Plannen voor Ledig Erf in Utrecht zijn rond; doorgaand autoverkeer moet plaatsmaken voor stadsplein Plannen voor Ledig Erf in Utrecht zijn rond; doorgaand autoverkeer moet plaatsmaken voor stadsplein

Plannen voor Ledig Erf in Utrecht zijn rond; doorgaand autoverkeer moet plaatsmaken voor stadsplein

Plannen voor Ledig Erf in Utrecht zijn rond; doorgaand autoverkeer moet plaatsmaken voor stadsplein
Impressie
Het Utrechts college heeft de plannen voor het Ledig Erf bekendgemaakt. Het moet worden ingericht als plein voor voetgangers en fietsers en zo prettiger worden voor bewoners, bezoekers en passanten. De nieuwe inrichting van het gebied betekent ook dat op verschillende plekken geen doorgaand autoverkeer meer kan komen.

Het Utrechts college heeft de plannen voor het Ledig Erf bekendgemaakt. Het moet worden ingericht als plein voor voetgangers en fietsers en zo prettiger worden voor bewoners, bezoekers en passanten. De nieuwe inrichting van het gebied betekent ook dat op verschillende plekken geen doorgaand autoverkeer meer kan komen.

Omwonenden konden afgelopen tijd reageren op zes varianten voor de zogenoemde Zuidpoort, het gebied tussen Ledig Erf, Albatrosstraat, Vondellaan en Bleekstraat. De gemeente heeft die reacties meegenomen in het aangepaste plan dat er nu ligt.

Langs de singel via het Ledig Erf is in de plannen geen ruimte meer voor doorgaand autoverkeer en ook op de Vondellaan kan rechtdoor rijden niet meer ter hoogte van de Bleekstraat. Alle straten blijven wel bereikbaar voor auto’s en autoverkeer van en naar de Catharijnesingel rijdt straks via de Bleekstraat en de Vondellaan.

Het weren van doorgaand autoverkeer op het Ledig Erf en de Vondellaan gaat naar verwachting wel voor meer verkeer zorgen op zuidelijker gelegen wegen, zoals de Waalstraat en de Diamantweg.

Enquête

Omwonenden en andere betrokkenen konden afgelopen tijd hun mening geven over de plannen. Dat gebeurde met een online enquête, gesprekken met betrokkenen en een gesprek met een klankbordgroep. In totaal reageerden 3.000 mensen op de enquête, waarin zes varianten voor Zuidpoort aan bod kwamen.

Van die mensen koos 56 procent voor een variant waarbij het Ledig Erf autoluw wordt. Ook uitten omwonenden hun zorgen over het drukker worden van andere wegen en de gevolgen voor bestemmingsverkeer in de buurten rondom de Zuidpoort. Andere belangrijke aandachtspunten zijn volgens hen verblijfskwaliteit, groen, veiligheid en fietsen.

Gehoor geven

Het college zegt met het aangepaste plan gehoor te geven aan de reacties die de gemeente van omwonenden heeft binnengekregen. In de oorspronkelijke plannen hadden omwonenden rond het Ledig Erf met de auto ver om moeten rijden om bepaalde bestemmingen te kunnen bereiken.

Volgens het college is de extra reistijd door aanpassingen in het nieuwe plan beperkt. De gemeente zegt verder maatregelen te gaan nemen om drukte op andere wegen te beperken. De aangepaste plannen voor Zuidpoort worden binnenkort aan de gemeenteraad voorgelegd ter besluitvorming.

Gekoppelde berichten

64 Reacties

Reageren
  1. Samuel

    Super! Eindelijk ruimte om te fietsen en te lopen zonder overlast van al dat doorgaande verkeer dat er meestal niets te zoeken heeft.

  2. De blije fietser

    Prachtig ontwerp, helemaal voor!

    Ik pak de bingokaart er alvast bij. U heeft bingo bij ‘automobilistje pesten’, ‘Utrecht onbereikbaar’, ‘ondernemers pesten’, ‘Lotje getikt’, ‘doorgeslagen’, ‘geldverspilling’ en ‘groene fascisten’. Veel plezier.

