Ook provincie Utrecht spreekt zich uit tegen verbreding A27 bij Amelisweerd Ook provincie Utrecht spreekt zich uit tegen verbreding A27 bij Amelisweerd

Ook provincie Utrecht spreekt zich uit tegen verbreding A27 bij Amelisweerd

Ook provincie Utrecht spreekt zich uit tegen verbreding A27 bij Amelisweerd
De A27 bij Amelisweerd
De provincie Utrecht heeft zich woensdagavond uitgesproken tegen de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Het is al langer duidelijk dat de gemeente Utrecht geen voorstander is van verbreding ten koste van de natuur bij Amelisweerd, maar nu sluit de provincie zich daar dus bij aan.

De provincie Utrecht heeft zich woensdagavond uitgesproken tegen de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Het is al langer duidelijk dat de gemeente Utrecht geen voorstander is van verbreding ten koste van de natuur bij Amelisweerd, maar nu sluit de provincie zich daar dus bij aan.

Een meerderheid van Provinciale Staten sprak een voorkeur uit voor uitbreiding van het aantal rijstroken binnen de bak, zodat de natuur in Amelisweerd gespaard blijft. VVD, JA21, PVV en SGP stemden tegen, de rest van de fracties steunde de motie.

In de motie ligt de nadruk op de waarde die inwoners van Utrecht hechten aan de natuur van Amelisweerd. De verbreding zou volgens de indiende fracties een toename van geluidsproductie en luchtvervuiling betekenen. “Het landgoed Amelisweerd wordt wederom onherstelbaar aangetast en de bouwwerkzaamheden leveren zo’n zes tot acht jaar overlast en dus méér files op”, staat in de motie.

Het nieuwe tracébesluit waar de plannen voor verbreding onder vallen, zou bovendien in strijd zijn met de stikstofuitspraak van de Raad van State. Ook vinden de fracties die de motie steunen dat in het tracébesluit geen rekening wordt gehouden met de langetermijneffecten van de coronacrisis op mobiliteitsgedrag.

Weerstand

De plannen om de A27 te verbreden stuiten al langer op weerstand. Eerder deze week bood de Kerngroep Ring Utrecht de Tweede Kamer een petitie aan tegen de verbreding van de snelweg. De petitie was ruim 130.500 keer ondertekend.

Een besluit over de verbreding van de snelweg laat nog even op zich wachten. Het huidige demissionaire kabinet verklaarde het onderwerp controversieel, wat inhoudt dat het pas weer wordt opgepakt als er een nieuw kabinet is.

Gekoppelde berichten

38 Reacties

Reageren
  1. Leon

    Mooi. Behalve Cora van Nieuwenhuizen wil niemand dit.

  2. Wim Vreeswijk

    Als er tweemaal daags enorme files blijven, dus doorstroming uitblijft, blijven juist de omwonenden van Zuid-oost Utrecht midden in de luchtvervuiling zitten met alle gezondheidsproblemen van dien. Dus deze affaire telt alleen maar verliezers.

  3. Ger

    @ Wim Vreeswijk: staan er 2maal daags enorme files? https://www.dutchmultimedia.nl/file-top-10-nederland-2020/

  4. mees kees

    Wim Vreeswijk: je filemelding is natuurlijk nepnieuws, want ook jij bent niet helderziende. Ten eerste moeten we maar zien of al die thuiswerkers weer naar de zaak gaan én voor jouw gemoedsrust: alle tegenstanders (en dat is bijna iedereen behalve Cora en de nieuwe 2e kamer) hebben wél een remedie tegen die files van jou, alleen kost dat geen enkele boom. Lees je volgende keer even goed in, voor je hier weer wat roeptoetert!

  5. Moniek

    Ik heb de partijen die tegenstemden genoteerd.

  6. Frits

    @Wim Vreeswijk
    Is het zo dan dat 100.000 lanzgaamrijdende auto’s meer uitstoten dan 120.000 snel rijdende auto’s? Is daar een bron bij in hoeverre de luchtkwaliteit in bijvoorbeeld Lunetten verbetert na verbreding van de A27?

