Het tweede deel van de nieuwe Utrechtse autoluwe wijk Wisselspoor krijgt maximaal 1050 woningen en plek voor horeca, parken, creatieve bedrijvigheid en andere voorzieningen. De nieuwe wijk komt op het oude bedrijventerrein van de NS en ligt tussen de 2e Daalsedijk en het spoor naar Amsterdam.
Wisselspoor is opgedeeld in vier deelgebieden. In deelgebied 1 wordt al gebouwd. De nieuwe plannen gaan over de andere gebieden. Over het gebied is al vaker geschreven, in 2015 lag er al een ontwikkelvisie. In 2018 schreef Arjan den Boer al over de ontwikkelingen. Nu kan de volgende stap worden genomen.
Van de 1050 nieuwe woningen komt 30 procent in de sociale huur, er komt geen middenhuur. Wel is 15 procent van de woningen betaalbare koop, het zal dan gaan om woningen van maximaal 310.000 euro. Dit zullen waarschijnlijk studio’s en appartementen zijn, want in deelgebied 1 werden grondgebonden woningen verkocht voor tussen de 475.000 en 750.000 euro. Eenkamerwoningen stonden in deelgebied 1 te koop voor 224.000 euro. Er komen ook studentenwoningen in het gebied. Het hoogste gebouw zal ongeveer 32 meter mogen worden.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Autovrij
In de wijk komen ook culturele en maatschappelijke voorzieningen, creatieve bedrijvigheid en horeca. Het ruige en industriële karakter van het gebied moet behouden blijven, onder meer door historische bebouwing te laten staan en het terug laten komen van bielzen en sporen in het gebied. Ook komen er diverse parken, minimaal dertig procent van het gebied moet straks groen zijn.
Het gebied wordt autoluw en gedeeltelijk autovrij. Bewoners zullen niet de auto voor de deur kunnen parkeren. Wel komen er een aantal parkeergarages. Om het autoverkeer zo goed mogelijk te spreiden komen er in de 2e Daalsedijk ‘autoknips’. De knips worden waarschijnlijk gemaakt door paaltjes in de weg. Een nieuwe fietstunnel verbindt de nieuwe woonwijk met de Cartesiusdriehoek.
Tekst gaat verder onder afbeelding
2026 klaar
De gemeente Utrecht en NS Stations hebben de ontwikkelovereenkomst deze week ondertekend en zijn blij dat het project verder kan. Wethouder Klaas Verschuure (Ruimtelijke Ontwikkeling): “Het is in deze tijden een hele prestatie dat er achter de schermen keihard is gewerkt zodat dit project verder kan gaan. Het is een unieke ontwikkeling op een bekende en karakteristieke plek in onze stad: we transformeren een werklocatie naar een woon-, leef- en beleef-plek, waar gezond stedelijk leven goed tot uitdrukking komt.”
Tekst gaat verder onder afbeelding
Sebastiaan de Wilde (directeur Vastgoed NS Stations): “Deze mooie gebiedsontwikkeling is tot stand gekomen samen met de gemeente en betrokken partijen zoals bedrijven en omwonenden in nauwe samenwerking en een zo open mogelijk proces. Met als resultaat een prachtig woongebied waarin wonen, werken, verblijven en diverse duurzame vormen van mobiliteit in elkaars verlengde liggen.”
Buurtbewoners en andere belangstellenden kunnen van vrijdag 5 juni tot en met vrijdag 17 juli reageren op de plannen. Alle losse onderdelen van de wijk moeten nog ontworpen worden. Het plan wat er nu ligt schetst alle randvoorwaarden. In 2026 moet de gehele wijk klaar zijn, maar er zal gefaseerd opgeleverd worden.
