Pas op: in Utrecht geldt per 2025 een zero-emissiezone Pas op: in Utrecht geldt per 2025 een zero-emissiezone

Pas op: in Utrecht geldt per 2025 een zero-emissiezone

Pas op: in Utrecht geldt per 2025 een zero-emissiezone
Het nieuwe jaar is van start en dat betekent dat er in Utrecht officieel een zero-emissiezone is. In zo’n gebied mogen bestelbussen en vrachtauto’s op termijn alleen nog uitstootvrij rijden. Vanaf 2025 gelden de eerste regels, die uiteindelijk worden aangescherpt.

Het nieuwe jaar is van start en dat betekent dat er in Utrecht officieel een zero-emissiezone is. In zo’n gebied mogen bestelbussen en vrachtauto’s op termijn alleen nog uitstootvrij rijden. Vanaf 2025 gelden de eerste regels, die uiteindelijk worden aangescherpt.

Dat de milieuzone van Utrecht voor bestelbussen en vrachtauto’s een zero-emissiezone zou worden, was al sinds januari van het vorige jaar bekend. De gemeente wil zorgen voor een betere luchtkwaliteit.

Bestel- en vrachtauto’s die vanaf 2025 gekocht worden, mogen de zone alleen in als ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Voor bestel- en vrachtauto’s die eerder dan 2025 zijn gekocht, geldt een landelijke overgangsregeling.

Overgangsregeling

De overgangsregelingen lopen tussen 2027 en 2030 af. Vanaf 2028 moeten alle bestelauto’s in de zero-emissiezone uitstootvrij zijn en vanaf 2030 geldt dit ook voor vrachtauto’s.

Naast de overgangsregeling zijn ook nog ontheffingen mogelijk. Zo kan een particuliere bezitter van een vrachtwagen een ontheffing krijgen, ondernemers die een voertuig hebben waar geen emissieloos alternatief voor is en bezitters van een vrachtwagen die als kampeerwagen geregistreerd staat.

Overigens komen ondernemers er de eerste maanden nog vanaf met een waarschuwing. Pas na mei worden ondernemers die zich niet aan de zero-emissiezone houden, beboet.

Milieuzone en zero-emissiezone 

In Utrecht geldt per 2025 zowel de nieuwe zero-emissiezone als de milieuzone die al langer bestond. Het gaat wel om dezelfde gebieden. In de zero-emissiezone mogen bestelbussen en vrachtauto’s op termijn alleen nog uitstootvrij rijden. In de milieuzone mochten personenauto’s op diesel met emissieklasse 4 nog rijden, maar dat is per 1 januari van dit jaar veranderd. Nu mogen alleen personenauto’s op diesel met emissieklasse 5 of hoger rijden. Deze regels gelden ook voor autobussen.

Gekoppelde berichten

36 Reacties

Reageren
  1. FH

    Het blijft ons onduidelijk, ook bij uw stuk, hoe het nu zit voor bestaande dieselbestelbusjes. Is het nou wel direkt strenger of is het voor hen, vanwege overgangsregeling, nog hetzelde en alleen voor nieuwe anders?

  2. Utrechter

    En wat zijn de uitzonderingen voor de inwoners van Utrecht die het financieel niet reden om het doorberekenen van de meerkosten van de zero-emissie bolide op te brengen. Of heeft de gemeenteraad van Utrecht weer eens geen rekening gehouden met de eigen inwoners.

  3. Steven

    @Utrechter, die Utrechter heeft gewoon péch… U loopt maar van A naar B en als dat niet gaat, blijft u thuis achter de geraniums immers, waar moet u dan heen?

    Dat is zo ongeveer waar het op neer komt! Mijn buurman en buurvrouw, beide 70+ waarvan de laatste COPD heeft, constant aan het zuurstof zit, kan nergens meer heen. Financieel redden zij het niet om een nieuwe auto te kopen. De buurman is ook niet goed ter been maar, kan gelukkig nog 500 meter lopen zonder te pauzeren. De buurvrouw komt het huis niet meer uit.

    Een taxi kunnen zij ook niet betalen van hun pensioen.

    Leg dat maar eens uit

  4. Floep

    @Utrechter, rijden die armlastige inwoners dan met een vrachtwagen of bestelbus, ja?

