Na uitspraak ja-ja-sticker direct aankondiging voor omstreden huis-aan-huismagazine in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Na uitspraak ja-ja-sticker direct aankondiging voor omstreden huis-aan-huismagazine in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Na uitspraak ja-ja-sticker direct aankondiging voor omstreden huis-aan-huismagazine in Utrecht

Na uitspraak ja-ja-sticker direct aankondiging voor omstreden huis-aan-huismagazine in Utrecht
De ja-ja-sticker geldt in Utrecht voorlopig niet meer voor kranten en er is direct een aankondiging gedaan voor een nieuw wekelijks huis-aan-huismagazine: CITY Utrecht. Het magazine werd eerder in Amsterdam opgericht door onder meer oud-hoofdredacteur van De Telegraaf Sjuul Paradijs.

De ja-ja-sticker geldt in Utrecht voorlopig niet meer voor kranten en er is direct een aankondiging gedaan voor een nieuw wekelijks huis-aan-huismagazine: CITY Utrecht. Het magazine werd eerder in Amsterdam opgericht door onder meer oud-hoofdredacteur van De Telegraaf Sjuul Paradijs.

Utrecht was de eerste gemeente waarbij de ja-ja-sticker – waarbij bewoners actief moeten aangeven dat ze drukwerk willen ontvangen – naast reclamefolders ook voor huis-aan-huiskranten zou gelden. Maar de rechtbank heeft de maatregel van de gemeente Utrecht tegengehouden.

Het systeem zou in strijd zijn met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens waarin de vrijheid van meningsuiting, waaronder de persvrijheid, wordt beschermd.

CITY Utrecht

Daags na de uitspraak meldt uitgeverij H.A.H. Retail dat er binnenkort een editie van CITY  naar Utrecht komt. “De weg voor het verschijnen van CITY in de vierde stad van Nederland is vrijgemaakt na een arrest in hoger beroep van het gerechtshof Arnhem”, aldus de uitgeverij in een persbericht.

Het Amsterdamse mediabedrijf van Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer, Trusted Media, is verantwoordelijk voor de inhoud van het blad. Het streven is om het eerste landelijke huis-aan-huismagazine van Nederland te worden en is grotendeels gevuld met advertenties, er wordt gestreefd naar 25 procent journalistieke inhoud.

Kritiek

Het magazine werd in 2018 gelanceerd in Amsterdam en wordt inmiddels ook in Tilburg en Haarlem uitgegeven. Het blad, gedrukt op gerecycled duurzaam papier, werd in de hoofdstad gelanceerd na de invoering van de ja-ja-sticker aldaar voor reclamefolders. Via het blad kunnen advertenties toch nog huis-aan-huis verspreid worden.

Het blad werd in de Amsterdamse gemeenteraad fel bekritiseerd. Het zou gaan om een reclamefolder en daarmee het Amsterdamse folderverbod bewust omzeilen.

Er werd zelfs gesteld dat de gemeente niet mee zou werken aan interviews en columns van het blad, maar dat werd uiteindelijk tegengehouden door de raad.

De gemeenteraad in Amsterdam kwam later tot de conclusie dat het blad voldoet aan de regels en dus verspreid mag worden. De verspreiding van CITY vindt plaats in de Ja-gestickerde brievenbussen en via de ongestickerde brievenbussen.

Utrecht

Utrecht was de eerste gemeente waarbij de ja-ja-sticker naast reclamefolders óók voor huis-aan-huiskranten zou gelden.

De regel ging 1 januari in waarop Stadsblad Utrecht naar de rechter stapte. De krant was het niet eens met de maatregel omdat ze vreesden voor hun voortbestaan. Als nog maar weinig huishoudens een krant willen ontvangen zullen adverteerders ook gaan afhaken. Ook zou de journalistiek geschaad worden door het nieuwe systeem. De Nederlandse Vereniging van Journalisten sprak zelfs van een doodsteek.

