Al 5500 handtekeningen voor petitie perrontrappen: ‘Hoog Catharijne, staak je verzet!’ | De Utrechtse Internet Courant Al 5500 handtekeningen voor petitie perrontrappen: ‘Hoog Catharijne, staak je verzet!’ | De Utrechtse Internet Courant

Al 5500 handtekeningen voor petitie perrontrappen: ‘Hoog Catharijne, staak je verzet!’

Al 5500 handtekeningen voor petitie perrontrappen: ‘Hoog Catharijne, staak je verzet!’
Vanaf de Moreelsebrug kun je momenteel niet op de perrons komen. Archiefbeeld DUIC / Annelies Hoelen
De petitie die dinsdag startte voor de aanleg van trappen aan de Moreelsebrug naar de perrons op Utrecht Centraal, blijkt een groot succes. Er zijn niet alleen al 5,5 duizend handtekeningen opgehaald, ook verschillende (politieke) partijen scharen zich achter de actie. 

De petitie die dinsdag startte voor de aanleg van trappen aan de Moreelsebrug naar de perrons op Utrecht Centraal, blijkt een groot succes. Er zijn niet alleen al 5,5 duizend handtekeningen opgehaald, ook verschillende (politieke) partijen scharen zich achter de actie. 

“Vorige keer dat wij elkaar spraken hadden we bijna driehonderd handtekeningen. Nu zijn dat er bijna 5.500!”, vertelt initiatiefnemer Rolf Schuttenhelm van Utrecht Fossielvrij, enthousiast. De organisatie die zich inzet voor een schone mobiliteit en de strijd tegen klimaatverandering opende afgelopen dinsdagavond de petitie. “Dit hadden we nóóit verwacht. Ik rekende op een paar honderd handtekeningen, maar dit is echt overweldigend.”

Steun

Naast veel Utrechtse bewoners zijn er ook politieke partijen die de petitie steunen. De SP voorop, gevolgd door PvdA, Student & Starter en PvdD. Ook organisaties ProRail en ROVER (Reizigers Openbaar Vervoer) steunen de petitie. Schuttenhelm kreeg de afgelopen dagen veel positieve reacties. “Mensen mailen ideeën en willen graag samenwerken op andere gebieden, zoals de verbreding van de A27. Hartstikke leuk, maar ik wil nu bij het hoofdonderwerp blijven. Daarnaast wil dat politieke partijen zich uitspreken over deze zaak.”

Student & Starter (S&S) en SP gaven aan dat laatste vandaag al gehoor. Fractiemedewerker Isabeau Jensen van S&S : “Wij vinden dat Klépierre zou moeten luisteren naar de wil van de inwoners van de stad. Daarnaast groeit Utrecht fors en kan het afsluiten van mogelijkheden voor nieuwe uitgangen van het station een serieuze veiligheidsbelemmering worden over de jaren.”

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “Al in 2012 diende ik een motie in om direct bij de bouw van de Moreelsebrug trappen naar de perrons aan te leggen. Die kreeg unanieme steun in de raad, maar Klépierre (voorheen Corio), de eigenaar van Hoog Catharijne, ligt tot op de dag van vandaag dwars. Het is dan ook vanzelfsprekend dat we ons van harte scharen achter het initiatief uit de stad om die trappen alsnog aangelegd te krijgen.”

Hoog Catharijne 

Schuttenhelm zei eerder al tegen DUIC dat de belangen van de inwoners boven die van de eigenaar van HC, Klépierre, moeten staan. “Het is toch absurd dat de aanleg van perrontrappen wordt tegengehouden door een commerciële lobbyorganisatie. Uit de petitie blijkt dat zo veel Utrechters een route om het winkelcentrum willen hebben, daar moet naar geluisterd worden.”

Bij genoeg handtekeningen wordt de petitie aan de gemeenteraad voorgelegd. Wanneer dat zal zijn, weet Schuttenhelm nog niet. “We willen nog meer handtekeningen verzamelen. Hoe meer, hoe beter!”