Gekoppelde berichten
Bouw eerste deel Wisselspoor met 122 woningen gestart
De bouw van het eerste deelgebied van de nieuwe wijk Wisselspoor is gestart. Er moeten…
Autovrije wijk bij de 2e Daalsedijk in Utrecht
Een deel van de nieuwe wijk die moet komen bij de 2e Daalsedijk zal autovrij…
UCo Wagenmakerij: Wisselspoor in wording
Spoorzones zijn hot. De hallen van de oude Wagenwerkplaats Amersfoort vormen nu het ‘zakelijk en…
29 Reacties
ReagerenWeer een verzameling platte doosjes.
Zoveel geld neertellen voor een woning en niet je auto kunnen parkeren.
Een zeer kleine woning voor heel veel geld en dan kun je nog geen auto voor de deur parkeren. Wie wil dat nou? Ik ben benieuwd of zoveel dit willen
Horeca, wie stap daar nu nog in?
Krijg je bij aankoop van een woning dan een grote doos ov-mondkapjes?
Weer een zichtbare uitkomst van een Gemeente die leeft in utopie in plaats van realiteit. Het is het OV wat in zijn huidige vorm een negatief reisasvies heeft richting de toekomst, maar niet in staat is zich te hervormen. Moderne, schone, stille auto’s met infrastructuur die zorgt dat het in/uit rijden van de stad eenvoudig gebeurd, met snel gevonden parkeergelegenheid (de parkeergarages zijn het enige goede aan dit plan), zijn de enige realistische toekomst. Niet het OV, niet shared mobility op de gehoopte schaal. Door Utrecht auto-onvriendelijk, excuus, ‘autoluw’, te maken, komt de stad buiten spel te staan en jaag je een belangrijk deel van de bevolking de stad uit, met alle gevolgen van dien voor de stadssamenstelling, de retail, horeca, etc. etc. Wanneer laten deze dromers zich nu eens bijpraten over het realistische toekomstbeeld rondom mobiliteit? Utrecht kennende, waarschijnlijk te laat, zodat andermaal oneindige euro’s gestort kunnen worden in het herstellen van de fouten.
Mooi, utrecht is klaar voor bouwen in de stad anno 2020, weg met die auto’s.
Pee en jaap, er zijn echt heel veel mensen die al die auto’s in het straatbeeld afgrijselijk lelijk vinden. Veel straten die nu vervuild worden met het aanzicht van al dat blik zijn ooit ontstaan of ontworpen toen de auto nog helemaal niet bestond! Een groot deel van de Utrechters heeft helemaal geen auto! Dus waarom zou je dan een parkeerplaats voor de deur willen die toch alleen maar wordt bezet door de buren die twee of drie auto’s hebben?? Ik kijk liever naar een parkje of een mooi gebouw dan naar een stuk blik op wielen. De parkeerplaats voor mijn kleine woning is trouwens 90% van de tijd gewoon leeg… Daarom hoop ik ook dat de gemeente de parkeernorm niet enkel voor nieuwe, maar ook voor de reeds bestaande wijken gaat verlagen.
@Robert
En wat als dat nu precies de bedoeling is?
Velen vragen zich af waar dit nou werkelijk over gaat. Enerzijds zegt links dat we over 10 jaar allemaal elektrisch rijden, en anderzijds gebruikt links het argument dat steden autoluw moeten worden genaakt wegens de uitstoot van auto’s…Wat maakt u van deze schizofrenie?
Persoonlijk heb ik al jaren geleden geconcludeerd dat het om immobilisering van de bevolking gaat om de afhankelijkheid van de overheid te maximaliseren. Een andere rationele, logische en consequente conclusie kan ik niet trekken in ieder geval.
Links wil u maximaal afhankelijk hebben…van links en verandert Utrecht daarom langzaam in een 19e eeuwse Kolchoz.
In Culemborg is al heel lang een autovrije wijk. Als je daar bent, zie je pas wat het vergt van de openbare ruimte om voor de deur te kunnen parkeren.
Fijn dat er een keer wordt gedacht aan de steeds groter wordende groep Utrechters die geen auto bezit.
@Pee en @Jaap,
Heel simpel, de notoire autorijder kan heel goed terecht bij vrijwel alle andere naoorlogse wijken in Utrecht.
wat is dat toch met autobezitters die beginnen te stijgeren wanneer er eens niet voor hun doelgroep wordt gebouwd. wees blij, als die mensen ook allemaal een auto rijden sta jij vaker in de file!
