‘Koningsweg in Utrecht moet weer een monumentale oprijlaan van Amelisweerd worden’ ‘Koningsweg in Utrecht moet weer een monumentale oprijlaan van Amelisweerd worden’

‘Koningsweg in Utrecht moet weer een monumentale oprijlaan van Amelisweerd worden’

‘Koningsweg in Utrecht moet weer een monumentale oprijlaan van Amelisweerd worden’
Impressie van de toekomstige Koningsweg
Als het aan de gemeente Utrecht ligt is de Koningsweg straks een plek voor met name fietsers en voetgangers. Ook is het idee om veel extra bomen langs de straat te planten. “Een groene verbinding met een eigentijdse verwijzing naar de historische betekenis van de Koningsweg, als monumentale oprijlaan van Amelisweerd”, schrijft het college van burgemeester en wethouders.

Als het aan de gemeente Utrecht ligt is de Koningsweg straks een plek voor met name fietsers en voetgangers. Ook is het idee om veel extra bomen langs de straat te planten. “Een groene verbinding met een eigentijdse verwijzing naar de historische betekenis van de Koningsweg, als monumentale oprijlaan van Amelisweerd”, schrijft het college van burgemeester en wethouders.

In 1808 gaf koning Lodewijk Napoleon opdracht een gedeelte van de kleiweg in Utrecht die naar Wijk bij Duurstede liep te verfraaien. Er werden bomen geplant en ook werd de weg breder en bestrooid met zand. Het moest een monumentale ontsluiting worden van zijn landgoederen Oud- en Nieuw Amelisweerd.

Ook het huidige stadsbestuur wil de Koningsweg herinrichten, onder meer omdat het een weg is die veel gebruikt wordt door fietsers. Zo is de Koningsweg, maar ook de naastgelegen Gansstraat, een verbinding tussen het centrum en steden als Houten, Zeist en Wijk bij Duurstede. Ook verbindt de weg de binnenstad met Maarschalkerweerd en Amelisweerd.

Fietsers

Verschillende fietsroutes door de stad kruisen de Koningsweg. Dit is onder andere het geval bij het Oosterspoorbaanpark. Het gebruik wordt volgens de gemeente bevorderd omdat er nagenoeg geen drukke kruispunten of andere barrières te vinden zijn op de Koningsweg. “Tenslotte bestaat er door de relatie met het oostelijke buitengebied een zeer druk recreatief gebruik in zowel de avonduren als in de weekenden.”

Mede om bovengenoemde redenen wil het college de Koningsweg onaantrekkelijker maken voor auto’s. Fietsers, voetgangers en een bomenlaan daarentegen moeten straks de boventoon gaan voeren.

Begroting

Het gaat om het deel van de Koningsweg dat tussen de Laan van Maarschalkerweerd ligt en de Gansstraat. Bij de herinrichting moet ook een goede aansluiting worden gemaakt met kruisende fiets- en wandelpaden. Tot slot moet er meer groen langs de weg komen.

De begroting voor het plan is rond. Wel is er nog de ambitie om meer groen toe te voegen dan nu al in het idee is. Daarom wordt onderzocht of hier meer geld voor vrijgemaakt kan worden. In een latere fase worden ook bewoners betrokken bij het plan. “Bij het uitwerken van het verdere ontwerp stellen we een klankbordgroep samen met geïnteresseerde bewoners.”

39 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Wat zullen ze daar in bunnik en de rest van de provincie bij mee zijn. Proest.

  2. FB59

    Voor dat hele korte stukje is deze investering onbegrijpelijk. Het snelverkeer wordt al omgeleid via de Laan van Maarschalkerweerd (of vanuit de de stad via Rubenslaan). In ieder geval na de pauze op de Rijksbijdrage op de NRU lijkt me een heroverweging juist. Even sparen voor de de NRU is belangrijker dan een cosmetische aanpassing van de Koningsweg. Beste College bezint eer ge begint.

  3. Sander

    Een geweldig idee, en ziet er mooi uit.
    Wat ik nog wel mis is de analyse over waarom de Koningsweg nu gebruikt wordt zoals hij gebruikt wordt. Waarom rijden er autos. Voor de Intratuin? Omdat andere wegen vol staan? Voornamelijk bewoners? De begraafplaats?

    Genoeg redenen misschien om het wel goed toegankelijk te houden voor autos?

  4. Casper

    Mooi! En dan ook gelijk even de Gansstraat van 26 meter breed meepakken. Kan daar ook wel wat gebeuren

  5. Hoera

    Ik vind het een uitstekend plan! Meer ruimte voor de fiets en ook de auto er prima rijden, alleen wat minder snel. Dat zullen de autoliefhebbers wel weer afschuwelijk vinden.

