Wie met zijn auto naar Utrecht komt en op straat parkeert, moet op steeds meer plekken betalen. Een simpele gedachte. Maar door een opeenstapeling van problemen en ambities komt de gemeente Utrecht zichzelf tegen. Wat begon als een noodzakelijke digitale upgrade, is uitgelopen op een administratieve worsteling die bewoners, ambtenaren en raadsleden bezighoudt.
Het is 1963 en de eerste parkeermeters van Utrecht staan op het Vredenburg. Er zouden er nog meer volgen. Een digitaal systeem was er niet; een kwartje was alles wat er nodig was om de auto op het plein te laten staan. Dat overigens niet iedereen betaalde, bleek een paar maanden later wel: ruim 3100 boetes werden uitgeschreven in het eerste half jaar. De salarissen waren lager, en de boetebedragen ook: overtreders moesten tussen de 10 en 15 gulden nabetalen. Het meest gehoorde excuus, lezen we in de krant uit 1964: de parkeermeter zou het niet gedaan hebben.
Techniek
Tijden veranderen. Parkeermeters zijn er niet meer. Tegenwoordig spreken we van een parkeerapp en noemt de gemeente het een parkeermanagementsysteem. Toen in 2020 de aanbieder van de software aan Utrecht liet weten ermee te stoppen, ging de gemeente op zoek naar een nieuw bedrijf. Via een aanbesteding werd die in 2022 gevonden. In datzelfde jaar liet het oude softwarebedrijf weten nóg eerder te willen stoppen.
Utrecht moest dus versneld de nieuwe app lanceren — een zeer omvangrijk technologisch project dat startte onder verantwoordelijkheid van toenmalig wethouder Lot van Hooijdonk, en inmiddels is overgenomen door haar opvolger Senna Maatoug. Zij legt uit: “Er zijn helemaal niet zoveel aanbieders van dit soort software en elke gemeente heeft ook zijn eigen wensen. Elke gemeente loopt hier tegenaan. Wat wij willen met de software bestaat nog niet, dat moet dus echt ontwikkeld worden.”
Parkeerbeleid
Ondertussen groeide de stad — en die blijft groeien — en parkeerbeleid is een middel geworden om die groei te faciliteren. Sterker nog: de ontwikkeling van de stad is afhankelijk geworden van parkeerbeleid. Het is een van de redenen waarom de gemeenteraad in 2024 besloot dat betaald parkeren de norm wordt in heel Utrecht. De wethouder legt uit:
“De ruimte is beperkt in Utrecht. Om gebieden te kunnen ontwikkelen met woningbouw en de nodige voorzieningen moet de parkeernorm omlaag.” Dat betekent simpelweg dat er minder auto’s kunnen komen dan we vroeger gewend waren, want anders is er gewoon geen ruimte voor al die nieuwe woningen én al die auto’s. Betaald parkeren en parkeervergunningen zorgen er op deze manier voor dat er minder auto’s komen, waardoor er meer ruimte is voor woningen en de infrastructuur niet overbelast raakt. Daarnaast kan de gemeente met de inkomsten van betaald parkeren ook voorzieningen bouwen die nodig zijn. Dat is de theorie van parkeerregulering en de groeiende stad.
Als klap op de vuurpijl wordt parkeerbeleid tegenwoordig ook gebruikt om bepaalde beroepsgroepen aan de stad te binden, en moet er rekening worden gehouden met allerlei varianten als huur- en deelauto’s, culturele evenementen, garages, kraamzorg, thuiszorg en artsen. De techniek gaat dus hand in hand met beleid en de wensen van de gemeenteraad.

Grote veranderingen
Deze grote veranderingen — nieuwe parkeersoftware en verregaand parkeerbeleid — liepen door elkaar heen, zonder dat de onderlinge afhankelijkheden goed waren doordacht door de gemeente. Ondertussen was de oude software-aanbieder al gestopt, dus er was geen vangnet. Gooi er nog een politiek sausje overheen, en ziedaar het recept voor problemen en ambities. De nieuwe parkeerapp werd in 2023 ingevoerd en sindsdien regent het klachten: de app zou ingewikkeld zijn, ontoegankelijk voor ouderen, mensen met een beperking of mensen die de Nederlandse taal niet goed beheersen.
De oude, geliefde optie om bezoekers met korting zelf te laten betalen, bestond bovendien niet meer. Ook de technische ‘achterkant’ van de software voldoet nog altijd niet. Er kwam politieke druk op het dossier te staan, en de raad begon het onderwerp kritisch te volgen. De gemeente erkende al in 2023 dat het niet goed is gegaan — en doet dat nu opnieuw. Het college van B&W heeft afgelopen vrijdag een terugblik en vooruitblik gepubliceerd.
