Petitie tegen verbreding snelweg A27 aangeboden aan Tweede Kamer Petitie tegen verbreding snelweg A27 aangeboden aan Tweede Kamer

Petitie tegen verbreding snelweg A27 aangeboden aan Tweede Kamer

Petitie tegen verbreding snelweg A27 aangeboden aan Tweede Kamer
De Kerngroep Ring Utrecht biedt de Tweede Kamer straks om 13.15 uur namens ruim 130.500 ondertekenaars een petitie aan tegen de verbreding van de A27.

De Kerngroep Ring Utrecht biedt de Tweede Kamer straks om 13.15 uur namens ruim 130.500 ondertekenaars een petitie aan tegen de verbreding van de A27.

De plannen om de A27 te verbreden stuiten al lange tijd op veel weerstand. Volgens het Rijk is de verbreding van de snelweg noodzakelijk om de doorstroming te verbeteren, maar de verbreding zou ten koste gaan van een deel van Amelisweerd. Veel bewoners, politieke partijen en ook de gemeente Utrecht zijn daarom tegen de verbreding.

De petitie ‘Snelweg A27 niet verbreden’ was kort voor overhandiging aan de Tweede Kamer meer dan 130.500 keer ondertekend. Kerngroep Ring Utrecht vraagt de Tweede Kamer middels de petitie te stoppen met de verbreding van de A27.

“De verbreding van de A27/A12 van 10 naar 14 rijstroken is een achterhaald plan van 12 jaar geleden dat minstens 1.500 miljoen euro gaat kosten. Circa 800 bomen van het bos van Amelisweerd en duizenden bomen langs het tracé zullen sneuvelen”, schrijft de organisator van de petitie.

Meerdere acties

Afgelopen tijd is al vaker met acties geprotesteerd tegen de verbreding van de snelweg. In december vorig jaar, stapten bijvoorbeeld duizenden mensen uit protest tegen de verbreding op de fiets en in mei werden onder de noemer ‘geen auto’s groter dan deze in Amelisweerd’ tweehonderd speelgoedauto’s in het natuurgebied neergezet.

Tekst loopt door onder foto

Begin dit jaar werd bekend dat het huidige demissionaire kabinet geen besluit meer gaat nemen over de verbreding van de A27. De Tweede Kamer verklaarde het onderwerp controversieel, wat inhoudt dat het onderwerp weer wordt opgepakt als er een nieuw kabinet is.

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    Van de 17 miljoen Nederlanders zijn er dus 130.500 tegen het verbreden van de A27. Lijkt me duidelijk dat dit door kan gaan. Er wordt als vervanging zelfs nieuw bos voor aangelegd; daar kunnen ze dus fijn met hun speelgoedautootjes gaan spelen.

  2. Esrin W.

    Ik dacht dat ze al láng begonnen waren met dit project. Waar wachten we op?

  3. Bill

    @Lombokker, het is jammer dat je logica er helaas van uitgaat dat iedereen die de petitie niet ondertekent heeft automatisch vóór het plan is. Dit soort kort-door-de-bocht redenaties zijn misschien beter geschikt voor op Twitter?

  4. Mark

    Al die mensen die tegen zijn hebben het geld om in de stad te wonen, waar werk op loop of fietsafstand is en waar goed OV aanwezig is. Voor mensen die wel met de auto naar het werk moeten is deze verbreding hard nodig. Na de zomervakantie gaat het weer poepdruk worden op dit stuk.

  5. Erwin

    @mark: misschien moeten die arme sloebers die gedoemd zijn een auto te gebruiken om naar de andere kant van het land te karren iets eerder of iets later van huis opdat ze niet allemaal tegelijkertijd een file aan het vormen zijn.
    Beetje overdreven om voor twee keer een half uurtje wat drukte op een weg een bos te gaan kappen namelijk.

  6. Mark

    @Erwin, vertel dat maar aan hun leidinggevende. Niet iedereen heeft de luxe voor flexibele werktijden. Ik denk niet dat veel mensen voor hun plezier in de file aansluiten.

  7. Wim

    @Erwin
    Beetje overdreven om die paar bomen die weg moeten een bos te noemen.

  8. UtrechtvoorUtrecht

    Je kunt ook de supermarkt vragen om 5 kassa’s bij te zetten en extra personeel twee keer een kwartiertje bij te laten draaien. Maar op een of andere manier vinden we dat onzin.

    In de afgelopen 60 jaar in onze reistijd niet korter geworden terwijl vervoer veel sneller (en efficienter) is geworden. Hoe kan dat? Doordat we steeds verder weg zijn gaan wonen van ons werk. Want we willen wél die baan die net ietsje beter betaalt een uur verderop én in het groen wonen én niet de hoofdprijs betalen. Bron: https://decorrespondent.nl/8322/we-gaan-steeds-sneller-maar-komen-geen-seconde-eerder-thuis-en-dat-is-een-groot-probleem/875033958150-55abd2d8

    En dus moet er dan maar meer asfalt worden gestort. Mij lijkt dat sommige keuzes ook nadelen hebben en dat je daar zelf mee mag dealen.

  9. Uuutje

    Grappig dat mensen die zo hard voor vrijheid van meningsuiting roeptoeteren alleen maar vinden dat hun mening eronder valt.