9 Reacties

Reageren
  1. Objectivist

    Wat zou toch mooi en verfrissend zijn als al die “moord-en-brand-schreeuwende-mensen-die-van-alles-eisen” (en Utrecht barst bijna uit zijn voegen van dit soort lieden) dan ook één keer zelf het geld op tafel leggen voor de noodzakelijke aanpassingen. Op zeker dat Klepierre in ieder geval meer dan bereid is om te luisteren en meedenken wanneer er een dergelijk serieuze PARTNER tegenover ze aan de onderhandelingstafel zit, in plaats van een (figuurlijk gesproken) anonieme VIJAND zonder geld die via de media op hoge poten eist dat Klepierre een omleiding financeert en bouwt die haar nota bene potentiele klanten kost….

    Wie financieert er nu vrijwillig zijn of haar eigen commerciele galg omdat een paar anonieme schreeuwers hier om roepen…? Was ik eigenaar van Klepierre dan zou ik hier ook niet op reageren en er mogelijk zelfs om lachen.

    Protesteerders, eisers en andere parasitaire uitzuigers: u wenst een extra service? BETAAL ER DAN OOK VOOR! Organiseer u. Verzamel geld. Regel die extra service in uw eigen belang door als volwaardig gesprekspartner -en vooral als PARTNER- aan tafel te gaan zitten met een vriendelijke uitgestoken hand en passende glimlach. Zo bereikt u iets. Nu niet. Commerciele partijen laten zich niet chanteren. Commerciele partijen luisteren naar economische en morele logica. Het zijn soms net mensen…

  2. Teun

    @objectivist: het verzoek is niet of Klepierre hiervoor wil betalen. De brug hebben ze ook niet betaald (die is grotendeels gefinancierd door de Rabobank) en het perron er onder ook niet. Het punt is dat in de onderhandelingen rond de verbouwing van het stationsgebied ze als voorwaarde hebben gesteld dat het station geen nieuwe toegangen meer zou krijgen. Dat begrijp ik wel van ze, maar ik ben wel boos dat de gemeente ermee heeft ingestemd. En ik zou het niet verstandig van Klepierre vinden als ze dit heel hard gaan spelen.

  3. Marianne

    @ Teun

    Als aanvulling hierop: oftewel Kleppierre heeft gewoonweg gedreigd om de aanpassingen in het stationsgebied, waar massaal voor gekozen is door de Utrechtse bevolking (met het referendum en gesteund door de gemeenteraad, ook gekozen door de Utrechtse bevolking), onmogelijk te maken/ te dwarsbomen als zij geen eisen konden aanstellen aan zaken waar ze eigenlijk niks over te vertellen hebben. Zo blijkt wel weer eens hoever de macht van Kleppierre reikt.

    Laat de Utrechtse gemeenteraad maar gewoon alternatieve routes eisen richting stad, die ook gewoon door de Utrechtse gemeente aantrekkelijk gemaakt worden tegen de zin van Kleppierre in. Met fatsoenlijke bewegwijzering en routes. Kleppierre heeft daar formeel gezien niks over te zeggen. De verbouwing van HC zit erop, dus ze hebben ook niks meer om mee te dreigen. Formeel en juridisch gezien snijden de eerdere afspraken geen hout, omdat ze gemaakt zijn door colleges en gemeenteraden in het verleden en gemeenteraden en colleges van nu horen nu eenmaal besluiten te nemen die passen bij een veranderende tijdsgeest en veranderende maatschappelijke ontwikkelingen. Die ruimte hebben ze en zouden ze ook moeten krijgen. Desnoods koopt men de afspraken met Kleppierre af, tegen een door de rechter bepaald bedrag. Bedenk dan als Utrechtse kiezer en belastingbetaler dan aan welke politieke partijen die afkoopsom te danken is!