Basis
Om nog één keer terug te blikken: de nieuwe software moest al gebruikt worden terwijl die eigenlijk nog niet af was. En toen de parkeersoftware eenmaal draaide, kwamen er meteen nieuwe wensen en eisen — terwijl de basis dus nog niet op orde was.
Nog steeds is die basis niet op orde. Dat heeft nu prioriteit gekregen van de wethouder. Pas daarna start de doorontwikkeling en komen er nieuwe mogelijkheden. De functie waarbij de bezoeker zelf kan betalen met korting moet bijvoorbeeld in oktober gereed zijn. Zo liggen er nog allerlei stappen in het verschiet. De gemeente heeft zelfs de afweging gemaakt of de invoering van betaald parkeren in specifieke wijken in mei en november van dit jaar uitgesteld moet worden. Wethouder Maatoug maakt de vergelijking:
“We zijn in het huis gaan wonen terwijl de verbouwing nog in volle gang is.” Maar er is voldoende vertrouwen dat de software werkt voor de eindgebruikers: “En het zou ook juist voor onduidelijkheid zorgen als we dit nu weer zouden uitstellen.”
Toekomst
Kortom, er is een nieuwe planning, meer samenwerking met de leverancier, en er komen halfjaarlijkse voortgangsrapportages. Wethouder Maatoug: “Het parkeersysteem werkt nog niet zoals we willen. Daarom is onze hoofdprioriteit nu: de basis op orde brengen. In de komende periode werken we stap voor stap verder aan een systeem dat betrouwbaar is én klaar voor de toekomst.” Maar er blijven wel onzekerheden en risico’s. Of zoals de gemeente zelf waarschuwt: “Het blijft onzeker of nu én in de toekomst de functionaliteiten geboden kunnen worden die de gemeente nodig heeft en die door de gemeenteraad gewenst zijn.”
Gekoppelde berichten

Utrechts Ombudsloket krijgt nog steeds veel klachten over parkeerapp: ‘Het is een blijvende bron van ergernis’
De problemen met de parkeerapp zijn nog niet opgelost. Het Utrechts Ombudsloket, dat in het…

Waarom komt er eigenlijk een nieuw systeem voor parkeerkorting in Utrecht?
De parkeerkorting in Utrecht blijft bestaan, maar het is straks niet meer te gebruiken via…

Bezoeker het parkeren laten betalen met korting? Dat laat nog even op zich wachten in Utrecht
Vroeger kon het gewoon; je bezoek zelf het parkeren laten betalen met korting. Toen de…
24 Reacties
ReagerenEén klein deel van een zin in dit artikel is misschien wel het belangrijkste: “en elke gemeente heeft ook zijn eigen wensen”. Is dit niet de grootste fout van vele tekortkomingen bij de gemeente?! Of het nu gaat om parkeren, administratie of bouwvergunningen. De gemeente wil alles naar eigen zin en dat kan niet! Gemeente accepteer nou eens dat een standaard beter werkt. Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan!
Is dit een opinie stuk van DUIC? Of het geriedel van dit College?
Ik mis namelijk een kritische noot! Alsof het allemaal “normaal” is geworden hoe dit College in Utrecht met auto’s en parkeren omgaat.
Je hoort steeds meer klachten en irritaties, niet alleen van de Burgers van Utrecht , maar ook bezoekers van buiten de stad, die nu Utrecht meer en meer gaan vermijden, met als gevolg dat de kleine Ondernemers gaan omvallen..
Dit College verzint van alles om maar hun anti auto beleid te verdedigen. Was het eerst nog teveel fijnstof ( gek he tussen de 3 drukste snelwegen, en stoplichten die na 3 a 4 auto’s op rood springen, files omdat toegansgwegen van 2 naar 1 baan zijn verbouwd, Knips op ongelukkige straten wegen etc,) Nu omdat de stad aan het groeien is….wie laat de stad groeien? juist…dit College! Je kan er ook voor kiezen om het hierbij te laten, dus let nu op Groenlinks/Pvda….. minder groen te gebruiken voor nieuwe woningen en de boel zo onder leefbare controle te houden, zodat Utrecht een inclusieve stad word, niet alleen voor thuiswerkende yuppen en studenten, maar ook voor de hardwerkende Utrechtse Burgers die hun auto’s hard nodig hebben om naar hun werk, huis, sportclub, winkels, dokter, ziekenhuis etc te komen. En dan ook om de mindervalide Burgers en Ouderen mee te laten draaien in de stad Utrecht. Velen zitten en komen nu in een sociaal isolement door alle beperkingen en dure parkeertarieven.
Ik verbaas me al jaren wat voor drogredenen er steeds uit de kast word gehaald om dit Beleid maar te verdedigen. Het is puur Partijbelang en heeft niets meer met participatie en meedenken van de Utrechtse Burgers te maken.
