijn ook plannen voor een theater- en concertzaal en nog een hotel. In 2023 moet er worden gestart met de bouw en er wordt zeker twee jaar gebouwd.
Jaarbeurs presenteerde met architectenbureau MVRDV van Winy Maas het nieuwe ontwerp voor een nieuw beurs-, event- en congrescentrum, maar ook voor het gebied eromheen waar duizenden woningen moeten komen. Het nieuwe terrein loopt bovendien door tot over het Merwedekanaal, grenzend aan Kanaleneiland.
Het Masterplan is dinsdag aangeboden aan de gemeente Utrecht. De komende periode wordt het plan ook aan bewoners en raadsleden gepresenteerd.
Nieuwe wijk
Het ambitieuze plan maakt van Jaarbeurs een compleet nieuwe wijk waar leven, wonen en werken samen moet komen. Het nieuwe beurs-centrum vormt het hart en daarbovenop komt een levendig groen dak met verschillende plekken voor evenementen in de buitenlucht. CEO van Jaarbeurs, Albert Arp, noemt het een stadsoase: “Een nieuw icoon voor Nederland, Europa en vooral voor de stad Utrecht.”
Het park wordt het visitekaartje van het district en is naast een park voor de buurt ook deels publiek toegankelijk.
Het Jaarbeursdistrict moet een betere verbinding vormen tussen binnenstad en de Merwedekanaalzone en Kanaleneiland. De hoofdroute moet een boulevard worden vanuit het station naar de achterliggende wijken.
Autovrij
De logistiek verdwijnt bovendien uit het zicht. Alle distributie moet in het gebouw plaatsvinden en vanaf de Graadt van Roggenweg via een tunnel onder het terrein door gaan. Aan de waterkant, waar nu vaak vrachtwagens staan, komt een nieuw waterfront met horeca.
Het hele Jaarbeursterrein is in de toekomst autovrij. Parkeren wordt zoveel mogelijk op een onzichtbare manier opgelost en er wordt gekeken of een deel van het parkeren op afstand kan komen. Bezoekers zouden dan met hoogwaardige shuttlebussen van en naar het terrein worden vervoerd.
Een nieuwe brug naar de overkant van het Jaarbeursterrein over het Merwedekanaal behoort ook nog tot de wensen van de architect.
Kleiner met meer ambitie
De nieuwe Jaarbeurs wordt kleiner in volume, maar gaat veel meer functies krijgen. Het past volgens Arp in de wensen van huidige en toekomstige klanten: “Met de nieuwe Jaarbeurs hopen wij in te kunnen spelen op de huidige en toekomstige behoeften van onze klanten, bezoekers en de bewoners van Utrecht. Wij willen meebouwen aan een aantrekkelijke stad, waarbij leefbaarheid en duurzaamheid centraal staan.”
Arp noemde het huidige terrein van Jaarbeurs desolaat en wil mee in de ambitie van de stad Utrecht om gezond en stedelijk leven te ontwikkelen. “Jaarbeurs levert 30 procent aan oppervlakte in, maar wij willen groeien in aantrekkelijkheid.” Die aantrekkelijkheid wordt naast veel woningen ook gezocht in onder meer een nieuwe theater- en concertzaal.
Hoe groot die zullen worden of hoe ze eruit gaan zien is nog niet zeker. Maar het moet wel complementair zijn aan het aanbod wat er nu al in Utrecht is, en dus bijvoorbeeld niet concurreren met TivoliVredenburg. “Het zal zeker de concurrentie aan kunnen gaan met de Ahoy of Afas Live”, aldus Arp.
Volgende stap
Ook het aantal woningen kan nog veranderen in de plannen, maar er wordt gedacht aan 2000 tot 3000 nieuwe woningen in verschillende prijsklassen. Jaarbeurs heeft 300 miljoen gereserveerd voor de investering in het terrein.
De volgende stap is het opstellen van een omgevingsvisie voor dit deelgebied. Burgemeester Jan van Zanen nam het masterplan in ontvangst. “Opnieuw en nog meer dan in het verleden, legt Jaarbeurs de verbinding tussen het centrum, Kanaleneiland en Leidsche Rijn. Samen met de stad én Jaarbeurs gaan we onderzoeken of en hoe we dit plan kunnen laten aansluiten bij onze ambities voor Gezond Stedelijk Leven voor Iedereen.”
