De gemeente Utrecht gaat de verkeerssituatie op de voorrangspleinen op ’t Goylaan en de Marnixlaan onderzoeken. Op basis daarvan wordt bekeken of er maatregelen nodig zijn om de situatie op de onlangs opnieuw ingerichte kruispunten te verbeteren.
Het verkeersplein op de kruising van ’t Goylaan, Constant Erzeijstraat en Hooft Graaflandstraat is lange tijd een hoofdpijndossier geweest. In 2017 werd het opnieuw ingerichte plein opgeleverd, maar klaagden bewoners en gebruikers steen en been over de onduidelijke situatie. Uiteindelijk besloot de gemeente het plein opnieuw in te richten. Begin 2020 werd het ontwerp bekendgemaakt en in oktober van dat jaar waren de werkzaamheden afgerond.
In januari van dit jaar bleek echter dat er nog steeds relatief veel ongevallen gebeuren. Daarom werd in maart besloten extra onderzoek te doen op het voorrangsplein. Nu is bekend dat er op 28 augustus camera’s worden geplaatst die een week lang de verkeerssituatie registreren.
Naast het kruispunt op ‘t Goylaan komen er ook camera’s bij het onlangs opnieuw ingerichte voorrangsplein aan de Marnixlaan, de Van Egmondkade en de Royaards van den Hamkade. “De camera’s leggen de verkeersbewegingen vast, zodat duidelijk wordt hoe de huidige verkeerssituatie op de pleinen is en of er mogelijk maatregelen nodig zijn om de situatie te verbeteren”, schrijft de gemeente Utrecht.
Gekoppelde berichten

Mogelijk weer extra maatregelen om veiligheid bij verkeersplein ’t Goylaan in Utrecht te verbeteren
Omdat het aantal ongevallen op het verkeersplein op ’t Goylaan in Utrecht maar niet afneemt,…

Tot en met begin juni vertragingen en omleidingen vanwege werkzaamheden aan Marnixlaan in Utrecht
Ruim een maand lang moeten automobilisten rekening houden met omleidingen en vertragingen in de omgeving…
51 Reacties
ReagerenIk rij regelmatig op de Marnixlaan, in een bestelbusje. Je komt soms voor het kruispunt stil te staan, je kunt dus niet anticiperen op fietsers in je dode hoek. Het is onmogelijk iets te zien en dus een gok om af te slaan. Het is veel slechter dan normale rotondes omdat de fietsers rechtdoor gaan. Wie dit concept heeft bedacht…..
Een spiegel die zicht geeft op het parallelle fietspad zou een makkelijke oplossing zijn.
Tsja. Utrecht wat een drama die herinrichingshobby.
Echt briljant dit. De ‘ovotonde’ (ja sorry, zo heet het echt) op ‘t Goylaan geldt al enige tijd als het gevaarlijkste kruispunt van Utrecht, dus wat denkie wat? We bouwen er op de Westelijke Stadsboulevard gewoon nóg twee!
Zouden ontwerpers en uitvoerders bij de ‘t Goylaan niet meteen bij het ontwerp en zeker meteen na de aanleg al hebben kunnen constateren dat de situatie rommelig en verwarrend is? Dat dit ontwerp fout is? Zoals iedereen ogenblikkelijk ziet die daar rijdt? Ook al kom ik daar vaker, je moet iedere keer weer je hersens er donders goed bij houden.
En deze situatie laat je dan toch jarenlang in stand? Zo van: ze wennen er wel aan? Het went nooit.
Even terug in de tijd. Wat dacht je van een kruispunt met stoplichten ? Zomaar een ideetje hoor.
Als je geen overzicht hebt, dan rij je te hard.
hopelijk dat de geplande ovonde op de Maliebaan na 2 foute voorbeelden geschrapt wordt, een ezel….
Eerst doen en dan onderzoeken!!