  3. Bert B.

    Heel goed nieuws! Eindelijk meer ruimte om te lopen en fietsen hier. En minder overlast van doorgaand verkeer dat er vrijwel nooit wat te zoeken heeft.

  4. Willem

    @ De blije fietser.

    Spot on. Mijn eerdere, kritische, bijdrage kwam niet door de censuur hier.
    Daarom beperk ik me nu maar tot een adhesiebetuiging aan je bingokaart. Ik vink inderdaad alle hokjes aan.

  5. Leon

    Mooi. Goede ontwikkeling.

  6. wollie

    knip! 👍🏻

  7. Hetkanverkeren

    Binnenstadbezoekers en bewoners gefeliciteerd met nog minder overlast. En heel veel sterkte voor autorijders en omwonenden rondom de nieuwe verkeersinfarctstraten in Tolsteeg, Hoograven en Rivierenwijk.

  8. itsgreen

    Bizar plan dit. 66% van enquete deelnemers wil een plan dat minder ver gaat dan dit. Alleen variant 1 en 2 zijn wenselijk. De meerderheid vind dit plan onwenselijk. Dit plan heeft de minste voorkeur van alle opties. En toch kiest de gemeente hier voor. Waanzin. Zelfs stakeholders en belanghebbenden hebben geen voorkeur voor dit plan. Alleen de ondernemers van rotsoord en kades en de fietserbond vind dit een top plan.

  9. Hans

    Gezien mijn reactie’s niet worden doorgelaten omdat de redactie iets “gekleurd” lijkt te zijn.

    Jammer, ik woon in Sterrenwijk en het is stuitend om te zien hoe Utrecht veranderd in een stad voor alleen Juppen, expats en studenten. Ik heb een auto, een normale baan en wil zelf bepalen hoe ik mij vervoer ik fiets 5 dagen naar het werk laat me op zijn minst als inwoner kunnen bepalen hoe ik reis.
    Ik vindt Utrecht oprecht een waardeloze stad aan het worden het nare activistische karakter en die prestigeprojecten in het algemeen spreken me niet aan, jammer heb er jaren met plezier mogen wonen.

  10. Erwin

    @itsgreen:achterhoedegevechtsbijdrage

  11. Jelle

    De enige reden waarom het LE verkeerstechnisch zo lang een puinbak was, is dat die enorme stoet bussen lijn 12 erdoorheen moest.

    Nu die door de Uithoflijn verleden tijd zijn geworden, is dit het even langverwachte als logische gevolg. Ziet er fraai uit, trouwens.

  12. Samuel

    @itsgreen, even goed lezen: dit is een aangepast plan waarin de reacties van bewoners zijn meegenomen. Gaat minder ver dan de eerdere voorkeursvariant van de gemeente en er komen extra maatregelen tegen evt. verschuiving van drukte.
    Het centrum dijt uit en het functioneert zo echt niet langer met alle verkeersbarrieres in het gebied. Voor vrijwel iedereen die in dit gebied woont, werkt of verblijft is het een vooruitgang zo.

  13. Kees

    Al dat verkeer wat in de groen activistische haast weggepoetst wordt zal ergens moeten blijven. Langere routes en langer stilstaan zal het worden. Elders meer vervuiling dus.

  14. Johan

    Een enquête als schaamlap voor een bestuur dat onverstoorbaar zijn eigen concept doordrukt. “De gemeente heeft die reacties meegenomen in het aangepaste plan dat er nu ligt”. Nietszeggende uitspraak. Er is veel verzet tegen de knips. Daar is totaal aan voorbij gegaan. #utrechtonbereikbaar

  15. herman

    @Itsgreen, de gemeente heeft een andere verantwoordelijkheid die boven de enquête deelnemers uitstijgt. Er zijn ook criteria als algemeen belang, haalbaarheid, langere termijn, duurzaam, noem maar op. Soms best lastige rol, leg maar eens uit aan de bevolking.

  16. Probleem

    @Hans: dat jij zelf wilt bepalen hoe je je vervoert snap ik maar je moet ook begrijpen dat jouw keuze negatieve invloed heeft op anderen. Herrie, uitlaatgassen, files en ruimtebeslag maken een stad niet leefbaarder. Overigens wil ik aantekenen dat vroeger mensen waarschijnlijk net zo gefrustreerd waren over hoe Utrecht zich ontwikkelt toen opeens overal autos door historische centra gingen wurmen….

