Nog een hoop hobbels te nemen voordat trappen vanaf Moreelsebrug naar station Utrecht Centraal er zijn Nog een hoop hobbels te nemen voordat trappen vanaf Moreelsebrug naar station Utrecht Centraal er zijn

Nog een hoop hobbels te nemen voordat trappen vanaf Moreelsebrug naar station Utrecht Centraal er zijn  

Nog een hoop hobbels te nemen voordat trappen vanaf Moreelsebrug naar station Utrecht Centraal er zijn   
De Moreelsebrug. Foto Robert Oosterbroek
Er zijn nog een hoop hobbels te nemen voordat de trappen vanaf de Moreelsebrug naar de perrons van station Utrecht Centraal er zijn. Een van de belangrijkste wellicht: wie van de partijen – gemeente, NS en ProRail – is verantwoordelijk voor welke kosten? “De verwachtingen hierover lopen helaas nog ver uiteen”, aldus de gemeente Utrecht.

Er zijn nog een hoop hobbels te nemen voordat de trappen vanaf de Moreelsebrug naar de perrons van station Utrecht Centraal er zijn. Een van de belangrijkste wellicht: wie van de partijen – gemeente, NS en ProRail – is verantwoordelijk voor welke kosten? “De verwachtingen hierover lopen helaas nog ver uiteen”, aldus de gemeente Utrecht.

De trappen zijn al lang een heet hangijzer. Het is een langgekoesterde wens van veel forensen en de gemeenteraad om zo een snelle passage te hebben naar en tussen de perrons.

Het onderwerp speelt al meer dan tien jaar, de eigenaar van Hoog Catharijne was altijd tegen het plan omdat er door de komst van de trappen minder reizigers door het winkelcentrum zouden lopen. De gemeente en de eigenaar van Hoog Catharijne hebben in het verleden ook afspraken gemaakt over de loopstromen waar het winkelcentrum zich op beriep.

2026

Sinds de bouw van de brug bleef de discussie over de trappen oplaaien. In 2022 kwam daar dan toch ook ineens de toezegging, de trappen gaan er mogelijk toch komen. Met de eigenaar van Hoog Catharijne is overeenstemming bereikt over het plaatsen van de trappen in 2026. Er zijn verschillende afspraken gemaakt met het winkelcentrum. Zo gaat de gemeente de eigenaar van Hoog Catharijne geld geven vanwege de ‘waardedaling’ van het winkelcentrum, omdat er straks mogelijk minder mensen door Hoog Catharijne gaan lopen.

Uit nieuwe informatie blijkt dat er nog wel wat hobbels zijn te nemen. Zo is het volgens de gemeente een ‘complexe puzzel’. Dagelijks zouden er 20.000 tot 25.000 in- en uitstappers kunnen komen. Er moeten OV-chippoorten geplaatst worden, reisinformatie en cameratoezicht. Ook kunnen niet alle sporen bereikt worden via de toekomstige trappen, sporen 1 tot en met 4 worden niet direct toegankelijk.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Een impressie van hoe het er in de toekomst uit zou kunnen zien als er trappen komen Bron: Cepezed

Daarbij zijn er ook nog wat andere zorgen. Zo maken de NS en ProRail zich druk over de sociale veiligheid. De gemeente zegt daarover: “We onderzoeken op dit moment welke risico’s er kunnen optreden na realisatie van de trappen, welke maatregelen daarvoor genomen kunnen worden en welke partij waarvoor verantwoordelijk voor is.”

Geld

Dan speelt ook geld nog een grote rol. Er is nog geen akkoord over wie wat moet betalen. De NS, ProRail en de gemeente Utrecht zijn er nog niet samen uitgekomen. “De verwachtingen hierover lopen helaas nog ver uiteen”, aldus de gemeente. De gemeente zegt ook dat het dus nog afwachten is of de rekening straks past binnen de ‘financiële kaders’.

Los van de trappen naar de perrons van het treinstation wordt er ook nog gekeken naar trappen van en naar het busstation aan de Jaarbeurszijde en naar het tram- en busstation aan de centrumzijde.

De gemeente hoopt volgend jaar het plan verder klaar te hebben zodat de gemeenteraad er naar kan gaan kijken. Als alles soepel verloopt moet het werk in 2026 klaar zijn.