Arp: “Jaarbeurs wil vooral de dialoog met de stad aangaan. We hopen zo in gezamenlijkheid bij te dragen aan een nieuwe toekomst. Voor Jaarbeurs, de stad, de inwoners en onze economie.”
51 Reacties
ReagerenIk kan me niet helemaal goed orienteren, maar ik hoop van harte, dat die mooie, sfeervolle huizen op de Croeselaan kunnen blijven staan, en de bewoners kunnen blijven zitten. Het plan heet heel toepasselijk Waterfront, maar ik hoop dus, dat zich in dat water geen tranen van bewoners bevinden, wiens huis gesloopt moest worden.
1. Twee jaar bouwen lijkt me wat kort. Met al die torens. Verdubbel het naar 4 en verdubbel dat weer naar 8 jaar. Zal wel wat dichter bij de waarheid zijn. 2. Als de Jaarbeurs evenementen met veel geluidsproductie (de beroemde bastonen!) en wonen wil combineren, dan zal ze echt iets aan die geluidsoverlast moeten doen. De gemeente gaat die oplossing niet bieden. De vergunningen richting Jaarbeurs gaan daar vlot over de tafel. Van een evaluatie dienaangaande hoor je ook nooit iets. 3. Waterfront? Wordt daarmee naar dat kanaaltje verwezen? Ach, architecten worden nu eenmaal met een losgezongen karakter geboren.
Dat kan hoger!
Gaan we nu dan toch eindelijk grootstedelijk bouwen in dit stukje stad?
Of blijft het bij luchtballonnen die nadat ze leeggeplukt zijn niets meer blijken in te houden dan de zoveelste dorpse invulling.
Ik hoop het eerste, ik vrees het tweede.
Wat superzonde dat het Beatrix-gebouw geen make-over krijgt! Zo’n lelijke kolos bij de entree van Utrecht-West vind ik momenteel echt een afknapper.
Zie nergens de 6 of 7 bruggen over het Merwede kanaal?
Misschien zou een plattegrond ook helpen, met wat er nu getoond wordt, snapt bijna niemand wat waar en hoe.
En waarom waterfront? Zou zeggen overkluis het hele kanaal (grapje)
Kennelijk staan de plannen voor de Merwedekanaalzone ook al vast, gezien het plaatje.
Wow! Dat ziet er echt geweldig en grootstedelijk uit. Mis nog wel een monrail of magneetbaan van het CS dat gebied in. Volgens mij zoeken ze bij de TU in Leiden nog een proeflocatie voor de magneetbaan.
@Hetty:
Ik weet niet precies welke huizen je bedoelt maar in ieder geval staat er vanaf de Van Zijstweg (tegenover de Rabobank) richting Jaarbeursplein alleen nieuwbouw ingetekend. In de andere richting zijn geen veranderingen.
Eigenlijk is het te zot voor woorden dat de Jaarbeurs al die grond gratis in erfpacht heeft gekregen van ons de gemeente utrecht, recent is deze regeling nog met een eeuw verlengd, en nu gaan ze een beetje projectontwikkelaartje spelen.
De schaduwen staan niet goed ingetekend. ontbreken zelfs. Je zal daar niet snel in de zon zitten. Eerder in de schaduw (van alle nog in de toekomst te bouwen torens). dan oogt het al wat minder groen en lieflijk en eerder puur deprimerend. Want het moet namelijk veel opleveren en mag weinig kosten.
Hehe, eindelijk eens een volwassen plan voor dit gebied. Goede dichtheid, veel woningen, het Merwedekanaal wordt omarmt (zouden ze bij het A’dam-Rijnkanaal ook eens moeten doen), een mooie multifunctionele omgeving met een park op het dak van de hallen en als klapstuk op de plek van het huidige casino richting de 150 meter?! Mooi plan!
Hetty,
Dat is al besloten die worden gesloopt en vervangen door nieuwbouw ,wat is er trouwens mooi aan
Flats, flats, flats….. zo lelijk om tegenaan te kijken. En heel erg triest voor de mensen op de Croeselaan die hun huizen kwijtraken en er niks fatsoenlijks voor in de plaats krijgen. Alles draait om prestige, bah! Waar blijft mijn geliefde Utrecht?