  6. FH

    Natuurlijk een mooi idee. Het zou toch echter wel logisch zijn te zeggen om hoeveel geld het gaat en uit welke begrote pot het dan gaat? Is dit bv uit een ongelabeld deel pot ‘stadsverfraaiing’ o.i.d.? Helemaal nu het bekend is dat de Gemeente al een groot tekort heeft, is het toch goed om helder te houden hoe dat veroorzaakt is, hoe dat gedicht wordt en wat er alsnog per subpot gekozen kan? Nog even sparen kan ook?

  7. W

    Me dunkt dat er wel urgentere verkeersprojecten zijn die schreeuwen om opgepakt te worden (oudenoord, votulast, kardinaal de jongweg, biltse rading) aangezien hier gevaarlijke situaties bestaan en het wachten is op (meer) dodelijke slachtoffers.

  8. Nina

    “In 1808…” staat te lezen aan het begin van dit artikel.

    Toen had Nederland 5,4 miljoen inwoners.
    Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/12/5-4-miljoen-zuid-en-noord-nederlanders-in-1815#:~:text=Daarin%20waren%20het%20huidige%20Nederland,2015%20is%20de%20verhouding%20omgekeerd

    Was de bebouwing op de Koningsweg compleet anders. Was er geen gemotoriseerd verkeer en fietsen.

    Stop met dit soort onrealistische, geldverslindende plannen. Het geld is op. 60% van de huishoudens in Nederland heeft betalingsproblemen.

  9. wollie

    alleen de fietsoversteek bij het viaduct heeft aandacht nodig (nodigt nu uit tot spookrijden richting Gansstraat), verder is het al heel prima nu!

  10. Rietje

    Een monumentale weg met rood asfalt ? Mallerds

  11. Jes

    Jottummm! En dan maken we om de 10 meter een terras en om de 50 meter plek voor festivals!

  12. Rose

    Amelisweerd is me toch echt te ver om te lopen (en weer terug) vanuit het centrum van Utrecht.

  13. Wim

    Heeft Utrecht geld te veel dan kan dat beter aan de NRU besteed worden

  14. Hilbrand

    In aansluiting op de reactie van Wollie: Kan alvast de onlangs verdwenen voorrangsoversteek voor fietsers , even ten oosten van dat viaduct, hersteld worden. Kan de kop niet kosten.

  15. Stuiter

    @Wim en @FB59. Dankzij de opkomst van BBB gaat er voorlopig niet de benodigde vermindering van stikstofuitstoot plaatsvinden. En dus komt er ook geen stikstofruimte voor de NRU. Geld opzij zetten daarvoor zou weleens heel lang in de ijskast kunnen blijven liggen.

  16. Hans

    Een heel goed plan!

    En @ Rose ‘Amelisweerd is me toch echt te ver om te lopen (en weer terug) vanuit het centrum van Utrecht’ .
    Probeer het een keer. Je zult er geen spijt van krijgen!

  17. Rose

    Vaak genoeg gedaan, Hans. Langs het jaagpad. Maar heen én terug is me teveel. Met de bus over dat fietspad terug gaat het vast niet.

  18. Koel Hoofd

    De NRU is heel dringend noodzakelijk voor het algemeen belang…heeft totaal geen prioriteit door D66/GL… dus heeft Harbers het maar op de lange baan geschoven.
    Want het mobiliteitbeleid van deze eco-enclave wordt met de dag ontspoorder.

  19. Peter van Zoest

    En hoe moet dat dan met al het voorbijrazende autoverkeer daar? Fietsers zijn weer de klos, net als langs de singels waar je je leven niet meer zeker bent op een rijwiel.

  20. W

    @koelhoofd: wat heeft GL daar mee te maken? Harbers is van de VVD. Of denk je dat Harbers zich de weg laat voorschrijven door GL? Of wil je gewoon ff GL bashen, kan natuurlijk ook.
    Maar beetje vergezocht, vind je niet?

  21. Hans

    Vreemde redenering van @ Koelhoofd, n.l. dat Harbers (omdat het Utrechtse college werkt aan het vergroenen van bepaalde druk befietste binnen de lokale kom vallende routes) zich laat bepalen door ons college bij zijn besluitvorming. In werkelijkheid spelen er totaal andere factoren bij de afwegingen en besluiten die de staatssecretaris neemt. Het stikstofvraagstuk is daarin één van de doorslaggevende onderwerpen. Daar gaat de door Koelhoofd zogenoemde ‘eco-enclave’ helemaal niet over.