  17. cas

    De leefbaarheid rondom de Waalstraat, Rijnlaan en nog meer delen gaat toch veel harder achteruit dan wat er op dit stukje wordt gewonnen…..

  18. BW

    @De blije fietser
    Reken je niet te snel rijk, blije fietser. Een grote groep reaguurders is ook niet heel erg enthousiast over fietsers en zou fietsers liefst ook uit het centrum weren. You could be next.

    On topic: ik ben niet erg te spreken over het mobiliteitsbeleid in Utrecht en vrees dat de stad dichtslibt nadat de Westelijke Stadsboulevard, Lombokplein etc. gerealiseerd zijn, maar op een dergelijke centrale plek kan ik me wel voorstellen dat auto’s geweerd worden.

  19. Peer

    Het grote gevaar voor omwonenden is dat het straks een standaard evenementen locatie van de gemeente wordt. Dan is het gedaan met de rust. Dat er nu geen festivals meer zijn op het LE is omdat de doorgaande route voor oa. hulpdiensten werd geblokkeerd. Die is met de nieuwe plannen verdwenen en daarmee wordt de deur geopend voor de horeca, festivals en andere evenementen. En die zullen alleen maar in grootte en aantal groeien. De aansluiting met Rotsoord wordt dan gemaakt via de nieuw ingerichte Ooster- en Westerkade en je hebt er een gigantische feestlocatie bij met de nodige overlast voor bewoners. Hou je hart maar vast, Utrecht wordt het nieuwe Amsterdam.

  20. arbeider

    @ Hans
    Waarvan akte…Utreg is allang niet meer voor ” iedereen ” waar dit College zo graag mee kokketeert!

    Enquêtes door GroenLinks? Die zijn donkergroen gekleurd, zie de ” enquêtes ” in Zeist en ansterdam, je word klaar in de zeik genomen.

    Verder is het voor mij heel onduidelijk wat de Vondellaan te maken heeft met het Ledig Erf. Kan je niet meer linksaf slaan om op de Catharijnesingel te komen? Kan je vanaf de Catharijnesingel nog linksaf richting Sterrewijk rijden en visa versa? Als je dan zo nodig van het Ledig Erf een plein wil maken dan kan het verkeer toch makkelijk er langs rijden ipv allerlei sluipwegen te moeten pakken?

    Hoe kom je nog op de Oude Gracht bvb?

    Kortom, geef dit College 1 vinger en ze pakken beide handen!

    Ja Hans, ook ik voel me niet meer thuis tussen de yuppen en studenten die het hier blijkbaar voor het zeggen hebben.

    RIP Utreg!

  21. Piet

    @Kees inderdaad misschien moet ‘al dat verkeer’ in het OV of op de fiets.

  22. jankanerwatvan

    Voor mij persoonlijk betekent dit omrijden en dus extra uitstoot. Ik ben benieuwd wat de effecten qua uitstoot over de gehele breedte zijn, hetgeen ik niet in de plannen terug lees.

  23. cas

    @ Herman, los van de dingen die jij aangeeft heeft deze gemeente ook veel last van blinde politieke kleur.

  24. BW

    @herman
    Ik heb even geen zin om de 6 varianten in detail door te nemen en naast het uiteindelijke ontwerp te leggen, maar als de gemeente vooraf al weet dat (o.a.) “algemeen belang” (whatever that means) prevaleert, dan hoef je natuurlijk geen enquete te houden.

  25. Herman

    @Diversen, snap dat je het nooit iedereen naar zijn zin kan maken. Maar ik en velen vinden Utrecht steeds mooier en leefbaarder worden. Auto’s nemen enorm veel plaats in, zowel tijdens rijden als parkeren.
    In onze mooie stad past dat gewoon niet meer.

  26. itsgreen

    @samuel ik ben betrokken geweest bij het proces en heb de daadwerkelijke uitslagen even goed gelezen. Niet een samenvatting die dit plan indekt met valse getallen.