Gekoppelde berichten

40 Reacties

Reageren
  1. Marco

    De trappen stonden al in het oorspronkelijke plan voor dit station. Echter, de uitbater van de winkeltjes in oa de vertrekhal, Klépierre, is daar voor gaan liggen. Zij wilden liever dat wij langs hun winkeltjes moesten drommen dan dat de doorstroom fatsoenlijk en veiliger was.
    Klépierre is misère, kus gerust mijn derrière

  2. Frans

    De gemeente (wij) gaan dus Klepierre vergoeden voor een waardedaling? Is er dan ook geld ontvangen voor de koopzondag? Zo niet schaf die dan maar af. Hoe zit het verder met de afspraak over het aantal fietsparkeerplekken die Klepierre moet regelen? Wanneer wordt ik gecompenseerd voor al dat verkeer dat in Utrecht komt winkelen, omdat we zoveel parkeergarages midden in de stad hebben.
    Als iemand schade heeft en daarvoor te vergoeden is een juist uitgangspunt. Het moet dan wel echter in zijn geheel bekeken worden, de koopzondag is gratis gegeven na een lobby van ondernemers. Hier konden de bewoners die niet op een koopzondag zaten te wachten niet tegenop lobbyen en daarnaast was vlak daarvoor een referendum geweest, waarbij Utrechters aangeven tegen de koopzondag te zijn. Nu hebben we overlast (meer verkeer) door de koopzondag, is de waardedaling van Klepierre groter en moeten we dus zelfs betalen voor meer overlast. Wel de lasten en ook de kosten.

  3. Binnenstadbewoner

    Bij de bouw is er een grote fout gemaakt door deze trappen niet gelijk aan te leggen. Niet alleen een grote fout, maar ook een voorzienbare fout. Nu moeten alle forensen zich door de uitgang naar bollendak persen of aan jaarbeurszijde. Veel te druk geworden.

    Als die trappen alsnog worden aangelegd dan is de huidige brug te smal voor zoveel reizigers plus fietsers. Dit zou een bredere brug moeten zijn.

    Ander probleem is dat je daar zowat permanent boa’s neer kunt zetten want fietsers gaan hun fietsen op de brug en onderaan de trappen parkeren. Maar ja dit nadeel is groter dan het voordeel.

  4. André Veenbrink

    In plaats van een vergoeding te geven aan Klépierre kan de gemeente Utrecht ( ik heb het eerder gezegd ) beter meewerken aan een verbinding tussen de Moreelsebrug en Hoog Catharijne ter hoogte van de Albert Heijn.

  5. Moniek

    Het ontwerp van station en directe omgeving is gewoonweg rommelig en fout. En nu zouden wij als bewoners Klépierre moeten gaan betalen om een andere route te mogen lopen in plaats van langs hun suffe schoenen- en modewinkels? Absurd!

  6. Scherpschutter

    In navolging van de duurste tramlijn ter wereld, lijken we ons op te mogen maken voor een nieuw wereldrecord; de allerduurste trap ter wereld.

    Mijn god, wat een verbijsterende geldverspilling.

  7. Willem

    Trappen zijn nodig om meerdere vluchtroutes te hebben als er een incident is op het station. De rechter heeft daar uitspraak over gedaan.. Veiligheid is op t station een verantwoordelijkheid van NS. Dus NS betaalt de trappen. Duidelijke case.

  8. Uuu

    Grappig-niet zo grappig. De gemeente heeft in eerste instantie altijd ontkent dat er afspraken met Kleppierre gemaakt zijn over het aanleggen van looproutes zo dat mensen door Hoog Catherijne geloodst worden. Kan DUIC hier eens induiken en blootleggen door welke politici en ambtenaren we achtereenvolgens voorgelogen zijn, jaren/ decennia lang?

    2) Een financiële compensatie, omdat de gemeente logische infrastructuur aanlegt? Het algemeen belang is hier dus ondergeschikt aan het financiële belang van een multinational? Hoe dat zo? En waarom gaat de gemeente zomaar akkoord met een financiële vergoeding? En hoezo kan de gemeente dat eigenlijk zomaar namens ons beslissen? Is dat een eenmalige vergoeding? Of een jaarlijkse vergoeding tot in de eeuwigheid der dagen?

    Die waardedaling van Hoog Catherijne moet eerst maar eens door een onafhankelijk rechter vastgesteld worden VOORDAT de gemeente Utrecht zomaar belastinggeld gaat GEVEN aan een winstgevend bedrijf. Ik denk dat het namelijk wel meevalt met die waardedaling.

  9. Herman

    Gegeven paard mag je niet in de bek kijken, maar toch…
    Deze brug heeft Utrecht ooit van de RABO bank “cadeau” gekregen, tijdens bouw uitbereiding hoofdgebouw aan de Croeselaan, natuurlijk voo rons allemaal, maar ook voor de medewerkers mooie ontsluiting.
    Misschen kan RABO meebetalen, die maken al jaren woekerwinsten over onze ruggen, mooi extra goedmakertje?
    Niet geschoten is altijd mis.