    Als het over autobeleid gaat bestaat volgens DUIC reaguurders Utrecht opeens voor 80% uit zielige arme omaatjes die alles met hun auto uit 1982 moeten doen.

  5. Bina

    Nieuw woord erbij: emissieschaamte.

  6. Sj

    @steven: er bestaan tal van uitzonderingsregelingen waardoor de oude, vervuilende, auto nog steeds de zone in mag. U weet dat wsl zelf ook wel maar poogt de boel lekker op te poken.

  7. Rob

    Hoe verzin je het @Steven? De overheid probeert je buurman aan schone lucht te helpen en toekomstige COPD bij andere mensen te voorkomen en bent tégen.

  8. Pee

    Ze denken dat als er geen auto’s meer in een bepaald gebied mogen komen dat dan de lucht schoner word en blijft op die plek.
    Nog nooit van wind gehoord zeker , die alles alle kanten opwaait .
    Daarom komt vervuilde lucht van Duitsland over ons land heen.
    Nederland is een speldenknop op de aardbol vergeleken bij andere landen dus wij gaan echt het verschil niet maken.
    Het is gewoon om de mensen hun vervoersmiddel af te pakken en heeft niets met milieu of klimaatverandering te maken.
    Dat mensen er nog intrappen zegt genoeg over hun zelf .

  9. Nina

    Ach ja, er zijn nu eenmaal mensen die worden verlamd door klimaatangst en wel zo erg dat een gematigde kijk bij hen volledig uit beeld is geraakt. Alles moet voor hen wijken om het klimaat te redden. Het mag wel wat minder ijdel.

    Klimaatverandering is nl. al op aarde sinds deze bestaat. De mensheid is een piepklein stipje op de levensduur van de aarde. Te warm, te koud, te nat, te droog of te benauwd en de mensheid sterft uit. Dit is ook ander leven op aarde overkomen. Waarom moet de mensheid een uitzondering zijn?

    Everything must change. Always.

  10. Koel Hoofd

    Volgens het kaartje mogen vrachtwagens ook niet meer bij de jaarbeurs of smakkelaarsveld komen.
    Hoe wil onze ontspoorde gemeente dan die -tigduizend woningen daar gaan bouwen?
    Bruikbare e-vrachtwagens, e-hijskranen en aanverwante e-bouwvoertuigen bestaan immers nog niet…
    Met ontheffingen?
    Dan is dat beleid net zulke bullshit als dat vuurwerkverbod: voor de buhne van de links populisten.

  11. Wim

    Gewoon alles op slot en dan sterft de stad maar die is wrl lekker schoon.

  12. Eugène

    @FH: Het lijkt mij dat de datum van laatste tenaamstelling hiervoor gebruikt wordt. Dus koop je in 2025 een vervuilende vrachtwagen mag je het gebied niet meer binnen, had je die vrachtwagen al eerder dan nog wel (overgangsregeling).

  13. HenQie

    @FH: niet zo moeilijk, check gewoon de emissieklasse (euro) van het voertuig via ovi.rdw.nl

  14. Utrechtvoorutrecht

    @Nina. Hoe lastig is dit nou? Het gaat om schone lucht, niet om het klimaat. Le-zen. En 2025 is geen goed jaar om te doen alsof de mens geen invloed heeft op het klimaat. Dan heeft u wat memo’s gemist. Als u verantwoordelijkheid nemen met ijdelheid verwart, begrijp ik dat de wereld soms lastig te duiden is. Dat is prima, maar wat terughoudendheid in het tonen van uw gebrek aan inzicht, zou u sieren.

  15. Binnenstadbewoner

    Schandalig dat elke gemeente kennelijk de vrijheid heeft om zelf een milieuzone in te stellen en daarvoor de regels te bepalen. Nu is er een lappendeken van miliezones met eigen regels ontstaan. Elke gemeente met een milieuzone doet maar wat.

    De scherpe milieuregels treffen de binnenstadbewoners het hardst. Verhuizen naar/ van de binnenstad en brengen en ophalen van spullen wordt zo nog gecompliceerder en vooral ook kostbaarder dan het nu al is.