    Dit plan is ongunstiger voor bewoners dan het originele plan 4. Dit plan zorgt er voor dat Hoog Catherijne even goed bereikbaar blijft (omrijden met z’n allen over de Albatros). Dit plan kwam er na Kleppiere het niet leuk vond. En zorgt er voor dat de vondellaan niet meer bereikbaar is (en alles wat daar achter ligt). Ik zou moord en brand schreeuwen als ik op de Diamantweg zou wonen. Want dat is de ‘sluiproute’ die ik ga nemen om thuis te komen.

    @herman lijkt me dat het plan voornamelijk bij bewoners instemming moet hebben. Dat heeft het gewoon niet. En ook niet een beetje. Dit is gewoon een middelvinger richting de Watervogel, Sterrewijk Rivieren en Dichterswijk.

  27. itsgreen

    @jankanerwatvan de onderzoekers zeggen dat het weinig uitmaakt uiteindelijk omdat ze verwachten dat er een deel substitutie is… (Mensen die uit de auto zijn gepest en ander vervoer nemen).

    Effectief zal het voor mij betekenen dat ik 5 minuten langer in de auto zit heen en terug. Dus meer uitstoot.

  28. Peer

    @arbeider, je kunt je ook afvragen waarom je als bezoeker met de auto op de Oudegracht moet zijn? Pak een transferium met gratis buskaartje.
    De oude middeleeuwse binnenstad is niet geschikt voor veel autoverkeer.

    Waar ik bang voor ben is dat het nieuwe LE met de route naar Rotsoord straks één groot verblijfsgebied wordt met nog veel meer overlast. Dat wordt nog een groter probleem dan auto ‘s over het LE. De gemeente sluit daarvoor de ogen en laat zich alleen maar leiden door het idee om Utrecht nog maar te openen voor toeristen. Het moet één groot pretpark worden, maar dan met groen.

  29. itsgreen

    @arbeider Vondellaan heeft te maken met doorgaand verkeer richting het stadion (over de Albatros). Dit is een geval van 2 vliegen in een klap voor de gemeente. Ze willen dat mensen vanaf Anne Frank zeg maar kiezen voor het Europa > Goylaan > Waterlinie als ze richting het stadion moeten ipv door de stad… dus langer in de auto zitten met meer uitstoot.

    Dat mensen in de Watervogel en Sterrenwijk moeilijker thuis komen en de diamantweg gaan blokkeren is niet het probleem voor de gemeente… ofzo

  30. itsgreen

    @Herman er is een verschil tussen niet iedereen de zin kunnen maken, en een enquete doen en bijna het omgekeerde doen van wat de uitslag is. De daadwerkelijke uitslag is gewoon te bekijken (zonder de vertaalslag die de gemeente gebruikt om zich in te dekken). Dan dit letterlijk de minst populaire optie is, en men dit gewoon niet wil.

  31. wim

    De uitvretende hoeveelheid auto’s op het ledig erf en op de oude en nieuwe gracht is misselijkmakend.

    De gemeenteraad is dus goed bezig. Enige puntje is dat ze dit 10 jaar geleden al hadden moeten bedenken.

  32. Friso

    Echt ongelofelijk dit, op het schofterige af dat de mening van Utrechters zo opzij wordt gezet. Een enquete met duizenden respondenten, klankbordgroepen en interviews, maar zodra de plannen niet gesteund worden, wordt dat simpelweg opzij geschoven. Duidelijk is dat alle betrokkenen (bewoners, omwonenden en ondernemers) zich niet kunnen vinden in de plannen met afsluitingen in doorgaande wegen. 1/3 van de respondenten wil het Ledig Erf toegankelijk houden en alle klanbordgroepen (inclusief directe bewoners!) hebben aangegeven tegen verregaande afsluitingen te zijn. Via een truukje (weggestemde variant 4 wordt cosmetisch aangepast) wordt dat alsnog gedaan. Ik ben zo’n omwonende en het resultaat is dat door mijn straat met meerdere scholen veel meer verkeer komt terwijl de ruime Venusbaan richting het ziekenhuis luwer wordt. En als kers op de taart is het ziekenhuis en de huisartsenpost slecht bereikbaar, hiervoor moet ik nu via de ring. Duidelijk is dat dit niet gewild wordt en het is een klap in het gezicht voor alle betrokkenen dat er zo wordt omgegaan met onze mening.