    En hoe zit het met de geluidsoverlast?

  7. Rottebert Peermans

    Pshhhh Amelisweerd is gewoon een aangelegd parkje. Niet zo zeuren! Mensen doen alsof het Yellowstone is.

  8. Frits

    Grappig dat de VVD wel op de bres springt voor bewoners in een villawijk die een fietspad voor de deur zouden krijgen omdat ze dan minder gemakkelijk met hun dikke wagens achteruit de oprit kunnen verlaten, maar zich niet laat horen als een groot deel van de stad echt serieuze hinder dreigt te ondervinden van verbreding van een snelweg.

  9. Julia

    Sowieso deze stinkende herriebak overkappen en er een park op planten.

  10. Jan

    @ger. 2020 is natuurlijk niet een representatief jaar. files zijn dat jaar met bijna 70% afgenomen. https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2021/03/aantal-files-vorig-jaar-met-681-procent-afgenomen
    en dit jaar stijgt het alweer bijna net zo snel: https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nederland/2021/april/het-wordt-weer-drukker-op-de-weg

    De vraag is in hoever alle files terug gaan komen als iedereen weer naar zijn werk mag. En gaan die mensen dan met het OV of met de auto?
    de 2e hands auto verkopen zijn nog nooit zo hoog geweest: https://www.trouw.nl/economie/het-gaat-zo-goed-met-de-verkoop-van-tweedehands-auto-s-dat-de-coronadip-alweer-bijna-is-weggewerkt~b89b7c51
    ik betwijfel of mensen wel met het OV willen. zeker zolang al deze maatregelen nog gelden: https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/regels-in-de-trein.html

  11. Uuutje

    @ Wim,

    Er staan nauwelijks files daar, met name is er langzaamrijdend verkeer, 2x 20 minuten per dag; dat is makkelijk op te lossen met de uitbreiding van het aantal rijbanen binnen de bestaande bak.

    Mochten de werkgevers nu eens gaan luisteren naar de ANWB (nota bene, DE autolobbyclub) en het ministerie; en hun personeel gespreider over de dag laten beginnen (tussen 6.00 en 10.30 beginnen), dan is er daar eigenlijk geen probleem meer. Overigens gaan zo goed al alle kantoren in Nederland over naar een werkweek waarbij je 2 dagen op kantoor bent en de rest van de tijd tuis of op een flexibele werkplek (op loop- fietsafstand van je huis). Werkt al het personeel dan ook nog eens gespreid over de week, DUS OOK OP VRIJDAG (want dan kan je vaak een kanon afschieten), dan is echt geen probleem meer. Dus ook niet meer alle fysieke vergaderingen op dinsdag of donderdag (zoals nu vaak gebeurd).

    Die toekomst met 2 kantoordagen vanaf nu/ het najaar hoor ik van iedereen in mijn omgeving (bij verschillende werkgevers). Logisch ook, kantoorruimte is duur en staat vaak 16 uur per dag leeg te staan.

    Juist dan blijven de wegen vrij voor noodzakelijk vervoer. Daar vallen dus ook beroepen onder waarbij het personeel niet flexibel KAN werken, maar daar is de weg gewoon op berekend.

    Dat kan voor 1-10% van de kosten voor een complete snelweguitbreiding, die dus niet nodig is.

    Je houdt dan meer dan genoeg geld over voor overkappingen op sommige plekken of meer ongelijkvloerse kruisingen en extra geluidsbuffers en wallen (EN extra natuurontwikkeling).

  12. Lombokker

    @Leon
    Onzin. Er zijn slechts 130.500 mensen die niet willen dat de A27 wordt verbreed.
    https://www.duic.nl/algemeen/petitie-tegen-verbreding-snelweg-a27-aangeboden-aan-tweede-kamer/

  13. Baliekluiver

    Dit is op een heleboel manieren een volstrekt kansloos plan, laten we ons bezig gaan houden met zaken waar nog wel een wettelijke basis en draagvlak voor te vinden is!