Nog steeds te weinig groen. Nog een groter verkeersinfarct dan nu als dit plan er zou komen. Zitten we daar op te wachten.?
@Wastewater — In landen als Italië zou je in zo’n geval van corruptie kunnen uitgaan. Vanwege de onkreukbaarheid kan dat in Utrecht gelukkig niet.
Geweldig plan. Ziet er goed uit. Hopen dat er geen afgeslankte versie van komt. Het zou eens tijd worden dat er wat meer lef getoond wordt hier in deze stad.
Hier leeft blijkbaar nog steeds het idee dat verdichting de oorzaak is van verkeersellende. Integendeel. Het is uitgebreid gebleken dat verdichting juist de oplossing is voor verkeersellende. Suburbane ontwikkelingen, die zijn pas vreselijk voor de verkeerssituatie.
@Utrecht-leefbaar
“Het nieuwe beurs-centrum vormt het hart en daarbovenop komt een levendig groen dak met verschillende plekken voor evenementen in de buitenlucht”.
Ik weet niet in hoeverre ze doorpakken met het groendak, maar er zijn constructies mogelijk voor een groendak waar zelf bomen op geplant kunnen worden.
Ik zie vooral ontzettend veel (hoge) bebouwing. Een soort van Zuidas idee. Ongetwijfeld ook met onbetaalbare huurwoningen en peperdure penthouses. En nog veel meer reizigers voor Utrecht Centraal dus. Het nieuwe station is nu al te klein. En allemaal bezoekers en bewoners die ook weleens naar de kleine binnenstad dus dat kunnen zo maar Amsterdamse toestanden gaan worden.
👍👍
Supergoed idee om wat aan die sfeerloze Betontoendra te doen, die eruitziet alsof die in het Slowakije van de jaren 50 is ontworpen. Dit plan is in ieder geval een enorme verbetering.
Als dit gebied toch zo ambitieus ontwikkeld gaat worden, kijk dan naar verdere mogelijkheden voor de ontwikkeling van een zakelijk centrum/district. Faseer de huurwoningen en koopwoningen aan de spoorzijde van de Croeselaan (volledig tot de
kruising met Vondellaan) in de komende decennia uit door geen nieuwe huurders te laten intrekken en woningen op te kopen. Hier kunnen vervolgens nog eens een flink aantal kantoorpanden/torens ontwikkeld worden met een directe aansluiting op de rest van het Jaarbeurs district en het station. En laat de mensen aan het begin van de Croeselaan (ter hoogte van de Jaarbeurs) lekker in hun panden zitten tot ze vrijwillig vertrekken of aan ouderdom overlijden. Hier kan later dan weer karakteristieke horeca in ontwikkeld worden, leuk als aandenken aan de oude wijk en als afwisseling op de moderne bouw.
Correctie op mijn vorige bericht: herontwikkel alles aan de spoorzijde van de Croeselaan tot aan de Anna Maria van Schurmanstraat, de rest van dat wijkgedeelte tot aan de Vondellaan heeft namelijk nog wel enige uitstraling. Neem vervolgens ook maar alles tussen de Croeselaan en de Voorsterbeeklaan tot de kruising met Heycopstraat mee in de herontwikkeling, dat stukje heeft ook potentie en sluit mooi aan.
Mooi hoor, en nu snel aan de slag!
Ziet er prima uit. Je moet die ruimte daar optimaal benutten, en dat lijkt men te gaan doen. Wat mij betreft had ‘t nog wel wat meer de hoogte in gekund.
Het zinnetje met “parkeren op afstand” is natuurlijk een mooi synoniem om je probleem ergens anders af te schuiven omdat je plannetje anders minder rendabele grond heeft.
Parkeren op afstand dan zal toch de tram rechtstreeks naar het gebied moeten lopen en niet met een omweg.
Oplossing is eindelijk een Metro door dit dorp.
Goed plan, en nodig ook.
Nu is het een groot kaal parkeerterrein, een stuk braakliggend terrein en grote hallen, en dat op zo’n prominente plek in het centrum van de stad, zo zonde.
In dit plan wordt de ruimte veel beter benut.
Wat meer lef zou inderdaad fijn zijn, een paar flink hoge torens zou ik er graag zien, en met wat meer hoogbouw kunnen er weer meer woningen gerealiseerd worden.