    Het is natuurlijk ook al in- en intriest dat Kleppierre hun zin heeft gekregen om de overkluizing bij het Poortgebouw zo breed te maken, tegen alle afspraken en ontwerpen in. Daar zat een hele fikse lobby achter en een zwakke wethouder en een zwak college; dat daar zonder steun van de gemeenteraad (voor zover ik weet; dubieus en dus wellicht niet rechtsgeldig) mee akkoord is gegaan. Formeel gezien heeft Kleppierre niks te vertellen buiten hun eigen privé-gebied om, en al helemaal niks over routes die de gemeente in de rest van de stad aanlegt. Ook niet over alternatieve routes richting station en centrum, ondanks afspraken. Het belang van de gemeente en de gemeenschap is meer dan alleen het belang van 1 private ondernemer binnen de stadsgrenzen. De koek moet gelijk verdeeld worden over alle ondernemers en het publieke belang, van de burger, weegt nu eenmaal zwaarder.

  4. anna

    en zorgen we dan wel dat de mens met een beperking ook boven kan komen?

  5. Gerard vd Vecht

    In 2006 heeft het hele college inclusief wethouder Jan v Zanen ingestemd met het versjacheren van de belangen van de Gemeente Utrecht aan Corio en de Jaarbeurs,lees even de bijdrage van Tim Schipper in de DUIC. Gerard vd Vecht ex raaadslid on leefbaar Utrecht.

  6. Peter Schum

    Niemand vraagt toch of Klepierre die trappen wil betalen? Wat een onzin Objectivist, houd het even bij de feiten als je zo’n relaas loslaat.

    Het geld zal er wel komen (en dikke kans dat de parasitaire uitzuigers er inderdaad voor betalen, via belasting en/of NS-treinkaartjes wel te verstaan).

    Onderdeel van de commerciele logica die je zo fantastisch vindt is dat burgers/consumenten kritisch kijken naar de wereld om hen heen, en op die manier goede keuzes maken. Als een treinreiziger (of minstens 5.500 in dit geval) de gedwongen winkelnering van NS, stad en Klepierre te ver vinden gaan, laat ze zich daar dan over uitlaten.

    Wat jij wil is geen gezond, commercieel, concurrerend klimaat in Utrecht. Wat jij wil is de moderne Russische variant van kapitalisme: Een enkele partij krijgt de volledige zeggenschap over de markt in handen, en mag vervolgens ongestoord alle wandelende geldbuidels in de stad door het door hen gecreëerde caviadoolhof duwen. Dat is een prima standpunt, maar praat dan in godsnaam niet over economische en (vooral) morele logica. Wees consequent en eerlijk: burgers moeten gewoon hun bek houden en betalen in jouw ideale wereld.

  7. Piet

    @ Teun waarom zou het niet verstandig zijn als Kleppiere dit heel hard gaat spelen. Kom jij dan misschien niet meer in HC? Nou daar zouden ze wakker van liggen, waar ze wel wakker van liggen is als dagelijks tienduizenden niet meer langs HC komen. Dus die hebben een afspraak gemaakt en houden de gemeente daaraan. Terecht.

  8. Check

    @ Piet, niet terecht.
    Mijn belang is niet het spekken van ene private onderneming. Zeker niet als ze een voorkeurpositie krijgen vanuit de gemeente waarin ik woon en weer ik dus bij betrokken ben.

    Deze private partij/ ondernemer wordt al zo lang als ze bestaan ( en al haar rechtsvoorgangers) ondemocratisch voorgetrokken en daar mag best wat onderzoek naar gedaan worden.

  9. Janneke

    Als iemand met een beperking in enrgie kan ik jullie wel vertellen dat deze omweg voor mij betekent, dat ik moeilijker in t centrum kom. Gaat me meer energie kosten, die ik amper heb.
    Ik kan me ook voorstellen dat dit ook mensen voor andere beperkingen zal gelden. En denk ook aan mensen op leeftijd.
    Ik kom niet uit Utrecht.. maar moet er geregeld zijn.
    Ook voor mensen van buiten Utrecht zonder beperkingen is dit een bezoekers onvriendelijke route. En Utrecht heeft vanuit haar centrumpositie bezoekers uit het hele land.

    Vind t een grote mooie en moderne stad onwaardig. Jammer.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).