  22. Barend

    @ Hans, @ W

    De HRU is een lokaal project, lokaal te financieren met een aanvullende bijdrage van de Rijksoverheid. Die aanvullende bijdrage wordt ‘on gold’ gezet. Vanwege de stikstofproblematiek, maar mede ook vanwege het gebrek aan urgentie dat het Utrechtse bestuur uitstraalt. Utrecht geeft voorrang aan tientallen miljoenen voor haar stadsboulevards. En dan speelt bij het besluit van Harbers ook nog mee dat Utrecht de verbreding van de A27 tegenhoudt.

  23. Johan

    Het is heel simpel hoor, Hans. Harbers ziet dat Utrecht geen belang hecht aan doorstroming. Zo is Overvecht inmiddels onbereikbaar gemaakt door de versmalling van de Marnixlaan. En over de A27 zegt het college dat het verkeer maar gebruik moet maken van lokale wegen opdat verbreding niet nodig is. Waarom zou Harbers in hemelsnaam moeten bijdragen aan verbetering van de doorstroming op de NRU, als het Utrechtse college zélf daar geen oog voor heeft?

  24. Don

    Dacht dat er een tekort was van 70 miljoen bij de gemeente utrecht. Blijkbaar heeft de monumentale oprijlaan naar Amelisweerd meer prioriteit dan alle andere noodzakelijke behoeftes vaan de inwoners van utrecht. Ben toch zo benieuwd wat de noodzaak is van deze investering.

  25. Nuchter

    Grapje van de redactie die titel. De Koningsweg bestond al in 1808, alleen het was een modderig karrenspoor richting Wijk bij Duurstede. Het meeste reisverkeer ging namelijk via het water.
    Lodewijk Napoleon wilde echter met droge voeten in Amelisweerd aankomen, vandaar dat de weg ter ‘ontsluiting’ werd verbeterd.

    Het wordt een fietsstraat waar de auto welkom is. Niets meer en niets minder. DUIC had behoefte aan reacties en dan doet A.. het heel goed.

  26. Hans

    @ Barend
    Dat is dan goed aanvullend nieuws Barend, waar u mij kond van doet.
    Gunstige berichten over natuur & milieu zijn altijd welkom. Dank daarvoor!

  27. Wim

    Hans woont klaarblijkelijk niet in Overvecht en is er dus blij mee dat de verstopping van de NRU niet wordt opgelost. Tsja.

  28. Leon

    Gaaf. De bewoners daar klagen al jaren over de asomobilisten die met hun auto’s daar rijden.

  29. cas

    @ Leon, die alles klagers hebben we inderdaad in elke straat in Utrecht. De tolerantie voor een veranderende leefomgeving die buiten iemand belevenis valt is tegenwoordig 0. En helaas zijn dat de grootste schreeuwers die vaak de media opzoeken en hun zin krijgen ten koste van de normale mens.

  30. Hans

    Dag Wim,
    u kunt niet weten waar ik woon. Daar gaat het helemaal niet om.
    Misschien woon ik zelfs wel in Stadskanaal. Wie zal het zeggen?
    Meer asfalt is geen oplossing.
    Minder autoverkeer wel.
    Het thuiswerken faciliteren en het spreiden van werktijden zijn voor de hand liggende maatregelen. Fietsverkeer stimuleren (zie Koningsweg). Waar een wil is hoeft geen (extra brede) weg te worden aangelegd

  31. Nina

    @Hans

    Thuiswerken is geen recht, maar gebonden aan allerlei voorwaarden. Roepen dat thuiswerken het fileprobleem gaat oplossen of het autobezit vermindert, slaat eigenlijk nergens op. Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-ik-werken-vanuit-huis#:~:text=Uw%20werkgever%20kan%20uw%20verzoek,niet%20geschikt%20voor%20uw%20werk.

    Niet iedereen wil of kan fietsen en lopen. Moet gewoon kunnen, wil je niet in een dictatuur wonen.

    Onze bevolking groeit momenteel met 1 miljoen mensen iedere 4 jaar door immigratie. Wil je dit niet faciliteren, dan moet er een immigratiestop komen. De bevolking krimpt dan en ja, dan komt er uiteindelijk ook minder gemotoriseerd verkeer.

  32. Fek Tjek

    Haha Nina, houd het ff geloofwaardig. “Onze bevolking groeit momenteel met 1 miljoen mensen iedere 4 jaar door immigratie.”

    In 2016 passeerden we de 17 miljoen en pas volgend jaar, 8 jaar later, de 18. Prognose 19 miljoen inwoners: 2034. Prognose 20 miljoen inwoners: 2056. (bron: CBS) Heb je die 1 miljoen per 4 jaar van Thierry Baudet gehoord toevallig?

    Oh ja, ook niet ‘door migratie’ maar ‘door migratie en een langere levensduur’. Mensen later dood = meer mensen levend.

