Gemeente Utrecht en Donkey Republic gaan 700 deelfietsen in de regio inzetten | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht en Donkey Republic gaan 700 deelfietsen in de regio inzetten | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht en Donkey Republic gaan 700 deelfietsen in de regio inzetten

Gemeente Utrecht en Donkey Republic gaan 700 deelfietsen in de regio inzetten
Archieffoto van fietsen in Utrecht
De gemeente Utrecht start in het voorjaar van 2019 een proef waarbij deelfietsen op verschillende plekken in de stad worden geplaatst. De gemeente gaat hierbij samenwerken met deelfietsaanbieder Donkey Republic, dat ook deelfietsen heeft in onder andere Barcelona en Berlijn.

De gemeente Utrecht start in het voorjaar van 2019 een proef waarbij deelfietsen op verschillende plekken in de stad worden geplaatst. De gemeente gaat hierbij samenwerken met deelfietsaanbieder Donkey Republic, dat ook deelfietsen heeft in onder andere Barcelona en Berlijn.

De 700 deelfietsen moeten helpen om meer mensen uit de auto te krijgen en meer mensen in het openbaar vervoer te krijgen of op de fiets. Daarnaast moet het uiteindelijk ruimte besparen omdat de deelfiets meerdere privéfietsen zou vervangen.

Living lab

Tijdens de proef, die twee jaar duurt en ook wel het living lab wordt genoemd, gaan onderzoekers van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Windesheim in Zwolle kijken naar het gebruik van de fietsen. Zij gaan zich bijvoorbeeld richten op de vragen: wie gebruiken de fietsen en wat vinden ze ervan, op welke routes worden ze gebruikt en gebruiken mensen de deelfiets in plaats van ander vervoer?

De fietsen moeten met name gebruikt kunnen worden om snel naar en van het Utrecht Science Park (USP) te komen. Daarom werken ook de gemeenten Bunnik, Zeist en De Bilt mee aan de proef. De precieze locaties van de deelfietsen worden in overleg met de gemeente, USP, ondernemers en bewoners bepaald.

Eerder liet de gemeente al weten ‘geen Amsterdamse toestanden’ te willen. De hoofdstad heeft in het verleden namelijk veel overlast ervaren van deelfietsen. Mochten de deelfietsen tijdens de proeftijd te veel overlast geven in de openbare ruimte, dan kan de proef stopgezet worden.

11 Reacties

Reageren
  1. BramD

    De term USP is in management / marketing gedoe al voor iets anders in gebruik…

    Los daarvan: fijn dat we er nog wat fietsen bij krijgen. Er is hier en daar nog wel een stuk stoep vrij ?

  2. cas

    De openbare ruimte in de stad is nu al erg schaars, deze proef kan je nu al stopzetten om jezelf veel leed te besparen. In Amsterdam is het al geflopt. Het is leuk met een paar fietsen en 1 aanbieder als proef, maar daarna moet je de markt open gooien en krijg je de toestanden als in Amsterdam.
    En wat is er mis met de ov-fiets? Ze praten over de uithof als bestemming dus dat is woon-werk verkeer dat nu al de keuze heeft over deelfietsen

  3. Theo

    Ik ben net terug van een lang weekend Berlijn. Daar zijn dit soort ‘huurfietsen’ al breed ingevoerd in het stadscentrum.

    Het komt erop neer dat op zo’n beetje elke straathoek een hoopje neergekwakte of omgevallen huurfietsen ligt, in de meest exotische kleuren. Het is echt geen gezicht. Je kunt zo’n fiets overal achterlaten, hij hoeft niet terug naar het uitgiftepunt, wat resulteert in geen enkele noodzaak tot fatsoenlijk parkeren van zo’n ding. Ik hoop dat dit soort taferelen Utrecht bespaard blijven.

  4. Yoshua

    Waarom deel fietsen overal neerplempen.
    Maak de binnestad voledig fietsvrij en zet er deel rolstoelen en rollators neer voor de mensen die niet goed ter been zijn.
    Utrecht is totaal ongeschikt om te fietsen,de bewoners ervaren hinder van al die fietsers die zich van niets en niemand wat aantrekken.
    Mensen die wilen fietsen moeten dat om de binnenstad heen doen.
    Via het stadion naar de Uithof of via Overvecht fietsen is veel beter voor de leefbaarheid.

  5. Cico

    Dus Utrecht geeft weer eens een commercieel bedrijf alle ruimte om een ‘experiment uitvoeren’ (lees: grof geld verdienen) met nog meer fietsen plaatsen in Utrecht. Alle lasten voor de bewoners en de opbrengsten zijn voor 1 bedrijf.

    Berlijn en al die andere Europese steden hebben geen fietscultuur itt Nederlandse steden. Het gaat dus helemaal nergens over. We rijden allemaal op een fiets, dus we hebben al veel overlast van fietswrakken en beperkte ruimte. En dan komt de gemeente met dit absurdistische idee? Hoe zit die lobbygroep in elkaar dan?

    Op z’n Utrechts: donderstroal op!

  6. bee

    berg je maar voor dit soort taferelen.
    komt ie.

    https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/3744461/indrukwekkende-beelden-chinas-strijd-tegen-de-deelfiets

  7. Harry

    Trots dat mijn oude diesel hier aan meebetaald via de parkeervergunning. Wanneer doen die fietsers eens een keer iets voor de automobilist. Fietsers zijn echte rupjesnooitgenoeg! Bah!

  8. JdV

    Want er is een ernstig fietsentekort in Utrecht? In mijn ogen eerder een teveel. Voor welk probleem is dit een oplossing die de inzet van belastinggeld noodzakelijk maakt? En verder volledig eens met yoshua. De middeleeuwse binnenstad van Utrecht is geheel niet geschikt voor massa’s fietsen. Alle doorgaand verkeer zou via zogenaamde fietsboulevards uit het centrum geweerd moeten worden. Een actief ontmoedigingsbeleid en hoge tarieven voor fietsparkeren zouden mensen moeten verleiden het centrum te ontzien en buiten de singels om van a naar b te fietsen.

  9. Jelle

    In de categorie dit moeten we niet willen met z’n allen: dit moeten we niet willen met z’n allen. Zie bijvoorbeeld Air BnB en Uber.

  10. Piet

    Wel te hopen dat de gemeente dan het fietspad richting de Uithof eens flink gaat verbreden. Het is daar nu al veel te druk. Sowieso mogen de fietspaden met al die electrische fietsen wel eens anders ingericht gaan worden want het is behoorlijk gevaarlijk aan het worden.

  11. Zonnewende

    Deelfietsen zijn zinnig in een stad/land waar fietsen nog geïntroduceerd moeten worden. Maar in een land als Nederland weegt het niet op tegen eigen bezit of de tegenwoordig bij jongeren populaire Swapfiets.

    Verder is mijn bescheiden mening dat als er een extra partij (dienstverlener) tussen gaat zitten, het bijna nooit opweegt tegen eigen bezit. Tenzij je geld genoeg hebt om wat extra te betalen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).