De Utrechtse Mariastraat is weer een winkel rijker. De drukke winkelstraat heeft sinds begin oktober een groep ROC-studenten welkom geheten die – onder het mom van ‘levensecht leren’ – hun eigen winkel runnen. Van het inkopen tot het etaleren; de studenten hebben alles in eigen handen. Met deze plek wil het ROC Midden Nederland laten zien dat ook de makers van het MBO ertoe doen.
Wanneer je het pand aan de Mariastraat 12 binnenwandelt, kom je allereerst terecht in het winkelgedeelte. In een grote houten kast staan Utrechtse producten geëtaleerd: nijntje-knuffels, T-shirts van de Dom en potjes met lekkernijen.
Loop je nog iets verder, dan vind je lange banken, een tafel met flyers en muren bedrukt met informatie over het ROC Midden Nederland. Helemaal achterin is een koffiehoek met daarnaast een grote vergadertafel. Deze drie delen vormen samen ‘Makers’.
Tekst loopt door onder afbeelding

Gerund door studenten
“Makers is enerzijds een winkel en anderzijds een ervaring”, vertelt Nicoline Meijer, directeur Marketing & Communicatie bij ROC Midden Nederland. Ze legt uit dat het winkelgedeelte, dat zich in het voorste gedeelte van het pand bevindt, wordt gevormd door een samenwerking met de Winkel van Utrecht.
“We zijn geen productiebedrijf, we zijn een school. We kunnen zelf dus nooit heel veel producten maken, vandaar ook de samenwerking”, aldus Meijer. De communicatie, het inkopen, het etaleren en alle andere zaken die komen kijken bij het runnen van een winkel, worden daarentegen wel volledig door de ROC-studenten verzorgd. Hier zijn drie studentstagiairs, onder begeleiding van een stagecoördinator, verantwoordelijk voor: Daan en Jamie van de opleiding Business & Administration en Nina van de opleiding Content Creator.
Tekst loopt door onder afbeelding

Jamie vertelt dat hij zijn stage bij Makers heel leerzaam vindt. “Met een normale stage kun je nooit zo ontzettend veel leren. Nu staan we bijvoorbeeld even in de winkel, maar achter de schermen lopen we eigenlijk ook met alles mee. We krijgen hier heel veel kansen om dingen op te pakken”, vertelt hij.
Ook Daan kan dit bevestigen en vertelt over al zijn verschillende taken binnen deze stageplek. “Ik heb vandaag bijvoorbeeld heel veel qua communicatie gedaan. We gaan natuurlijk richting kerst en willen daarvoor kerstspullen regelen bij de Winkel van Utrecht. Maar daarnaast ben ik ook bezig geweest met de inrichting van de schappen om deze producten straks ook daadwerkelijk te laten zien”, vertelt Daan enthousiast.
Mbo op de kaart zetten
Naast de studentstagiairs is ook storemanager Susanne Engels veel in de winkel aanwezig. Na ruim 27 jaar in de detailhandel te hebben gewerkt en veel ervaring te hebben opgedaan in het begeleiden van studenten, komen bij Makers voor haar twee werelden mooi samen. Susanne licht het idee van Makers verder toe.
“We zijn een winkel van het ROC Midden Nederland, maar we verkopen ook het ROC zelf. We zijn een soort doorlopende open dag”. Ze vertelt dat geïnteresseerden in het ROC bij Makers naar binnen kunnen lopen om met hen te praten. “We gaan met toekomstige studenten, en soms ook met hun ouders, aan tafel zitten om hier extra uitleg over te geven.” In het middelste gedeelte van de winkel liggen dan ook veel flyers van het ROC.
Susanne vertelt dat Makers wil bijdragen aan het positiever op de kaart zetten van het mbo. “Heel veel ouders willen per se dat hun zoon of dochter naar het hbo of naar de universiteit gaat, maar de makers van het mbo zijn ook hard nodig voor onze maatschappij”, aldus Susanne.
Student-stagiair Daan voegt hieraan toe: “De meeste mensen hebben nog een soort tunnelvisie dat het mbo per se laagopgeleid is. Ik zeg dan altijd: kijk eens om u heen – zonder mbo’ers bestaan er helemaal geen winkelstraten meer”.
Ruimte optimaal benutten
Los van de informatie over het ROC die in de winkel verkregen kan worden, wordt het talent van het ROC ook daadwerkelijk in de winkel getoond. Tijdens evenementen, die in het middelste gedeelte van de winkel worden georganiseerd, wordt laten zien wat je aan het einde van een opleiding aan het ROC allemaal kunt.
