De middenbaan van de Maliebaan in Utrecht moet een groene wandel- en fietspromenade worden. Deze baan is nu nog als autoweg in gebruik. De ventwegen blijven eenrichtingsverkeer, ook voor auto’s, met een maximumsnelheid van 30 km/u. Dit blijkt uit de nieuwe plannen die de gemeente heeft gepresenteerd.
De gemeente en betrokkenen hebben de afgelopen 5 jaar nagedacht over verbetering van de Maliebaan, verbetering van de fietsroute vanaf de singel (de Herenroute) en van de kruising met de veelgebruikte fietsroute over de Nachtegaal- en Burgemeester Reigerstraat.
Varianten
Hierbij zijn vier varianten onderzocht voor de Maliebaan en de kruising met de Nachtegaal- en Burgemeester Reigerstraat. De varianten zijn in 2018 voorgelegd aan betrokkenen, waaruit volgens de gemeente geen duidelijke voorkeur bleek.
(Tekst gaat verder onder afbeelding)
Het huidige voorstel is een aanpassing van de promenade-variant. De volledige middenbaan wordt een autovrije promenade voor wandelaars en fietsers. De ventwegen blijven, zoals nu al is, eenrichtingsverkeer waar ook auto’s welkom zijn. Er worden geen afslagverboden of knips ingevoerd.
Kruising
De kruising van de Maliebaan met de Nachtegaal- en Burgemeester Reigerstraat wordt in het ontwerp voor de Maliebaan verder uitgewerkt. Fietsers moeten zo veel mogelijk prioriteit krijgen en de verkeerslichten gaan verdwijnen.
De plannen van de gemeente worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Als de meerderheid instemt wordt het ontwerp verder uitgewerkt in overleg met omwonenden en ondernemers uit de buurt.
Gekoppelde berichten
Kruising Maliebaan en -singel opnieuw ingericht: ‘Verkeersplein wordt groen’
Het kruispunt aan het begin van de Maliebaan met de Maliebrug en Maliesingel wordt opnieuw…
40 Reacties
ReagerenAls je denk dat het niet gekker kan, weet de gemeente toch altijd weer verrassend uit de hoek te komen.
Goed idee!
Neemt het lawaai niet flink toe als alle autoverkeer over die klinker-ventwegen wordt geleid? Ik hoop in ieder geval dat die ventwegen dan eerst opnieuw bestraat worden.
Die ‘promenade’ is een leuk idee, maar zal vrees ik grotendeels ongebruikt blijven, als je al ziet hoe weinig er nu gebruikt wordt gemaakt van die 2×2 ruime voetpaden aan weerszijden van de autoweg. Het zou wel leuk zijn als er horeca toegestaan wordt op die promenade, dan wordt het de moeite waard om om er eens een gezellige wandeling te maken.
Er wordt een hoop geld geïnvesteerd in wat al een van de mooiste straten is van Utrecht..
Uitstekend idee, een rambla. Mét de horeca van Joris.
Ik kan me haast niet voorstellen dat omwonenden dit een goed plan vinden. Nu maak je de ventwegen heel druk en haal je het verkeer als het ware je huis in (want ja, ook op de maliebaan wonen mensen). Het zou toch veel verstandiger zijn om juist de hoofdbaan te blijven gebruiken voor autoverkeer (wel naar 30km). De ventwegen maak je groen en autovrij. Zo heb je het beoogde groen en minder verkeer. Zo hebben de bewoners geen last van het verkeer.
Met genoegen loop ik over de Maliebaan, nooit op het wandelpad. Er staan veel mooie huizen. Veel daarvan hebben historische of culturele betekenis. Veel spannender over de stoepen!
Waar is dit voorstel een oplossing voor? Zoals de gemeente zelf aangeeft zit probleem in de fietsroute van het Vredenburg naar de Uithof (via Nachtegaal- en Burgemeester Reigerstraat).
Als de Maliebaan een alternatieve route richting Vredenburg/Uithof zou zijn (zoals de gemeente doet voorkomen) dan bieden de huidige ventwegen en voetpaden meer dan voldoende ruimte voor voetgangers en fietsers. De gemeente moet de kruising thv de Nachtegaalstraat verbeteren en zorgen voor een betere doorstroming van auto’s en fietsers. Wat een promenade hieraan bijdraagt is mij een raadsel. Los daarvan zal in het voorstel al het verkeer via de (nu nog relatief rustige) ventwegen moeten. Fijn voor alle bewoners, kinderdagverblijven en bedrijven die daar zitten en straks worden geconfronteerd met auto’s en vrachtwagens voor hun deur..
Het heeft er alle schijn van dat Utrecht onder leiding van GL een groot fiets- wandelgebied moet worden waarbij bereikbaarheid en de realiteit van een grote en sterk groeiende stad uit het oog worden verloren.
@Joris, @Gerard Jager
Ja, de Maliebaan is een van de weinige mooie straten van Utrecht zonder horeca. Hoog tijd dat daar verandering in komt! De Nagtegaalstraat en de Biltstraat zijn echt te ver weg als je aan een consumptie toe bent.