    Uberhaupt is het vreemd dat in de binnenstad de strengste normen gelden. Alsof de binnenstad een wijk is die zwaar te lijden heeft onder uitlaatgassen en daarom een harde milieuzone noodzakelijk is. Door al het eenrichtingsverkeer, bijna geen vrije parkeerplaatsen op straat meer en torenhoge parkeertarieven is het autoverkeer minimaal geworden. Vrijwel alleen voetgangers en fietsers en bestemmingsverkeer voor laden en lossen van winkels. Dit i.t.t. wijken als Overvecht, Lombok en Kanaleneiland die juist wel een milieuzone – maar geen strenge- kunnen gebruiken

  16. W

    Deze regeling is al heel lang bekend. Niet doen alsof het allemaal pas op 31 december in de krant is gezet. En genoeg ondernemers die hun zaakjes wel goed op orde hebben.

  17. Realist

    De emissie vindt gewoon elders plaats maar hé, de groene droom komt uit..

  18. Marcel

    En dat alles op basis van een totaal niet kloppend model. En de rest van de wereld doet niet mee, behalve West-Europa.
    Er is een ijzeren wet.
    Goedkope energie is welvaart, dure energie is armoede.

  19. Van Puffelen

    De stad loop van zelf leeg, ik kom er al zelden in de binnenstad, ook al heb ik geen vervuilde diesel.
    De winkels zijn veel te duur met hun assortiment en als er één winkel sluit komt er een eet tent voor terug, die ook onbetaalbaar is.
    Een binnen stad met alleen nog maar de gezette winkels die je overal tegen komt in iedere stad centrum van Nederland, daar ga je niet voor naar een dure stad als Utrecht, waar parkeren zoals met de auto onbetaalbaar is en ook de fiets kan je nergens meer kwijt en anders moet je, je fiets in een diep ondergronds hok wegstoppen voor veel geld en het openbaar vervoer ga ik maar niet meer over beginnen en als je daar niet voor komt, dan heeft de meeste eettenten ook minder publiek die een kopie koffie drink of een broodje komen eten, dus een uitsterfbeleid!!!!

  20. stefan

    Aan iedereen die vragen heeft: kijk op

    http://www.opwegnaarzes.nl/
    voor info over de ZE Zones

    http://www.milieuzones.nl
    voor info over milieuzones

    http://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/gezonde-leefomgeving/luchtkwaliteit/milieuzone-en-zero-emissiezone/
    voor informatie over de ruime ontheffingsmogelijkheden

  21. Floep

    Ah, Nina is inmiddels naast groot voorstander van de verbreding van de a27 ook vol aan het inzetten op het ontkennen van klimaatverandering en post dit zo vaak mogelijk onder ieder artikel.

    Wat is het toch jammer dat iedereen tegenwoordig volledig zonder onderbouwing maar dingen mag roepen.

    Het is zonder meer een goed idee om dit soort verkeer te weren uit de binnenstad, al is het maar vanwege de stank.

  22. Thuisblijver

    @ Steven. Het gaat over bestelbussen en vrachtwagens. Je buurtjes rijden waarschijnlijk in een gewone personenauto.
    Als jij je buurtjes nou eens helpt, verkoop hun auto, met het bespaarde geld (per maand, ook voor een auto uit 1998, sparen ze gauw minimaal 250 euro uit). Zorg dat meneer en mevrouw een scootmobiel krijgen, met subsidie van de gemeente. En voor de ritjes verder weg een regiotaxi. Hier wordt iedereen blij van. Doe je best! En ik hoor wel of het gelukt is.
    Overigens is de regeling, net als het vuurwerkverbod, een wassen neus. De ontheffingen (waaronder gemeentereiniging en de stadsbussen) zullen massaal aangevraagd worden (en worden verleend!) omdat er anders niks van de grond komt anders.
    Over vervuiling gesproken; als ik in de stad loop dan zie ik niks anders dan vervuiling in de vorm van de vuilnis en andere troep die allerlei mafkezen van zich afgooien.

  23. Rob

    Allemaal van die linkse wappies die dit bepalen in de gemeenteraad. Het wordt met de dag gekker in dit land.

  24. Realist

    @KoelHoofd. Zoals het onlangs in de Amsterdamse raad werd gezegd; gewoon met de handkar.

  25. Boogschutter

    “… de mensheid sterft uit”.
    Dank Nina, voor de vergezichten die je met ons deelt op deze pagina’s.
    Ze stellen mij gerust.

