Utrecht is één van de locaties in de reisgids ‘Best in Travel 2026’ van Lonely Planet. In deze jaarlijkse uitgave staan de 50 meest inspirerende reisbestemmingen en ervaringen voor het komende jaar. De gids, die in de jaren ‘70 is opgezet door backpackers voor andere reizigers, verschijnt wereldwijd in vijf verschillende talen.
Lonely Planet beschrijft Utrecht als een ‘fantastische bestemming’ voor een weekendje weg. Hoogtepunten in de stad die worden genoemd zijn onder meer het middeleeuwse centrum, puntige gevelhuizen die ‘zo uit een schilderij van Vermeer komen’, het Rietveld-Schröderhuis, de Domtoren en een overvloed aan boekwinkels, restaurants en musea. Ook wordt getipt om tijdens een stadswandeling uit te kijken voor ‘the iconic picture book bunny miffy‘, oftewel nijntje.
In het bijzonder noemt Lonely Planet ook de Utrechtse grachten, die volgens de reisgids uniek zijn voor Nederland vanwege het ‘two-level design’: ze zijn vanaf de drukke straat te bewonderen, maar toeristen kunnen op een lager niveau ook rustig langs het water wandelen.
Volgens Utrecht Marketing, die zich onder meer richt op de promotie van het cultuuraanbod in Utrecht, sluit de beschrijving van Lonely Planet goed aan bij waar Utrecht voor wil staan. “In alles wat we doen benadrukken we dat Utrecht een stad is waar je de tijd voor moet nemen. Er is zoveel moois te ontdekken – van musea en erfgoed tot de grachten, horeca en natuur in de wijken en regio. En juist omdat Utrecht een ontspannen stad is, waar alles dichtbij is en mensen de tijd nemen voor elkaar, voel je je als bezoeker meteen onderdeel van het dagelijks leven. Dat Lonely Planet dat ook ziet en benoemt, voelt als een groot compliment aan al onze partners […]”, aldus Anne Wouters van Utrecht Marketing.
Tekst loopt door onder afbeelding.

Groot bereik
De reisgidsen van Lonely Planet hebben een groot bereik onder reizigers en reisjournalisten wereldwijd. In 2012 werd Utrecht al eens benoemd tot een van de ‘most unsung places in the world’, oftewel een stad die volgens de reisgids niet de erkenning kreeg die het verdiende. Dat zorgde voor veel extra media-aandacht voor de stad. Het vermoeden is dan ook dat de deelname van Utrecht aan Best in Travel 2026 opnieuw voor veel aandacht voor de stad zal zorgen.
Best in Travel 2026
Ieder jaar selecteren experts van Lonely Planet verschillende bestemmingen die volgens hen het komende jaar het bezoeken waard zijn. De selectie wordt volledig onafhankelijk, zonder invloed van andere partijen, door de reisexperts van Lonely Planet samengesteld. Voor Best in Travel 2026 zijn in totaal 25 plekken gekozen, waarvan Utrecht er een is. Andere bestemmingen die op de lijst te vinden zijn, zijn onder meer Cádiz in Spanje en Cartagena in Colombia.

Ken jij de verhalen achter Catharijne? Gerard Aaftink brengt een boek uit over het onderbelichte stadsdeel en is – in samenwerking met DUIC – een crowdfunding gestart om de productie van het boek te realiseren. Ben je nieuwsgierig naar de rijke geschiedenis van Catharijne en wil je een nieuw beeld van Utrecht? Steun dan de crowdfunding en reserveer ‘Catharijne op een kantelpunt’
27 Reacties
ReagerenAls toerist bezoek ik zelf het liefst verborgen pareltjes, die er gelukkig in Europa nog veel zijn. Ik vrees dat met deze vermelding in een veelgebruikte toeristengids Utrecht de kant van Amsterdam zal opgaan. Afgezien van een aantal ondernemers moeten de gewone Utrechtse burgers daar niet bepaald blij mee zijn.
Wordt het hier nóg drukker… Pfff Kan Utrecht Marketing niet opgeheven worden? Dit is niet waar ik belastinggeld voor betaal.