Prachtig plan! @Jansen de woningen in Dichterswijk aan de spoorkant zijn voornamelijk prachtige ruime jaren 30 woningen. Juist aan de havenkant van de Croeselaan is het van de Van Zijstweg tot aan de Vondellaan eigenlijk één lange oninteressante woonkazerne.
Ik herhaal het nog maar eens: de hoogte in is niet de ruimte optimaal benutten. Het is waar tot 8 lagen, ga je hoger, dan verlies je weer. Dat komt doordat torens verder uit elkaar moeten staan dan lagere blokken. Torens hebben op de begane grond weinig gevel waar iets in gebeurt, hebben niet genoeg aan ondergronds parkeren onder de eigen footprint, zetten de beganegrond in de schaduw, hebben ‘dikkere’ wegen nodig en zorgen zo voor een onaantrekkelijk gebied.
Waarom zou Utrecht een ‘grootstedelijke uitstraling’ moeten hebben? En wat is dat trouwens? In de stad Washington DC mag nergens hoger gebouwd worden dan 10 lagen en dat is toch niet de geringste stad van de wereld.
Voor veel architecten en ontwikkelaars is het de natte droom om de skyline te domineren. “Kijk, ik heb de grootste”. Voor de meeste bewoners, tot ver in het land, is het louter horizonvervuiling. Het levert geen hogere dichtheid op, zorgt niet voor een aantrekkelijke wijk en de sociale cohesie is in zulke wijken heel gering.
Kijk eens naar Barcelona met zijn vierkante woonblokken van 8 lagen en veel binnenruimte.. En realiseer je wat je kunt bereiken als je een wijk met zulke blokken kunt bouwen: ondergronds parkeren onder je eigen woonblok, veilige binnentuinen in de blokken, levendige straatniveaus met wonen, werken, winkelen en horeca, hoge dichtheid, groene lanen.
Wie de stad ‘mooi’ wil maken, moet niet hoog in de hemel staren maar naar de grond, dat is waar de mensen verblijven als ze niet thuis zijn. Dat is waar het leven plaatsvindt en dat is waar je moet zorgen voor een mooie stad.
@VincentDV: U heeft ten dele gelijk. Maar enkele woontorens zouden juist een verrijking zijn. Niemand pleit voor een soort Utrechts Manhattan, of een nieuwe Bijlmermeer. Ook hoogbouw kan gecombineerd worden met groen.
Als je ziet dat het gehele gebied nu gebruikt wordt voor parkeerplaatsen, kan het er echt alleen maar op vooruit gaan. En dat gaat het ook wel.
Als ze de opbrengst van de bouw nu zouden kunnen gebruiken om meer infrastructurele projecten te financieren, zoals het Utrechtse deel van de spoorlijn naar Breda of meer tramlijnen ofzo, zou dat al helemaal mooi zijn.
`Parkeren op afstand’ tussen Jaarbeursplein en zuidelijk deel van de Merwedekanaalzone is vooral een goed idee om vastlopend verkeer in de stad te voorkomen.
Rekenvoorbeeld. Iedere rijdende auto neemt ongeveer 10 strekkende meter rijstrook in beslag.(de eigen lengte plus de nodige afstand tussen de auto’s. Als iedere nog te bouwen woning in dit gebied een parkeerplaats zou gebruiken voor woon-werkverkeer dan hebben we het over 15.000 woningen = 15.000 auto’s X 10 strekkende meter = 150.000 meter = een rij rijdende auto’s van 150 km. Die zullen in de praktijk niet allemaal tegelijk van start gaan, maar deze auto aantallen leveren wel heel erg veel extra autoverkeer op: files van traag voortkruipende auto’s naar de A12 of de A2, Dan kun je je auto beter daar alvast parkeren in een grote P+R, dat scheelt een heleboel tijd en ergernis.
En dan heb ik de bezoekers die met hun auto naar de Jaarbeurs willen komen nog niet eens meegerekend. Parkeren op afstand is geen autootje pesten, maar noodzaak.
@ VincentDV
Het zou al een hele stap in de goede richting zijn als die blokken van acht hoog inderdaad in de stad verschijnen. Tot op heden is Utrecht een platgeslagen dorp met appartementencomplexen van niet meer dan een laagje of 3, soms 4. Zelfs het nieuwbouwproject Veilinghaven telt niet meer dan vijf lagen max. En over de eindeloze weilanden van LR heb ik het maar helemaal niet.
