Tot en met begin juni vertragingen en omleidingen vanwege werkzaamheden aan Marnixlaan in Utrecht Tot en met begin juni vertragingen en omleidingen vanwege werkzaamheden aan Marnixlaan in Utrecht

Tot en met begin juni vertragingen en omleidingen vanwege werkzaamheden aan Marnixlaan in Utrecht

Tot en met begin juni vertragingen en omleidingen vanwege werkzaamheden aan Marnixlaan in Utrecht
Ruim een maand lang moeten automobilisten rekening houden met omleidingen en vertragingen in de omgeving van de Marnixlaan in Utrecht. Vanaf dit weekend beginnen namelijk de werkzaamheden op dit deel van de Westelijke Stadsboulevard.

Ruim een maand lang moeten automobilisten rekening houden met omleidingen en vertragingen in de omgeving van de Marnixlaan in Utrecht. Vanaf dit weekend beginnen namelijk de werkzaamheden op dit deel van de Westelijke Stadsboulevard.

Zo is de Marnixlaan tussen de Van Egmondkade en de Einsteindreef tot en met 10 mei afgesloten in de richting van Overvecht. Van 10 mei tot en met 15 mei is de Marnixlaan en Marnixbrug in beide richtingen afgesloten en de Einsteindreef in de richting van Oog in Al.

Vanaf 15 mei tot en met 2 juni kan het verkeer vanwege de werkzaamheden niet richting Overvecht rijden via de Marnixlaan en Marnixbrug. Tot slot zijn de Marnixlaan en Marnixbrug van 2 tot en met 5 juni in beide richtingen afgesloten en dat geldt ook voor de Einsteindreef in de richting van Oog in Al.

Het gehele werk aan de Westelijke Stadsboulevard is opgedeeld in fases. De werkzaamheden die hierboven zijn genoemd vallen in de fases 12 tot en met 15. Tijdens het werk gelden er omleidingsroutes, zowel voor auto’s als voor fietsers. Op de website van de gemeente is meer informatie te vinden over onder meer deze omleidingsroutes.

Westelijke Stadsboulevard

De werkzaamheden aan de wegen tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug zijn al een aantal maanden in volle gang. De herinrichting van de Westelijke Stadsboulevard is onderdeel van de plannen van de gemeente om automobilisten in de toekomst zoveel mogelijk via de ring naar hun bestemming te laten rijden en om meer ruimte te maken voor voetgangers en fietsers.

Niet alleen worden de wegen aangepast, maar ook de grote kruising krijgt een metamorfose. Bijna het hele traject van vier kilometer wordt aangepast en gaat van in totaal vier rijbanen naar twee.

Gekoppelde berichten

29 Reacties

Reageren
  1. Beertje23

    Wat ik niet begrijp is.. er zal maar een ambulance langs moeten op die 1 baansweg, en alles staat stil of is langzaam rijdend. Beetje krom

  2. Wim

    En wanneer gaat de gemeente weer naar 4 rijbanen omdat blijkt dat dat de ring niet de oplossing is door de blokkades door ongelukken etc

  3. S

    @beertje: dit is klein bier in verhouding tot de minimaal 10 jaar durende werkzaamheden op de a27. Denk daar maar eens over na

  4. Uit Overvecht

    Dan hoop ik dat ze in de tussentijd de Rode Brug stremmen, want die gaf nog wel eens storing. En dan heb je op zeker moment niet veel mogelijkheden meer.

  5. Maria Kuipers

    Opmerkelijk dat hier dezelfde fout wordt gemaakt als op de “ovonde” op de Goylaan.
    Afslaan van de hoofdroute betekent een dubbel fietspad kruisen met meteen daarachter een zebra zonder ruimte om daartussen stil te staan.
    Onoverzichtelijk en onveilig.
    Precies zoals op de hoek ‘t Goylaan/Constant Erzeijstraat waar zeer veel aanrijdingen plaatsvinden. Onbegrijpelijk

  6. Pee

    Als het klaar is geef ik het max 2 jaar voordat het weer in oude staat word gebracht omdat de ring nu al vastloopt en zal alleen maar erger worden na dit ”project” .
    Hulpdiensten gaan alleen maar later ter plekken zijn en OV zal niet meer op tijd kunnen rijden.
    Let maar op.

  7. De Drizzle

    Wat een ellende dit “project”. Die nieuwe “rotonde” op de Marnixlaan is dramatisch! Alles loopt daar nu al vast. En ze gaan we nog een bouwen bij de van Egmondkade… In plaats van dat ze gewoon een normale rotonde bouwen… De Zuilense ring, Marnixlaan, Amsterdamsestraatweg, alles loopt vast rond het spitsuur. Er zijn ook mensen die geen keuze hebben en met hun auto naar hun werk moeten. Laat staan hulpdiensten of de bus. Een groot drama project dit. A.UB. heel snel weer terug naar hoe het was!