  33. Wim

    Wim,
    Over 10 jaar wordt het allemaal weer gewoon terug gedraaid met een verlies van 100 millioen euries

  34. rob H.

    Mooi is dat. Als het om de stad gaat roepen autobezitters: omrijden, dus meer uitstoot! Gaat het om de A27, dan roepen ze: meer auto’s is geen probleem, want alles wordt elektrisch, minder uitstoot.

    Make up your mind, AUB…

  35. Pelle

    Voor de mensen die de enquête graag doorlezen is hier de link: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/verkeersonderzoek-ledig-erf-en-omgeving/

    Opvallend vind ik de grote sympathie voor het doorlaten van autoverkeer en de aanpassing tot een fietsstraat of het doorvoeren van het singelprofiel. Uit de enquête blijkt dat 51% van de respondenten hier positief op reageerde, 21% neutraal was en 27% tegen was. Dit is de enige variant waar de meerderheid van de respondenten positief op reageerden. De gemeente presenteert het anders. Volgens hun interpretatie is slechts 32% voor deze optie en wilt 54% een knip. Teruggaand op de bevindingen uit de enquête kregen enkel variant 1 (51%) en variant 2 (43%) een positief ontvangst van de respondenten. De overige varianten bleken allemaal onwenselijk.
    Ook als er naar de klankboordgroepen wordt gekeken krijgt variant 1, de fietsstraat de meeste sympathie. Meerdere organisaties benadrukken de voorkeur voor en fietsstraat waarbij ook wordt beweerd dat de huidige situatie sinds het wegvallen van lijn 12 al een stuk rustiger is.

    Ik heb zelf de enquête ingevuld en het was overduidelijk dat de gemeente deze optie nimmer serieus zal nemen. De enquête leek ingericht op het onderzoeken naar varianten met een knip en achteraf leek mijn vermoeden waar. Waar iedereen het mee eens lijkt is dat de huidige situatie gedateerd is en een onprettig gevoel geeft. Ik zou alsnog graag zien dat de gemeente afziet van de knip en de variant verkiest welke het dichtst in de buurt komt van hun beleid voor de rest van de singels.
    De fietsstraat is door de meerderheid van de respondenten positief ontvangen, past bij het beleid voor een fiets-vriendelijker stad, is effectief gebleken in het verlagen van de snelheid van gemotoriseerd vervoer en kan in de toekomst aangepast worden naar een enkel fietspad als de situatie toch onveilig of onwenselijk blijft. Hierom wil ik graag voorstellen om met de kleinste ingreep te beginnen en na een goede analyse pas te kijken of verdere ingrepen nodig zijn.

    Naar mijn mening is iedere vorm van herinrichting een stap in de goede richting om het Ledig Erf te veranderen in een prettige omgeving. Meer ruimte voor langzaam verkeer is hierbij een must. Laten we echter klein beginnen.

  36. Wim

    @ Hans

    De redactie is doodsbenauwd ons college te schofferen door kritische reacties door te laten. Met een objectief nieuwsmedium heeft die moderatie niets te maken.

  37. Ger

    Misschien te praktisch maar hoe gaan winkels op de Twijnstraat bevoorraad worden? Wel lekker dat die stinkende bussen die nu nog over het LE rijden en vanaf de Oude Gracht komen straks weg zijn, of wordt daar een uitzondering voor gemaakt?

  38. Pee

    Voor nu is het misschien wel een goed idee maar als straks die duizenden woningen ,die men gaat bouwen,bewoond zijn komt de boel in de knel te zitten .
    Er zijn bepaalde gebieden die het zwaar te verduren krijgen en onbereikbaar worden.
    We wachten het af want de problemen komen er, daar kan je vergif op innemen.