  14. Wim

    De schreeuwende minderheid wordt weer bediend , waar is de democratie?

    @Julia eh geen verbreding dan ook geen overkapping wat juist een mooie uitbreiding van Amalisweerd isEn nogmaals gezegd plant bomen in dat weiland naast de Koningsweg wordt het nog eens wat.

  15. Wim Vreeswijk

    Een overkapping mèt luchtafzuigsysteem zou wellicht een oplossing zijn. Bovenop die overkapping zou je ook nog woningen kunnen bouwen waardoor die overkapping weer deels terugverdiend wordt omdat elke nieuwe inwoner volgens WSJG (waarstaatjegemeente.nl) 2299 euro per jaar oplevert uit het inwonertal gerelateerde gemeentefonds wat weer bestaat uit belastingafdracht van o.a. Utrechtse belastingbetalers en zo is het kringetje van rondpompen weer rond..

  16. Josje

    @ Jan

    Mensen reizen weer gewoon met de dag meer met het OV. Buiten de spits is het net zo druk als voor Corona. In de spits moet je alweer gewoon gaan staan hoor.

    Op een enkeling met een plaat voor de kop (meestal 50+ en boomer of juist 25-) houdt iedereen zich gewoon keurig aan de maatregelen en vond ook niemand het echt vervelend.

    De filedruk is echt nog lang en lang niet op het punt van voor 2020.

    @ lombokker

    Een petitie is een steekproef. Die 130.000 mensen vertegenwoordigen gewoon miljoenen Nederlanders. Waarschijnlijk ook gewoon getekend door mensen uit de regio Utrecht. Dat betekent dat 1 op de 4 of 5 mensen actief de moeite heeft genomen om te tekenen. Dat betekent dat zeer veel mensen tegen deze verbreding zijn. Misschien wel meer dan de helft van het aantal inwoners van onze stad. Dat is echt heel veel te noemen.

    Grappig dat guur-rechts petities met 1500 stemmen of net aan 50.000 leden voor Ongehoord NL wel veel vindt (en dan gaat het over landelijke zaken).

  17. Uuutje

    @ Wim

    De democratie schrijft voor dat de meerderheid van gekozenen door de meerderheid van de mensen, in zowel de stad als de provincie tegen deze snelwegverbreding is. OP basis van representativiteit misschien wel 65% van alle mensen in de regio (als het niet meer is).

    De enige die hier “niet democratisch” roeptoetert ben je zelf.

  18. Frans

    Het geld dat bespaard wordt bij de A27 kan dan gebruikt worden voor het tekort bij de noordelijke rondweg

  19. JdV

    @Frans: Verschil tussen gemeente/provinciebudget en een rijksbudget is je nog niet duidelijk? Waarom de NS niet laten bijdragen aan de Uithoflijn. Of zo iets.

  20. Massegast

    Beste reageerders. Zal ik eens wat zeggen. Cora krijgt gewoon haar zin. (Met achter haar de staat in de staat: Rijkswaterstaat.) En wij de overkapping. Vind ik niet verkeerd, maar er had meer uitgesleept kunnen worden.

  21. Piet

    @jan inderdaad was 2020 niet representatief maar ook in 2019 kwam het niet in de file top 10 of in 2018. Dus eerst maar eens wat andere knelpunten weghelpen voor dit enorme bedrag.

  22. jan

    @josje

    Als u de moeite had genomen om de petitie pagina te bekijken had u gezien dat de ondertekeningen uit heel het land komen en niet perse uit de stad of regio. Daar komt nog eens bij dat het merendeel Anoniem is ingevuld.

    Het claimen dat 1 op de 5 Utrechters deze petitie heeft ondertekend is dan ook onzin. Vervolgens hier conclusies aan binden kan dan ook niet.