  8. Koel Hoofd

    @Beertje23
    Heel krom.

  9. Jo

    Wat mij betreft een enorme verbetering. Het is geen racebaan meer en het ziet er een stuk vriendelijker uit. En in mijn ervaring is het zowel met de fiets als auto prettiger. (Maar toegegeven, met de spits heb ik er nog niet gereden)

  10. Uuu

    @ Beertje23

    Het is hier al vaker uitgelegd, maar vooruit, nog maar een keer. De nood-/ hulpdiensten zijn betrokken bij verkeerstechnische ontwerpen tegenwoordig. Daarnaast kan de ambulance over het fietspad. Daarom zijn die ook wat breder tegenwoordig. Daarnaast kan een ambulance een half stoeprandje en stukje berm meepakken, 1 van de redenen waarom er vaak lage stoepjes of schuin aflopende stoepjes gebruikt worden.

    Is daar allemaal niet over nagedacht, dan zou het slecht zijn, maar ik geloof dat er gewoon rekening gehouden is met ambu’s of de brandweer bij dergelijke ontwerpen.

  11. jan

    Een Lot van Hooijdonk project noem ik dit. Het lijkt op papier mooi en groen. Maar het resulteert alleen maar in een rij auto s die langdurig stilstaan en uitlaatgassen produceren. Lange lange rijen met mensen die naar huis willen. Vervolgens zijn er ook nog veel auto s die maar omrijden en omrijden… Wat een bak ellende! Mensen rijden niet in de auto voor hun lol en luiheid zoals GroenLinks denkt.

  12. Rietje

    Welke slimmerds hebben dit bedacht ?!
    Beter wat langer en wat beter kunnen nadenken.
    Het is echt geen verbetering. In geen enkel opzicht.

  13. Realist

    Een stadsboulevard waar het net als op t Goylaan dagelijks lange rijen auto’s staan. Kleinigheidje, idealen en een fancy naam zijn kennelijk belangrijker.

  14. Karel

    @realist: automobilisten die dagelijks in een rij gaan staan – ik kan daar met mn hoofd niet bij. Komt geen van die automobilisten op het idee om een andere weg, andere reistijden, een andere vorm van vervoer, of een andere baan in de buurt (lekker wandelen of fietsen maar je werk) te zoeken?!?!

  15. WV

    Gog, dank toch weer, Uuu. Wat zou dit forum zijn zonder jouw allesomvattende wijsheid zeg.

  16. Ik heet geen Jan

    Ziet er nu al als mislukt uit, onoverzichtelijk en te krap. Qua groote ziet het er uit als een verkeerstuin.

  17. Uuu

    @WV

    Beter dan al die reaguurders die maar wat blaten. Bij het recht van meningsuiting zou de plicht van kennis van zaken moeten horen.

  18. Koel Hoofd

    @Uuu
    Niet alleen de ambulance, maar ook politie en brandweer moeten straks op hoge snelheid over de fietspaden. Op hoge snelheid, want elke seconde telt…
    Het is echt gewoon niet slim bedacht voor een stad die wil dat haar 460.000plus inwoners allemaal gaan fietsen.
    Want waar moet dan bijvoorbeeld een moeder met een bakfiets vol kleine kinderen heen? Die kan met een volle bak echt niet “ff snel” plaatsmaken zonder zelf een ongeluk te krijgen. Want zo breed zijn die fietspaden ook weer niet, maar ze worden wel steeds voller…net zoals de wegen die steeds smaller worden.
    Ik heb de gemeente nog niet gehoord over meer 24/7 politieposten, ziekenhuizen of brandweerkazernes, maar die gaan wel nodig zijn om uberhaupt nog ergens op tijd te komen bij een melding.

  19. Leon

    Al die automobilisten hier balen dat hun snelweg een tijdje open ligt. Niet getreurd, er zijn nog genoeg plekken in Utrecht waar je de boel kan verpesten met je herriebak!

  20. Uuu

    @ Koel Hoofd

    Wel eens overwogen om een studie tot planoloog te doen?

    Je aan te melden voor allerlei overlegcomité’s?

    Bij de gemeente Utrecht te solliciteren?

    Naar alle bewonersavonden te gaan?

    Gewoon bezwaarschriften in te dienen?

    Een actiegroep op te richten?

    Een lobbygroep op te richten?

    Actief lid te worden van een lokale politieke partij?

    Nee? Zonde, je lijkt immers overal verstand van te hebben en overal voor doorgeleerd te hebben, net als je reaguurders soortgenoten. Maar verder dan wat korte zinnetjes typen op je zolderkamer of tijdens de baas zijn tijd lijk je/ lijken jullie echter niet te komen. Verder opvallend dat sommige pseudoniemen alleen opduiken tijdens werktijden op werkdagen. Andere dagen en tijdstippen zie of hoor je ze niet.