Quote uit de tekst van het artikel: “In 2012 werd Utrecht al eens benoemd tot een van de ‘most unsung places in the world’, oftewel een stad die volgens de reisgids niet de erkenning kreeg die het verdiende. ”
Het is “Amsterdam in het klein” is ook een veel gehoorde opmerking. Amsterdam is gekelderd op de lijst mede door de vele toeristen en de prullaria winkeltjes.
Hopelijk heeft de gemeente Utrecht dus gezien welke kant het niet op moet, om hetzelfde te voorkomen bij Utrecht.
Tijd om de toeristenbelasting te verhogen naar €20 per nacht, en gelijktijdig Utrecht Marketing opdoeken. Zodoende kunnen we de stad een beetje leefbaar en betaalbaar houden voor bewoners.
Weet niet of wij Utrechters hier blij mee moeten zijn.
Wat mij betreft lopen er al genoeg mensen in de stad Utrecht.
Utrecht moet s.v.p. vooral géén Amsterdam worden!
Tja, hoeveel toeristen moet je willen? Ik vind het (vooral in de weekeinden) al vrij druk en meet B&B’s maakt ons niet gelukkig.
Afgezien van een aantal ondernemers zal geen enkele Utrechter van deze vermelding gaan profiteren, integendeel, Utrecht zal steeds meer op Amsterdam met al zijn binnenstadsproblemen gaan lijken.
Op zo’n plaatje als bij dit artikel zie je goed wat voor een rare skyline de stad krijgt. Al die hoge gebouwen zonder profiel van gelijke hoogte. Rijtje vlakke dozen is het.
Ja. Doek Utrecht city marketing maar op. De stad verkoopt zichzelf wel, daar hebben we geen duurbetaalde adviseurs voor nodig. En bovendien is het sowieso inmiddels al meer dan druk genoeg in de stad.
André Beerten 22/10/2025 – 12:04
Vrij druk is wel de understatement van het jaar haha. Op zaterdag waag ik mij bijna nooit in de stad tenzij ik iets dringend moet hebben. Gewoon omdat je door die mensenmassa heen bewegen geen pretje is. Avond na avond ook rolkoffers door onze straat. Maar goed, had ik maar niet voor het centrum moeten kiezen om te gaan wonen he.
Utrecht Marketing moet zich nu maar eens gaan buigen over hoe de toestroom van toeristen kan worden ingedamd, want we gaan inderdaad heel erg hard Amsterdam achterna. Het kan ook echt TEVEEL worden en als je dat te laat inziet heb je een probleem. Zie de betreffende steden die daar inmiddels mee kampen.
“Andre Beerten, Tsja, Mark” Uit een onderzoek bleek dat veelal toeristen naar Utrecht komen vanwege kwaliteit, niet vanwege platvoerse Amsterdam kenmerken. En het zou zo maar een verrijking zijn zonder jullie drieën
Goed gezien!
Utrecht Marketing, leuk voor een paar lokale ondernemers, die veelal met kapitaal van grote investeerders werken, zoals de bierbrouwers, de horeca-ketens, de kledingketen etc. De winsten gaan daarheen; de onkosten en de overlast komen bij ons inwoners terecht…. Lekker bezig…
Natuurlijk weer alleen maar gezeik hier.
Utrecht is top en, ondanks de drukte op sommige momenten op heel specifieke plekken, erg gemoedelijk.
“Utrecht is een ‘fantastische bestemming’ voor een weekendje weg.”
Nog meer weekend rolkoffertjes….
Andere steden snappen inmiddels dat je toerisme actief moet afremmen en beperken. Toerisme holt een stad uit en breekt de sociale cohesie af. Maar in Utrecht lopen ze altijd 5 jaar achter, en Utrecht Marketing een jaartje of 20!
Prima, m’n kamers doen inmiddels 200€ per nacht!! 😜
@Baliekluiver 22/10/2025 – 15:12:
“…Maar in Utrecht lopen ze altijd 5 jaar achter, en Utrecht Marketing een jaartje of 20!…”
Ik denk dat je met Utrecht goed zit, al zou ik het eerder op een jaar of 10-15 houden: Die provinciaalse kneuterigheid wil er maar niet vanaf.