  26. Toine Goossens

    De nul emissie zone heeft nul effect op de gezondheid van Utrechters.
    Er is waarschijnlijk een verband, maar of dit soort maatregelen verstandig is, is niet te bewijzen. Het wordt gedaan voor de bühne.

    Wat wel effect heeft is het Rijks beleid om, in EU verband, eisen te stellen aan de uitstoot van auto’s, machines en installaties op fossiele brandstoffen. Dat is het aanpakken aan de bron. Ook dat heeft overigens negatieve effecten. De vervangen voertuigen e.d. gaan naar Afrika. De gezondheid van de bewoners daar is de westerse kiezer worst.

    De zone jaagt MKB ondernemers die kleine vrachtauto’s en/of bestelauto’s rijden op kosten. Die kosten wentelen zij af op hun afnemers. Uiteindelijk is het de consument die betaalt. U en ik.

  27. Lucas Nietveld

    Dit gaat tenkoste van de economische handel in Utrecht, winkels sluitingen inkomste parkeergarages, allemaal onzin!!
    Facto wind ,rond om Utrecht komt alles vast te staan!!
    Wij kunnen de natuur niet veranderen!!!
    Is alleen maar geld binnen halen!! Voor gemeenten en overheid!!

  28. Bernhard

    @ nina, klimaat ontkenning is inderdaad de makkelijkste weg… nooit eerder gemeten zijn de veranderingen zo snel gegaan bewijzen de feiten en de impact is niet te overzien als zal de toekomst van onze kinderen nu al zeker beïnvloeden.

  29. de Roeptoeter

    Fijn zo. Steeds wat minder uitlaatgassen inademen.
    De jeugd zal er blij mee zijn, hopelijk wat minder snel kanker ivm hun ouders.

  30. Jeroen

    Steven heeft helemaal geen 70+ buren, dat verzint hij gewoon om een kletsverhaal op te kunnen hangen. Hij is vast ook geen 32 en woont ook niet bij zijn ouders thuis.

  31. Jeroen

    @Koel Hoofd, ja met ontheffingen. Staat gewoon in het artikel als je even leest: “Naast de overgangsregeling zijn ook nog ontheffingen mogelijk. Zo kan een particuliere bezitter van een vrachtwagen een ontheffing krijgen, ondernemers die een voertuig hebben waar geen emissieloos alternatief voor is, ..”

  32. rvd

    En de maatregel is alleen voor nederlandse kentekens, worden gouden tijden voor aannemers met oude busjes met een bulgaars, pools, duits of wat voor kenteken dan ook.

  33. Chef Plongeur

    @nina zegt het ldecies goed. Relativeren zo de gemeente – en veel mense – erg sieren. En de mensheid? Ook die heeft geen eeuwig bestaan. Onbeduidend. Er komt wel iets anders voor in de plaats.

  34. Nina

    @ Berhard

    Ik ontken helemaal niet dat het klimaat verandert. Ik maak mij er alleen niet druk om, want ik heb geen invloed op wat 8 miljard mensen doen. Ondertussen draag ik mijn steentje bij door o.a.:

    – tweedehands te kopen ipv nieuw
    – niet te vliegen (al 20+ jaar)
    – geen wasdroger
    – geen onnodige apparaten kopen (koekenpan = tosti-ijzer / tandenbortel hoeft niet elektrisch)
    – consuminderen
    – minder vaak en korter douchen

    De mens wordt angstig (gemaakt) en wil dan iets doen (kopen) voor het klimaat. MAAR je moet juist heel veel laten voor het klimaat. Je kunt er zelf direct mee starten en het kost niks. Het helpt echt niet om allemaal in een EV te gaan rijden. Het zou meer helpen, als we allemaal wat minder zouden gaan rijden.

    De angst regeert en dat zou anders kunnen, want angst polariseert onze samenleving en dat is zeer onwenselijk.

  35. Nina

    @ De Roeptoeter
    De jeugd van Utrecht sport met velen bij de diverse sportverenigingen die langs de A27 liggen precies op het moment dat de avondspits daar in de file staat. De jeugd ademt daar op dat moment twee keer meer uitstoot van auto’s in.

  36. Piet

    @Nina, Daar klopt helemaal niks van want 90% van de tijd heeft Utrecht een westenwind(evt zuidwest of noorwest) en liggen die velden langs de A27 en komt de laaghangende vervuiling gewoon uit de stad aanwaaien.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).