Mag wat kosten hè, Gemeente Utrecht
Als fietser afkomstig van de Royaards van der Hamkade is het een ramp om de Marnixlaan over te steken sinds de stoplichten zijn verdwenen , je komt er bijna niet tussen, bij die onafgebroken rij auto’s
Ik rij vaker op de Marnixlaan maar dat is toch wel prima daar? Het is even opletten, maar dat is het bij -gewone- rontondes ook.
@hein, lijkt me een prima oplossing, wordt vaker toegepast en zeker in onze fietsstad echt nodig.
@Hans Dirksen: en hebben we ook gedacht aan een “ouderwetse” rotonde?
was nooit een probleem tot er alternatieven werden bedacht.
ik zou zeggen terug naar hoe het was.
@Rob H, Hij staat stil en ziet niks door de rare hoek
Tsja, wie is hier nu eigenlijk bij gebaat? Als voetganger of fietser vindt ik het ook niet bepaald veiliger
Alweer Goylaan ? Maak óf gewoon voorrangsrotonde (werkt als een tierelier) óf verkeerslichten. Maar daar wil Utrecht graag vanaf. Met als resultaat, zoals bij ons op de ASW, snelheidsmaniakken.
Gemeente Utrecht: denk eerst goed na, kost een hoop geld, en het resultaat is een drama!
levensgevaarlijk kruispunt geworden vooral in de spits, je moet je er snel tussen wringen en dan heel hard remmen voor een fiets die van beide kanten kan komen, dat is vragen om ongelukken..
Gewoon stoplichten terug, dat maakt het in ieder geval duidelijk.
Marnixlaan staat een paal recht in je beeld, kun je zomaar een auto of fietser door missen.. recept voor een ongeluk.
Waar betalen we in Godsnaam voor, het is toch de bedoeling om er op vooruit te gaan? Waar is de veiligheid?
@corm….. terug naar hoe het was …? Dat was dus een kruispunt met stoplichten.
Werkte uitstekend, nauwelijks ongelukken.
als we allemaal nou eens wat rustiger aan zouden rijden is er echt niets aan de hand .goed kijken daar heb je je ogen voor gekregen.
dat er gasten zijn die met hun herrie bolides altijd de honderd willen halen is een probleem wat de politie moet oppakken . en geef die fietser gewoon eens voorrang wees eens een heer in het verkeer!!
Hoeveel miljoenen belastinggeld zijn er door dit jarenlange verkeerskundig hobby klucht al door de pot gespoeld?
Dit is een grote schaamteloze langjarige clusterfuck van circulair denken.
Met al dat ver- en herbouwen en bijbehorende filevorming tijdens en na deze goed doordachte plannen mogen de verantwoordelijken zich wel stikstof uitstoot kampioen noemen.
Ik snap deze verkeershobby echt totaal niet. Op zoveel plekken had een normale rotonde veel beter gepast voor een lekkere doorstroming.. Behalve hier is kanaleneiland / beneluxlaan ook zo’n voorbeeld, lag ooit een prima verkeersrotonde maar vervangen voor een stoplichtconstructie waar je als fietser eeuwig staat te wachten.
Ook de stadbus heeft moeite met dat gekke plein. Te triest voor woorden, schaam je gemeente Utrecht.
Niks mis met de nieuwe kruising op de Marnixlaan. Ja, inderdaad ‘dondersgoed je hersens erbij houden’, maar dat geldt wat mij betreft voor elke (nieuwe) verkeerssituatie
Was 2 baans met verkeerslichten nu 1 baans met ovale rotonde en fietsers die zowel van link als rechts komen.
Je moet toch echt een helder brein zijn omiets wat prima werkte te veranderen in iets wat niet werkt.
Bedankt gemeente het kost wat maar dan heb je ook wat (een boel ellende)
Gewoon terug brengen naar de oude situatie met stoplichten …
Ik woon zelf vlakbij t goylaan, maar wat is dat toch een dramatisch slechte verkeerssituatie geworden. Veel krapper dan het oude goylaan voor het verkeer, onnodige frustraties bij alle bestuurders en superrrr gevaarlijk! Heb daar zoveel verkeersongevallen meegemaakt van zowel bekenden als onbekenden. En sommigen zijn er nu nog erg slecht aan toe….