Utrecht wordt nooit Een Stad.
(for better or worse).
Utrecht Marketing lijkt vrij goed in het doen waar ze voor in leven is geroepen zijn: Toeristen bezorgen.
(for better or worse)
Godver.
Daar wordt ik niet heel blij van. Straks is het centrum niet meer dan een plek waar je koelkastmagneetjes van de Dom kan kopen. Laat de toeristen lekker in openluchtmuseum Amsterdam.
@wies heeft gelijk. Alles over Tourisme en Marketing wordt door elkaar gehaalt.
1. De type tourist die je aantrekt is heel bepalend, daarvoor heb je de juiste marketing nodig. Als je daar niet op stuurt bepaalt de markt het i.pv. de overheid namens haar burgers.
2. Trek je hoog waardig tourisme aan dan zullen niet de fast food ketens hier van profiteren maar juist meer de culinaire locaties bijvoorbeeld.
3. Voor Utrechtse musea kan een hoger bezoekers aantal helpen om minder subsidies nodig te hebben van de gemeente, van ons inwoners dus.
4. De “drukte” die men hier benoemd gaat over specifieke plekken en tijden in de historische binnenstad. Relatief gezien heeft Utrecht omdat het in de middeleeuwen de grootste stad van Nederland was, een grote binnenstad. Met juist beleid zorg je ervoor dat ook wijk C meer , Museum kwartier meer bezoeker ontvangt, er meer spreiding is. Dat gaat ook over de dagen van de week.
5. Buiten het historisch centrum zijn voldoende locaties voor groei. Rotsoord, Lombok, Werkspoor gebied, Leidse Rijn Centrum Merwede wijk, Nieuwe hotels kunnen daar gebouwd worden.
6. Ik woon in de grote stad, omdat ik hou van
stads leven. De mensen die dorps willen leven in het centrum, verlangen iets onmogelijks.
7. Utrecht vergelijken met Amsterdam voorkom je dus door goede Marketing, goed beleid.
8. OVER. TOURISME is zeker nadelig vaak voor
lokale bevolking, dat klopt. Amsterdam is daarvan samen met Barcelona, Valencia etc een school voorbeeld hoe het NIET moet. Ongebreidelde hotel bouw bijvoorbeeld, toe laten van nog meer touristen kaas winkels, nog meer musea, eindeloze verheerlijking uit arrogantie. Utrecht heeft goud in handen maar bouwt niet eindeloos veel hotels, sterker, en zijn nog steeds maar heel erg weing hotels in Utrecht. Met een goed doordacht beleid en visie verrijkt het onze stad voor iedereen.
Tourisme levert niet alleen banen op, en resultaten op voor ondernemingen en instellingen, maar ook de Gemeente kan extra gelden besteden aan restauratie, onderhoud, en veiliger maken van onze bijzonde mooie stad.
Lonly Planet heeft Utrecht ondergewaardeerd op dit punt.
Zijn we mooi klaar mee…het is nu al retedruk in de stad, met alleen maar horeca en souvenirwinkeltjes (met veel 020 !)
De winkeliers zijn zeker blij met de drukte. Gelukkig verpietert onze stad niet en bruist het ! Als je het op bepaalde momenten en plekken druk vindt, dan ga je toch gewoon naar andere keuzes ?
Luca 23/10/2025 – 14:30
Is ook zeker zo. We wonen in een fantastische stad, ik zou niets liever willen hoor.
Ik vind de opmerkingen rondom de persoon die over de marketing schrijft ook zeker hout snijden, goed aanpakken, goede spreiding, maar pas op… Dat is denk ik wat het gros van de mensen in dit topic bezig houdt.
Het kan zomaar de verkeerde kant opvallen en dan heb je wel alleen maar nutella winkels en tshirtjes met de dom erop en gaat juist het nog best wel diverse winkelaanbod verloren omdat het onbetaalbaar wordt voor kleine winkeltjes om de huren te kunnen blijven betalen.
Toeristen beleven een stad totaal anders dan bewoners.
Dus is snap het wel, Utrecht is leuk, mooi, gezellig en dus prima plek om te bezoeken!