Meerdere problemen fundering Kromme Nieuwegracht ontdekt Meerdere problemen fundering Kromme Nieuwegracht ontdekt

Meerdere problemen fundering Kromme Nieuwegracht ontdekt

Meerdere problemen fundering Kromme Nieuwegracht ontdekt
Kromme Nieuwegracht. Foto: Bas van Setten
Op drie plekken aan de Kromme Nieuwegracht zijn problemen met de fundering van de wal- en kluismuren ontdekt. De gemeente Utrecht heeft daarom besloten om een deel van de straat af te sluiten voor autoverkeer.

Op drie plekken aan de Kromme Nieuwegracht zijn problemen met de fundering van de wal- en kluismuren ontdekt. De gemeente Utrecht heeft daarom besloten om een deel van de straat af te sluiten voor autoverkeer.

Eerder deze maand hebben duikers op verschillende plekken aan de Kromme Nieuwegracht onderzoek gedaan naar de funderingen. Uit dat onderzoek is gebleken dat er op drie plekken delen van de fundering ontbreken. Deze openingen worden in januari opgevuld.

Ook was het duikonderzoek voor de gemeente aanleiding om één kelder aan de Kromme Nieuwegracht van binnen te inspecteren. Hierop is besloten om het deel boven die kelder af te sluiten. “Dit betekent dat dit weggedeelte alleen toegankelijk is voor tweewielers en voetgangers, totdat er een uitgebreide inspectie in de kelder is uitgevoerd”, schrijft wethouder Kees Diepeveen.

Interventieteam

Ook maakt de wethouder bekend dat er een speciaal interventieteam wordt opgezet. “Dit team moet op basis van nadere analyses van beschikbare informatie en signalen direct noodzakelijke onderzoeken uit (laten) voeren en acties ondernemen met het oog op de veiligheid van alle wal- en kluismuren en werf- en wegkelders”, aldus de wethouder.

In november verscheen een vernietigend rapport over de werkwijze van de gemeente tijdens het project Herstel Wal- en Kluismuren. Daarin stond onder andere dat de complexiteit stelselmatig is onderschat, de projectorganisatie niet op orde was en verbeteringen onvoldoende zijn doorgevoerd.

Gekoppelde berichten

8 Reacties

Reageren
  1. G. Veldhuijzen

    Het bericht van eind november over de vernietigende rapportage i.v.m. het herstel van de werfmuren heb ik gemist maar ene Erwin meldt op 28-11 om 17.30 dat hij de aanpak niet mooi vindt qua kleur, klinkers te modern en steeds stukken van 1 meter Zijn constatering is geheel terecht. De stukken werfmuur worden in stukken uit een of andere werkplaats aangevoerd en vervolgens als vervanging op de middeleeuwse ondergrond bevestigd, door plakken of boren dat heb ik nog niet kunnen traceren. Als van boven naar onder om iedere meter een onderbreking zit, verticale voeg geheten, waardoor het horizontale verband ontbreekt wordt de constructie wel erg zwak. Indien de muren van een huis op deze manier worden opgetrokken zal het bij de eerste voorbijrijdende stadsbus schade oplopen, daar hoef je geen studie voor te hebben gevolgd. Het zogenaamde herstel is dus geen restauratie maar cosmetisch waarom een dergelijke verslechtering van de bestaande situatie zoveel extra geld moet kosten is mij een raadsel. Hier worden eeuwenoude werfmuren, en soms kelders, door cosmetisch pas- en plakwerk weer toonbaar gemaakt voor het grote publiek. Nu ik allerlei berichten zie langskomen van funderingen en kelders die na honderden jaren ineens niet meer schijnen te kloppen heb ik gemeend om toch maar even te reageren. Dit om te bevorderen dat ons Cultureel Erfgoed nog vele jaren zal worden gerespecteerd.

  2. Koel Hoofd

    Het is al sinds de jaren tachtig gesteggel over onderhoud aan kades en werven door de gemeente. Is zelfs ooit een dode door gevallen.
    Merkwaardig is dat dit gesteggel over onderhoud nooit is opgelost en het achterstallige onderhoud nu ongetwijfeld door het linkse bestuur zal worden aangegrepen om autoverkeer te weren.

    Verantwoordelijkheid en behoorlijk bestuur begint met problemen op te lossen. Dat is het tegenovergestelde van wat de gemeente al decennia lang doet: problemen veroorzaken zodat de oplossing volgens het politieke wensdenken kan worden uitgevoerd.

  3. Joske

    @Koel Hoofd, aangezien we het over jarenlang, decenia lan achterstallig onderhoud hebben, ligt de schuld dus vooral bij o.a. ook verschillende VVD wethouders die verzuimd hebben iets te doen. De plannen voor herstel en uitvoering zijn al bijna meer dan 10 jaar oud. Dit midden bestuur, een bestuur met een rechts van het midden zittende arsen- en advocatenpartij, want dat is D’66, kan je niet zo heel erg links noemen, hoe hard je ook roept, pakt de ontstane problemen aan. Laat grondig onderzoek doen. Iets dat eerdere besturen al 35 jaar verzuimd hebben.

  4. Bert

    @G. Veldhuijzen: Dat het er cosmetisch niet uit ziet ben ik volledig met je eens.
    Dat het zwakker is geloof ik niet. Ik werk zelf aan de Nieuwe Gracht langs een stuk dat al aangepakt is en heb dus het herstel kunnen volgen. Onder die cosmetische prefab delen zit gestort beton of iets in die richting. En er zijn ijzeren platen meters die de grond ingeslagen. (ik denk zodat het zand onder het beton niet langzaam weg kan spoelen?)

  5. Hans

    Even los van alle problematiek: die donkerblauwe DS siert al meer dan 30 jaren dit mooie straatbeeld. Opdat de kadenmuren maar stevig genoeg mogen blijven om dit rijdende kunstwerk nog lang te mogen dragen.

  6. Kees Truijens

    @G. Veldhuijzen, @Bert,

    Het zijn prefab betonplaten met een baksteenlaag er machinaal op aangebracht. Twee nadelen zijn al genoemd, de verticale naden, die ook al doen ze voor de constructie geen kwaad, heel lelijk zijn en dat bochten overbrugd worden door één meter brede stukken die onder een lichte hoek elkaar opvolgen. Ook al geen gezicht. Het ergste vind ik, dat die platen de minimale variatie missen die handmetselwerk levendig maakt.
    Als je iets aan een particulier monument wil doen kijkt de gemeente kritisch toe voordat ze een vergunning verleent. Terecht! Dat diezelfde gemeente zo harteloos met haar publieke erfgoed omgaat is schokkend.

  7. wollie

    @hans, het is een DS21 uit 1967

  8. Ed

    @hans, @wollie, maar om daar nou je klassieker te parkeren …

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).