@VincentDV
Het staat juist mooi als er die afwisseling is, dus flink hoog met daartussenin lagere bouw en groen.
Inderdaad is Manhattan niet mooi waarbij het een woud van torens is, maar een wijk met allemaal blokken van 8-hoog is ook niet prettig, dan krijg je weer een soort Bijlmer.
Nu is het in een calvinistisch land soms ook lastig, want alles moet alleen praktisch nut hebben, en mag niet ook gewoon mooi zijn (wat uiteraard afhankelijk is van je smaak).
Een paar flink hoge torens in het achterste deel (de kant van Kanaleneiland) zou mooi zijn.
Nu nog een metro eronderdoor trekken richting Merwedekanaalzone en door naar LR.
Wat een flattenflodder. Opgeleukt met zgn mini-stadsparkjes en ‘een levendig groen dak’. De binnenstad krijgt een Eftelinggehalte en HC/ Jaarbeurs wordt duizend in een dozijn beton- malaise. En grenzend aan/ met K’eiland? Bestaat Transwijk niet meer in de plannen? Dit ligt er nog altijd tussen. Of gaat dat ook tegen de vlakte immers veel laagbouw en past niet in de grootstedelijke waanzin?!
‘Er wordt gedacht aan 2000 tot 3000 nieuwe woningen in verschillende prijsklassen.’ Sociale woningbouw? Daar is behoefte aan!
Inderdaad, met die lobby voor een metro van het Utrecht Sciencepark naar Leidsche Rijn, met een aantal stops in het centrum en Jaarbeurskwartier mag de stad wel eens beginnen. Moeten er wel een paar stevige lobbyisten ingeschakeld worden, maar dit is noodzaak om de druk op de auto te ontlasten en iedereen het OV in te krijgen.
En ja, de Uithoflijn met de verantwoordelijk wethouder is niet het beste voorbeeld, maar ik mag hopen dat we in de gemeente een lerende organisatie hebben getroffen.
Behalve MVDRV en de bouwbedrijven zal Utrecht er niet op vooruit gaan. Wie wordt er gelukkig van en met deze blokkendoos? Herbouw een beurscomplex buiten de stad i.p.v. in het centrum van de stad en zorg voor goed OV vanaf het station. Van heel het gebied incl. een kaal parkeerterrein kan echt wel een mooi groen stadsdeel worden gemaakt waar wonen en werken op een aangename en mooie manier kunnen samengaan zonder alleen in betonnen hokken te denken. @VincentDV heeft gelijk, de hoogte biedt geen winst maar verlies-in ruimte en in leefbaarheid.
Mij slaat de schrik om het hart bij dit vreugedeloze en fantasieloze plan.
@Fred de meeste Europese 19e eeuwse wijken in Berlijn, Parijs, Praag, Wenen etc. zijn allemaal dezelfde hoogte, zo tussen de 5 en 8 verdiepingen hoog. Dat is alles behalve een soort Bijlmer..
@Fred:
De Bijlmer is een goed voorbeeld van hoe het niet moet. Veel blokken zijn daar 4 of 5 lagen met blinde gevels op de begane grond. Daar bereik je te weinig dichtheid mee en de straten zijn verlaten, er is immers niets te doen. Met wat meer hoogte en een plint met winkels, kantoren, horeca en woningen worden de straten weer een plaats van ontmoeting. Het geeft ook een veel veiliger gevoel.
Ik bedoelde met de Barcelona-stijl: blokken die in carré zijn gebouwd waardoor een omsloten binnenterrein ontstaat voor bewoners. Daar is het rustig. De straten zijn juist levendig. Het is een volledig andere manier van denken. Geen centraal winkelcentrum maar die activiteit onder de woningen.
In de Bijlmer gekozen voor uniformiteit voor grote delen van de wijk. Eindeloos dezelfde rijtjes, vaak ook in een grauwe baksteen. Eigenlijk is het gewoon Vinex met een paar lagen er bovenop.