  33. Hans

    @ Nina
    Ik lees bij jou vooral een het ‘kan niet’ – verhaal.
    Thuiswerken is geen recht. Nee, dat klopt. Maar daarom kan het nog wel gestimuleerd worden en aantrekkelijk gemaakt worden voor werkgevers en werknemers.
    En nee hoor, niemand woont graag in een dictatuur waarin de staat ons verplicht om te gaan fietsen. Wat een belachelijk idee trouwens.
    Maar autoritten moeten beprijsd worden, rekeningrijden! Dat is het ei van Columbus beste Nina, maar bepaalde vroemvroempartijen willen daar niet aan en plempen het land liever vol natuurvretend asfalt. Maar goed, de weigerachtigheid om het stikstofprobleem bij de wortel aan te pakken door diezelfde partijen komt gelukkig wel als een boomerang naar de wegenbouwwereld terug.
    In 2022 bedroeg het migratiesaldo trouwens (de immigratie minus de emigratie) 227 882 personen. Bron: CBS. Een beetje naar boven afronden door cijfers met een tig aantal jaren te vermenigvuldigen is geen nette discussiemethode. Politici kunnen dat ook. Dat heet demagogie. Maar vooruit op het DUIC-forum mag je van mij hoor.
    Wie zegt bovendien dat die mensen straks met z’n allen over de A27 of de NRU zullen sjezen in hun nieuw verworven bolides op weg naar hun belangrijke kantoorbaan? Lijkt me onwaarschijnlijk.
    Kom op! Denk een beetje in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden, dat kan helpen.

  34. Nina

    @ Hans

    Prima, dan groeien we met 225.00 x 4 = 900.000 per 4 jaar; dat zijn er meer dan 1 miljoen na 4,5 jaar. Goed punt, hoor.

    Zonder immigratie zou de bevolking krimpen. “In 2022 groeide het aantal inwoners in vrijwel alle Nederlandse gemeenten. Dit kwam hoofdzakelijk door de toegenomen immigratie, onder andere van Oekraïners. Dat blijkt uit cijfers van het CBS over de bevolkingsontwikkeling tot 1 december 2022.” Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/01/in-2022-bevolkingsgroei-in-vrijwel-alle-gemeenten

    Ik vind je roze-brillen-kijk aandoenlijk. De realiteit is natuurlijk dat 1 miljoen extra Nederlanders werken, eten, wonen, consumeren, enz. Alles moet vervoerd worden en daarvoor moet infrastructuur worden aangelegd. Vasthouden aan wat was, gaat niet werken. Dan loopt Nederland vast.

    De dupe van rekeningrijden zijn de arme mensen. Wel minder gereden kilometers inderdaad, maar erg oneerlijk. Bron: https://dvhn.nl/economie/Lage-inkomens-uit-auto-geduwd-door-kilometerheffing-28505123.html

  35. Nina

    @ Fek Tjek

    Migratie is de uitstroom van mensen. Immigratie is de instroom.

    Zie mijn eerdere reactie aan Hans met bronvermelding over de immigratiecijfers en bevolkingsgroei.

  36. Kafka

    Over 100 jaar is Amelisweerd het Central Park van Utrecht, als de groei zo doorgaat. Dus goed dat er zorgvuldig mee wordt omgegaan, het is van de zotte dat er doorgaand verkeer mag rijden. Pal naast een snelweg met meerdere opritten.

    Ook opvallend hoeveel mensen hier (negatief) reageren met clichematige rechtse praat, maar duidelijk totaal niet weten hoe de Utrechtste situatie in elkaar steekt. Trollen dus

  37. Fek Tjek

    @Nina: (bijna) 1 miljoen migratiesaldo is iets heel anders dan bevolkingsgroei. Er sterven ook heel wat mensen en die eten, wonen, consumeren etc. niet meer. Had je nog niet aan gedacht misschien. Sommige dingen schrik ik echt van dat die aan jou uitgelegd moeten worden, tenzij je op de basisschool zit. Daar is helaas niets aandoenlijks aan.

    En ook je definitie van migratie klopt voor geen meter. Migratie zijn alle mensen die migreren (goh), dus in of uit een land. Jij bedoelt emigratie, als term voor uitstroom.

    Zoek nou eerst eens iets goed uit voor je hier roept.

  38. Nina

    @ Fek Tjek

    Of je leest even de link die ik meestuur in mijn berichten of gaat zelf kijken op CBS.nl ipv mij beschuldigen van onzin.

    De bevolkingsgroei is 225.000 per jaar (incl. immigratie, emigratie, geboorten en sterftes) en dat is na 4,5 jaar dus 1 miljoen inwoners erbij. Ik verzin het niet zelf.

  39. xander

    Als je de foto goed bekijkt zie je een auto rijden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).