Van de baan

De gemeente en de rechter waren tijdens het eerste kort geding waren niet overtuigd van de kritiek. De rechter in hoger beroep wel. Stadsblad Utrecht mag voorlopig worden bezorgd, tenzij er een nee-nee-sticker is aangebracht.

De ja-ja-sticker voor huis-aan-huiskranten is nu voorlopig van de baan, er loopt nog een zogenoemde bodemprocedure waarbij er dieper op de materie wordt ingegaan en waaruit ook een uitspraak volgt. De uitspraak die nu is gedaan loopt hierop vooruit.

Wethouder Klaas Verschuure reageerde met een raadsbrief op de uitspraak en stelde dat de uitspraak in het kort geding wordt bestudeerd. Er wordt nog bepaald welke stappen kunnen worden genomen.

17 Reacties

Reageren
  1. Joas

    Dit bewijst meteen waarom de rechter in hoger beroep geblunderd heeft en er naast zit. De “artikelen” en journalistiek worden als cover up gebruikt om ongevraagd reclame in iemands huus te mikken. Het wordt toegegeven. Het bedrijf achter het magazine is een retailbedrijf.

    Ik begrijp nog steeds niet waarom ik actief nee nee miet zeggen om te verhinderen dat iemand ongeveaagd en onuitgenodigd over mijn tuinpad loopt en onevraagd zijn vingers in mijn huis stopt om daar shit te deponeren op mijn deurmat; en ik zit met de troep opgescheept. De ja ja stikker, waarin het standaard nee, tenzij…principe voorop stond kan helemaal niet in strijd zijn met vrije journalistiek en nieuwsgaring. Raar gebeuren.

    Ik bepaal zelf wat er mijn huis in mag. En dat die ik foor actief aan te geven wanneer wel iers mag. De standaard hoort altijd nee te zijn.

  2. Scherpschutter

    Ja. Dat zagen kenners deze week in het eerdere bericht al wel aankomen natuurlijk… 😉

    Vakwerk weer, Gemeente! Tonnen verbrast en ondernemers de stuipen op het lijf gejaagd…voor iets dat in beginsel al echt om helemaal niets ging. Dat beetje papier zeg.

  3. Katja

    Krijg je zometeen een reclamefolder met één “nieuws”item erbij. Is dat dan ook journalistiek ?

  4. BW

    “Persvrijheid” is natuurlijk een hilarisch argument voor een blad wat hoofdzakelijk is gevuld met reclame, maar zelfs als je dit onder “persvrijheid” wilt scharen, dan hoort bij mijn weten bij persvrijheid nog steeds geen recht om een blad ongevraagd bij iemand in de brievenbus te gooien.

  5. Monique

    Huis aan huis bladen kennen geen journalistieke inhoud. Het is puur reclamewerk. Hoop dat de rechter wakker is als er een definitieve uitspraak komt.

  6. Herman

    De zogenaamde journalisten graven hun eigen graf.
    Deze persvrijheid is voor de rechter de aanleiding alsnog oud het als krant verpakte folderpakket te verbieden.

  7. HArry

    Lang leve de persvrijheid! Gelukkig nog een onderwerp wat nog niet door de groene jokers de nek kan worden omgedraaid. Nu gaan de klimazies waarschijnlijk de Rechten van de Mens bij het Europese Hof aanpassen. Desnoods met een kwaaie puber 😉

  8. WvR

    Vooruitgang hoe dan ook:
    In plaats van 7 dagen per week 83 volslagen oninteressante reclame folders bij elkaar te rapen, hoef ik er nu wekelijks nog maar 1 op te pikken en vol-automatisch weg te gooien.

  9. André

    Gewoon de nee/nee sticker op je brievenbus laten zitten 😉

  10. Pierre

    Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens? Wat heeft dat met mijn brievenbus te maken??

    @ André. Hoe simpel kan het zijn? Ik heb al jaren een “nee-nee” sticker op en geen rotzooi meer in m’n brievenbus. En dat wil ik ook graag zo houden!! Laat die rechter lekker de pleuris krijgen.

