Plan voor nieuwe fietsroute tussen Utrecht Science Park en binnenstad | De Utrechtse Internet Courant Plan voor nieuwe fietsroute tussen Utrecht Science Park en binnenstad | De Utrechtse Internet Courant

Plan voor nieuwe fietsroute tussen Utrecht Science Park en binnenstad

Plan voor nieuwe fietsroute tussen Utrecht Science Park en binnenstad
De kruising bij de Weg tot de Wetenschap
De gemeente Utrecht wil een nieuwe fietsroute door Rijnsweerd Zuid aanleggen om het zeer drukke kruispunt van de Platolaan en de Weg tot de Wetenschap te ontlasten. Bussen, fietsers en automobilisten rijden al over dit kruispunt en vanaf december ook de trams van de Uithoflijn. De Cicerolaan is nu nog een doodlopende weg waar 17 huizen staan, maar straks moeten hier dagelijks duizenden fietsers voorbij komen.

De gemeente Utrecht wil een nieuwe fietsroute door Rijnsweerd Zuid aanleggen om het zeer drukke kruispunt van de Platolaan en de Weg tot de Wetenschap te ontlasten. Bussen, fietsers en automobilisten rijden al over dit kruispunt en vanaf december ook de trams van de Uithoflijn. De Cicerolaan is nu nog een doodlopende weg waar 17 huizen staan, maar straks moeten hier dagelijks duizenden fietsers voorbij komen.

Het kruispunt nabij zwembad Krommerijn is tijdens de spits druk. Buslijn 12 rijdt hier en ook de fietsersstroom tussen het Utrecht Science Park en het centrum van de stad komt hier langs. Dagelijks fietsen er ruim 15.000 mensen van en naar het Utrecht Science Park.

De gemeente is al langer bezig om te bekijken of er iets aan deze situatie gedaan moet worden. Al jaren worden er zorgen geuit, onder andere door de Wijkraad, over het toekomstbeeld als ook de trams van de Uithoflijn hier 16 keer per uur langskomen. Afgelopen jaar zijn er al maatregelen getroffen, zoals een opstelvak voor fietsers en geluidssignalen, om het kruispunt veiliger in te richten.

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

De Platolaan (rood asfalt) en de Cicerolaan.

Stap verder

Nu ligt er echter een plan dat een stap verder gaat. In het voorjaar heeft de gemeente Utrecht gekeken of er ook alternatieve fietsroutes mogelijk zijn of dat er zelfs een tunnel gewenst is. De tunnel werd al snel afgeschreven, volgens de gemeente is dit lastig in te passen en veel te duur.

Een andere variant was het fietspad, dat aan de andere kant van de Weg tot de Wetenschap ligt, te verbreden. Daarvoor zouden echter 30 bomen gekapt moeten worden en moet het fietsverkeer direct voor het kruispunt afslaan. Dit laatste zou voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen.

Een derde optie blijkt volgens de gemeente het beste alternatief. Dat is een route door de wijk via de Cicerolaan. Deze route sluit aan op de Sorbonnelaan. Het fietsverkeer neemt dan aanzienlijk toe door de Cicerolaan.

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

De Cicerolaan

Veiligheid

De Cicerolaan is nu nog een doodlopende weg waar 17 vrijstaande woningen staan. Als het plan doorgaat verdwijnen de parkeermogelijkheden van straat en komen er dagelijks duizenden fietsers langs. Volgens de aanwonenden is er geen draagvlak voor het plan. Het grootste probleem zou de veiligheid zijn.

De bewoners maken zich vooral zorgen over het gebruik van de op- en afritten. Doordat er zoveel fietsers langskomen zou het heel lastig worden om met de auto de woningen veilig te bereiken en verlaten. Ook is er kritiek op de aansluiting van het fietspad richting het Utrecht Science Park, dat zou in het plan nog niet goed uitgedacht zijn.

Ook noemen ze de plannen rondom Maarschalkerweerd en kantorenpark Rijnsweerd, die wellicht ook aanpassingen van de infrastructuur wensen. Dat zou meegenomen moeten worden in de studie naar het fietspad.

Volgende week is er een informatiebijeenkomst waarbij alle omwonenden uitgenodigd zijn. De komende tijd gaat de gemeente ook in gesprek met de Universiteit Utrecht, de provincie en het Utrecht Science Park om te kijken hoe het plan verder uitgewerkt gaat worden.

27 Reacties

Reageren
  1. Tim

    Sympathiek idee, maar zie niet echt in hoe dit gaat helpen. Je krijgt er alleen maar weer nog een gevaarlijke oversteek erbij en het is sowieso niet echt een logisch alternatief.
    Valt er misschien niet te opperen voor een verbinding tussen de doodlopende Rembrandtkade en Rijnsweerd(Albert van Dalsumlaan) om uiteindelijk bij de Archimedeslaan uit te komen? Scheelt in ieder geval voor iedereen die aan de noordkant van de Uithof moet zijn.