Dit College heeft gewoon lak aan u Burgers, minder validen, ouderen en Ondernemers!
Moet toch heerlijk zijn om fout op fout te maken en alsnog positief zijn over je eigen prestaties.
Kijk vooral uit als straks vleuten en de meern voor niks betaald parkeren gaan krijgen.
Maar he het geld moet ergens vandaan komen.
Ik heb gelukkig geen auto meer maar dit gemeentebestuur maakt van alles een puinhoop dus zelfs het parkeren moet miljoenen opbrengen maar ook dat lukt niet en is gewoon een grote puinhoop door politieke belangen van een kleine partij die volgend jaar beter uit de gemeente politieke arena kan verdwijnen
Tsja. Het is ook niet voor niets dat het aantal Utrechtse gemeenteambtenaren de laatste paar jaar met 40 % is gegroeid. Elkaar bezighouden met inwerken en faalprojecten. Daar heb je wel een massa fte’s voor nodig ja.
Maar wel elke dag 10x in dezelfde straat rondrijden met een controle voertuig. En honderden electrische parkeerplaatsen maken die nauwelijks tot niet gebruikt worden!
Het is geen app! Het is een amateuristische website! Zolang men zelfs het verschil tussen een app en een website niet snapt komt het nooit meer goed!
had gewoon een bestaande app gepakt van een gemeente die het meeste in de buurt van de wensen kwam. maar als altijd zijn de ambities van de gemeente weer groter dan ze kunnen waarmaken.
Dat dit de zoveelste kardinale blunder van van Hooydonk was wisten we natuurlijk al langer (die softwareontwikkelaar lacht zich de ballen uit de broek…LOL) en dat mevrouw Maatoug bepaald geen software-expert is en niet verder komt dan achter de oren krabbend nog maar een berg geld er tegenaan gooien (met de disclaimer dat het dan mogelijk nog niet werkt) zal ook geen wenkbrauwen doen fronsen, dus geen enkel nieuws tot nu toe, maar het totale gebrek aan relevante informatie voor de burger en vooral ook het totale gebrek aan het nemen van verantwoordelijkheid blijft wel verbijsterend.
Waar is de verantwoording? Wanneer neemt mevrouw Maatoug ownership in plaats van te wijzen naar het geklootviool van haar voorganger en af te schuiven? Wat zijn de kosten hiervan geweest? Wat is dan afgesproken met die software-leverancier?Met hoeveel gaan de kosten nog verder oplopen de komende jaren? Wie waren de betrokken ambtenaren? Zijn deze intussen ontslagen door mevrouw Maatoug? Zo nee, waarom niet? Hoe gaat de gemeente dit soort dramadossiers in de toekomst voorkomen? Wat voor een software-projecten lopen er nog meer?
Geen enkele relevante vraag wordt beantwoord! Onacceptabel. Verantwoording graag en wel per omgaande.
Of te wel, de gemeente blijft wonen in een huis wat nog steeds niet af is. Doen ze dat ook bij hun eigen gebouwen. Daarnaast is het grote probleem ev parkeer/laadplekken die het grootste deel van de dag niet door andere auto’s gebruikt kunnen worden. Maak ze multifunctioneel als je schermt met beperkte ruimte voor parkeren. Bv door tussen 09.00-18.00 voor iedereen te gebruiken. De gemeente wil nog wel +/- 70.000 inwoners erbij (om Almere voor te blijven als 4de stad) maar ga intelligent om met parkeren
“Deze grote veranderingen — nieuwe parkeersoftware en verregaand parkeerbeleid — liepen door elkaar heen, zonder dat de onderlinge afhankelijkheden goed waren doordacht door de gemeente.”
Niets anders dan beroerd bestuur, onder bewind van een wethouder die Utrecht veel schade gedaan heeft, en een coalitie die medeplichtig is geweest door dat te laten duren.
Gemeentes en IT, het blijft het gouden recept voor teleurstellingen. Het verbaasd me dat er genoemd wordt dat er weinig aanbieders zijn van deze software. Gezien de hoeveelheid commerciële (en vlekkeloos werkende) parkeerapps zou je toch verwachten dat dat geen probleem had hoeven zijn, mits je als Gemeente bereid bent om wat compromissen te sluiten rondom wat wél beschikbare software wel of niet aan functionaliteiten biedt. De quote “…en elke gemeente heeft ook zijn eigen wensen.” doet vermoeden dat daar vooral de schoen gewrongen heeft. We zijn terug bij het beroerde bestuur…
Mooi staaltje PR van de gemeente, maar feit blijft dat het een hele brakke webapp is die Lot jaren als goede oplossing verkocht.