  39. jankanerwatvan

    Gemeentelijk beleid is erop gericht autoverkeer zoveel mogelijk op de ring ipv binnenstedelijk te laten rijden (al zou dit meer uitstoot tot gevolg kunnen hebben in geval van bijvoorbeeld filevorming op de ring). Dan is het niet verwonderlijk dat de ring heringericht moet.

    Ofwel: men kan niet vóór dit plan en tegen verbreding A27 zijn.

  40. wim

    @ Wim in 10 jaar zal 100 miljoen meer worden uitgegeven in Utrecht. Vanaf het station Vaartsche Rijn zullen velen de binnenstad gaan bezoeken.

  41. itsgreen

    @Ger Twijn kan gewoon nog bereikt worden… Bussen kunnen er ook nog over heen… (zo ver ik weet)

  42. G.H.

    @Wim @12:09
    Waarom zou de redactie daar doodsbenauwd voor zijn?
    Ze liggen niet aan het financiële infuus, zoals b.v. RTV Utrecht.

    En DUIC heeft al meermaals stukken gepubliceerd waar het college niet bepaald om stond te juichen.
    Van een muitende reaguurder zullen ze niet zo snel van streek raken.

  43. Johan

    @ Pelle

    De spijker op zijn kop. En een prima analyse. De gemeente doet het voorkomen dat ze luisteren naar de wens van de bewoners. Dat is niet het geval. Zo’n enquête dient alleen om het beleid te kunnen verkopen met als dooddoener dat de reacties meegenomen zijn. Maar in the end drukt de wethouder gewoon haar plannen door.

  44. arbeider

    Iedere keer weer verbaasd ik me over reguurders die maar vinden dat je de auto moet laten staan.Dat zijn egoisten die maar niet snappen dat een auto heel handig kan zijn om je droog van A naar B te vervoeren, om je boodschappen in te doen, om mensen die slecht ter been zijn te kunnen vervoeren, en er ook veel mensen zijn die van buiten de stad het centrum in willen, en daarbij Utregters die bvb van Zuid naar Noord of van Oost naar West moeten.

    Auto bezitters zijn het nieuwe rechts extremistische geworden door de Groene deugpolitie….Beter hadden ze in hun dorpen kunnen blijven wonen, groen zat…een grote stad kan en mag je niet afsluiten voor autoverkeer!

  45. Peer

    @Johan
    Daar heb je helemaal gelijk. Dat gebeurde ook met de herinrichting van de Ooster- en Westerkade. Uiteindelijk doet de gemeente toch wat ze zelf willen ondanks dat meer dan 50 bewoners met handtekeningen tegen de plannen waren. Ze duwen het er gewoon doorheen. Zeggen dan dat heel veel mensen zeer positief waren over de plannen, maar als je dan vraagt wie dat zijn, krijg je een ontwijkend antwoord. Ik weet echter genoeg.
    De plannen van het LE sluiten precies aan bij die van de Ooster- en Westerkade, en moeten vooral Rotsoord met de stad verbinden en het daar gelegen nieuwe giga budgethotel. Het is business as usual! Bewoners zijn de sjaak.

  46. itsgreen

    @Johan het is dan ook erg jammer voor haar dat je enquete precies het omgekeerde uitwijst dan dat je zou willen. Je moet dan creatief gaan rekenen, terwijl de onderliggende cijfers openbaar zijn en totaal iets anders laten zien.

  47. M.a

    Dank namens de slecht ter been zijnde ouderen, die al nergens meer naar toe kunnen ,Gelukkig hebben ze in de coronatijd al geleerd opgesloten te worden.Van de gemeente hoef je niets te verwachten

  48. Koel Hoofd

    Gezien de scherpe analyses en reacties van reaguurders is Utrecht geen democratische stad meer maar is er sprake van een navelstarend dictatoriaal bestuur wat doet alsof het luistert naar de inwoners terwijl deze bij voorbaat al buitenspel staan.

    Het is volkomen terecht dat de gemeente op haar vingertjes is getikt door deze de ruim 2 miljard door de neus te boren omdat de aanvraag is gebaseerd op gebakken lucht en kore termijn wensdenken door een bestuur met een gat in haar hand en groene lucht tussen de oren.