  11. Toine Goossens

    De nee/nee stikker was de beste oplossing. Maar nee een aantal fundamentalisten was dat niet genoeg. Wat voor zooi hebben zij nu aangericht? Nemen zij daar hun verantwoordelijkheid voor?

    Denk het niet, ik verwacht nog veel kwaadaardiger fundamentalistisch verzet tegen goede oplossingen.

  12. wollie

    in mijn straat heeft bijna elk huis een neeneesticker. kan reclame en regionieuws niet digitaal vespreid worden met een app voor de mensen die daar interesse in hebben? scheelt weer boompies.

  13. Esrin W.

    Bij mij op de deur zit nu een NEE NEE sticker geplakt en die BLIJFT daar ook. Hetzelfde gelul heb je nu met de donor registratie welke ik nu onderhand al twee keer heb ingevuld maar waar men door de lage aantallen blijkbaar ontevreden is met de uitkomsten en elke keer weer nieuwe registraties van burgers vraagt. NEE blijft NEE.

  14. Hans

    Prima uitspraak van de rechter. Het gemeentebestuur gaat niet over de pers.
    25% heeft een journalistieke inhoud, ook al komt die uit de koker van de Telegraaf. Wat mij betreft is de Telegraaf een rechtse rotkrant, maar dat betekent nog niet dat ze geen bestaansrecht heeft. En ook het derivaat van dat product wat CITY zal zijn mag gewoon bestaan. Waarom zou CITY niet mogen en het Stadsblad, DUIC etc. wel? 75 % van de ‘content’ is dus i.d.d. reclame, maar de reguliere dagbladen hebben ook adverteerders nodig om te kunnen blijven uitgeven. Zo werkt het op dit moment. Als je ‘m gezien of ongezien bij het oud papier legt kan dat netjes gerecycled worden. En voor wie de aanbiedingen wil volgen omdat ie de eindjes aan mekaar moet knopen is het niet eens een nutteloze voorziening.
    .

  15. Ben

    Jammer voor het Stadsblad en DUIC maar ik ga mijn nee/ja sticker snel vervangen voor de nee/nee sticker om deze trash buiten de deur te houden

  16. Joas

    @ Hans

    Prima dat bagger mag bestaan. Daar gaat het hier niet om.

    Het gaat hier om een omgekeerd rechtsprincipe (ik vind de rechtsstaat wel dingetje, zeg maar, op z’n zachts gezegd).

    Waarom mag je zomaar ongevraagd dingen in iemands brievenbus gooien? Daar gaat het hier om. En waarom moet ika actief iets doen om dat tegen te gaan? Datzelfde geldt voor dat stomme bel me niet register. Nee, ik wil niet gestoord worden hoort de standaard te zijn en het interesseert me geen ene reet dat daardoor ondernemers niet hun gang kunnen gaan. Dat is dan het ondernemersrricio. Moeten ze maar een beter gat in de markt zien te vinden.

    Ik wordt er een beetje moe van dat complete ondernemers hun recht op rijk worden alleen maar kunnen opbouwen met behulp van staatssteun en dergelijke. Het merendeel van de rijke ondernemers zijn mislukte sukkels en verkopen troep. En maar doen of ze succesvol zijn op al die miljonairsbeurzen. En maar aanzien opeisen. Flikker op man.

    Nee-nee is de standaard, En donder ook maar op met al die reclame in de openbare ruimte. Reclameborden zet je maar op privé-grond neer.

  17. W

    Binnenkort zijn er weer verkiezingen! Liggen al die politieke folders ongevraagd in je brievenbus. Melden jullie dat dan ook bij de bestuurders van Groen Links, D66 en Christen Unie? Dat je dat vooral niet op je deurmat wil vinden?
    Heerlijk toch zo’n Stadsblad met wat Utrechtinfo. En bedenk ook eens dat niet iedereen alles op zijn telefoon doet of kan doen! Jullie hebben zeker géén last van stralingsziekte? Wees dan maar gelukkig! Want daarom zijn er nog veel mensen erg blij om op papier belangrijke info te ontvangen! Misschien moet men eens wat socialer gaan denken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).