  2. Jos

    Eliteprobleempje

    Gewoon door de Cicerolaan. Bezwaren van tafel vegen en het algemeen belang laten prevaleren.

    Rechtszaken en hoger beroepen win je toch als gemeente.

    Jammer dat deze villabewoners op kosten van de samenleving wel rechtszaak na rechtszaak gaan aanspannen om hun eigen mini-belang te verdedigen.

  3. GK

    Moet toch mogelijk zijn om de Rembrandtkade, beter met de Uithof te verbinden, door een fietspad evenwijdig aan de A28 aan te leggen die aansluit op de Archimedeslaan? Tunneltje ligt er al naar de Uithof, alleen nu een rare lus.

  4. Massegast

    Hoe combineer je de stilte, het groen en het makkelijke parkeren met wonen in de groeimagneet Utrecht? Precies, door in de Cicerolaan te gaan wonen. Edoch, nu wordt het participeren geblazen met die groei. Anders verdwijnt Utrecht uit die top-3 en top-10 lijstjes, waar Jan van Zanen zo gek op is, maar wat Massegast helemaal niet erg zou vinden. Dus: Ciceroërs, zet hem op en succes!

  5. Lombokker

    Ik zou de bewoners van de Cicerolaan uit willen nodigen om eens een kijkje te komen nemen op de Leidseweg. Dat is een drukke fietsroute, die wordt gekruist door meerdere verkeersstromen: JP Coenstraat, Abel Tasmanstraat en Bartoklaan. Met ook nog eens diverse uitritten en een hoop geparkeerde auto’s langs de weg.

    Bij mijn weten gebeuren hier nooit ongelukken. Dus geen enkele reden om je druk te maken over de veiligheid op de Cicerolaan. Of in andere woorden: een kulargument.

  6. Don

    Ik zou de zeer drukke en gevaarlijke fiets situatie op het Westplein eerst aanpakken.

  7. Harry

    U bedoeld de Uithof mag ik aannemen?

  8. De Bruin

    Utrecht oost in alle opzichten de dupe van de omliggende bedrijvigheid. Er wordt niet meer geluisterd naar haar bewoners. Jammer.

  9. Frits

    Slim plan, waarmee je goed de verkeersstromen wat meer spreidt. De omwonenden hebben bezwaar gemaakt tegen de drukke kruising met de Platolaan en dit lijkt me een prima alternatief wat goed recht doet aan de bezwaren van de omwonenden.

    Een ander alternatief is handhaven. Als het druk is, wordt de kruising regelmatig geblokkeerd door automobilisten en beroepschauffeurs die of geen tien meter vooruit kunnen kijken of schijt hebben aan de medeweggebruikers, maar in ieder geval anderen in gevaar brengen.

  10. Marco Knol

    Ik zou de Louis Davidslaan doortrekken naar de Archimedeslaan. Komt er eigenlijk op neer dat je wijkontsluiting + oversteek van de Pisuisselaan verlegt richting Daltonlaan.

  11. Koel Hoofd

    De bewoners hebben gelijk, het wordt een gevaarlijke situatie voor alle weggebruikers. Dit is niets oplossende probleem verlegging. Want de Uithof wil groeien, de stad moet de lucht in groeien, dus het wordt alleen maar erger.

    Wat wel 80% van problemen oplost is door een wooncampus op de Uithof te maken waar 10.000 studenten kunnen wonen, zich vermaken, bijbaantjes kunnen doen en etc. Doen ze in USA ook, werkt perfect, iedereen happy want op de Uithof is er plek zat! Als de studenten in de stad willen stappen staat ze niets in de weg om de stad in te fietsen, of de tram te nemen. Dan is ook dat capaciteitsprobleem gelijk opgelost.

  12. Piet

    Alleen die route aanpakken geeft weinig verlichting. Ik zou ook het fietspad op de Archimedeslaan eens flink verbreden. De stoplichten daar voor de fietsers beter afstellen. Wellicht voorkomt dat daar een hoop onveilige situaties.

  13. cas

    @ Koelhoofd, het is allang bekend dat de Uithof wel de lusten maar niet de lasten wil. Ze zitten al jaren bij de gemeente te klagen voor woonruimte etc, maar zelf dragen ze er niet constructief aan bij.
    Daarnaast kan je ook gewoon laten zoals het is. Het is druk, maar alles is toch goed ingeregeld met verkeerslichten….

  14. Martin

    En wat als je je gewoon eens aan de verkeersregels ging houden?

  15. Katja

    @Martin; da’s een goeie !