  23. Nina

    Kijk anders even naar de plannen:

    https://a27a12ringutrecht.nl/default.aspx

    Het wordt prachtig. Hogere geluidsschermen, geluiddempend asfalt, er komen meer bomen / groen terug, dan er verdwijnt en het terrein wordt vergroot door de overkapping. De beesten kunnen weer gewoon oversteken en hun gebied uitbreiden bij Amelisweerd.

    En het allerbelangrijkste: de omwonenden en kinderen op BSO’s en sportclubs langs de A27 krijgen een betere luchtkwaliteit, omdat er geen files meer zijn.

    Dat is nu de vooruitgang. De A2 is ook allang geen 2×2-baansweg meer gelukkig. Snel beginnen maar.

  24. Piet

    @Nina, tuurlijk prachtig op het plaatje en de theorie alleen is het wel zo dat de overheid maar moeilijk kan zeggen. Het wordt allemaal slechter maar je doet het er maar mee. Die proberen naïeve personen zoals jij hierin mee te krijgen.
    Minder herrie maar wel verhoogde rijbanen kan je hogere geluidschermen neerzetten maar dat heeft dan geen enkel effect.
    Nog meer rijbanen is nog meer verkeer en nog meer verkeer is nou eenmaal een slechtere luchtkwaliteit.

  25. Uuutje

    @ Nina

    Zucht

    Het gaat over miljarden> MILJARDEN uitgeven aan een plan dat 10x goedkoper kan. Minstens. Voor een probleem dat er eigenlijk niet is. Je houdt 90% van het budget over bij uitbreiding in de bestaande bak om allerlei maatregelen te nemen waar JIJ blij van wordt, o.a. om betere luchtkwaliteit te realiseren. Dat dus 90% meer budget dan daar nu aan uitgegeven wordt. Het plan voor de overkapping zoals die er nu ligt is een farce en dat ding is pas af over 10 jaar terwijl in die 10 jaar aan aanleg alle zaken die jij beschrijft er ernstig op achteruit gaan. Er komen juist flies door de werkzaamheden, die er nu niet zijn, want nu is er langzaamrijdend verkeer. 10 jaar lang aan extra files door onnodige werkzaamheden en 10 jaar tijd extra verslechtering van de luchtkwaliteit. En 10 jaar lang onnodige aantasting aan de flora en fauna.

    Het is niet voor niks dat alle partijen op 3 na in gemeente EN provincie tegen zijn.

    De overgrote meerderheid reageert op ratio en ziet dat het plan niet deugt en niet nodig is en er slimmere oplossingen zijn om de groei van het verkeer op te vangen, zoals gewoon extra rijstroken mogelijk maken binnen de bestaande bak.

  26. Ger

    @Nina: wij van WC eend…

  27. Hans

    Verbreden nee.
    Overkappen ja.

  28. Scherpschutter

    Jongens en meisjes, die verbreding gaat er gewoon komen. Al die stampij om niets. Heel Nederland snakt naar de verbreding, op een handjevol Utrechtse verdwaalde boomknuffelaars en anti-kapitalistische activisten na.

    Vooruitgang laat zich echt niet stoppen door irrationaliteit. Gun de mensen die langs de A27 wonen de betere luchtkwaliteit, gun de economie de zuurstof en gun de automobilist het comfort. Utrecht verdient deze mobiliteits-kwaliteitinjectie.

  29. jeffrey

    Ik rij hier al jaren 5 dagen per week en meestal in spits tijden .. af en toe een file en meer niet hoor. Meestal rijden we er 50 als er al beperkingen gelden door drukte. Dat ze dat hele stuk nou wel eens mogen aanpakken lijkt me duidelijk maar of de bak brede moet worden betwijfel ik. Misschien doorgaande tijstroken ondergronds en afslaande erbovenop en dan zoals bij de A2 een bovengrondse tunnel aanleggen misschien?

