De problemen met de parkeerapp zijn nog niet opgelost. Het Utrechts Ombudsloket, dat in het verleden al veel klachten kreeg over het systeem, zegt dat de app nog steeds tot problemen leidt. “[We] horen […] schrijnende verhalen van Utrechters die al maanden geen bezoek hebben ontvangen.”
Utrecht heeft sinds 2023 een nieuwe parkeerapp, waarmee bijvoorbeeld korting voor bezoekers geregeld kan worden. Toen het nieuws over het nieuwe systeem bekend werd was er al veel kritiek en dit werd erger na de invoering. In februari 2024 liet het Utrechts Ombudsloket, dat destijds vijf maanden bestond, al weten veel klachten te hebben ontvangen over de app.
“Na de invoering van de webapp parkeren, uitten wij al onze zorgen over de sociale gevolgen, omdat Utrechters nu parkeerkosten van bezoek moeten betalen. Sinds die tijd horen we schrijnende verhalen van Utrechters die al maanden geen bezoek hebben ontvangen, omdat zij de parkeerkosten niet kunnen voorschieten en het ongemakkelijk vinden om het geld terug te vragen aan hun visite.”
Nieuwe meldingen
Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en zegt de instantie die hulp en advies geeft bij klachten over de gemeente dat er weer veel nieuwe meldingen zijn binnengekomen ‘van bezorgde stadsgenoten over de hoge parkeerkosten voor hun bezoek en de complexiteit van de parkeerapp’. De app is, zoals het Ombudsloket het omschrijft, een ‘blijvende bron van ergernis en emotie’.
De gemeente liet in maart vorig jaar weten te werken aan verbeteringen. Zo zou het op termijn niet meer nodig zijn dat bewoners de kosten voor het bezoek voor moeten schieten. In oktober 2024 werd al gezegd dat het nog wel even zou duren voordat deze optie beschikbaar zou zijn.
“De toegezegde verbeteringen zijn nog steeds niet gerealiseerd. Mensen die wij spreken voelen zich hierdoor niet gehoord en niet serieus genomen”, aldus het Ombudsloket.
Gekoppelde berichten

Bijna een half jaar Utrechts Ombudsloket: ruim 180 meldingen, veel over parkeerapp
Het Utrechts Ombudsloket bestaat nu vijf maanden en heeft tot nu toe ruim 180 meldingen…

Bezoeker het parkeren laten betalen met korting? Dat laat nog even op zich wachten in Utrecht
Vroeger kon het gewoon; je bezoek zelf het parkeren laten betalen met korting. Toen de…
33 Reacties
ReagerenHet is toch geen app?
Het is een draak van een ding.
Waarom ligt de verantwoording voor het betalen van een parkeertarief bij de bewoners en niet bij de bezoekers? Bezoekers weten precies hoelaat ze aankomen en geparkeerd hebben.
De handhaving wagens rijden elk uur door onze straat, dat is lekker makkelijk melken namelijk.
@w Klopt; het is een gedrocht.
HET IS GEEN APP
Waardeloos.. Probeer nu net een account te activeren, Maar een activatie link krijgen in mijn email adres.. ho maar.. Nogmaals waardeloos Gemeente Utrecht
En inderdaad DUIC, het is geen app.
Het vorige concept werkte wel.
Dus terug naar het vorige moet toch mogelijk zijn?
Leuker kunnen ze het niet maken, wel moeilijker.
Maakt toch niet uit hoe het heet , het is schandalig dat het nog niet is opgelost , mijn 99 jarige moeder krijgt ook vrijwel geen bezoek meer.Utrecht overal mee in nieuws , over nieuwe autoluwe wijk ,enz maar hier iets aan doen heeft blijkbaar geen prioriteit.Utrecht laat de ouderen en zwakkeren in de stad totaal in de steek
Ik ben maar gestopt met het aanbieden van korting aan bezoekers. Vanwege deze problemen, maar vooral om de procedure, eerst zelf betalen en dan bij mij de korting innen. Het ging zo simpel, ik had een kaartje bij de deur liggen met de codes en de bezoeker kon het daarmee zelf doen.
Volgens mij is nooit echt aangetoond dat het oude systeem technisch onmogelijk is. Erfenisje van L. van H.
Het is geen app, maar een site ofwel url en ik snap niet dat aanpassingen zo lang op zich laten wachten. Dit is echt heel slecht geregeld. Ik laat mijn bezoek liever naar de automaat lopen vlakbij: duidelijk voor iedereen en geen gedoe. Daarnaast staan de parkeermeters er nog gewoon!
