Een chauffeur van een bestelbus heeft zich zondag klemgereden onder het viaduct aan de Prins Hendriklaan in Utrecht. Met hulp van toegesnelde collega’s kon de bestuurder even later op eigen kracht zijn weg weer vervolgen.
Bij het viaduct aan de Prins Hendriklaan reden in het verleden meerdere malen te hoge voertuigen zich klem. De doorrijhoogte is slechts 2,40 meter en dat wordt aangegeven met een bord en een rood-witte lijn op de rand van het viaduct.
Dit was echter niet voor iedere chauffeur even duidelijk. Voertuigen bleven zich namelijk klemrijden. Vorig jaar is daarom ook op beide rijrichtingen een metalen poort voor het viaduct geplaatst met een loshangende balk. Als een bestuurder met een auto hoger dan 2,40 meter onder het portaal doorrijdt, rijdt hij tegen de balk aan.
Collega’s
Zondag was het ondanks alle maatregelen weer raak. Een handhaver van de gemeente Utrecht zag een voertuig klem staan onder het viaduct. Collega’s van de man schoten te hulp en regelden het verkeer.
De bestuurder heeft vervolgens zijn banden iets leger laten lopen en kon daarna met behulp van omstanders zijn weg weer vervolgen.
Gekoppelde berichten

Vrachtwagens en busjes binnenkort gewaarschuwd: eindelijk hoogteportalen bij Prins Hendriklaan
Er is een plek gevonden voor de hoogteportalen bij het viaduct op de Prins Hendriklaan.…

Wéér rijdt een bestelauto zich klem onder viaduct Prins Hendriklaan
Een bestelauto van Albert Heijn heeft zich vrijdag klemgereden onder het viaduct aan de Prins…
28 Reacties
ReagerenWaarom verlaagd de gemeente de weg niet gewoon..
Is de hoogte wel goed opgemeten is het 2.40m of toch iets lager .
Misschien goed om toch eens een meetlat te gebruiken als je wel onbeschadigd onder de metalen poort zijn gekomen .
Tijd om de waterlinieweg maar eens weg te halen. Kan een mooi park met fietspad worden!
De oplossing is natuurlijk een ophaalbrug met slagbomen. Nadert er een busje, dan dalen de slagbomen op de Waterlinieweg, komt het verkeer aldaar tot stilstand en kan het busje / het vrachtwagentje van AH gelijk een boot zijn weg vervolgen.
Brug is gewoon te laag.
@Y
Daar hebben ze volgens mij nog niet eens aan gedacht.
@WIM
Dat is ook nog mogelijk.
@ Johannes
Heel goed idee!
De Waterlinieweg is een verkapte snelweg.
DE oplossing is de Waterlinie weg weer op maaiveldhoogte brengen.
Komt meest bijzondere Utrechtse monument, Rietveldhuis, ook weer in beeld zoals het hoort.
‘Toegesnelde collega’s’? Hoezo dan? Wat voor ‘collega’s’?
huurbus van *ad rem* ? 😛
Prima idee, @Johannes, ik zeg: maak er een ringtunnel van.
Mensen doen echt letterlijk wat de navigatie hun verteld…
t wordt daar tijd voor een flyover!
wat doet dat douchegordijn achterin de bus?
Hoe zo omstandigheden aanpassen? Oplettendheid, voorbereiding, logisch nadenken en eigen verantwoordelijkheid lijken mij meer van toepassing. Dit voorval is gewoon zeer onnodig.
@Wim
De laagste Mercedes Sprinter uit die serie is 243cm. Lucht uit de bandjes en het kan net.
De gemeente dient de weg lager te maken. Dit gaat nergens over.
Misschien een idee om de TomTom / Waze aan te passen aan de hoogte van je auto ….lijkt mij voor de makers niet zo heel veel werk .
als je de weg lager maakt krijg je een gelijkvloerse kruising met het drukste fietspad van Nederland, handig? Gewoon uitkijken, hangen portalen die goed werken en als je desondanks doorzet dan loop je vast, dom.
Misschien is er een reden om de weg niet te verlagen, maar ook al wordt er voor gekozen, er is altijd wel weer iemand met een grotere.
Het is overigens niet gezegd dat deze chauffeur eerst door zo’n waarschuwingsportaal is gereden, je kunt ook vanaf de Laan van Minsweerd rechtsaf de tunnel in.
@Scherpschutter, dat is de hoogte van een H1. Deze bus betreft een H2 en die is 2,7 m hoog.
Dit is een van de weinige verbindingen tussen oost en west van de Waterlinieweg.
Ik vermoed dat er een labyrint aan nutsleidingen onder het wegdek ligt.
Wellicht daardoor kun je het wegdek niet zomaar verlagen ?
Dit labyrint dieper leggen is dan vast een zeer kostbare en langdurige onderneming.
(Simpele oplossingen kloppen meestal gewoon niet ! )
Ooit werden al die nutsdiensten door 1 overheid aangestuurd. Nu zijn het vele particuliere ondernemingen die geen van alle een commercieel belang hebben bij het verlagen van dit wegdek.
Dat levert geen extra dividend op !
Overigens: een VW T1 was maar 194 cm hoog.
Doe nou vóór de ingang een poortje met kettingen eraan, zodat ze weten/horen of je er onderdoor kan. Heb dat al meerdere malen voorgesteld voor bij de ASW, daar moeten vaak te hoge vrachtwagens omkeren. Reactie 0,0.
Katja, er staat in het artikel dat die balk er allang is. Wie heeft er gelijk, DUIC of jij?
laan van minsweerd en erasmuslaan hebben niet zo’n balk.
Simon,
Dan had het dak er wel afgelegen, Simon…
@Scherpschutter, kijk dan zelf, Scherpschutter… Deze bus is geen H1. Het is een H2. Ik heb zelf zo’n wagen. Dat de doorrijhoogte op het bordje 2,4m is betekent niet dat de afstand van het wegdek tot de onderzijde van het viaduct ook 2,4 meter is. Dat is nooit zo.
Dank Simon, eindelijk wat zinvolle informatie. Na een zoektocht op Google van 1 minuut kan ik bevestigen dat dat het geval is. Maakt het des te idioter dat je met 30cm te hoog deze gok gewoon waagt. Hopelijk ter lering een flinke hoofdpijn overgehouden aan deze knal, financieel zal z’n verzekeraar de reparatie van het dak wel oplossen.
Maak een fietspad van de weg in de tunnel
@ Simon
Bedankt voor je weerwoord.
Nuchter, rationeel, feitelijk, inhoudelijk en met kennis van zaken.
Dat ontbreekt hier nog wel eens.