Afslaan op deze mislukte rotondes is een ramp. Door de aanrijhoek zijn voet- en fietspad slecht te zien. Daarbij kunnen voetgangers en fietsers ook nog eens van beide kanten komen. 9 van de 10 keer denk ik dat ik kan doorrijden, maar ben ik er niet 100% zeker van of er toch niet ergens in een dode hoek of plotseling een fietser opduikt. Maar goed, een eventueel ongeluk is blijkbaars prima offer zolang er maat een 1 baans stadboulevards is. Waar het overigens ook onmogelijk is voor hulpdiensten om in te halen en op te schieten. Bravo gemeente!
“Je moet je hersens er donders goed bijhouden” lees ik, alsof dat niet normaal is.
Typisch dat mensen dáárover klagen, opletten bij het autorijden. Geen wonder dat er veel ongelukken gebeuren.
Met “donders goed” bedoel ik extra en nóg meer. Goed opletten moet je natuurlijk altijd, Jared.
Alle andere projecten die op tGoylaan gebaseerd zijn gaan tegen dezelfde problemen aanlopen. Teleurstellend dat er zo roekeloos met geld gesmeten wordt om idealen na te streven.
Je hoeft maar 1 keer de kruising bij de ‘t Goylaan te gebruiken en het is duidelijk hoe onoverzichtelijk en onveilig de situatie is. Onbegrijpelijk dat dit ooit zo is uitgevoerd.
Niet iedere verandering is een verbetering.
@Jared Letop: In tegenstelling tot fietsers die al append zonder richting aan te geven rustig door rood kunnen rijden omdat de automobilist extra moet opletten?
Niet gek dat het aantal dodelijke ongevallen onder fietsers jaar op jaar toeneemt.
Laat degenen die deze zooi ontwerpen en doordrukken minstens 1 jaar dagelijks in de file door deze zooi rijden. Laat ze maar voelen hoe het is.
ik mijd de kruising Marnixlaan, Royaards van de Hamkade, ik rijd nu altjid via de ASW.
Wellicht was dat de bedoeling.
don’t fix it if it ain’t broken
Auto’s weren lijkt me een goede eerste stap.
Bravo GL. Ten koste van alles de hobbyprojecten doordrukken. Resultaat: onoverzichtelijke ovondes, stilstaand verkeer en een onbereikbaar Overvecht. Op naar de volgende miskleun: Ovonde Maliebaan-Nagtegaalstraat-Reigerstraat.
En de gemeenteraad zit erbij en kijkt ernaar.
@Leon, u bent stiekum Lot van Hooijdonk?😀
een dagelijks gebruiker van de boulevard 16/8/2023 – 17:52
als we allemaal nou eens wat rustiger aan zouden rijden is er echt niets aan de hand .goed kijken daar heb je je ogen voor gekregen.
dat er gasten zijn die met hun herrie bolides altijd de honderd willen halen is een probleem wat de politie moet oppakken . en geef die fietser gewoon eens voorrang wees eens een heer in het verkeer!!
U bent erg ver van het padje geraakt Alledaags. 99,999999% van de automobilisten gedraagt zich al zo rustig. Ook vrouwen trouwens. Het zijn de types zoals u die de ambtenaren dwingen zich in alle bochten te wringen om fietsers te pleasen, met een zeer onveilig resultaat. De ambtenaar veiligheid verkeer heeft het bijltje er overigens bij neergelegd. Veiligheid is het ondergeschoven kind in Utrecht. Allemaal als gevolg van roeptoeters zoals u.
@Leon. Das goed. Komen we voortaan als er brand bij u is of als u een ambulance nodig heeft met de bakfiets naar u toe. Ook de loodgieter, schilder of verhuizer komt voortaan bij Leon op de fiets langs. Proest.