Ik zie weer een stukje Vinex bouwput Leidsche Rijn architectuur Utrecht binnenkomen. Het gaat maar door.
@Ihsan
Ja…die stapels fietswrakken die het trottoir en de stad ontsieren zijn echt een aanwinst. Want geparkeerde auto’s…brr dat moeten we echt niet willen. Nee… doe mij maar het uitzicht op stapels roestig fietsblik die de stoep blokkeren.
Want lopen doe je toch niet in deze stad…toch?
240.000 euro voor een veredelde studentenkamer van 24m2. WTF?!?!
Helemaal koekoek die vastgoedwereld. Ik hoop dat ze implodeert.
Fout geld blijft nu eentaalfout geld en dat kunnen we als wereld missen als kiespijn.
@Pee:
“Je auto”? Ik heb helemaal geen auto. Net als vele tienduizenden mede-Utrechters, die hebben er ook helemaal geen behoefte aan. Ga je toch lekker in Leidsche Rijn wonen als je zo graag auto wil rijden?
1.050 woningen dus laten we zeggen zo’n 1.000 auto’s. En die zouden dagelijks via bijvoorbeeld de Meidoornstraat de wijk in moeten rijden en via de Dirkje Mariastraat er weer uit ?
Gezellig.
@Scherpschutter Ik denk niet dat de achterliggende intentie is om mensen te immobiliseren of op andere wijzen bewust van negatieve invloed te zijn.
Het probleem is dat de auto een soort overmatig focuspunt geworden is voor alles wat deze mensen als het kwade zien. En dus moet elke discussie/beslissing aangegaan worden met een reeds vooraf besloten conclusie; dat geeft schizofrenie (discusieer maar eens met een religieus iemand over religie, zelfde dogmatisch probleem en resultaat).
Maar door deze houding klampt men zich vast aan visies, proefballonnen en andersoortige toekomstvoorspelling die mooi klinken, in lijn liggen met de utopie, maar niet de realistische toekomst van mobiliteit weergeven, waarin de auto, in persoonlijk bezit en in sterk verbeterde (idd elektrische) vorm, nog altijd de primaire manier van vervoer gaat zijn voor afstanden meer dan pakweg enkele kilometers.
Door die realiteit niet mee te wegen en nu de stadsinfrastructuur zo in te richten dat de auto geweerd gaat worden (met OV oplossingen als alternatief), wordt er gebouwd en gepland op een toekomst die op de termijn die hiervoor realistisch is (enkele decennia), niet gaat gebeuren. Met alle consequenties en kosten van dien in de tussentijd en bij herstel.
Is dit de lokale versie van de Telegraaf, de commentaren zijn echt ALTIJD hetzelfde. Klagen over automobilisten pesten, zeiken op overheid, geen flauw benul hebben van de demografie van Utrecht, alleen denken aan je eigen belang ook al is het niet eens van toepassing als huizen worden gebouwd voor anderen.
@scherschutter,
Links zegt helemaal niet dat over tien jaar wij allemaal elektrisch rijden.
Over tien jaar zal een enkele paradijsvogel die een auto bezit een elektrische auto rijden.
De meeste stadbewoners bezitten geen auto, het is iets typisch provinciaals om een auto te bezitten.
In Drenthe en Overijssel is het auto bezit immers het grootst.
Wees blij dat links er alles aan doet om de provincialen uit onze mooie stad te houden.
Mensen met een auto willen niet wonen waar het verboden is om een auto te bezitten.
Utrecht moet binnen tien jaar geheel autovrij en fietsvrij te zijn.
Lopen moet het nieuwe normaal worden met 1.5 meter afstand.
Joas: waar lees jij dat precies? Of loop je de boel gewoon een beetje op te fokken?
Wat erg voor de huidige bewoners!