Het is niet alleen de parkeerapp die voor geen meter functioneert. Heel utrecht is verpest en naar de mallemoer door GroenLinks, PvdA, d’66 in de gemeenteraad. Marnixlaan, ‘t Goylaan tot aan de jutfasebrug, Europalaan, allemaal naar de klote, Thomas à Kempisweg, catharijnesingel wordt afgesloten, dus het wordt alleen maar ellende en een verkeersinfarct. En niet te vergeten heel gemeente parkeerbetalen invoeren, feestdagen is niet meer gratis parkeren dus wonen in utrecht is verpest hopen dat de burgers bij de volgende verkiezingen in 2026 hun verstand gebruikt op wie ze gaan stemmen! Ik weet het wel nu U nog?
En waarom moet je elke keer je inloggegevens intikken ipv een vingerscan
@frank: een vingerscan is wel heeeel erg 2013 hoor… haha
Erfenis van mevrouw Van Hooijdonk. Ooit verkozen tot de beste bestuurder van Nederland 🤷♀️
Wat een schande dat dit nog steeds niet goed en fatsoenlijk opgelost is voor de vele Utrechters, die zoveel minder bezoek ontvangen. Triest.
En dan al die mantelzorgers, verschrikkelijk.
Wie dit parkeersysteem ooit aan oud-wethouder Lot van Hooidonk geadviseerd heeft……….……!!!
Die persoon waarschijnlijk niet in Utrecht, maar in een van de omliggende gemeenten! Of Amsterdam!?
@ De klein
En dan te beseffen dat TNO juist doorstroming van gemotoriseerd verkeer adviseert voor een betere luchtkwaliteit.
De incompetentie van het stadsbestuur is stuitend.
Verder is het doel bereikt: ons bezoek betaalt gewoon de hoofdprijs, omdat we deze app/site/url niet kunnen gebruiken. Wat een armoe.
Het is geen app maar mensen die afhankelijk zijn van een auto zinloos en nodeloos pesten om ze A) door zoveel mogelijk geld af te troggelen ze B) de stad uit te werken zodat C) mensen die geen auto nodig hebben hun plek in kunnen nemen.
GW art 1:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Discriminatie op welke grond dan ook is niet toegestaan….
Dat betekent dat mensen ook niet op woonadres mogen worden gediscrimineerd en dat is nou precies wat D66/GL-P wel doen om punten te scoren in de stedelijke bestuurlijke competitie ‘kijk ons eens ondeugend deugen met een bakfiets’.
Dergelijk pestgedrag klinkt echter meer in de oren als machtsmisbruik en netwerkcorruptie in het kader van het abc-tje.
Maar ach, nog even en dan gaat het licht uit en dan doet die klote app het ook niet meer, daar kunnen we dan ook D66/GL voor bedanken.
Het is een wanproduct en de gemeente Utrecht moet onmiddellijk dit monster onklaar maken. Voer een beter systeem in wat gebruiksvriendelijk zijn werk doet, wat de burger dient i.p.v. de burger laat kronkelen en bungelen. En zolang die oplossing er nog niet is laat iedereen 24×7 VRIJ PARKEREN.
Dat zegt een links persoon die enorm kritisch is op het gebruik van de privé-auto!!!
Weg met de dwingelandij van de ‘apps’!
De app werkt prima. Als dat dingetje met bezoek nog opgelost wordt is er weinig reden tot klagen.
Altijd met feestdagen gratis parkeren geweest, ook veranderd mijn moeder van 99 geen internet waar wij mantelzorger van zijn en niet in Utrecht wonend hèbben daar geen bericht van gehad.Bezoek bekeuring scanauto reed al op feestdag om 9 uur rond zoveel mogelijk fout bekeerders pakken, schandalig .Wat een asociaal gedrag van de gemeente , heeft n.l niets met parkeeroverlast te maken
Prutswerk in opdracht van een incompetente wethouder, die ook nog een hekel aan auto’s had.
Ondertussen zitten de burgers met de erfenis en financiële gevolgen.
Enige oplossing is nieuwe ontwikkelen.
Als bewoner ben je niet verantwoordelijk voor de vervoerskeuzes die je bezoek maakt, maar wordt je wel geacht het voor te schieten. Absurd. De gemeente heeft deze werkwijze waarschijnlijk ingevoerd omdat men parkeren met auto’s in het algemeen wil ontmoedigen. Maar gemeente heeft niet het lef om dat eerlijk te zeggen. Als smoes wordt gebruikt dat het technisch niet zou kunnen met de nieuwe parkeerautomatensoftware. Triest. Dat kan wel, bestaat in andere gemeente al jaren, maar gemeente is vergeten zich daar te orienteren voorafgaand aan de opdrachtverlening. Het vorige systeem werkte trouwens ook prima. Ouderen die minder bezoek krijgen: is dat nu het “Healthy Urban Living” concept dat de gemeente nastreeft? Minder auto’s maar heel veel ongelukkige mensen?