  16. GeeWee

    Ik woon aan een straat in Ondiep met bijna 6000 auto’s per dag, 2 buslijnen en vele, vele fietsers. Daar werd anderhalf jaar geleden zonder overleg een derde buslijn aan toegevoegd. Nu worden ook nog eens alle bussen vervangen door dubbel zo lange, gelede bussen.

    Ik zou tekenen voor het wonen in een straat met alleen fietsverkeer. Maar goed, ik snap het, komend vanaf een straat zonder enig verkeer is de natuurlijke neiging om hier tegen te zijn.

  17. BramD

    Kan iemand uitleggen hoe de voorgestelde aanpassing er dan uit gaat zien?
    Wordt de Cicerololaan dan doorgetrokken tot aan de Sorbonnelaan?
    En hoe wordt op de andere plek alsnog de oversteek over de trambaan gerealiseerd?

  18. Cico

    ‘Veiligheid!’ is tegenwoordig zo’n beetje de grootste dooddoener in iedere discussie. Het is een drogreden als je niet verduidelijkt wat er precies onveilig is.

    Want die ‘duizenden studenten per dag’ rijden er niet met 130 km/uur door de Cicerolaan met een lachgas ballon in de mondhoek.

  19. cas

    @ Bram,
    Ik denk dat net na de Sonneveldlaan een aftakking komt naar de cicerolaan. Wat mij ook niet handig lijk aangezien je dan op de Platolaan een extra kruispunt vormt voor fietsers die toch vanaf de weg tot de wetenschap komen. Teznij je ze echt door de wijk wilt laten slingeren…. En we weten al tijden dat fietsers zich niet snel laten sturen.

  20. Kadoendra

    Zelf denk ik dat de Universiteit Utrecht ook voor een oplossing kan zorgen.
    Want als zij vol gaan inzetten op de studie filosofie trekken zij ook weer studenten aan die interesse hebben in filosofische zaken en die komen er dan vanzelf wel achter dat de fietsroute door Amelisweerd naar de Universiteit filosofischers is dan door de Cicerolaan.

    filosofie

  21. BW

    Afgezien of de bezwaren van de bewoners van de Cicerolaan terecht zijn, ik zie niet goed wat deze alternatieve route oplost. Uiteindelijk zul je toch een keer de Weg tot de Wetenschap moeten oversteken, dus dit lijkt op verplaatsen van het probleem. Een tunnel lijkt mij daarvoor de beste oplossing, maar die is kennelijk al afgeschreven, want te duur. Een tunnel zal inderdaad best iets kosten, maar een kleinere investering die niets oplost lijkt mij lastiger te verantwoorden en zo bezien begrijp ik de weerstand van de omwonenden wel.

  22. Opa

    Een kabelbaan met brede stoeltjeslift van het station naar de Uithof lost veel op. Lekker in de buitenlucht bij elkaar, geen hinder veroorzaken door de hand niet te gebruiken om richting aan te geven, ook appen is in de lucht (nog) toegestaan! Als het een succes wordt (en daar twijfel ik niet aan) kan er mogelijk een extra halte komen bij de Cicerolaan.

  23. BramD

    Kenmerkend ook wel dat de gemeente er nu ook weer achteraf achteraan wil gaan. Dat terwijl er volgens het artikel al vaak en vroeg is gewaarschuwd. Slapen onze ambtenaren?

  24. bee

    als er een informatiebijeenkomst word georganiseerd is de beslissing meestal al gevallen.

  25. De Bruin

    Ik bedoel niet alleen de UU maar ook Rijnsweerd Noord, de Kromhout Kazerne en het RIVM bijvoorbeeld. Er wordt Serieus een plan doorgedrukt. Ook het parkeren in Oost is een voorbeeld van doordrukken door de Gemeente. Er wordt geen enkel alternatief geboden voor de woonerven aldaar. Daarom men luistert totaal niet naar de bewoners. Jammer, jammer.

  26. Frits

    Waarom een tunnel niet zou kunnen is me niet duidelijk geworden.

    Het zou toch mogelijk moeten zijn dat er een tunnel begint op de Platolaan en dat die met een flauwe bocht (zoals de tunnel onder het Europaplein) een bocht van 90 graden maakt en aansluit op het fietspad langs de Weg tot de Wetenschap richting Uithof?

    Dan hoeven alleen nog het beperkt aantal fietsers in de twee andere richtingen (stadion en Rhijnauwen) over te steken.

  27. E.Prevoo

    Geen goed plan. De Cicerolaan wordt veel en veel te druk. Voor de bewoners een nachtmerrie.
    Is het niet mogelijk om aan de andere kant van de weg tot de Wetenschap het oude fietspad weer nieuw leven in te blazen en te verdubbelen? Omdat er stoplichten zijn kunnen fietsers rustig vanaf de Platolaan naar links. stoplichten
    Is het mogelijk om na het oversteken van de Weg tot de Wetenschap nog een fietspad naar de Uithof te maken?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).