  10. Peter Blok

    Ik begrijp de discussie niet zo goed. Vanuit de fietsenstalling loop je nu ook al direct naar de perrons.

  11. Michel

    “. Zo gaat de gemeente de eigenaar van Hoog Catharijne geld geven vanwege de ‘waardedaling’ van het winkelcentrum, omdat er straks mogelijk minder mensen door Hoog Catharijne gaan lopen.”

    Kan de middenstand in het centrum dan aankloppen bij de gemeente en bij Klépierre omdat het centrum nu wegkwijnt?

  12. André

    De perrons zijn eigendom van NS/ProRail en de trap is gemeentelijk eigendom neem ik aan. Wat heeft Klépierre dan te zeggen over een verbinding tussen die twee ?

  13. Wim Vreeswijk

    Het is duidelijk dat onze beleidsmakers èn politici beiden ernstig tekort zijn geschoten in de ontwikkeling van deze trap waar Utrecht al jaren mee voor schut zit. Hier had samen gewerkt moeten worden met echte ervaren en deskundigen. Op deze wijze gaat de halve wereld twijfelen aan Utrecht. Een slecht visitekaartje dus !

  14. Alain

    @willem Stations zijn wat gek opgedeeld: NS is de eigenaar van de stationsgebouwen (en retail), terwijl Prorail de eigenaar is van alle “vervoerszaken”: de perrons/rails/borden/etc.

    De veiligheid op het perron is dan ook de verantwoordelijkheid van Prorail.

  15. Moniek

    Scherpschutter, bent u vanuit het rustige Stadskanaal wel eens op het centraal station van Utrecht geweest? Dan hebt u misschien geconstateerd hoe slecht het ontwerp aan de stadkant is met een door Klépierre gedicteerde nauwe toe- en uitgang op de verkeerde plaats en met de op zijn zachtst gezegd merkwaardige omslachtige routes naar bussen en trams vanuit de stad? O nee, verkeerde vraag, u heeft immers niks met het OV. Dan heb ik het nog maar niet over het geldverspillende maar bij regen totaal nutteloze bollendak.

  16. M.

    Er zou een onafhankelijk onderzoek moeten worden ingesteld over de hele gang van zaken rond het Utrechts Centrum Plan — eertijds begonnen als Utrechts City Plan. Met name de rol van de ingeschakelde bedrijven en de inmiddels gebleken incompetentie van de gemeente Utrecht zouden hierbij grondig onder de loep moeten worden genomen. Steeds meer wordt duidelijk dat zich hier vele duistere spelletjes hebben afgespeeld, waarvan vooral de Utrechtse burgers de dupe zijn geworden.

  17. Moreel(se)

    Ik ben het volledig met @Uuu eens. Het grote geld is hier weer eens dat telt en de burger? De uitgang aan de kant van het centrum is ook een blamage. Een soort zij-ingang, lijkt ook in “overleg” met Klépierre aangelegd te zijn, want richting het winkelcentrum i.p.v. rechtdoor naar buiten. De eerste keer had ik het niet eens door en stond daar in verwarring “waar is de uitgang?”. Valt nog mee dat je nog links en rechts kan afslaan zodat je niet als door een rijstebrij eerst door het winkelcentrum naar buiten hoeft te gaan. Enfin het is als vechten tegen de bierkaai. Zoals overal is het grote geld de baas.

  18. M.

    @Moniek: Scherpschutter zou zich juist blij moeten tonen over de moddervette winsten die door het private bedrijf Klépierre worden gemaakt in plaats van te zeuren over een paar ongemakken voor het gewone volk.

  19. Koel Hoofd

    Verbijsterend verhaal weer.
    Hoeveel bewijs moeten we eigenlijk hebben dat onze gemeente gewoon gigantisch incompetent is en met ONZE zuur verdiende belastingcenten strooit?
    HOEZO gaat de gemeente een beursgenoteerd en winstgevend Amerikaans k*tbedrijf (simon property group) met €1.2 miljard winst (NB!!!)
    betalen voor een zogenaamde ‘waardedaling’ omdat er dan minder toch-niet-kopende-kijkers door HC gaan lopen? Dat is een fictieve waardedaling, oplichting dus. Tel daarbij op dat er pas trappen komen als de gemeente voor die fictieve waardedaling betaald, dat is chantage.
    Kortom, de gemeente wist zogenaamd weer eens niet dat ze van voren gepaaid maar van achteren genaaid wordt terwijl ze de beurs wijdopen heeft.