Waardeloos werkende *web*app (dat is iets anders DUIC!) / mobiele site die ergens ver weg geoutsourced is maar vast wel vele GroenLinkse managementlaagjes aan hebben lopen knagen en qua totaalkosten 6x over de kop is gegaan, kortom, een echt Utrechts product. In ieder geval bewonerskortings aanvragen lukt mij ook niet, krijg simpelweg geen verificatiemail.
Gewoon betaald parkeren afschaffen
Kunnen we allemaal wel gaan klagen, maar wat is een jaar nu helemaal om verbeteringen in een app aan te brengen? Dat gaat niet zo snel hoor. Ze hebben toch in maart 2024 gezegd te werken aan verbeteringen en in okotber dat het nog wel even zal duren. Ze zijn er dus dagelijks heel erg druk mee. Wat wil je nog meer….
@Bart van Dam wat we willen is iets dat wel functioneert en dat hadden we. Dus niet halsstarrig vasthouden aan iets wat niet (gaat) werken en waar we bakken met geld aan uitgegeven worden. Dus terugzetten wat we hadden hoe lang kan dat duren.
Tsja. Het ambtenarenapparaat is in vijf jaar tijd met bijna 40 % gestegen; van 3700 naar 5200. En die moeten zich natuurlijk wel bezighouden hë. Met zinloze projecten o.a.
@ M.A.
Ik begin mij inmiddels af te vragen hoe sociaal ingesteld de linkse politiek nog is 🤔
@Boogschutter
Ben geschokt, ben het voor het eerst helemaal met u eens!
@Nina
In de docu over de mijnen van Andere Tijden haalt de gouverneur van Limburg destijds Den Uyl aan. Den Uyl die de mijnen sloot en de mijnwerkers ander werk beloofde…heeft de mijnstreek na sluiting acuut als een hete aardappel laten vallen en impliceerde dat de nieuwe gouverneur dat ook maar moest doen. Heel, heel pijnlijk want Den Uyl wordt door links nog steeds als groot socialist geprofileerd…
Limburg is tot op heden achtergesteld in de steek gelaten gebied, Groningen staat dat nu ook te wachten.
Kortom, links is al sinds Den Uyl al helemaal niet sociaal meer, Kok heeft enkel de ideologische veren afgeschud waarmee de linkse kale kip in de nieuwe kleren van de keizer kon worden getooid.
Ik zie al 50 jaar een kale kip die steeds vetter wordt, het is enkel heel sociaal van Nederland dat die nog steeds niet is opgegeten.
Het is geen app, maar een website.
De gemeente danst naar de pijpen van het geld (of soms grote geld). En de mensen hier maar links-rechts discussies voeren (wethouders, groen links PVDA of de gemeenteraad bepalen helemaal niet). Het is niet de wethouder of gemeenteraad die bepaalt, maar het zijn de ambtenaren die zaken bekokstoven met het (grote) geld, die regelen en bepalen.
Deze “app” moest er komen om een softwarebouwer aan werk te helpen en winst te laten maken met belastinggeld. DÁT is de reden. We leven namelijk in een (‘rechts’ economische) neoliberale werkelijkheid. Geen traditioneel “linkse” en dat is al zo sinds Thatcher/ Reagan/ Lubbers. Al meer dar 40 jaar, maar het wordt steeds erger en meer nerliberaal (rechts economisch).
De redenen die gebruikt zijn tegen het oude systeem dat prima functioneerde zijn drogredenen. Zoals alle redenen om over te stappen op “de markt” bestaan uit drogredenen. Vooral de VVD heeft daar een handje van. Helaas is de linkse politiek momenteel niet bestand tegen de rechtse neoliberale wereldorde. De wereld is gebaat bij meer links economisch beleid (en bij minder identiteitspolitiek; emancipatie volgt namelijk vanzelf als de überkapitalisten die zich verrijken met gemeenschapsgeld een halt toegroepen worden).
Een gemeente die betaald parkeren invoert op feestdagen, voor 8:30/ 9:00 en na 18:00/ 18:30 (behalve misschien op uitgaansavonden als do, vij/ za) handelt tegen de inwonersbelangen in en denkt alleen maar aan geld en haar eigen begroting (gaten dichten). Een bewonersvriendelijk alternatief is bijv. 1 tot 1,5 parkeervergunning per huishouden (1,5 als andere bewoners geen parkeervergunning aanvragen; mochten in een straat of huishouden minder vergunningen dan huisnummers aangevraagd worden, kan een parkeervak richting groen of fietsparkeren worden omgebouwd) en een blauwe zone waar bezoekers 1,5 tot 2 uur kunnen staan met een parkeerkaart op minder populaire tijdstippen; tezamen met betaald parkeren met een kortingscode op werkdagen en zaterdagen en op koopzondag tijdstippen.