Die gaan me een partij parkeerpoblemen en propvolle straatjes krijgen door dit ondoordachte plan gebaseerd op luchtkastelen en onderbouwde gebakken pseudowetenschap!
De mensen in Oog en Al hebben nu overlast van autobezitters op het Rachmaninov plantsoen die hun auto’s nergens fatsoenlijk kwijt kunnen. De wethouder schuift het af op de projectonwikkelaar, en de projectontwikkelaar kan er niets aandoen want die heeft medewerking van de wethouder nodig. Intussen wordt de middenhuur effectief van hun zuurverdiende centjes ontdaan door €3/uur parkeergeld.
Wat zegt de wethouder: ze kunnen toch fietsen of met het OV?
Het is in de lijn der verwachting dat dit zelfde in de buurten rondom wisselspoor gaat gebeuren.
Dat er hier echt alleen maar verliezers zijn, gaat de bestuurlijke petjes ver te boven. Het zijn totalitaire trekjes die niet thuishoren in een democratie maar Kim niet zouden misstaan. Er is nog hoop, de geschiedenis leert ons dat heersende partijen bij verkiezingen genadeloos voor hun elitaire wanbestuur afgestraft zullen worden.
Leve de democratie!
Mooi, hoe minder auto’s hoe beter. En de wijk bevat ook genoeg laagbouw. Een grote goednieuwsshow.
@ Erwin
Dit staat letterlijk in het bovengenoemde artikel:
“Eenkamerwoningen stonden in deelgebied 1 te koop voor 224.000 euro”.
Ik heb even opgezocht hoe groot deze gemiddeld zijn. Soms iets groter, soms iets kleiner.
@ Reaguurders
En verder aan al die rare mensen die denken dat een wijkje gericht op minder autobezit ineens een aanval is (is het niet):
Er zijn de afgelopen 15 jaar verschillende wijken gebouwd, primair gericht op autobezit: Leidsche Rijn. Veemarkt, om maar eens wat te noemen.
Het is niet zo raar dat er ook gebouwd wordt, waar krappe ruimte beschikbaar is, voor mensen zonder auto. Waarvan er best veel zijn in Utrecht stad, te weten 33% (bezit geen auto). Het is dan ook niet zo vreemd als 33% van de te bouwen huizen/ appartementen geen eigen parkeerfaciliteiten krijgt. Daarvoor is vaak geen of weinig beschikbare ruimte. En er zijn tegenwoordig ook andere wensen in een stad (meer groen, meer rustige buitenruimte).
Overigens zijn die autobezitters behoorlijk tevreden over de bereikbaarheid van de binnenstad met de auto. Die tevredenheid is in 2018 zelfs toegenomen, itt wat de reaguurders je hier willen doen laten geloven.
Let op, in 2018 waren de singels al fietsstraten geworden, hadden we al enkele dominante fietsstraten en hadden we ook al stadsboulevards. Dit is dus NA enkele jaren zogenaamd Groen Links beleid (is natuurlijk helemaal geen beleid van een enkele partij, maar dat snappen reaguurders nooit).
Bron: https://www.utrecht-monitor.nl/fysieke-leefomgeving/mobiliteit/auto
Het lijkt eerder het tegenovergestelde vanuit de reaguurders hier, alsof iedereen maar verplicht een auto moet bezitten of verplicht met de auto moet reizen, absurd. Het is zelfs best raar dat alles zo in het leven primair op auto’s gericht is.
Gemeente Utrecht heeft parkeergarages maar als je daar als bewoner wilt parkeren moet je vaak een godsvermogen, vergelijkbaar met de de parkeerbelasting, betalen. En dus gaan de mensen dat niet doen en komen de auto’s in de naburige wijken terecht. Gaat dat hier ook gebeuren dat denk ik wel namelijk en past binnen het auto anti auto van de gemeente utrecht. Het is heel zorgelijk dat het beleid van deze gemeente er op gericht is alle gezinnen met een auto (werk, boodschappen, kinderen) te verbannen naar Leidsche Rijn enz.