    Zolang ik brandweer, politie en ambulance geen actief commentaar hoor geven in het publieke debat, en geloof maar dat korpshoofden dat doen als hun publieke belang in het geding komt, neem ik jullie gesputter met een korreltje zout.

    Zou wellicht interessant zijn als DUIC wellicht wat korpshoofden interviewt en ze bevraagt over de verkeersaanpassingen in Utrecht. Dan horen we het tenminste uit de monden van de echte ervaringsdeskundigen.

    Ik heb eigenlijk nog nooit het verhaal in de pers gelezen dat een ambu te laat komt vanwege aanrijtijden in Utrecht. Maar goed. Jullie roeptoeteren zoveel. bewijs; en dan bedoel ik met solide bewijs. maar eens het tegendeel.

    Wie A zegt moet B zeggen. Jullie houden het voor eeuwig en altijd bij A, op wat roeptoeterij en desinformatie na en vage linkjes naar niet onderbouwde stukken. Structureel, steevast en altijd.

  21. Robin

    Met de fiets is het heerlijk. Een paar stoplichten er tussenuit scheelt weer een paar minuten. Een mooie verbetering die uitnodigd om te fietsen!
    In de spits ga je een rij ronkende auto’s voorbij, maar als er geen spits is, stromen ook de auto’s beter door zonder de stoplichten.

  22. Walter

    Hoe kan je ALWEER(Goylaan)een verkeerader dichtslippen waaarbij een verkeersinfarct/ongelukken onstaan,4e stad van Nederland,wat is de toegevoegde waarde daarvan?

  23. Leon

    @Uuu De roepers zijn niet geïnteresseerd in aanrijtijden van ambulances, of überhaupt verkeersslachtoffers. Het enige wat ze willen is dat de wereld doet wat zij denken dat er moet gebeuren: namelijk ruim baan maken voor hun auto.

    Zodra er iets gebeurt dat niet past bij het beeld dat zij voor ogen hebben – het beeld waarin hun auto het middelpunt van de aandacht is en de hele stad eromheen wordt gepland – worden ze boos en verzinnen ze ter plekke consequenties die het beleid zou hebben, zonder te checken of die consequenties ook bestaan. Of die consequenties ook bestaan, doet er voor hun namelijk helemaal niet toe – ze worden enkel verzonnen om te dienen als ‘onderbouwing’ voor hun autoliefde.

  24. Tanja

    Automobilist verliest, fietser wint, maar het is mij volstrekt onduidelijk wat de voetganger hiermee wint?

  25. Janssen

    @Walter

    Het idee is dus dat het geen vekeersader mis.

    Waarom is de gemiddelde automobilist zo dom en hardleers?

    Wil jij per sè daar rijden in de spits, dan doe je er gewoon wat langer over en moet je eerder van huis. Wen er maar vast aan. Er is geen enkel recht om overal maar auto te rijden, snel te rijden of om iedere weg als hoofdweg te zien.

    Op het OV wordt ook bezuinigd. Soms moet je een stap achteruit om weer vooruit te komen.

  26. Wies

    Ik vind dus niet dat de fietser hier wint. De oversteek is nu gevaarlijker dan met gewone stoplichten. Tijdens de spits gaan die tijdelijke stoplichten aan; zou helpen als de fietser dan ook een seintje krijgt. Automobilisten rijden hier alsnog 50 en moeten ogen met 360 graden zicht hebben om af te slaan.

  27. Pol Vandegeugden

    De Marnixlaan is een deel van de door Berlage en Holsboer speciaal voor auto- en vrachtverkeer ontworpen binnenring van Utrecht. Dat de doorstroming van het verkeer hierop tegenwoordig over de gehele lengte elke dag urenlang stagneert en in de toekomst zal blijven stagneren is iets dat met een herinrichting ervan niet opgelost kan worden.
    Dat door de herinrichting asfalt plaats maakt voor groen is voor het oog daarentegen wel prettig.

  28. LvH

    Het is voor fietsers een beetje wat Wies zegt. Auto’s rijden hard dus je fietst niet zomaar in een gaat tussen twee auto’s door. Soms krijg je een hint dat een auto inhoud om je voor te laten, omdat hij verderop zelf aan moet sluiten. Ook sta ik nu in een volgepakte middelberm. Dit heeft als gevolg dat je er in de spits langer staat dan toen er lichten stonden. Buiten de spits rijd het voor fietsers vlotter door dan voorheen.

    Jammer ook voor alle omliggende straten die nu drukker worden door

  29. wollie

    slim bedacht, zo wordt deze weg erg onaantrekkelijk voor alles behalve bestemmingsverkeer.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).