  30. wollie

    uit onderzoek blijkt steeds weer dat mensen verkeersveiligheid en luchtkwaliteit véél belangrijker vinden dan een minuutje tijdwinst. dat laatste is waar deze verbreding aan is opgehangen: een minuut eerder op je bestemming zijn… niet meewegend wat voor aanzuigende werking een bredere weg heeft.

    totale aanfluiting dit plan; 2x 6 stroken in bestaande bak is goedkoper en sneller.

  31. Nina

    @Piet
    Het verkeer is er al en daarom komen er meer wegen. Het autobezit is hoger dan ooit in Nederland.

    @ Jeffrey en @Wollie
    Inefficiënt 50 rijden op de snelweg met optrekken en afremmen erbij. Niet bevorderlijk voor de luchtkwaliteit. Dit staat daarover op de site van Milieu Centraal: “Rij zo veel mogelijk met een gelijke snelheid: optrekken en afremmen zorgt voor meer brandstofverbruik.”

  32. Uuutje

    @ Trolschutter

    Ja, een verbreding komt er misschien, maar het slimste is om die binnen de bestaande bak te realiseren. Veel slimmer en goedkoper dat plan, zoals hier al meer malen geopperd is. Dan heb je en meer rijbanen tegen een fractie van het bedrag en meer ruimte om aanvullende maatregelen te nemen. Win-win-win. Wat is daar nu eigenlijk op tegen?

  33. Scherpschutter

    Uuutje

    Korte termijndenken. Over 10 jaar zijn nog veel meer rijstroken nodig. Je moet de koe nu stevig bij de hoorns vatten.

  34. Uuutje

    @ trolschutter

    Er kunnen dus rijstroken bijkomen binnen de bestaande tunnelbak.

    De komende 10 jaar verdwijnen er in het plan van Cora juist vele rijstroken, met ernstige gevolgen. 10 jaar lang!!!!

    Dit is allemaal niet aan de hand bij meer rijstroken binnen de bestaande tunnelbak. Dat vergt simpele aanpassingen. Daar kan je, is al berekend via de meest ongunstige schatting (dus veel meer verkeer dan verwacht), minstens 25-35 jaar mee vooruit.

    Heb je jezelf al aangemeld op het nieuwe digitale lokale sufferdje in je nieuwe woonplaats?

  35. wollie

    @nina als je dat wil tegengaan is betere doorstroming bij de afritten nodig, niet meer rijstroken.

  36. Nina

    @ Uutje 6/6/2021 – 11:30

    Heb je een bron?

  37. Uuutje

    @ Nina

    T*ring heey

    Het heeft hier de afgelopen 10 jaar aan onderbouwingen, verwijzingen, links naar rapporten, sommige van Rijkswaterstaat ZELF, volgestaan. Die stonden vol met verkeersprognoses. Als je dat gemist hebt dan, sorry hoor.

    Het is niet voor niets waarom PROVINCIE EN GEMEENTEBESTUUR tegen zijn. Dat is op basis van argumenten weet je wel.

    Hier trouwens nog wat omdenkschrijfspul: https://www.nu.nl/klimaat/6095240/experts-sterke-twijfel-of-verbreding-a27-bij-utrecht-rendabel-en-wenselijk-is.html

  38. Nina

    Bedankt voor de link.

    Er staat te lezen:

    – Professor Bert van Wee van de Technische Universiteit Delft betwijfelt of die spits wel zo druk blijft.
    – Je kunt het probleem volgens Van de Weijer ook omdraaien, en kijken waar je het geld beter kunt besteden: “Het alternatief is dat je binnen de mogelijkheden wat bijschaaft en gewoon accepteert dat het in de spits best vast kan lopen. Die spitsrijders moeten zich maar aanpassen of anders hun last dragen.”
    – ….terwijl we allang weten: meer asfalt is meer verkeer….

    Echter:

    – Er wonen meer mensen dan ooit in Nederland.
    – Het autobezit is hoger dan ooit.
    – Er is ruimte genoeg voor de aanleg van wegen; je kunt een bos ook verplaatsen.
    – Het allerbelangrijkste: rijdend verkeer vervuilt vele malen minder dan filerijdend verkeer.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).