    Volgend jaar mogen we hier weer naar de stembus.
    Laten we eens wijs kiezen voor de verandering in plaats van groen geemotioneerd….

  49. Friso

    Echt ongelofelijk dat de mening van Utrechters zo opzij wordt gezet. Een enquete met duizenden respondenten, klankbordgroepen en interviews, maar zodra de plannen niet gesteund worden, wordt dat simpelweg opzij geschoven. Duidelijk is dat alle betrokkenen (bewoners, omwonenden en ondernemers) zich niet kunnen vinden in de plannen met afsluitingen in doorgaande wegen. 1/3 van de respondenten wil het Ledig Erf toegankelijk houden en alle klanbordgroepen (inclusief directe bewoners!) hebben aangegeven tegen verregaande afsluitingen te zijn. Via een truukje (weggestemde variant 4 wordt cosmetisch aangepast) wordt dat alsnog gedaan. Ik ben zo’n omwonende en het resultaat is dat door mijn straat met meerdere scholen veel meer verkeer komt terwijl de ruime Venusbaan richting het ziekenhuis luwer wordt. En als kers op de taart is het ziekenhuis en de huisartsenpost slecht bereikbaar, hiervoor moet ik nu via de ring. Duidelijk is dat dit niet gewild wordt en het is een klap in het gezicht voor alle betrokkenen dat er zo wordt omgegaan met onze mening.

  50. Piet

    @M.a. je hoeft niet verder meer het LE wordt een prachtige locatie.

  51. Koel Hoofd

    Het is tijd voor Leefbaar Utrecht versie 2.0

  52. Don

    Heel maar dan ook heel hoog tijd voor verkiezingen als ik alle reacties zo lees.

  53. itsgreen

    @Friso het rammelt aan alle kanten. Dit plan heeft van 7% de voorkeur, het minst van alle plannen. 66% wil een minder ingrijpend plan of geen verandering.

  54. Barend

    Zou fijn zijn als de raad zijn rug nou eens recht houdt. Dualisme is hét item in de landelijke politiek. Tijd dat Utrecht dit concept ook omarmt. Stem dit onzalige plan weg want het is volstrekt strijdig met de uitkomsten van de enquête.

  55. Uuutje

    @ Koel Hoofd

    Terechte conlusie.

    De oorzaak moet alleen niet gezocht worden in verschillende politieke partijen of politieke kleur; maar de oorzaak is een compleet losgeslagen ambtenarenapparaat die het feitelijk voor het zeggen heeft in de stad (niet de wethouder dus). Net zoals we dat nu landelijk WEER zien bij de toeslagenaffaire. Wordt hier ooit wel eens naar de rol van de gemeentesecretaris gekeken eigenlijk? De redelijk onzichtbare echte macht in de stad, waar je zelden iets over hoort.

  56. Riemer Bouwmeester

    Als de variant op 4 wordt uitgevoerd gaat al het verkeer wat nu van Tolsteegsingel/Venuslaan naar de Catharijnesingel gaat via Albatros straat en Vondellaan/Bleekstraat naar de Catharijnesingel. Vooral bewoners van de Albatros straat zullen wel juichen. Net zoals de hele watervogelbuurt, want BenW vindt het fijn als ook de Gansstraat 1-richtingsverkeer, stad uit, wordt.

  57. Lennie

    Waarom is voorstel 1 niet gekozen? Hier waren alle groepen omwonenden en de ondernemers het mee eens muv de Fietsersbond en SOLGU. Alle andere voorstellen hadden beduidend minder voorstanders. Wij verwachten sowieso meer verkeer door het plan, waar de gemeente het tegendeel zegt. Dezelfde redenering werd nl gevolgd voor busomleidingen via de Dichtersbaan, maar dat in de praktijk bleek dit dramatisch tegen te vallen. Achteraf werd pas ons leed gezien, maar toen was het al te laat en moesten de plannen doorgaan (ik heb hier nog filmpjes van). Onze leefbaarheid wordt te grabbel gegooid. Dit plan is ook niet veilig gezien de hierdoor verslechterde bereikbaarheid door hulpdiensten. De gemeente is hierin onbetrouwbaar en luistert niet naar de groepen die er echt toe doen, namelijk de Utrechters die er daadwerkelijk wonen.