En ja, wat ‘mooi’ is, is een kwestie van smaak. Ik zie liever één echt markante, herkenbare toren van 150 meter in LR, iets waaraan je direct herkent dat je in Utrecht bent, dan overal van die plukjes semi-wolkenkrabbers waaraan niets te ontdekken valt. Je ziet ze op een afstand en weet niet of je nou naar Eindhoven, Alkmaar, Amersfoort of Leeuwarden kijkt. Totaal oninteressante horizonvervuiling.
@ Jeroen.
Klopt helemaal, het probleem is alleen dat dat type bouw nooit gerealiseerd zal worden omdat het veel te duur is, dat is allemaal van meer als 100 jaar geleden.
En als ze NU hele blokken gaan bouwen van 5 tot 8 lagen hoog, wat krijgen we dan ?
@VincentDV
Dus eigenlijk zijn we het wel eens.
Dat is wat ik bedoel, een paar markante torens (die ook als baken, orientatiepunt fungeren) die flink hoog zijn.
Helaas mag er in het beurskwartier niet hoger dan 105 meter gebouwd worden geloof ik, als zou achterin aan de kanaleneiland-kant moeten kunnen, dat is best ver van de dom af.
@fred Leidsche Rijn centrum?
@Fred:
Ik weet niet zeker of we het écht met elkaar eens zijn. Ik vind namelijk niets markant aan de plannen van Jaarbeurs. Daarom schreef ik: áls je de hoogte in wilt, doe het dan heel selectief. Kies één goede locatie en bouw daar iets heel bijzonders, van het kaliber Eiffeltoren of Dom, maar dan wat meer hedendaags. Iets dat echt tot de verbeelding spreekt.
Ik vond destijds het ontwerp van de Belle van Zuylen niet erg ‘mooi’ maar de gedachte was niet verkeerd. Zolang dat ding dan niet omwoekerd wordt door allemaal middelmatige torentjes zoals nu rond Utrecht Centraal uit de grond schieten.
Een positieve uitzondering vind ik de Rabotorens, Die zijn eigentijds maar ook tijdloos, hebben een heel karakteristieke, herkenbare vorm en zijn uniek voor Utrecht.
Waar blijft een opera gebouw? Een gemis in deze “culturele” stad. Buitenlandse gasten zijn verbaasd over dit gemis. Ze schatten Utrecht hoog in!
Er is een prachtig theater, een heel erg mooie concertzaal, (vredenburg) een prachtige kamer muziekzaal ( Vredenburg) maar voor serieuze opera moeten we naar Amsterdam. Er is alleen sprake van een soort Ahoi hal! Ook schande dat deze stad geen eigen orkest meer heeft.
Janna
@Fred Zijdebalen
Dus meer verkeer. Want Nederlanders zijn niet uit de auto te sláán. Kan leuk worden in de toekomst als er grote beurzen georganiseerd worden.
Compleet fantasieloos, maar ja dat is de jaarbeurs ook
Op zich een zeer goed plan om de beurslocatie veel beter reïntegreren met de locatie kwaliteiten en behoefte voor veel meer woningen in het centrum.
Wat in de bericht beving onderbelicht is ; De jaarbeurs krimpt met 30 % in oppervlakte , waarom ? Terwijl internationaal de beurslocatie groeien vanwege meer ruimte behoefte , incl. De RAI…krimpt de jaarbeurs tegen de trend in . Hiermee wordt de Jaarbeurs steeds minder geschikt voor echte internationale zakelijke beurzen lijkt mij , en steeds meer een vereeld Publieks beurzen locatie voor Nederlandse beurzen ala Rotterdam.
Als dat juist is zullen er veel minder bezoekers komen en is de krimp aan bezoeker wellicht ook 30 % , ofwel ruim 800. 000 bezoeker…
Indien de toekomstige bezoekers vooral uit NL komen zullen er bovendien minder inkomsten zijn voor Utrecht , hotel gasten , en buitenlandse gasten leveren de stad meer op dan consumenten uit Drente….
Dus of deze plannen echt zakelijk economische voordeel brengen is de vraag .
In de branche live events en als Utrechter betreur ik daarom deze downsizing….en ik hoop dat de Jaarbeurs als nog een slimme manier ziet om in de toekomst te kunnen blijven groeien in combinatie met optimale woningbouw realisatie.
Ziet er mooi uit, eindelijk wat vernieuwing in de lelijke grijze gebied.