    In hun eigen voorbeelden vinden ze een petitie die 1500 x getekend is megaveel en een demonstratie met 500 man super representief.

    Maar alle andere meningen en door 100.000 man getekende petities vinden ze flauwekul. Of ze vinden 15-35.000 man bij een demo een vertekend beeld geven. Snapt u het nog?

    Laten we lekker een paar miljard door de plee spoelen om 10 minuten rijtijdswinst te boeken (die over 10-15 jaar teniet is gegaan) en vooral niet naar de echte oplossingen vh probleem kijken. De oplossing is niet het verbreden vd snelweg.

    De oplossingen zijn: snelle, flexibele en veel goedkopere nieuwbouw dichtbij de plekken waar het werk is EN snel, flexibel openbaar vervoer in de drukke stadsregio’s en goede snelle ov-verbindingen met de periferie-regio’s in het land, zodat die ook meer aan (goedkopere) nieuwbouw kunnen opleveren.

    PLUS stimulering van deels verder thuis werken voor de werkgever en stimulering vh personeel gespreider over de dag laten werken.

    Dan zijn de wegen iig voorlopig vrij(er) voor professioneel transport. Een sector die ook maar niet steeds verder kan gaan uitbreiden trouwens Kan gewoon niet meer. Zij moeten ook meer gebruik gaan maken van de langzamere waterwegen en de duurdere betuweroute. Het is niet anders.

  10. Johan

    @ UtrechtvoorUtrecht

    Wat een geklets. Hoe het kan dat de reistijd niet verkort is?
    In de afgelopen 60 jaar is het inwoneraantal van Nederland met meer dan 50 % toegenomen: van 11 naar 17 mln.
    Wees blij dat al dat asfalt gestort is. Anders hadden die krap 9 miljoen auto’s die er nu in Nederland zijn over het Smakkelaarsveld gemoeten in plaats van over Oudenrijn. En naar Amsterdam had je over de ASW gemoeten ipv over de A2. Lekker joh.
    Nee, de reistijd is niet verkort, maar er is ook geen compleet infarct ontstaan. Met dank aan al dat extra asfalt.

  11. Koel Hoofd

    Die verbreding komt er omdat het noodzakelijk is om de groeiende bevolking mobiel te houden en om hun honger naar consumpties te stillen.
    Dat niet willen inzien is gewoon een gebrek aan intelligentie.

  12. Utrechter2

    @Uuutje: de enige die je daaraan kunt referen is “Lombokker”. De rest van de reacties gingen er vooral over de invalshoek dat niet iedereen de luxe heeft om op (bak)fietsafstand van het werk te wonen en om flexibele werktijden af te dwingen bij de leidinggevende.

  13. Nina

    Dezelfde argumenten werden gebruikt bij de aanleg van de bak bij Amelisweerd in de jaren ’80. Er zouden minder auto’s komen; daar is niets van gebleken.

    Verder worden argumenten tegen verbreding weggenomen met de plannen:

    – er komen meer bomen terug, dan er worden gekapt
    – er komt meerrecreatiegebied door de overkapping

    Ik denk daarom dat de verbreding doorgaat en daar ben ik blij mee, omdat de luchtkwaliteit verbetert met rijdende auto’s ipv filerijdende auto’s. Ik als direct omwonende maak ook deel uit van het milieu en dan hoeven de kinderen op de sportclubs en BSO’s naast de A27 ook niet meer de file-uitlaatgassen in te ademen.

  14. Toine Goossens

    @Uuutje,
    Die 2 miljard zijn al door de WC gespoeld. Utrecht krijgt dat geld niet voor uitvoering van de megalomanie van het Wiel. Dat geld is op Rijksniveau afgeschoten als straf voor het blokkeren van het scheiden van de A27 en A28.

    Het gaat namelijk niet over het verbreden van de A27. Het doel is het vergroten van de verkeersveiligheid voor het verkeer dat van de A27 naar de A28 gaat en omgekeerd. Dat is een nationaal belang waar Utrecht schijt aan heeft.

    Logisch dat de natie geen geld meer naar Utrecht laat vloeien.
    Utrecht is druk bezig de nationale risee van de 4 grote steden te worden. Ministers van voorheen VROM en I&M willen nu dat deze beslissingen terug gaan naar het Rijk. Daar horen afwegingen van nationaal belang namelijk thuis. En niet bij de lokale Utrechtse kleuters.

  15. Kees

    Jammer dat we werkelijk niets van de coronatijd hebben geleerd. Thuiswerken en flexibel werken is echt wel mogelijk alleen de wil is er kennelijk niet om het patroon te doorbreken. Iedereen staat weer in dezelfde file terwijl er echt wel een oplossing is om die files te verminderen.

  16. Ger

    er is een beter en vooral goedkoper alternatief met 2×6 banen binnen de bestaande bak : https://www.stopverbredingringutrecht.nl/2-x-6-is-dik-voldoende/
    bovendien staan er zelden files in de bak: https://www.dutchmultimedia.nl/file-top-10-nederland-2020/

  17. Scherpschutter

    @Toine Goossens

    Geen probleem. We pakken het geld wel uit het potje van Wouter Bos. Die had een jaar de tijd om met 59 man personeel 1.7 miljard gratis geld beschikbaar om uit te delen en geen ondernemer die met hem in zee wil…

    Laten we er twee keer 10 banen van maken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).