  58. Angelique

    Er waren zes varianten. Blijft me totaal onduidelijk welke het nu geworden is…

    https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/verkeersonderzoek-ledig-erf-en-omgeving/varianten-inrichting-verkeer-ledig-erf-en-omgeving/

  59. WV

    @ Angelique

    De variant die ons bestuur van meet af aan voor ogen had. NIET de variant die uit de enquête als voorkeursvariant naar voren kwam.

  60. itsgreen

    @Angelique , variant 4 maar dan dat mensen van buiten de wijken nog wel naar Kleppiere kunnen rijden over de Baden Powell, want Kleppiere was niet blij….

    Dus zeg maar alle nadelen van variant 4 voor de wijkbewoners, met de bonus van extra verkeer naar Hoog Catherijne op de Albatros.

  61. Jatoch

    Heel leuk voor gezonde kleurloze mensen die in de buurt wonen. Ik zeg gas op die swapfiets en e-bakfiets! Of….zijn scootermensen nog welkom in de nieuwe situatie? Verder is fietsen niet echt onderdeel van de cultuur van 35% van kleurhoudende Utrechters.
    Dus zeg maar dag tegen je inclusiviteit en diversiteit.

    Wel jammer dat deze groene gemeente niet naar haar bewoners luistert. In de enquete stond natuurlijk ook meedenken…. en toch jammer dat het niet meebeslissen is. Ik ben er gewoon weer ingetrapt.

  62. Bart

    Meer verkeer op de Waalstraat. Interessant. Daar is 30 km/u rijden. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.

    Meer verkeer op de Diamantweg. Interessant. Dat is nu al een racebaantje jammer genoeg. Ligt een speeltuin aan, een school en is oversteekplaats voor de vele fietsers (!) uit Hoograven die naar de stad gaan via de Zuidpoort…

    Waar gaan de auto’s heen vanaf de Diamantweg? Rechtsaf? De WA Vultostraat op? Om dan via ‘ovonde’ (ovale rotonde) de ‘stadsboulevard’ ‘t Goylaan op te gaan? Rijdt lekker door daar nu al joh. Heel de WA Vultostraat staat al vast vanwege de slechte doorstroming via de ‘ovonde’ en de stadsboulevard.

    Linksaf? De Briljantlaan op? Ook ‘stadsboulevard’. Rijdt lekker door daar joh. Staat ook vaak vast.

    En dan de Waalstraat. Vanaf daar rechtsaf? Via de winkelstraat Rijnlaan? Meer auto’s daar?

    Of linksaf via de Rijnlaan? Langs weer een school en woongebied. Meer auto’s daar?

    Of zullen we alle auto’s gratis laten parkeren in die gigalege parkeergarage onder Vaartsche Rijn. Alleen hoe kom je daar dan.

    Of zet alle auto’s in Hoograven. Oh nee. Daar is net weer een betaald parkerengebied opgeleverd. Van 6 – 11 uur ‘s ochtends. Specifiek bedoeld voor parkeerders die met fiets dan de stad ingaan.

    Valt vooral op dat het allemaal steeds draait om gebieden. Maar het moet toch draaien om samenhang tussen die gebieden? Dat mis ik nu.

    Het is net een waterbed. Duw je ergens, dan beweegt alles. Hou daar alsjeblieft rekening mee.

  63. itsgreen

    @Bart exact. Ik wil ook graag soms naar huis in de Watervogel. Dus ik moet nutteloos over de Diamantweg en Waalstraat gaan hobbelen met mijn auto. Want ik mag niet over de Vondellaan > Baden Powell de Albatros op. En ik ben niet de enige.

    Volgende is dat ze die wegen niet meer toegankelijk maken, en dus al het verkeer op de volledig ellendige Europalaan rotonde wordt gemieterd en via het Goy wordt afgevoerd… waar het al vaak vol staat.

    Wederom met meer nutteloze tijd, KM’s en uitstoot tot gevolg…

  64. someren

    alle mensen moeten gewoon een bezwaar schrift in dienen
    dit is te gek voor woorden hoe word de stad kapot gemakt

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).