Ik vraag mij sterk af wat voor bedrijf hier achter zit, mogelijk was het zinvoller om het aan te besteden aan een kundig software huis.
Ik herinner mi nog de 2 paginas tellende stappenplan om je account te configureren, dat was pure ellende.
Ik hoop dat ze met meer samenwerking ook betere kwaliteit en professionaliteit gaan krijgen, je vraagt je af waarom dat niet vanaf het begin al was onder Lot…
Al met al is er in ieder geval een partij die heel blij is met Lot en haar opvolger en dat is de ontwikkelaar van de app/software.
Nu er veel nieuw bouw wordt gerealiseerd in Utrecht, maar met zeer weinig bergruimte waardoor veel mensen hun stalenros op de beperkte en weinig aanwezig openbare ruimte neergezet moet worden, zou het niet meer dan eerlijk zijn dat deze mensen met hun stalenros ook eens mee gaan betalen aan de stalling van hun fiets. Ze gebruiken immers ook veel van de toch ook de weinig aanwezige openbare ruimte. Nu staan er voor huizen soms meer dan vijf fietsen of meer op de stoep die nog nauwelijks te belopen zijn. Iedereen moet zijn fiets op eigen grond neerzetten en anders in de gemeente daarvoor gestalde fiets stallingen/containers waar de fietser voor een redelijk bedrag zijn fiets kan stallen en ook al hun bezoekers!!
Heldere les uit dit verhaal: techniek is geen wondermiddel, maar een hulpmiddel. Als je ambities opstapelt zonder eerst de basis te fixen, krijg je chaos. En geef dan niet de software de schuld—maar kijk naar wie de regie voert.
Parkeerbeleid is een middel geworden om groei te faciliteren lees ik. Moet dit niet zijn, parkeerbeleid is een middel geworden om heel veel geld voor de gemeente binnen te harken? Want als je dus ook betaald parkeren gaat invoeren in Utrecht op plekken welke geen problemen met parkeren hebben om dat er plek zat is gaat het verhaal van de gemeente niet meer op. Hoewel ik de gemeente er voor aan zie dat ze daar waar geen parkeer problemen zijn parkeerplaatsen weghalen om een parkeer probleem te veroorzaken puur voor de inkomsten. Dit onder de noemers parkeerdruk en natuurlijk milieu door deze linkse gemeente bestuurders. Dit parkeerbeleid plus nog een aantal zaken zijnde belastingverhogingen welke niet mals zijn maar ook puur om weer veel geld voor de gemeente binnen te halen is dus ook de reden voor mijn gezin om buiten Utrecht te gaan wonen. Nu nog ergens leuke woning en omgeving vinden.
Ik ben al lang afgehaakt bij die parkeerapp. Ik ben een ouder iemand en voor mij is dit niet te doen. Bovendien vind ik het onacceptabel dat ik het door mij voorgeschoten parkeergeld aan mijn gasten zou moeten terugvragen.
Ook als ik in een ander deel van de stad moet parkeren heb ik geen idee hoe ik zou moeten betalen en zoek ik min of meer wanhopig naar een plaats waar misschien toch nog zo’n ‘ouderwetse’ paal actief is. Het kan wel zo zijn, dat de gemeente onverwachts is geconfronteerd met bedrijven die ergens mee stoppen, maar wie deze oplossing heeft bedacht moet zich rot schamen. Vooral als je bedenkt wat het parkeren nu per uur kost.
In die “eigen wensen” zit de crux van dit verhaal, maar wordt verder helemaal niet toegelicht: welke wensen heeft Utrecht dan die zo anders zijn dan in andere steden? Kan me er weinig bij voorstellen.
Verder is het in andere draadjes over dit onderwerp al vaak door anderen gezegd: het is helemaal geen app, het is een site.
HET ÍS GÉÉN APP. Met een bestuurder die het verschil tussen een app en een website niet kent wordt het natuurlijk nooit wat..
Het ambtelijk en bestuurlijk onvermogen spat weer van dit bericht af. Wat een kletsverhaal.
Stop met het zeggen en schrijven dat we nu een parkeerapp hier in Utrecht hebben! Dat is het niet, het is een verschrikkelijk amateuristische gebouwde parkeerwebsite!!!
En kijk naar hoeveel ergernis en geld dit Utrechters gekost heeft…..
Met een paginalang verhaal met prietpraat poogt de wethouder uit te leggen dat haar apparaat niet in staat is een goed functionerende website op te leveren. Wat een armoe.
Het ging op de vorige manier toch goed dus waarom dan veranderen.
Niet elke verandering is een verbetering.
Mijn hemel. De wethouder doet of het de complexiteit van een miljardenproject heeft. Een simpel parkeersysteem. En de gemeenteraad laat zich door dit opgezwollen proza met een kluitje het riet in sturen. Echt heel erg dit.