  20. Scherpschutter

    @M. 14:44

    Het is maar hoe je het bekijkt hè? De Gemeente had glasheldere en bindende afspraken met Kleppière en komt nu terug op de afspraken. Ze heeft er dus nu mee ingestemd om Kleppière een ongetwijfeld vorstelijk bedrag aan vergoeding te betalen voor omzetverlies en waardevermindering (dat zal in de ettelijke miljoenen lopen) en aangezien een gemeente geen Euro eigen geld heeft maar iedere cent in haar handen een cent is die van een tot belastingbetaler gemaakte afgenomen is, is het wel weer duidelijk wie er opdraait voor dit ambtelijke geklungel…

    Ik gun het goudeerlijke en morele Kleppière de centjes van ganser harte, maar die centjes hadden wat mij betreft uit de privé-zakken van ambtenaren moeten komen. Of crowdfunding.

    Dit uiteraard nog allemaal los bezien van de tótale krankzinnigheid van miljoenen en miljoenen steken in een brugje, om een enkele voetganger een minuutje of twee aan tijd te besparen…De duurste trap ter wereld; ook dat kan alleen in openluchtgesticht Utrecht.

  21. M.a

    Kan ik als reiziger ook klagen en niet zo goed ter been voor de slechte bereikbaarheid station en dus ook winkelcentrum , roltrappen die het geregeld niet doen, veel te kleine onveilige liften , s,avonds onveilig.Het slechtste station van nederland

  22. BdV

    Laat Kleppiere de emotionele schade maar betalen voor elke reiziger die noodgedwongen door HC moet. Net zo logisch als die onzin over waardedaling. Als je klanten nodig hebt zorg je voor aantrekkingskracht, in plaats van de mensen beperken in hun bewegingsvrijheid door alternatieve routes te blokkeren.

  23. Paul

    Logisch als Klepierre de trappen betaald…. dat geeft een ontsluiting extra naar hoog Catharijne.

  24. BdV

    Oh ja, de sociale veiligheid is inderdaad nog een ander dingetje. Hoeveel gaat het kosten om te voorkomen dat het aantal zwartrijders toeneemt en gaat de Gemeente die kosten ook compenseren? Want dat het een paar eenvoudige en redelijk betaalbare trappen zonder poespas kunnen worden is niet te verwachten. OV-poortjes, toezicht, onderhoud en wie weet wat nog meer.

  25. Leonardo

    Welke keuze er ook wordt gemaakt, u en ik betalen dit gewoon via de belasting.
    Zorg eerst dat de sociale veiligheid geborgd is op en rond het station, die wordt met de dag slechter.

  26. Moniek

    @M.
    Moddervette winsten bij Klépierre? Vergeet het! Loop eens door HC rond en kijk eens wat er langdurig maar door grote foto’s, spiegels etc. verhuld leegstaat, kijk eens wat er aan zielige winkeltjes is gevestigd om de boel maar op te vullen maar die volgens een simpel berekeningetje van mijn kant nauwelijks de huur kunnen opbrengen. De rest bestaat grotendeels uit oersaaie kleding- en schoenenwinkels. Er lopen veel mensen doorheen ja, maar dat zegt weinig. De gemeente mag Klépierre in plaats van geld geven, wel eens dwingen tot een meer gespreid en interessanter winkelaanbod. Goudeerlijk en moreel, dit Franse bedrijf? Waar Scherpschutter die kennis vandaan heeft?

  27. J

    Ahum op de oorspronkelijke tekening door de opdrachtgever stonden de trappen dus die is aan zet zou je zeggen
    Leuke is dat de brug een samenwerking is die geïnitieerd door de Rabobank. De Rabobank heeft z’n taak volbracht met realisatie van de brug dus wie is nu aan zet?
    De gemeente Utrecht! Aangezien de gemeente Utrecht de brug én 45 meter verkort heeft ivm gewenste aansluiting moreelsepark én afgezien heeft van de trappen.
    ( Ja klepperie is een machtsfactor en afschuwelijk commercieel maar aan hen ligt t nu niet. )

  28. Boogschutter

    Het is volstrekt helder waar het de kleptomaan Kleppière om te doen is. Treinreizigers moeten van deze geldwolf verplicht langs die winkeltjes blijven lopen om omzet te genereren.

    Wat een gelul.

    Die trappen moeten er gewoon komen.

    Als we boodschappen willen doen, of nutteloze spullen willen kopen, doen we dat wel op onze eigen tijd en niet onder dwang als we op de trein willen stappen.

