De drie projecten voor herstel van de wal- en kluismuren aan de Oudegracht – degene die in mei 2019 niet zijn stilgelegd – zijn binnen de afgesproken tijd en het afgesproken budget uitgevoerd. Maar het volledige werk gaat nog jaren duren, laat de gemeente voorzichtig weten.
De Utrechtse werven zijn uniek. Nergens in de wereld zijn de grachten zo opgebouwd als in onze stad. Alleen zijn de werven en de kelders niet altijd in goede staat. Daarom loopt er onder meer een jarenlang project om de wal- en kluismuren op te knappen.
Dat gaat echter niet soepel, er is al veel te veel geld uitgegeven en het project werd flink onderschat. Volgens de gemeente liggen de werkzaamheden momenteel op koers, om in april 2021 een programmaplan voor het wervengebied te delen. Daarin komt de samenhangende aanpak van het herstel en behoud van het wervengebied te staan.
Beter beeld
Eén van de aandachtspunten in het project was het betrekken van keldereigenaren bij de aanpak. De gemeente heeft werkgroepen met hen gevormd. Toch wil de gemeente ervaringen en advies van meer inwoners horen, wie het herstel van de werven direct aangaat.
Ook zou de gemeente na verschillende onderzoeken een beter beeld hebben van het wervengebied. Er is daarvoor gekeken naar de samenhang van wal- en kluismuren, en straat- en werfkelders. Daarnaast is de invloed van zwaar verkeer in het gebied onderzocht.
Walmuren
Naar aanleiding van de onderzoeken heeft de gemeente besloten om verder te gaan met het herstel van walmuren langs de Oudegracht tussen de Maartensbrug en de Gaardbrug. Dat geldt ook voor het stuk tussen de Hamburgerbrug en Weesbrug.
De reden is het voorkomen dat de walmuren nog slechter worden en dat de kosten nog verder oplopen. Daarbij hoopt de gemeente ‘al doende te leren’ voor de komende herziening van de aanpak.
Kelders
Een ander onderzoek loopt nog, naar de aanwezigheid en fysieke staat van straat- en wegkelders. Dat gebeurt met een grondradar, inspecties en archiefonderzoek. Zo zijn er een stuk of duizend straat-, brug- en werfkelders in de binnenstad gevonden.
Omdat hier mogelijk lange tijd niemand is geweest, kunnen de kelders in slechte staat verkeren. De gemeente probeert momenteel van al deze kelders het bestaan en de exacte locaties in beeld te krijgen. Ook wordt er gezocht naar manieren om toegang tot deze kelders te krijgen.
Zwaar verkeer
Op korte termijn verwacht de gemeente verboden in te voeren tegen te zwaar verkeer over de Utrechtse werven. Mogelijk gebeurt dat al in februari 2021. De belangrijkste voor- en nadelen zijn in beeld, zegt de gemeente. Er wordt nu verder gekeken naar het toepassen van maatregelen tegen te zwaar verkeer in de praktijk.
Kosten
Wat betreft de kosten van het volledige project zijn er volgens de gemeente nog veel onzekerheden. De kosten zijn afhankelijk van de grootte van het uiteindelijke project, de uitkomst van de onderzoeken en het advies van de commissie van wijzen.
Het kan leiden tot een ‘langjarige aanpak met een grote financiële impact’, laat de gemeente weten. Een voorlopige raming van de kosten wordt betrokken bij de integrale afweging in de Voorjaarsnota 2022.
Gekoppelde berichten
Drie wijzen moeten Utrecht helpen bij het herstellen van het wervengebied
Een zogenoemde commissie van wijzen gaat (kelder)eigenaren in het wervengebied en het Utrechts gemeentebestuur adviseren…
Nieuwe aanpak om de historische Utrechtse werven te redden
Er is in het verleden te veel misgegaan bij het herstellen van het Utrechtse wervengebied.…
Hoofdpijndossier in Utrecht: project wal- en kluismuren is flink onderschat
De Utrechtse werven zijn uniek. Nergens in de wereld in zijn de grachten zo opgebouwd…
6 Reacties
ReagerenEen mooi moment om een algeheel parkeerverbod in te voeren op de Oude Gracht, om de kelders niet verder te belasten. Alleen licht verkeer dat er tijdelijk moet zijn (bezorgers, taxi’s, monteurs e.d.) toestaan.
@Rob H.: De gewone auto’s zijn volgens mij niet het grootste probleem. Ik werk op de nieuwe gracht en we zien vaak genoeg al dan niet verdwaalde vrachtwagens over de nieuwe gracht rijden.
Daar heeft de gemeente nu wel een meldpunt voor en ik moet zeggen dat daar goed op wordt gereageerd.
Er stond een tijdje terug een enorme vrachtwagen op de gracht na een belletje stond er binnen 2 minuten een boa die hem van de gracht afleiden en een forse boete uitdeelde.
Weg met het project! Als er iets is wat zich niet leent voor het o zo trendy “projectmatig werken”, dan is het het onderhoud van de stedelijke infrasctructuur. De unieke Utrechtse grachten en werven vereisen de aanhoudende aandacht van de overheid. Vanzelfsprekend moeten er een visie en een daarop gebaseerd plan zijn, maar hiermee moet flexibel worden omgegaan en dienen aanpassingen te worden aangebracht wanneer blijkt dat dit nodig is. Overigens geldt vanzelfsprekend niet alleen voor de grachten en werven. Gemeentelijke overheid — politici, bestuurders, ambtenaren en zo nodig ingehuurde deskundigen — doe gewoon uw werk! Dan blijft Utrecht die bijzondere oude stad waar zo veel mensen terecht van houden.
@ Bert Niet het grootste probleem die gewone auto’s, maar wel een probleem voor de eeuwenoude kluismuren en kelderbogen. Ik ben het met Rob H eens dat autovrij maken de beste oplossing is. Daar wordt de oude binnenstad ook mooier en aantrekkelijker door. Parkeren kan in de diverse garages; net zoals in zoveel andere Europese steden met een oude binnenstad.
In de binnenstadkrant stond dat de fundering op veel plaatsen weg is. de kelders hangen dan aan de gewelven waardoor de muren scheuren…
de versmallers aan het hieronymusplantsoen zijn nog steeds breed genoeg om bakwagens door te laten, daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt. gemeente, maak ze smaller en hoger!
Binnenstad = bedrijvigheid + woonwijk = parkeerbehoefte!!!!!
Nu is er al zelden een parkeerplek te vinden. Maak van de binnenstad geen toeristenpretpark! Stop deze parkeerplaatsterreur.
Gemeente kom met goede alternatieven. En nee dat is niet mn auto op een P+R aan de rand van de stad parkeren. (20+ minuten ov of fiets naar auto).