Ook bizar om parkeerboa’s te laten werken op feestdagen en in de late avonduren (lees: rondjes rijden in een auto tegenwoordig, ipv op een fiets, goed ook voor de obesitas en dichtslibbende aderen van toch al vaak te dikke boa’s).
Het is verdrietig op de verjaardag van mijn zoontje waren de gasten 40 euro pp kwijt om te parkeren. Opa en oma en dikke boete omdat de parkeerautomaten weg zijn (niet te vinden) en en andere vriendin met baby ook geen automaat kon vinden. Denk dat de gemeente deze dag 500 euro heeft verdient aan mijn familie. Volgend jaar komen bepaalde vriendinnenniet meer. 15 euro cadeautje en 40 euro parkeren….te duur verjaardag feestje. Schandalig echt vreselijk
Het is absoluut een corrupt gedrocht, die parkeer’oplossing’ van de Gemeente. Het is zoiets als betalen voor je eigen galg. De hele santekraam met scanauto’s en IT-afdelingen moet natuurlijk bekostigd worden. En ieder jaar wordt het duurder en duurder. Ik heb sinds de invoering ook amper bezoek ontvangen. Ik voel me inderdaad financieel afgeknepen worden met als gevolg ook nog vereenzaming! Bijna al mijn vrienden en familie wonen elders in Nederland. Verjaardagbezoek? Kost gewoon een kapitaal! Het is een zeer slecht doordacht, ondeugdelijk, slecht gescript en bewonersonvriendelijk kreng. Zou bijna alle Utrechters tot actie & protest willen oproepen. DIT MOET & KAN ANDERS
@ Koel Hoofd
Limburg is helemaal geen achtergesteld gebied als geheel. Als je naar bepaalde regio’s gaat kijken al helemaal niet.
Maastricht is dé internationale universiteitsstad en 1 van de toeristische hotspots van Nederland, Roermond doet het heel aardig, Venlo is een héle grote economische motor in Nederland.
De oostelijke mijnstreek kent inderdaad nog problemen die te wijten zijn aan de sluiting van de mijnen. Met name in Heerlen-Noord (vooral 1 wijk in Heerlen); de rest van Heerlen is al decennia aan het opklimmen in de vaart de volkeren.
Het noorden van Limburg is op Nijmegen gericht en wordt meegenomen in de ontwikkelingen van de voormalige stadsregio Arnhem-Nijmegen, 1 van de snelst groeiende stedelijke gebieden in het land en veel economische activiteit.
Limburg heeft als 1 van de eerste streken in Nederland voluit de samenwerking in Europa omarmt (al decennia lang) en de “Euregio” is een groot succes te noemen. Zo is veel activiteit op zowel België als Duitsland gericht. Limburgers kunnen bijv. ook makkelijk in Düsseldorf of in Leuven (of Hasselt) gaan studeren (of studenten van daar hier), en er is veel sprake van handel met de buurlanden bijv.. Ook gaat er volop samengewerkt worden in Noord- en Midden-Limburg met de Brainport regio Eindhoven, de nieuwe Randstad in Nederland, om woningen te bouwen voor de regio Eindhoven, in de buurt van intercityspoorverbindingen met Eindhoven (spoor Maastricht-Eindhoven, rondom Weert, en spoor Düsseldorf-Venlo-Eindhoven). Limburg ligt Europatechnisch nogal handig, i.p.v. in een uithoek, zoals de Randstad zelf.
Er zijn wel problemen met drugscriminaliteit door de ligging (en problemen met arbeidsmigranten en dan met name bepaalde werkgevers en uitzendbureaus die wetten overtreden), maar dit wordt versterkt doordat Den Haag (die Randstadmentaliteit kennen we inmiddels wel) te weinig politiecapaciteit uittrekt voor Limburg. Ook relatief gezien, op basis van inwonertallen en al helemaal op basis van aanwezige zware drugscriminaliteit (internationaal); ach ja, de Randstadjeugd (zeker de hoogopgeleide juppenkids) moet(en) hun coke en pillen ergens vandaan halen.
De Randstad bevoordeelt zichzelf continue, niet op basis van objectiviteit of daadwerkelijk belang voor het land.
Maar er goed er is dus 1 regio, vooral 1 stad en dan 1 wijk die echt als gebied met uitdagingen kan worden gezien. Ongeveer 1/ 65 tot 1/100 van heel Limburg.
Als je dan toch al dingen beweert, beweer dan aub geen onzin.
De politiek en ambtenaren moeten zich schamen!!!
Zoveel maanden verder en er is nog steeds niets gebeurt.
Zoveel inwoners zijn de dupe van het wanbeleid, veroorzaakt door de politiek en ambtenaren.
Veel inwoners in gebieden waar het betaald parkeren is krijgen veel minder bezoek, helemaal in de binnenstad waar het parkeren ruim 8 euro per uur kost.
Er moet snel iets gebeuren, Utrecht raakt in verval!!!