Wordt de stad niet gesloten voor doorgaand verkeer. Terug naar de middeleeuwen met steeds meer karrenpaden, langzaam rijdend verkeer met langduriger uitstoot. Een stad die niet meer ontsloten wordt is gedoemd achteruit te gaan. Nu kun je ook lopen in het middenstuk maar wordt praktisch niet gedaan en fietsen doe je op de ventweg. Dus weer een zot idee van GroenLinks zeker wat straks voor miljoenen weer ongedaan gemaakt moet worden!
@ cas
Het kan nog gekker: als dat bizarre idee van Joris wordt overgenomen en de horecaterreur zelfs tot op de Maliebaan zou oprukken.
Prima idee !
Uitmuntend plan! Snel uitvoeren!
Fietsroute vanuit de singel (de Herenroute) nul gebruikers.
Ik ben benieuwd naar de aanleiding, maar zie hier eigenlijk wel een mooie ontwikkeling in.
Voor degene die geïnteresseerd zijn in de uitgebreide historie van de Maliebaan kan ik dit document aanraden: https://erfgoed.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/zz-erfgoed/publicaties/2009-6-_Maliebaanrapport-cultuurhistorische-verkenning-analyse.pdf
@kees, Cornelis en 30ml nachtegaal zitten vlak bij.
Installeer drempels op de autoweg. Vorm 1 van die 2×2 paden om tot fietspad (over die klinkers fietsen is nu echt waardeloos). Ondertunneling voor fietsers en/of auto’s ter hoogte van Nachtegaal en Reigerstraat.
En investeer verder niet te veel geld in deze al bevoorrechte straat.
Groenlinks bekijkt gwn hoeveel de utrechters pikken voordat hier ook gele hesjes tevoorschijn komen.
@Pauline, wat u zegt klopt niet, verkeer dat langzamer rijdt stoot weliswaar langer fijnstof en CO2 uit, maar veel minder. Een auto die 1 kilometer aflegt met 30 km/h stoot ongeveer de helft minder CO2 en fijnstof uit dan dezelfde auto, die dezelfde kilometer met 60 km/u aflegt. Die middenbaan wordt nu gebruikt als racebaan. Er wordt wel meer dan 60 km/u gereden.
@Pauline, ja natuurlijk wordt de stad gesloten voor doorgaand verkeer, wat is daar mis mee? Bovendien bestaan auto’s met een uitlaat over een paar jaar nauwelijks meer.
@Pauline, heerlijk dat de stad wordt afgesloten voor doorgaand verkeer. Daar is de stad ook niet voor daar heb je een snel-/rondweg voor. Je moet mensen die daar niet moeten zijn demotiveren om daar te komen.
Mooi ontwerp hopelijk wordt het snel uitgevoerd en komt er meer rust in dit mooie stukje Utrecht.
Loop regelmatig over de wandelpaden op de Maliebaan overdag (buiten de spits) en vind dat er maar weinig auto’s rijden op de ventweg en middenweg. De ventweg kan dit verkeer makkelijk aan. En het in-en uitparkeren zorgt dat ook de snelheid omlaag gaat. Wel wordt er hard gescheurd in de bochten van Singel om de rotonde naar Singel (fietsers moeten hier tussendoor?). Ach een ijsje kunnen kopen is best leuk. Het wordt een beetje zoals het wandelpad waar fietsers toegestaan zijn in het Wilhelminapark. Prima. Doen.
Pak in ieder geval het kruispunt met de mailesingel aan. Dat daar nog geen doden gevallen zijn is mijn raadsel. De dagen dat ik er voorbij kom lijkt het wel of iedere bestuurder zijn eigen interpretatie heeft van de verkeerssituatie daar.
Het lijkt mij heel onverantwoordelijk de verkeerslichten te verwijderen. Voor automobilisten wordt het in de spits onmogelijk rechts – of linksaf te slaan, laat staan de kruising over te steken. Alleen een rotonde kan dit probleem verhelpen maar dat kan nooit aansluiting vinden op de ventwegen.
Mooi plan, de Maliebaan is nu een soort stukje snelweg waar je buiten die kruising haast ongestoord door kunt scheuren met hoge snelheid. Dat doet ernstig afbreuk aan de allure van deze straat. Met zo’n mooie boulevard in het midden krijgt deze straat zijn allure weer terug en kun je op veel meer plekken veilig oversteken, wat dat drukke kruispunt ook weer ontlast.
Auto’s moeten gewoon buitenom omrijden via de Waterlinieweg als je bestemming niet rond de Maliebaan of rond de singels is.
Er moet helemaal niets!
Leren ze dan nooit bij GL dat het uiterst onbeleefd is een ander je mening door de strot de duwen.
En Utrecht wordt langzaam een openluchttheater waar niet meer te leven valt.