Hoe komt het toch dat de gemeente nooit iets leert van eerder gemaakte fouten?
Halsstarrig wensdenken? Steeds weer andere projectmanagers? Te hooghartig om te willen begrijpen dat je van eerdere projecten iets kunt opsteken?
Echt, ik kan hier niet bij. Je gaat toch niet aan de slag zonder ff te inventariseren wat wel en niet heeft gewerkt voor dit type project?
Dramatisch ontwerp inderdaad. Voor fietsers geen doorkomen aan, met de auto plots lampen die op rood springen als er een bus aan komt, vervolgens blokkeert de bus het halve kruispunt met de lange achterkant. Er is een nieuwe sluiproute geopend door de Geuzenwijk, dat was eerder eenrichtingverkeer. Sommige bestuurders denken op een rotonde te rijden, van de week bijna een aanrijding met een auto gehad die gewoon doorkwam. Kortom, niks geleerd van ‘t Goylaan.
Wonend op de Marnixlaan snap ik alle kritiek niet zo. De doorstroom lijkt veel beter. Bij twee banen en verkeerslichten, in de spits altijd files voor de deur. Nu is daar niet of nauwelijks sprake meer van. Met de doseerlichten worden openingen gecreëerd in de aanvoer, zodat er ook mogelijkheden zijn om over te steken als fiets er of automobilist. Qua veiligheid is het gewoon je gezonde verstand gebruiken, wat voor een enkeling blijkbaar nogal een opgave is. Dat was het echter ook in de eerdere situatie, toen men de straat als circuit gebruikte. Kortom: prima tevreden met hoe het nu is opgeleverd. Een vooruitgang!
@JdV: ik merk dat je je graag verschuilt achter anekdotische voorbeelden. Ja er zijn fietsers die niet opletten. Ja er zijn nooddiensten die naar een bestemming moeten. Conclusie van de asfaltfanaten: elke weg moet twee- of driebaans zijn, automobilisten hoeven niet op te letten, krijgen ruim baan en mogen overal gratis parkeren.
Lekker makkelijk redeneren, zo hoef je nooit na te denken of al die duizenden andere auto’s wel de ruimte verdienen die ze sinds de jaren ’70 hebben gekregen.
Al die onderzoeken de hele tijd.
Misschien gewoon eens verkeersdeskundigen aannemen die hun werk verstaan zonder allerlei (naar blijkt) nutteloze onderzoeken.
Het is gewoon een dom aangelegd plein, of je nu voor of tegen auto-ontmoediging bent; dit plein functioneert niet (welke draai de ambtenaren er ook aan geven, je zou namelijk maar toegeven dat je er gewoon mijlenver naast zat als ambtenarenapparaat, hier worden ontelbare onderzoeken gedaan die (ons) heel wat kosten> en aanpassingen, omdat de ambtenaren niet willen toegeven dat ze verkeerd zaten). Het is voor alle verkeersdeelnemers een onveilig plein.
Oplossingen zijn vrij simpel, een echte rotonde aanleggen, spiegels bij een kruising of een kruising met verkeerslichten. Dat kan je ook bedenken zonder allerlei onderzoeken.
Mooi werk.
Ik lees het al. De meesten hier vinden het plein Marnix.
Dat fietspad loopt als een rechte streep strak langs die ovotonde. Als je die nou 5 of 10 meter richting Zuilen een slinger geeft, kom je met je auto tenminste haaks op het fietspad af en ben je die dode hoek kwijt. Bovendien remt die slinger ook die ebikes wat af. Zomaar een idee
Eens met Jeroen en W.A. Ik woon vlakbij de Marnixlaan en de doorstroom is echt veel beter dan voorheen. Wat niet zegt dat het helemaal top is; het afslaan is echt lastig vanwege het fietspad 2 kanten op en het voetpad. Daar is veel ruimte voor verbetering, ik vind de suggestie van Jeroen zo gek nog niet! Of een spiegel zoals Hein suggereert.