  29. Zo laten!

    Ik hoop dat ze er nooit gaan komen! Deze ontsiering van de Moreelse brug. Lekker gezond blijven (om)lopen graag!

  30. HenQ

    Voor greedy corporatisme zoals dit zou geen plaats moeten zijn!

    Perrontoegang vanaf die brug zou een primaire functie van het station moeten zijn. Erger me vaak groen en geel dat ik vanuit Zuid (of Oost) moet omfietsen om op het station te komen, terwijl de perrons practisch vlak achter de Knoopstalling liggen.

  31. Bernhard

    @ Marco: onjuist de winkels en horeca in de aankomst & vertrek hal wordt gerund door schiphol retailmarkt firma.

  32. A321

    Ik hoop ook dat ze nooit komen. De brug is nu netjes en fiets vrij.

  33. M.

    @HenQ: vanuit zuidoost is het nog veel erger. Aan de oostkant van de Moreelsebrug zijn de perrons naar tram en bus afgesloten. Je moet eerst omhoog, het station voorbij en je dan via een zij-ingang met doorgaans rokend NS-personeel naar binnen dringen. Voor bus en tram moet je dan weer naar beneden. Dit kan alleen Klépierre verzonnen hebben, want je komt dan vlakbij hun koopgoot, terwijl je daar meestal niets te zoeken hebt. De triomf van het keiharde neoliberale kapitalisme over de rug van de burgers.

  34. Ramon

    Wat in het hele verhaal vaak vergeten wordt is dat niet alleen Kleppiere tegen is ( commercieel bedrijf beschermt zijn belangen, niet heel vreemd) maar ook NS retail . Daarnaast heeft ProRail grote bezwaren vanwege de veiligheid. Je kan namelijk op je vingers natellen wat er straks gaat gebeuren. Honderden fietsers zullen hun fiets neer plempen op de brug en bij de uiteinden van de brug ( tsja haast hè). En een brug vol fietsen is een potentieel veiligheidsrisico. Wat onverlaten kunnen zo maar een fiets op het spoor of de bovenleiding gooien. Handhaving op de brug is lastig, er kan geen auto komen om de fietsen af te voeren.

    Wil alle voorstanders nog wel eens horen straks.

  35. Katja

    Gels geven vanwege “mogelijke” waardedaling ? Bewijs eerst maar zwart op wit dat dat zo is.

  36. M.

    @Moniek: de door u genoemde verliezen van Klépierre zouden me genoegen doen wanneer de schade die de Utrechtse burgers moeten lijden niet zo groot zou zijn. De jongere generaties zullen hier nog vele decennia lang mee te maken hebben.

  37. S

    Toegang via de rabo-brug gaat never-nooit gebeuren vanwege de veiligheidsrisico’s: bijv overvolle brug, toegang versperd door fietsen. Die brug is daar ook nooit voor bedoeld.
    Dream on vooral.

  38. Moniek

    @Ramon
    Je kunt nu toch ook al met een fiets over de brug? Wat dacht u van handhaving? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Laat dan tegelijk de honderden fietsen op de begane grond meenemen.
    @M.
    Ik kan u niet geheel volgen. Klépierre is een Frans bedrijf. Zo verschrikkelijk veel Nederlandse werknemers werken daar niet.

  39. Ramon

    @moniek

    Ja je kan nu al fietsen over de Moreelsebrug. Alleen is er geen enkele noodzaak om je fiets daar te parkeren. Dat verandert onmiddellijk als je vanaf de brug naar de sporen kan. Reizigers met haast en geen fatsoen zullen massaal hun fietsen gaan stallen op en voor de brug. U heeft te veel vertrouwen in de handhaving in Utrecht.

    En Kleppiere is inderdaad een Frans bedrijf, maar heeft toch aardig wat banen gecreëerd in het gebied, van onderhoud, schoonmaken tot al het personeel in de winkels en kantoren van Hoog Catharijne

  40. Uuu

    @ Ramon

    Ik heb toch in de tunnel aan de andere kant van de perrons nooit fietsen gezien, noch voor de ingang van de tunnel. Wel in de nabijheid van de tunnel uiteraard (sommige fietsers zijn lui). En waarom zou je eerst je fiets op meeslepen een trap op, om hem dan boven op de brug van die trap te gaan parkeren? Gaan mensen dus niet doen. Kost alleen maar extra tijd en moeite. Onzin angst. Er zullen wel fietsen onderaan bij de entree van de brug aan beiden zijden verschijnen, maar dat is dan gewoon een kwestie van regelmatig verwijderen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).