Tjonge, dat is weer het zoveelste misluk project. Neem nu de singels. Steentjes zijn de oplossing geworden. Voor veel geld doen we dit. Dat jat de gemeente ( raad, dagelijks bestuur ) van de inwoners van Utrecht. Nergens heb ik in een programma van partijen gelezen dat dit moest gebeuren. Ik ben Utrechter en zie iedere keer met slecht kippenvel wat er nu weer gaat veranderen. Niks doordachte aan. De Maliebaan als wandelgebied. Ziet u zich voor de vraag gesteld: wat gaan we doen vandaag? Laten we even een stukje Maliebaan gaan lopen? Dat is zo een mooi natuurgebied. Konijnen, marters, eekhoorntjes, je ziet het allemaal op de Maliebaan!!!
Correctie: het is NIET als autoweg in gebruik! Stel je voor, dat je daar met 100km/h overheen dendert.
Bovendien liggen er al sinds de aanleg wandelpaden langs de Maliebaan, die helemaal niet zo populair zijn. Wat het opschuiven van auto’s naar de gevelwand toe daaraan zou toevoegen, ontbreekt me.
Bizar, wandelen en fietsen op een promenade. Levensgevaarlijk met alle (snor)fietsen die zich voortbewegen met hun mobiel in de hand.
Lot, kunnen wij er ook een kanaal graven waar kano’s kunnen varen en pootje baden ,in het midden van de Maliebaan ,geen uitlaat gassen en water voor het groen.
Maakt niet uit wat het kost en gelukkig heb je daar ervaring mee.
En misschien kunnen wij het kanaal aansluiten aan de Singel?
Typisch B&W van Utrecht, als de gemeenteraad het plan heeft goedgekeurd gaan we “overleggen” met omwonenden en ondernemers. Zeker net als met de bewoners van De Meern over de windmolens en over het AZC voor minderjarigen….. Het “overleg” start pas als de beslissingen al gevallen zijn, puur voor de bühne!!
Fraai staaltje verspilling van overheidsgeld! Er is geen probleem want er zijn al mooie wandelpaden (loop er vaak zelf). Er is veel te weinig wandel- en fietsverkeer voor dergelijke brede fiets en wandelpaden. Wordt een treurig leeg aanblik. Daarnaast ook mooi voorbeeld van elite-links beleid. Woon zelf in Oudwijk en is echt prachtig met Wilhelminapark, Lepelenburg, etc. Laten we geld gebruiken voor andere, meer stedelijke wijken met verhoudingsgewijs weinig groen.
Ach loopt wel los. De huidige fietsstraten zijn zodanig ingericht dat je met de auto lekker doorrijdt. En in Utrecht zijn we toch niet van het handhaven. Dus of ik nou met 70 km in het midden of over de ventweg rij, dat gaat wel goed komen!
Goed idee trouwens om horeca in het midden neer te zetten. Iets van een wijnbar?!
Dit is geen slecht plan. Een logische ontwikkeling om het autoverkeer over dit semi stukje snelweg terug te dringen. Het beste plan blijft natuurlijk het voorstel van Maarten van Rossem om de hele Maliebaan, behoudens de ventwegen, zijn oorspronkelijke functie terug te geven, n.l. die van stadspark net buiten de historische binnenstad. Maar goed, daar was geen meerderheid voor te vinden in de Raad. Bij Podium Oost, destijds, onder voorzitterschap van Kees Boonman en bij presentatie van dit plan kreeg van Rossem wel een grote meerderheid van het gehoor achter zijn voorstel.
A.u.b. geen horeca en herrietenten toevoegen. Daar is Utrecht al mee vergeven.
@ Marcel
Hou toch eens op met dit zuur gekwaak.
Ja de singels die fietsstraat zijn, zijn werkelijk een verademing, letterlijk en figuurlijk en ja, mensen wandelen en paraderen al sinds mensenheugenis over de Maliebaan. Heerlijk slenteren daar, heerlijk verliefd zijn daar. Prachtig met die oude bomen en de rust die daar hangt. Dat maakt een stad nu net een stad.
Prima plan, hoera! De sluiproute Oudwijkerdwarsstraat schijnt ook in de planning te staan om aangepakt te worden. Nu nog het fietspad over het voormalige treinspoor doortrekken tot aan de Biltstraat of verder.
Mooi plan, doorpakken maar, gemeente.
Ik zou het als bewoner niet erg fijn vinden als al het verkeer ineens over de klinkers voor mijn huis langskomt. Ik denk dat de gemeente gewoon het middenstuk wil gaan gebruiken voor allerlei leuke happenings en evenementen.
Lijkt mij in ieder geval geen goed plan. Zorg ervoor dat de ventwegen goed berijdbaar zijn voor fietser en dat de parkeermogelijkheden voor auto’s beperkter worden.
Wát een onzin geen auto’s meer!
Eindelijk, na 5 jaar babbelen!, verdwijnen de meest hinderlijke verkeerslichten tussen Uithof en CS
Wat dan weer wel voor het plan spreekt; met zo’n brede meestal totaal verlaten en lege wandelpromenade krijg je alvast een aardig idee van de G.L plannen voor Utrecht als voorstad van Pyongyang.
Met een jonge, elegant gesticulerende verkeersagente op de kruising Maliebaan Nachtegaalstraat, is het plaatje helemaal af.