Susanne legt dit uit door een voorbeeld te geven van een van deze evenementen: “We hebben hier laatst een kinderfeestje georganiseerd, waarbij twee studenten van het Beauty College kwamen. Zij hebben alle kinderen opgemaakt en de nageltjes gedaan. Wij zorgen er daarnaast voor dat het feestje volledig verzorgd wordt, met slingers, taart, limonade en spekjes.” Ze voegt toe dat er hiervoor binnenkort een speciaal aanmeldsysteem op de website van het ROC komt.
Op maandag en dinsdag is het winkelgedeelte van Makers gesloten en wordt het achterste gedeelte van het pand gebruikt voor vergaderingen. “De ruimte wordt dus echt optimaal benut met de drie delen”, zegt Susanne trots.
Toekomstvisie
Officieel kan het ROC het pand tot eind april huren. Wel benoemt Susanne dat ze hoopt dat het concept van Makers kan doorgaan na deze einddatum. “We willen natuurlijk dat het blijft, maar dat hangt ook van het succes af. En of het dan deze locatie is of een andere plek in Utrecht, dat zien we daarna wel. In ieder geval hebben we meubels die heel makkelijk te verplaatsen zijn”, zegt Susanne lachend.
Mogelijk wordt de winkel in de toekomst uitgebreid met nieuwe ideeën. Voor nu is Makers bijvoorbeeld nog geen repairshop, al dachten sommige voorbijgangers dat wel, vertelt Daan lachend. “Er kwam hier laatst iemand die een kapotte stereo bij zich had om te laten repareren. Maar ik heb helemaal geen technische achtergrond, en dat is voor nu ook nog niet het doel van deze plek”, aldus Daan.
De organisatie van het ROC laat weten dat er zeker plannen op tafel liggen om Makers in de toekomst uit te breiden, bijvoorbeeld met een samenwerking met een technische opleiding of andere opleidingen.
7 Reacties
ReagerenEen verbetering van het imago begint vooral niet door die eeuwige underdogpositie tov Havo, HBO of Uni aan te nemen.
Zonder MBO-ers valt onze maatschappij compleet stil. Als niemand het uitvoert of maakt, hebben bedachte plannen geen nut.
Hoe kan het ROC op zo’n triple A locatie een (soort van winkel open houden? Torenhoge huur dat af gaat van het onderwijsbudget.
En: MBO dat een negatief imago zou hebben? Nou dat is allang niet meer zo. Men loopt achter. MBO’ers verdienen tegenwoordig (zeer) goed en worden zeer gewaardeerd. Ze doen vaak werk dat voorlopig niet door AI kan worden overgenomen dus baan- en inkomensgarantie is enorm. Dat i.t.t. het kantoorwerk waarvoor veel HBO’ers WO’ers voor op worden geleid.
@Binnenstadsbewoner
Onderbuik weer lekker geleegd?
Zo ongeveer je hele reactie is feitenvrij. En waar bemoei je jezelf mee als reaguurder?
Denk dat MBO instellingen zelf echt wel het beste weten wat er nodig is itt tot jou en andere reaguurders.
Huur> deal met vastgoedeigenaar (die anders geen goede bestemming voor pand kan vinden). Het staat een MBO instelling vrij om het geld grotendeels naar believen te besteden. Politiek heef zich daar zo min mogelijk mee te bemoeien.
Op MBO’ers wordt in de dagelijkse praktijd wel degelijk neer gekeken. Vaak door hoger opgeleiden binnen bedrijven. En ze verdienen toch heel erg vaak stukken minder dan HO’ers, terwijl ze dus vaak onmisbaar werk doen.
Nog teveel ouders zijn trots, cq pronken, met de ‘hoge opleiding’ van hun kinderen! Van dat soort gedrag moeten we af.
Bijv. gezondheidszorg, openbaar vervoer, gevangeniswezen schreeuwt om personeel. Echt, eerlijk werk, dat ook beter betaald moet worden. Dus bijvoorbeeld bezuinigen op de zorg, kan gewoon helemaal niet.
Lieve help! Een beetje ‘winkeltje spelen’ op een toplocatie in de binnenstad. Doe dat nou niet!
@ Gedrag
Stop per direct de toeslagen voor mensen die parttime werken en het personeelstekort is snel opgelost.
De belastingdienst zegt nu al jaren dat controle op het parttime percentage niet kan, maar het parttime percentage staat gewoon op ieders loonstrookje.
Kwestie van even doorpakken dus en werkgevers verplichten deze informatie door te geven net als nu al gebeurd met de salarisgegevens.
Zo hebben we minder arbeidsmigranten nodig, komt er weer wat lucht in de woningmarkt en kunnen vacatures worden ingevuld. De samenhang der dingen.