Lawaaiflitspaal tegen luidruchtige auto’s nog niet inzetbaar in Utrecht Lawaaiflitspaal tegen luidruchtige auto’s nog niet inzetbaar in Utrecht

Lawaaiflitspaal tegen luidruchtige auto’s nog niet inzetbaar in Utrecht

Lawaaiflitspaal tegen luidruchtige auto’s nog niet inzetbaar in Utrecht
Archieffoto Kanaalstraat
Het plaatsen van een lawaaiflitspaal op bijvoorbeeld de Kanaalstraat is nog niet mogelijk. Dat laat de gemeente Utrecht weten op vragen van het CDA en de PvdA. In Rotterdam staat wel een opstelling waarmee luidruchtige auto’s worden herkend, maar het gaat nog om een proef.

Het plaatsen van een lawaaiflitspaal op bijvoorbeeld de Kanaalstraat is nog niet mogelijk. Dat laat de gemeente Utrecht weten op vragen van het CDA en de PvdA. In Rotterdam staat wel een opstelling waarmee luidruchtige auto’s worden herkend, maar het gaat nog om een proef.

Hard optrekkende auto’s en motoren en knallende uitlaten, sommigen houden er blijkbaar van maar veel mensen storen zich eraan. PvdA-raadslid Bülent Isik benoemde daarbij als voorbeeld de Kanaalstraat.

Het CDA en PvdA hadden afgelopen maanden beide gevraagd aan de wethouder of het mogelijk is om met geluidsmetingen geluidsoverlast aan te pakken. De partijen hadden dit namelijk allebei in Rotterdam gezien.

Lawaaiflitspaal

In Rotterdam wordt een proef gedaan met een zogenaamde ‘lawaaiflitspaal’. Dit is een opstelling die geluid van optrekken herkent, meet en ook de geluidsbron herkent. De gemeente laat echter weten dat het om een experiment gaat en dus nog niet geschikt is om in Utrecht toe te passen. De technische mogelijkheden van de meetmethode en de juridische context zijn nog onvoldoende helder.

De gemeente blijft de proef wel volgen en schrijft daarover: “Wanneer er uit de proef voldoende duidelijkheid is over de technische mogelijkheden en de juridische voorwaarden, zullen wij overwegen of deze maatregelen ook in Utrecht ingezet kunnen worden.”

14 Reacties

Reageren
  1. Leon

    Tegen brommers ook graag.

  2. jan

    Geniaal! Direct opstellen in de nacht op de Amsterdamsestraatweg

  3. Rose

    Oh geweldig dat er zoiets bestaat! We ervaren in de zomer veel overlast van motoren (op de catharijnesingel/weerdsingel)

  4. Natte Otter

    @Leon ik denk dat mensen op quads ook gewoon preventief mogen worden opgepakt. Nog nooit iemand normaal zien rijden op een quad.

  5. Vingervlug

    Zou die dingen graag overal zien

  6. BdV

    Dat klinkt hoopgevend.

  7. Nlz

    Als ze werken en een paar van deze palen op strategische plekken neerzetten zou dat nog wel eens een grotere cash cow kunnen worden dan reguliere flitspalen.
    Zeker motorscooters hebben de afgelopen jaren een flinke vlucht genomen qua taffesherrie, kan geen kwaad daar iets aan te doen.

  8. Wim Vreeswijk

    Utrecht schijnt landelijk al jaren op de 2e plaats te staan qua geluidsoverlast. Burgers schijnen heel veel overlast te hebben van allerlei aso’s in onze zeer overbevolkte stad. Dus een geluidsmeter die gelijktijdig de kentekens flitst en verbaliseert lijkt mij een uitstekend plan, maar wel veel te laat en achter de feiten aan lopen.

  9. Wouter

    Waarom wordt er niet ook hier een proef uitgevoerd, zodat men zsm over kan gaan tot een uitgebreide implementatie zodra er groen licht is vanuit de wetgever?

    Rondom de kruising Croeselaan / Balijelaan mogen er een paar neergezet worden. De Croeselaan wordt ondanks de drempels door sommigen gezien als racebaan, en de Vondellaan / Balijelaan is een geliefde route voor luidruchtige motoren die duidelijk niet in een stad horen.

    @Natte Otter:
    Een verbod op quads en diverse typen motoren binnen de aankomende uitbreiding van de milieuzone lijkt mij geen verkeerd idee. Niet zelden halen ze hier na de kruising nog even in via de busbaan.

  10. Antoine

    Eens met @Jan:
    Laat er zo snel mogelijk één op de straatweg zetten, tussen het spoor en de Marnixlaan.
    De gemiddelde Mercedes V8 AMG en Golf VR6 e.d. doet het apparaat spontaan van zijn fundering lostrillen. En dan bedoel ik niet op de tijdstippen dat de BOA’s rondefietsen, maar als de meeste handhavers op één oor liggen, tussen pakweg 0:00 en 04:00, als de drugsboeven aan het paraderen zijn!

  11. Willow

    Uitstekend idee. Vraag me ook af waarom de juridische voorwaarden zo moeilijk zijn. Er zijn duidelijk wetten over maximaal db’s, geluidsmeters zijn inmiddels goedkoop en betrouwbaar, en we hebben het voorbeeld van snelheids flitspalen.

  12. Antoine

    @[email protected]@natte: om het even wat voor voertuig toch: overmatige (lees: illegale) herrie per definitie aanpakken. Zelf rijd ik motor: het is geen moeite een uitlaatdemper te laten zitten zoals hij eropzat bij het verkrijgen van een RDW-toelating…
    De brommers, quads auto’s en motoren van het drugs-gespuis, straatmaffia en de nozems worden er bij een geluidsmeting -en desnoods keuring op rollerbank- snel uitgepikt!

  13. har

    Het is vanavond – vrijdagavond – aan de Spinozaweg weer niet normaal met het gescheur, gebulder en de herrie. Business as usual, Brrr, En de gemeente vindt het kennelijk prima.

  14. HArry

    Het blijft lastig met je landelijke verwachtingen wonen in een drukke stad.

    Vroeger was het simpel:
    – Wil je rust en frisse lucht vertrok je naar het platteland.
    – Wil je een beetje reuring koos je voor de stad.

    Maar sinds het platteland verboden is voor de mens komen er steeds meer natuurliefhebbers wonen in de stad die nog steeds niet hebben begrepen dat het EEN STAD is.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).