Over wat er tientallen jaren op die grond gebeurd is, praten we niet. Onder welk kleed is dat geveegd?
@ Don
Maak je geen zorgen normale/ modale gezinnen kunnen al 15-20 jaar niet meer in het centrum of de daar omliggende wijken wonen. Alleen nog maar als je heel veel geduld hebt en met geluk via woningbouw. Verder alleen als je YUP bent.
Dus die gezinnen waren sowieso al aangewezen op de Leidsche Rijntjes van deze wereld. En dat, omdat wel al sinds de jaren tachtig in een neo-liberale rechtse wereld leven. Daar verandert autobeleid van een gemeente heel erg weinig aan.
Daarnaast is er gewoonweg te weinig ruimt voor al dat blik en ook voor een toename aan al dat blik. Er zijn meer functies waar mensen behoefte aan hebben die ruimte moeten hebben dan ruimte voor een willekeurig voertuig.
Trouwens, ook als gezin kan je jezelf prima redden zonder eigen koekblik. Er zijn inmiddels zoveel deelautoalternatieven (betaal je ook geen belasting en parkeerkosten); dus als je het nodig hebt voor boodschappen of een dagje uit, kan je nog steeds met de auto.
Je moet gewoon je mindset wat veranderen joh, that’s all.
@Joas
Volgens jou 1/3 heeft geen auto.
Dus dus 2/3e heeft wel een auto, hetzij als privé eigendom, hetzij een leasebak van het werk.
Van de grofweg 350.000 inwoners, zijn er pak hem beet 100.000 student en een aantal onder de 18 jaar.
Dat betekend dat mensen die een auto nodig hebben om wat voor reden dan ook, een auto hebben. Dat is ook te zien in landelijke cijfers, boven de 30 jaar neemt het autobezit heel rap toe. Ergo 2/3e heeft een auto.
En dat heeft ook te maken met de doorgeslagen flexibilisering in de arbeidsmarkt, mensen moeten mobiel zijn om te werken en peperdure hypotheek te betalen. Het OV komt niet overal op tijd.
Nu is het OV ook nog eens als coronabesmettingshaard aangewezen, dus sta niet raar te kijken als meer mensen auto gaan rijden.
En dat is nou precies wat GL en D66 NIET WILLEN, zij vinden dat mensen moeten fietsen en met het OV.
Die groene mist vertroebeld het heldere denkvermogen en lange termijn visie.
Dus er wordt gebouwd volgens het anti-autobeleid in het achterhoofd wat als sinds 1996 door GL en D66 door de strot van UTrecht wordt geduwd.
Lange termijn effect: de stad wordt immobiel gemaakt waardoor het voor mensen onaantrekkelijk wordt om te wonen want ze werken overal.
Een stad plannen is een neutrale bezigheid want het gaat om mensen die moeten wonen, werken en leven.
Politiek is het opleggen van de wil van partij X aan de massa.
Politiek een stad plannen is daarom vragen om moeilijkheden.
Problemen die pas tevoorschijn komen als de bouw af is. Daar heeft Utrecht 175 jaar lang geschiedenis mee!
Het heeft ook een horizontale lijn als leercurve want de eigen politieke dogma is belangrijker dan het algemeen belang.
Leuk bedacht dat de bewoners zelf “kiezen” voor een autoluwe wijk en dan geen auto nemen. Maar je zal maar op bezoek willen bij dat soort stadsbewoners in een bubbel als je uit een normale autogemeente komt, zoals 99% van NL
Ook moet ik er niet aan denken om een gezin te moeten runnen zonder auto.
Maar goed, ieder z’n meug. Het maakbaarheidsideaal is nog groot en levend, zo blijkt.
@ Angelique
Er liggen daar parkeergarages en tal van andere parkeervoorzieningen op kruipafstand in de buurt. Meer dan genoeg plek voor bezoek.
Wat de gemeente wel moet regelen is dat bezoek van bewoners korting geven, maar dat kan ook vaak.
Hoezo moet die auto toch altijd recht voor de deur staan?